Doormeten elektromotor

Hallo, Ik heb hier een elektromotor liggen en wil deze graag testen op de werking. Nu heb ik hier niet de apparatuur voor om er stroom op te zetten, maar hoe kan ik de motor doormeten (met een simpele multimeter) en daarbij kijken of de motor nog in orde is? Het is een 4 polige motor.

Zo te zien een gelijkstroommotor van 4 KW. maak ook eens een foto van het kenplaatje voor de spanning en stroom en een foto van de aansluitklemmen met code van de klemmen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
pamwikkeling

Special Member

Ik vrees dat je met een simpele multimeter, zelfs met een iets luxueuzere versie, weinig aan dit soort motoren kan meten.

Voor zover ik kan zien, zijn dit zoals Hunbedbouwer al vertelde, gelijkstroom motoren.
Waarschijnlijk een soort startmotor of iets dergelijks.

Gelet op de koolborstels (die in wezen meer uit koper dan uit grafiet bestaan) gaat deze motor meerdere honderden ampères opnemen in bedrijf.

De wikkelingen zijn opgebouwd uit koperen baren (profieldraad) in plaats van ronde koperen draden, de bijhorende weerstanden zijn in de buurt van milli ohm of minder. Dat kan je niet uitmeten met een multi metertje.

Als je dit soort dingen wil uitmeten heb je een vermogenbank nodig, waarbij je de motor mechanisch kan koppelen met een regelbare mechanische belasting
Dan nog een stel goede batterijen en een toerental meter, koppelmeter, ampere en spanningsmeter.
Hiermee zou je enkele grafieken kunnen opstellen
- koppel / opgenomen stroom
- mechanisch vermogen / elektrisch vermogen (= rendementscurve)
- toerental / aangelegde spanning (bij een gegeven belastingskoppel)

Ja volgens mij zag ik het typeplaatje maar toen ik hem wilde proberen te lezen (uitvergroten) bleek dat er niets groters was. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ik vrees dat je met een simpele multimeter, zelfs met een iets luxueuzere versie, weinig aan dit soort motoren kan meten.

Kom op wees positief. Er zijn wel wat dingen die je kan meten. Of de anker of veld wikkelingen niet onderbroeken is en met een luxere meter zou je nog de isolatie weerstand kunnen meten.

Maar testen op werking gaat zo niet lukken nee. Toch denk ik dat je met een stevige voeding van 15A de motor wel aan het draaien krijgt.

toerental meter, koppelmeter, ampere en spanningsmeter.

Dat is zeker mooi spul om motor uitvoerig te testen mar voor een eenvoudige werkt deze motor of niet test kan het enkel wel met een stevige voeding of accu. Maar met een voeding met stroombegrenzing vind ik zelf een stuk veiliger.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

nouja... als het een 4kW motor is, dan is de stroombegrenzing van een auto-accu doordat ie gewoon niet meer kan voldoende om de boel heel te houden. Nouja, een beetje beleid is wel aan te raden: Als de motor niet direct gaat draaien niet te lang aangesloten houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor alle reacties! Ik heb even duidelijkere foto's toegevoegd. Het is een motor van Volvo Penta en komt van een Boegschroef. Er hoort ook een (schakel?) Relai bij!? Maar dan nog heb ik hier niet een voeding die een groot genoege stroomsterkte kan leveren. Of kan een 12V acculader een optie zijn?

Of kan een 12V acculader een optie zijn?

Nee een acculader levert ook geen honderden amperes. Een twintig ampere lader is al best een grote. Daar krijg je hem waarschijnlijk wel onbelast mee aan het draaien. maar meer moet je er niet van verwachten.

Het enige dat dit zonder meer kan is een start accu. Dan kun je hem misschien belasten met een waterweerstand. Gewoon een of andere klutser maken en die in een bak water hangen. Alleen is dat allemaal niet zo eenvoudig.

De testbank van pamwikkeling is eigenlijk de enige echte manier of gewoon inbouwen in je boot. Of met een tandwielkast een of ander voertuigje proberen aan te drijven. Helaas is alles gewoon minder eenvoudig.

Met een multimeter kun je alleen kijken of er winding-sluiting/onderbreking is en een isolatie test doen.

pamwikkeling

Special Member

Omdat de stromen bij dit soort motoren zo groot zijn, zie je meestal visueel wel of er iets fout zit.

Bij een kortsluiting in de wikkeling gaat je duidelijk brandsporen zien.

Wat is eigenlijk het probleem met de motor en waarom wil je hem testen ?

De klemmen A1 en A2 staan voor de anker wikkeling.
De klemmen D1 en D2 staan voor de serie veldwikkeling.

Wat je zou kunnen proberen is een 12V batterij (60 à 100 Ah) gebruiken als voeding.
Een half versleten batterij met een hogere inwendige weerstand beperkt wellicht beter de startstroom dan een nieuwe batterij.
Eventueel een rol koperdraad (6 mm²) als aanloopweerstand in serie met de wikkeling zetten.

nog enkele tips
- best niet de motor te lang onbelast laten draaien, het is een serie motor en die gaat steeds sneller proberen te draaien.
- geen "vonken" trekken op de klemmen van het klemmenbordje. De stromen zijn zo groot dat je de schroefdraad op de klemmen beschadigen.