Boot accu's

Hi

Voor (boot) accu’s (24v - 2 start en 6 service accu’s) winter situatie wanneer er niet wordt gevaren .... is het dan genoeg of beter om

1. “te druppelen” via kleine zonnepanelen op de boot (24V - 2 kleine panelen van 54W elk)

2. Via een timer (1 of 2 uur per dag) de boot op te laden via normale 230V wal connectie

Ik lig namelijk met de boot op een plek zonder gemeente stroom. Heb wel 6 zonnepanelen (totaal ongeveer 3500W) aan wal kant met 4 accu’s en een omvormer naar 230V. Ik kan de boot niet permanent via wal kabel laten opladen omdat de boot te veel stroom vraagt en dan de wal batterijen langzaam leeg haalt.

Dank en groet!

een stel panelen die de accu's bijladen lijkt me zat. geen 24V naar 230V om weer naar 24V te gaan, daar heb je teveel verlies in zitten. verbruikers afzetten en dus alleen zorgen dat de accu's op 13,5V blijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank! Twee parallel geschakelde zonnepanelen van elk 50W is voldoende (en inderdaad rechtstreeks naar accu’s zonder omvormer)

High met Henk

Special Member

in de winter
2x 50 W zonnepanelen....

hmm ik schat zomaar dat dat voor 8 accu's die ik elk raam tussen 150 en 200 Ah niet genoeg gaat zijn.

even rekenen:

totaal heb je dus ca 24 V en 800 aH die je bij moet houden.
Dan ga ik er ook even vanuit dat op je boot ALLES uitstaat en je dus geen verbruikers hebt (lees dus ook geen stilstandverwarming en of stillig verlichting of nautische apparatuur als AIS, GPS of zelfs maar een alarm systeem)

de zelfontlading neem ik voor het gemak even op 10% per maand
dus moet je in de MAAND 80 A laden.

een 50W paneeltje Moet nog een laadregelaartje voeden en verliest daar ook zeker 5% als het al niet meer is: houd ik 90Wp over voor de 2 panelen (ge er even vanuit dat ze elk hun regelaar hebben). op 24 V is dat ca 2A laadstroom in de piek!

om dus die 80 A totaal te halen moeten ze 40 uur aan de piek draaien.

Echter je zit in de winter, dus effectief zul je maar 4 tot hooguit 6 uur per dag kunnen laden. (je panelen daaien neem ik aan niet mee)

Dan moet je dus al 10 dagen (worst case) laden van de ca 30 dagen en dat dan ook nog tegen de piek waarden. Das best wel beetje veel in de winter met regen en bewolking en sneeuw....

als je het in de zomer zou willen: Prima dan zeg ik ja: in de winter: Nee. Neem maar 2x zoveel panelen

maar waarom kun je niet die walstroom eraan laten? Daar heb je wel genoeg panelen. Je boot trekt teveel zeg je: ik ben hier uit gegaan van 0 belasting: waarom zou hij op walstroom meer trekken?

je maakt me nu nieuwsgierig.

EDIT: LEt wel ik doe een hele hoop aannames, daar ik een hoop data gewoon mis in je verhaal: als jij lego blokjes al accu's hebt van 50 Ah is het plaatje meteen heel anders.
Als jij hele efficiente laders hebt ook. maar ik gok hier ook maar wat. In de winter halen ouderwetse poly panelen hooguit 25% van hun Wp... dat zou bij jouw dus maar 0.5 A zijn... op de piek... Als jij andere panelen hebt bijv amorf wat je minder ziet of mono kristal ligt het meteen heel anders...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 27 augustus 2020 12:18:06 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

Batterijen eruit halen, meenemen naar huis, en daar in de schuur onder lading zetten, is dat geen optie? En zo nee, waarom niet?

Dank voor snel en weggedacht antwoord.

Walstroom situatie in winter
- mij is verteld dat ik op het landje voor de winter alles moet uitzetten ...dus ook omvormer
- zit nu (was mijn optie 2) te denken om met een tijdschakelaar de omvormer 1 of 2 uur per dag aan te zetten en dan met walstroom kabel (kan in mijn situatie enkel via 230V) de boot te laden

Mijn vraag was eigenlijk twee delig - is continue druppelen via zonnepanelen
1 genoeg
2 beter dan Niet continue te laden via wal

Op 27 augustus 2020 12:11:11 schreef mvdk:
Batterijen eruit halen, meenemen naar huis, en daar in de schuur onder lading zetten, is dat geen optie? En zo nee, waarom niet?

Geen optie - 8 accu’s) - te zwaar en onhandig in mijn situatie

En wellicht zijn de winters nu zo lekker dat je in de winter wel eens wil varen

High met Henk

Special Member

tja, alles uitzetten bedoelt men mee koelkasten en dat soort spul en je nautische apparatuur:

een acculader moet je juist aanzetten.

omvormer is omgekeerd: die zet je wel uit. Hetzij gecombineerd natuurlijk: lader omvormer: maar vaak kun je hem dan wel op charging only zetten.

anders zit er hopelijk wel een zekeringkastje aan de uitgang..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank

Ja alles uitzetten begrijp ik

Op boot gaat dat makkelijk met “electra uit” schakelaar en belangrijk apart de omvormer uitzetten.
De boot zonnepanelen gaan via een lader rechtstreeks naar alle accu’s
Daar is de vraag dus hoeveel panelen heb je nodig - heb nu 2x50W - beter dus om dat te verdubbelen

Wal situatie
Normaal doe ik in de winter alles uit inclusief de omvormer
Haal in winter ook accu kabels naar omvormer eraf
Als ik de boot wil laden kan dat alleen via een de boot 230 kabel (dikke kabels rechtstreeks van zonne panelen van wal naar boot is te lang en je hebt dan ook weer een laadkastje nodig) die rechtstreeks naar de boot gaat - maar dan moet de omvormer dus aan op de wal.
Dus mijn gedachte was om de omvormer met een tijdschakelaar elke dag 1-2 uur aan te zetten.

Nu is echter ook de vraag of ik de omvormer op een tijdschakelaar kan zetten - iemand vertelde mij dat de omvormer op tijdschakelaar toch continue stroom krijgt/vraagt van de accu’s die natuurlijk verbonden zijn via de accu kabels.....

Henk H.

Golden Member

Als de omvormer een stand voor "charger only" heeft zou ik geen sluipverbruik uit de accu's verwachten. Als je het zeker wilt weten zou je even moeten meten.

Tijsschakelaar met walvoeding zou mijn voorkeur hebben. Veel meer constant en gecontroleerd. Als de accu's gedurende de winter toch ontladen (wegens niet genoeg bijgeladen) dan kun je de tijdklok aanpassen. Ook geen last van het weer (sneeuw van panelen vegen etc).

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 27 augustus 2020 13:58:11 (46%)

Heel veel dank voor de zeer informatieve antwoorden en suggesties!

Hoe ver is dat bootje van JOU winter-verblijfplaats vandaan? Kan je zeg 1x per maand eens kijken hoe de accus het uithouden? Op een zonnige dag gaan kijken en als de spanning dan boven de 12.6V zit is het goed. En dat dus 1x per maand zodat als het "fout" gaat je op tijd kan bijladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Een paar zonnepanelen zonder enige vorm van regeling aan een stel accu's... Tsja, het zou wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen.

Even natte vinger rekenen:
Stel die panelen hebben volle zon. En heb je (max) 100W bij 24V, correct?
Je startset zal zeg 200Ah bij 24V zijn. Als je daar 8A in douwt en blijft douwen als ze vol zijn... is het best veel.
De lichtset zou dan bij benadering 600Ah zijn. Daar is die 8A al een stuk beter te verteren, al zal het wel een beetje water kosten.

De andere kant op: Stel dat je 25% zelfontlading per maand hebt (dat is wat veel en ook nog bij 20°C, maar het rekent wel makkelijk :) ). Op 600Ah zul je dan dus 120Ah ofzo per maand er weer in moeten frotten. Dat is gemiddeld 4Ah per etmaal. Bij 'volle zon' zou je paneel iets van 100W, zijnde een 4A (bij 24V). Dan douw je dat er in een uur in. In de winter haal je lang niet altijd volle zon, dus als het paneel 20% opbrengt, dan heb je 5 uur nodig. Maar wel elke dag. Ofwel: dat zou wel eens te weinig kunnen gaan zijn als het maar kort licht is met nog weinig licht ook.

Ik denk toch dat mijn optie zou zijn om de 'lichtset' mee naar huis te nemen en daar in leven te houden. Desnoods in het huis van een ander. De startset zou je met die panelen wel in leven kunnen houden, maar iets van een regeling om overladen te voorkomen mocht het eens een paar dagen mooi weer zijn lijkt me uiteindelijk wenselijk.

Als je dan een keer toch wilt varen in de winter, dan zou het zomaar kunnen dat je alleen een stukje vaart (toch?). Motortje loopt toch. Zet de gebruikers op de startset voor die tijd, dan heb je de rest ook niet nodig. OK, electrisch water koken moet je ff laten voor wat het is :)

Alternatief: neem een relatief klein automagisch acculadertje (5 of 8A exemplaar van Victron heb ik zo in gedachten). Die laadt de boel bij en zal daarna iets van 'float' doen. In die tijd trekt het ding nauwelijks stroom (lever ook nauwelijks wat, dus dat klopt...). Dat zou je wel 24/7 vanuit de wal kunnen voeden. Ik meen dat de default setting is dat de boel 1x per week weer ff naar 28V8 geladen wordt, maar doorgaans kun je dat ook wel configureren.
Daar zit wel een risico aan: als om welke reden dan ook de panelen op de wal ophouden met leveren, dan trek je die accuset uiteindelijk dus wel plat. Dat zal niet met een dag gebeuren, maar als de boel weken onbeheerd is, dan zit dat risico erin.

Ik denk dat ik voor "een overmaat" van zonnepanelen zou gaan en dan een spanningsregelaar op 13.6V per 12V accu zou afstellen. Dus 27.2 als ik dat goed doe. Zeker als je de zonnepanelen ergens netjes kan wegwerken bijvoorbeeld in het dak van een hut, dan heb je er ook als je de boot gebruikt nut van: Dan kan je makkelijker met elektra omgaan omdat er toch de hele dag bijgeladen wordt. (nu heb je met die dikke accus toch wel een behoorlijke buffer dat het wel mee valt met hoe voorzichtig je hoeft te zijn...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@rew: das een dure hobby bij 24V geschakelde accu's.

Ik zou voor een lader op ca 28 V gaan, maar verwacht dat die aan boord al zit.

Let wel even op als je diodes hebt om meerdere accusets tegelijk te laden.. moet je de spanning 0.7 V bij 1 diode en soms zelfs 1 V bij 2 diodes zetten (1 ervan is dan vaak actief) kwam ik gisteren weer tegen bij 1 van mijn bootjes. 8 accu's gesulfeerd in ca 3 maanden |:(

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat is de configuratie van die zonnepanelen?

Kun je daar geen wisselschakelaar tussen zetten?

Dan schakel je in de winter de panelen af van het walgebeuren en leg je de panelen met een kabeltje naar de boot.

Een simpele laadregelaar in de boot die de accu's dan op pijl houd. Daarmee voorkom je iig het overladen van je bootaccus

Eventueel kun je met een kleine tijdschakelaar die wisselschakeling nog automatiseren, ene dag je walaccus koppelen, andere dag de bootaccu.

Lambiek

Special Member

Op 27 augustus 2020 11:21:05 schreef Jimmo:
Voor (boot) accu’s (24v - 2 start en 6 service accu’s) winter situatie wanneer er niet wordt gevaren .... is het dan genoeg of beter om

1. “te druppelen” via kleine zonnepanelen op de boot (24V - 2 kleine panelen van 54W elk)

Ik zou niet te veel verwachten van een paar paneeltjes in de winter. Als je naar de afgelopen winter kijkt, veel donker weer en veel regen. De opbrengst is dan nihil.

2. Via een timer (1 of 2 uur per dag) de boot op te laden via normale 230V wal connectie

Dat zou ik doen, maar niet via een timer. Koop gewoon een goede lader, een van victron bijv. kun je gewoon de hele winter aan laten staan. En je zegt dat je een omvormer hebt, zit daar al geen lader in?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.