wrijfsymbolen

Op 26 augustus 2020 09:49:51 schreef fatbeard:
I must have a drawer with a lot of that stuff in it somewhere, well over 20 years old.
The lot is yours for P&P (estimated at €4.50).

Ik moet ergens nog een laatje vol met dat spul hebben, 20+ jaar oud.
De hele bups voor verzendkosten en verpakking (geschat op €4,50)

Hello,

I am willing to buy them off you and will be more than happy with 4.50 euro, Please may I have some photos of transfers. Do you have Paypal ?

Many Thanks,

Digital.

Anoniem

Als die wrijfsymbolen verdwenen zijn, dan is dat omdat ze in de jaren 70 en 80 een prima oplossing waren voor experimenten en prototypes en nu totaal verouderd zijn.
Je ontwerpt vandaag geen printen meer zoals 40 jaar geleden.

De schakelingen zijn compacter en complexer geworden, en ook de printlay-out is grondig veranderd omdat steeds meer aandacht besteed wordt aan EMC aspect door de toenemende schakelsnelheid en frequentie van de onderdelen.
De meer en dunnere baantjes die dichter bijeen lopen en een complexer traject vertonen zijn niet erg geschikt om met dergelijke plakstrookjes te maken. Bij zeer dunne baantjes kruipt het etsmidden deels eronder en zijn sommige baantjes al meteen onderbroken na het etsen.

Als je nog oude voorraad kunt opsnorren is er een grote kans dat de kleefkracht verdwenen is of onvoldoende waardoor je printen tot mislukking gedoemd zijn.

Kijk dus uit naar een moderne oplossing die in de tijd van de wrijfbaantjes niet zoals nu tot ieders beschikking stond.

Waar ik een hekel aan had, dat waren die letter en cijfer wrijfsymbooltjes om frontplaten een professioneel uiterlijk te geven.

Die waren niet bestand tegen veelvuldig aanraken en sleten snel af.
De oplossing was de frontplaat bespuiten met plastiekspray of kleurloze vernis.
Helaas pakte die spray niet op die wrijfletters zelf waardoor je geen mooi egaal resultaat kreeg.
Het alternatief was toen Dymo strookjes. Dat was degelijker maar oerlelijk.

@ Digital: bad idea. The glue of 20-40year overdue old stock may stick poorly and give disapointing results. Better try an more modern solution.

Op 26 augustus 2020 10:53:11 schreef grotedikken:
Als die wrijfsymbolen verdwenen zijn, dan is dat omdat ze in de jaren 70 en 80 een prima oplossing waren voor experimenten en prototypes en nu totaal verouderd zijn.
Je ontwerpt vandaag geen printen meer zoals 40 jaar geleden.

De schakelingen zijn compacter en complexer geworden, en ook de printlay-out is grondig veranderd omdat steeds meer aandacht besteed wordt aan EMC aspect door de toenemende schakelsnelheid en frequentie van de onderdelen.
Als je nog oude voorraad kunt opsnorren is er een grote kans dat de kleefkracht verdwenen is of onvoldoende waardoor je printen tot mislukking gedoemd zijn.

Kijk dus uit naar een moderne oplossing die in de tijd van de wrijfbaantjes niet zoals nu tot ieders beschikking stond.

Waar ik een hekel aan had, dat waren die letter en cijfer wrijfsymbooltjes om frontplaten een professioneel uiterlijk te geven.

Die waren niet bestand tegen veelvuldig aanraken en sleten snel af.
De oplossing was de frontplaat bespuiten met plastiekspray of kleurloze vernis.
Helaas pakte die spray niet op die wrijfletters zelf waardoor je geen mooi egaal resultaat kreeg.
Het alternatief was toen Dymo strookjes. Dat was degelijker maar oerlelijk.

I know everything has changed however I always used them for small projects when I didn't need to use UV light.The adhesive has dried out on mine however I used a heat gun from far and It heats up the glue again. I dont like the rubbing symbols on the front panels either because they would always break away unless they were really sticky. Thanks !

fred101

Golden Member

Ik vond laatst mijn gebruiksaanwijzing boek over wrijf symbolen terug. Helaas zonder de sticker-symbolen. Ik vond dat vroeger erg handig en als ze nog te koop waren zou ik ze kopen. Voor mijn gebruik zijn ze meer dan goed genoeg en ik hoef niet met eagle of kicad aan de gang. (Ik teken schemas met fred-cad, oftewel pen en papier)

Ik maak nu PCBs door ze eerst met stift te tekenen en daarna te frezen (met de hand, mijn horlogemakers frees tafeltje heeft geen CNC. En als het wat kleiner moet teken ik ze met inkt. Dat werkt goed maar IC footprints zijn lastig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Maar wat maken jullie dan zoal vraag ik mezelf af.
Als het voor professionele installaties is kan ik me niet voorstellen dat je zo amateuristisch te werk gaat met een lantaarn op je rug.

Is het voor de hobby? Wat kun je dan maken dat je niet goedkoper, beter en mooier afgewerkt kunt kant en klaar kopen. Ik heb al 20 jaar niks meer bedacht dat ik denk dat is nu nergens te krijgen dus maak ik het zelf.

40 jaar geleden maakte ik mijn eerste digitale wekkeruurwerk met leddisplay. Dat was toen relatief nieuw. Een elektuur ontwerp dat ik zonder al te veel moeite werkend kreeg.

Ik was daar trots op. Ik nodigde mijn vriendin uit op mijn slaapkamer om dit te showen. (Het moet niet altijd de postzegelsmoes zijn)
Wel zei ze toen, ik heb er net ook zo eentje gekocht.

Mooier afgewerkt en goedkoper dan wat jij voor je printen en onderdelen betaald hebt en geen twee maand al mijn vrije tijd in gestopt.
Jamaar probeerde ik nog, ik weet nu tenminste hoe zo'n uurwerk werkt.
Ik weet hoe je hem bedient en afleest en dat is meer dan genoeg antwoordde ze.

Het toppunt is dat ik er nog mee getrouwd ben ook.

mvdk

Golden Member

Ga zo door GD, met dit soort revelations..
Ze gaan je nog aardig vinden hier.. :) :)

Thevel

Golden Member

offtopic//

Op 26 augustus 2020 12:33:06 schreef grotedikken:
40 jaar geleden maakte ik mijn eerste digitale wekkeruurwerk met leddisplay. Dat was toen relatief nieuw. Een elektuur ontwerp dat ik zonder al te veel moeite werkend kreeg.

Een paar jaar eerder bouwde ik hetzelfde, een 6 cijferige klok + wekker met FND507 displays.
Het instellen van de wekker gebeurde met 4 draaischakelaars.
Alles met TTL,
@GD heb jij ook TTL gebruikt of een klok IC?

fred101

Golden Member

Ik heb ergens eind 70's mijn digitale wekker omgebouwd tot "wekker-radio". Met het signaal van de zoemer stuurde ik via een tor een relais aan. Niet gehinderd door enige kennis mbt hoeveel stroom die er door de tor liep, maar het werkte prima. Er zat een stekkerdoos aan waar mijn stereo toren aan zat. S'avonds een LP op de pickup en de versterker flink open.

Wat ik nu maak zijn meetapparaatjes. Ik heb geen tijd meer voor uitgebreide projecten zoals ik een paar jaar geleden deed (Powermeter, 25 MHz-2GHz sweep generator, SA, ESR meter, fF capaciteit meter etc)
Nu zijn het dingen als diverse componenten testertjes (optos, regelaars, opamps, smps ICs, Verzadiging tester, Z80 checker, een encoder emulator, PAT tester, fixture etc. Meestal dingen die je niet kunt kopen en waar nauwelijks onderdelen op zitten. Ik bouw ze vaak niet eens in een kastje maar voorzie ze van soldeeroogjes, AMP connectors en kroonsteentjes en doe ze met "manual" in een doosje. Scheelt een hoop banaanbussen en handig omdat ik zo heel snel wat kan veranderen als dat nodig is en ik heel veel testsnoeren en meetsnoeren heb die allemaal met AMP stekkers zijn uitgevoerd waardoor ik alles in elke combinatie aan elkaar kan knopen.

Hiervoor had ik liever een pcb geëtst. Het werkt nog steeds perfect en Misschien zet ik het ooit in eagle en laat ik het PCB maken. Samen met een PCB wat tegelijk als bedrukt frontpaneel kan dienen. Maar ik gebruik Eagle zo weinig dat het een berg werk wordt en dan nog uitvogelen hoe je gerbers etc maakt waar ze wat mee kunnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
eSe

Honourable Member

Ik heb hier ook nog een bak vol van die afstrijksymbolen, toch wel voor enkele 10tallen euro. Wordt inderdaad niet meer gebruikt sinds ??? Computer met PCB software werkt een stuk sneller en handiger.

Hoewel ik het graag deed, je kon er echt wel mooie dingen mee doen eens je het wat 'onder de knie' had.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
eSe

Honourable Member

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Als je (noodgewongen) nog met TH werkt of zelfs met buizen, zijn die symbolen heel handig, tenzij je liever met componentenbordjes en lange stukken montagedraad werkt >:)

Overigens zij TH symbolen ook steeds minder in je bibliotheek te vinden en moet je ze zelf gaan aanmaken. Dan ben je uiteindelijk met wrijfsymbolen en zelfs met Brady®-tape sneller klaar :P

Ooit aansluitpatronen voor nixies en dekatrons en dergelijke in je bibliotheek gevonden....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 augustus 2020 14:20:40 schreef eSe:
Nog 1 tje

Groetjes,
eSe

Hello,

How much for all of transfers ?

Thanks.

eSe

Honourable Member

Ooit aansluitpatronen voor nixies en dekatrons en dergelijke in je bibliotheek gevonden....?

Neen, en ik gebruik ook geen nixies en/of dekatrons :-)
Ik ben een 'modernen mensch', niet zo nostalgie's ingesteld.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
eSe

Honourable Member

@Digital Don't know what it's worth, possibly lot's of postal/delivery cost.

Have to look into it, send me a mail, see what i can do.

Greetings,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 26 augustus 2020 14:34:07 schreef Tidak Ada:
Overigens zij TH symbolen ook steeds minder in je bibliotheek te vinden en moet je ze zelf gaan aanmaken. Dan ben je uiteindelijk met wrijfsymbolen en zelfs met Brady®-tape sneller klaar :P

Ooit aansluitpatronen voor nixies en dekatrons en dergelijke in je bibliotheek gevonden....?

Ik teken alles zelf, dan heb je tenmiste dingen als toleranties en oversize van de pads volledig in eigen hand.
Een nixie oid tekenen is echt zo gepiept, daar kan handwerk never nooit tegenop.

Iemand die "for old times sake" nog met tape en symbolen wil werken: be my guest! Er zijn vreemdere hobbies. Maar een praktische reden is er eigenlijk niet, tenzij je ECHT niet handig bent met een computer natuurlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Mocht iemand interesse hebben in deze wrijfsymbolen, mogen voor verzendkosten weg.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.