Audiofiele high-end nonsens deel 3

Hensz

Golden Member

Dan klinkt ie inderdaad ook als een klok, maar dan eentje die niet geluid wordt.

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Op 26 augustus 2020 08:14:07 schreef Gerard*:
[...]
Trashcan is dan weer taalnonsens, want er is een goed Nederlands woord voor. Dit is toch wel een Nederlandstalig forum, dacht ik?

Het is tegenwoordig overal populistisch/populair om engelse kreten te gebruiken in NL zinnen.
Men denkt dan meer indruk te maken op omstanders/luisteraars.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 26 augustus 2020 17:03:25 schreef grotedikken:
Enerzijds is het interessant om hier het koren van het kaf te scheiden, want lang niet alles is oplichterij, maar ik heb de indruk dat door audiofielen in het belachelijke te trekken sommigen hier een uitlaatklep vinden voor hun eigen frustraties.

Mee eens. Als je hier en daar bronnen leest is 80-85% van de wereldbevolking religieus. Als je die logica doortrekt moet die 15% dan ook met die 85% gaan lachen?

Ook perfect rationele techneuten hebben dikwijls zo hun irrationele overtuigingen zonder dat daar ook maar enig bewijs voor is of waarvan de achtergrond totaal zoek is geraakt, zelfs tot ruzie toe.

EricP

mét CE

Trashcan is dan weer taalnonsens, want er is een goed Nederlands woord voor. Dit is toch wel een Nederlandstalig forum, dacht ik?

Je had een 'prullenbak' beter gevonden? Computerland is nou eenmaal een engelstalige wereld. Met naar het Nederlands vertaalde software is doorgaans niks te beginnen omdat vaak de juiste woorden ervoor botweg niet bestaan (of 1-op-1 uit het Engels vertaald worden omdat men het ook niet weet).

Of vind jij een vertaling 'komt met' voor het Engelse 'comes with' correct? In het Engels kan dat prima. In het Nederlands slaat het nergens op. En helicopter voor een hefschroefvliegtuig mag zeker ook niet?
Een memory map moet zeker geheugenkaart gaan heten? Er is geen mens die je begrijpt, terwijl iedereen die er iets mee doet snapt wat een memory map is...

Maar goed... zo'n zekering... ach... als de audiofool (ook al weer geen Nederlands... een geluidsidioot dan maar?) daar z'n geld aan uit wil geven... Misschien moet ik die dingen dan ook maar gaan maken.
Net zoals de kreet 'interlinks' voor een kabeltje tussen de diverse onderdelen. Leuk... Zolang de weerstand een fractie is van de ingangsimpedantie en de parasitaire capaciteit / inductiviteit minimaal zijn, zal het allemaal wel: daar is geen winst te halen. Uit een versterker (en speakers) die een rechte karakterestiek hebben tot ruim boven het hoorbare (iets met fourier enzo) wel.
Tegen de tijd dat een zekering een hoorbare invloed zou hebben, dan zouden alle audiofools compleet doof zijn door de invloed van de computer, zonnepanelen of inductiekookplaat van de buren.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 augustus 2020 07:20:50 schreef EricP:
Of vind jij een vertaling 'komt met' voor het Engelse 'comes with' correct?

Ik vind het een stuk beter dan "Gewas" (bedoeld wordt "afsnijden" (crop)) of "dichtbij" (bedoeld wordt "sluiten" (close))... En ja, die laatste heb ik $25 voor betaald.

Op 27 augustus 2020 04:33:01 schreef New Beetle:
[...]Mee eens. Als je hier en daar bronnen leest is 80-85% van de wereldbevolking religieus. Als je die logica doortrekt moet die 15% dan ook met die 85% gaan lachen?

Ook perfect rationele techneuten hebben dikwijls zo hun irrationele overtuigingen zonder dat daar ook maar enig bewijs voor is of waarvan de achtergrond totaal zoek is geraakt, zelfs tot ruzie toe.

De laatste jaren is het zelfs taboe geworden om met om het even wiens gebreken of andserszijn te lachen.

De nieuwe generatie komieken zijn steevast mensen met een gebrek die zichzelf op een podium staan uitlachen of relativeren.
Zoals die comedian zonder benen die opende met: vanmorgen was de havermout koud en toen ik een opmerking maakte zei mijn vrouw 'wat ben jij rap op je teentjes getrapt.' Hahaha???

Dus niet meer lachen met iemand die handgebreide litzedraad voor zn luidsprekers gebruikt terwijl hij ontdertussen zelf iets revolutionair aan het maken is met een schakeling uit de jaren 80 die al een miljoen keer uitgemolken is. Hij lacht ook beter zichzelve uit :-)

Hopelijk ontaard dit topic ook niet verder in een taaldiscussie bij gebrek aan andere punten. Alleen al de titel van het topic is een mengsel van Engels en uit het latijn afgeleide woorden.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
High met Henk

Special Member

Op 27 augustus 2020 07:20:50 schreef EricP:
[...]

Maar goed... zo'n zekering... ach... als de audiofool (ook al weer geen Nederlands... een geluidsidioot dan maar?) daar z'n geld aan uit wil geven... Misschien moet ik die dingen dan ook maar gaan maken.
Net zoals de kreet 'interlinks' voor een kabeltje tussen de diverse onderdelen. Leuk... Zolang de weerstand een fractie is van de ingangsimpedantie en de parasitaire capaciteit / inductiviteit minimaal zijn, zal het allemaal wel: daar is geen winst te halen. Uit een versterker (en speakers) die een rechte karakterestiek hebben tot ruim boven het hoorbare (iets met fourier enzo) wel.
Tegen de tijd dat een zekering een hoorbare invloed zou hebben, dan zouden alle audiofools compleet doof zijn door de invloed van de computer, zonnepanelen of inductiekookplaat van de buren.

Beste Eric,

ik heb ooit een artikel / boek gevonden waarin stond dat luidsprekers altijd hun imperfectie zouden hebben...
Terecht: massatraagheid en mechanische vervormingen zorgen altijd voor het niet mooi in trilling brengen van de lucht...

maar in dat zelfde artikel werd gesteld dat het veel beter zou zijn de lucht op een andere manier in trilling te brengen: er werd daar ook gesproken over ioniseren/plasma als oplossing: inmiddels weten we dat dat vrijwel onmogelijk is voor anders dan tweters en door het afschermen van het dan ontstane schadelijke ozon heb je toch ook boven genoemde effecten weer.

ik vindt het eigenlijk raar dat elektrostaten nooit door ontwikkeld zijn, ondanks dat ze mega vervormen hebben ze bijna geen massa...

maar helaas zie je dat normale conussen nu ook van ultralicht polypropyleen/carbon/aluminium/hard papier zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Special Member

Op 27 augustus 2020 04:33:01 schreef New Beetle:
[...]Mee eens. Als je hier en daar bronnen leest is 80-85% van de wereldbevolking religieus. Als je die logica doortrekt moet die 15% dan ook met die 85% gaan lachen?

En het is gezond om daar zo nu en dan aan herinnerd te worden. Erom lachen hoort daar ook bij. Dat voorkomt ruzie. Dat er zo nu en dan zich iemand op zijn teentjes getrapt voelt is onvermijdelijk en daar horen we ook tegen te kunnen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het meest vreemde vind ik altijd dat de high_end apparatuur, waarvoor vaak kapitalen worden uitgegeven, altijd stukken verbeterd kan worden door het gebruik van speciale zekeringen, speciale netsnoeren etc.
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant, die serieus bezig is, om apparatuur te ontwikkelen, die niet ver van het ideaal af ligt, al die maatregelen die je met externe toevoegingen toepast om het geluid beter te maken,niet toepast in het ontwerp.

Op 25 augustus 2020 20:28:12 schreef Peter112:
Synergistic Research Blue Fuses
#
Voor audiofielen met High-End audiosets zijn de Synergistic Research zekeringen een ‘must have’, simpelweg de beste zekeringen die er bestaan, Punt!

Wat maakt deze Synergistic Blue Fuses zo bijzonder? Blue Fuses omvatten de nieuwste technieken op het gebied van passieve Quantum Inductieve Koppeling. Naast het speciale conditioneringsproces gevolgd door een signaal van 1.000.000 volt dat ze Quantum Tunnelling noemen en dat de geleidende routes binnen de speciaal ontwikkelde smeltdraad wijzigt. Daarna voegen ze een Quantum Inductief oppervlak toe dat Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) bevat om de elektrische golf te stabiliseren die het systeem voedt.
Synergistic Research zekeringen geven een dramatische verbetering in systeemprestaties ten opzichte van alle andere audiofiele zekeringen.

Peacock Audio prijzen:
5 x 20 mm of 6,3 x 32 mm: € 150,=

Ik bestel altijd een doosje van 10 stuks voor het testen van een versterker.

Ik lag in een deuk, leuk verzonnen...hmmm, is het wel verzonnen ? Google, google op mijn scherm, wat is de meest idiote zekerings-term
Het ding blijkt dus echt te bestaan. Wat is de volgende stap, plasma zekeringen voor een verbeterde hoogweergave.

Eigenlijk is dit gewoon ordinaire oplichterij

Uit de duim van de makers:

And thanks to a new conditioning process, break-in time is cut in half. In fact, a brand new out-of-the-box BLUE Fuse should significantly outperform a fully broken-in BLACK Fuse and it only gets better from there with full performance after 200 hrs of continues power.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 27 augustus 2020 12:24:41 (10%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 27 augustus 2020 11:58:08 schreef buzzy:
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant, die serieus bezig is,

Een fabrikant die serieus bezig is maakt apparatuur voor een realistische prijs en houdt rekening met de imperfecties van de omgeving. Maar ja, als er goedgelovige lieden zijn die je kunt verleiden tot het aankopen van dure onzin, wat doe je dan als fabrikant?

Op 27 augustus 2020 11:49:51 schreef maartenbakker:
[...]
En het is gezond om daar zo nu en dan aan herinnerd te worden. Erom lachen hoort daar ook bij. Dat voorkomt ruzie. Dat er zo nu en dan zich iemand op zijn teentjes getrapt voelt is onvermijdelijk en daar horen we ook tegen te kunnen.

Was het maar zo eenvoudig. Er sterven elke dag mensen voor dergelijke overtuigingen, geloofsovertuigingen van audiofielen zijn hier maar klein bier. Ik heb een oude schoolvriend die in landelijk VS woont, stijl dr Pol die jullie NL-ers beslist kennen. Daar lach je niet met dergelijke dingen zonder sociale consequenties. Dan maat, eigen schuld dikke bult, zo eenvoudig is dat vaak niet meer eens je hele hebben en houden daar zit.

Tsja, ik ken iemand die z'n eenfase huisaansluiting laat omzetten naar een driefase aansluiting.
Dan kan ie z'n audioset van een andere groep voeden dan de rest van de apparatuur in huis, minder netvervuiling ofzo. Automaten vervangen door traditionele diazed smeltpatronen voor die groep.

Tsja. Goed voor de economie, laten we het daar maar op houden.

Ik heb ook wel eens dingen gehoord die eigenlijk niet zouden moeten kunnen. Maar zou ik ze ook horen als ik niet zou weten wat er veranderde?
Het placebo-effect is ongelooflijk krachtig, dus ik twijfel liever aan m'n eigen waarneming dan aan de natuurkunde en elektrotechniek.

Wat lachen om betreft- zolang het maar niet 'punching down' is, is alles prima. lachen om groepen die het minder goed hebben is nogal nasty. Audiofielen zijn nu niet betreft een groep die het niet breed heeft :+ dus da's fair game.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 27 augustus 2020 12:31:52 (15%)]

maartenbakker

Special Member

Precies. Je moet elkaar prikkelen maar niet redeloos afzeiken. Je moet als ontvanger ook niet elke poging tot prikkelen als afzeiken bestempelen. Het is net EM-conformiteit.

Op 27 augustus 2020 12:28:25 schreef New Beetle:
[...]Was het maar zo eenvoudig. Er sterven elke dag mensen voor dergelijke overtuigingen, geloofsovertuigingen van audiofielen zijn hier maar klein bier. Ik heb een oude schoolvriend die in landelijk VS woont, stijl dr Pol die jullie NL-ers beslist kennen. Daar lach je niet met dergelijke dingen zonder sociale consequenties. Dan maat, eigen schuld dikke bult, zo eenvoudig is dat vaak niet meer eens je hele hebben en houden daar zit.

Zoals altijd is context belangrijk; er gaat hier niemand een moord plegen omdat iemand lacht om sommige aspecten van audiofilie of zichzelf of anderen op hun plaats zet. En zelfs in zo'n omgeving die jij beschrijft zal er sprake zijn van zelfspot of humor, alleen veel subtieler en met andere normen en waarden. Het is een misverstand te denken dat alle normen en waarden universeel zijn of dat je iedereen aan de grootste gemene deler (of zelfs de kleinste) zou moeten houden (het zou een saaie boel worden, vooral ook erg leeg uiteindelijk). In de context die jij aanhaalt (politiek) gaan zowel far left als far right daarmee aan de haal, vaak nog sprekend namens anderen die 'offended zouden moeten zijn'. Een redneck snowflake gaat daar anders mee om dan een sjw snowflake, en je moet ze ook nooit vertellen dat ze op elkaar lijken zonder dat je je snel uit de voeten kunt maken - wat niet betekent dat je dat niet soms toch zou moeten doen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@ledlover:

die aparte groep is zo gek niet en zo duur is dat ook niet (meen 280 euro ofzo)

ik hoor het namelijk ook als de vriezer/koelkast net aanspringt (komt klein kraakje in audio binnen)

Maar smeltpatronen en automaten is natuurlijk dan wel weer betje onzin in deze...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is inderdaad nog best betaalbaar. Maar het gaat hem om de klankkleur en het geluidsbeeld, niet over kraakjes en storing.

In principe zou het geluid niet moeten veranderen... Het is wel een prima manier om storingen tegen te gaan ja.

EricP

mét CE

die aparte groep is zo gek niet

Dat is ook maar ten dele waar. Dat gaat natuurlijk alleen maar op als die 'tik' als 'conducted' binnen komt - en dat niet meer zou doen als je de audio meuk op een aparte groep zou zetten. Zodra het 'door de lucht' binnen komt, ga je er niks mee oplossen. Dus 'is zo gek nog niet' is ook maar weer betrekkelijk...

ik heb ooit een artikel / boek gevonden waarin stond dat luidsprekers altijd hun imperfectie zouden hebben...
Terecht: massatraagheid en mechanische vervormingen zorgen altijd voor het niet mooi in trilling brengen van de lucht...

Daarom was MFB op zich ook geen slecht idee. Het zal zo z'n redenen wel hebben dat dat nooit een grote vlucht genomen heeft. Net als electrostaten. Daar zal vast nog wel wat winst te halen zijn! In elk geval ruimschoots meer dan met een 'zekering'...

Frederick E. Terman

Honourable Member

die aparte groep is zo gek niet

Sure, maar eigenlijk is dat dan een lapmiddel: de versterker is dan blijkbaar niet geschikt voor netvoeding.
Stel je voor dat andere versterkers dat ook hadden; iedere keer een knal als de airco gaat draaien - lastig, in de bioscoop of conferentiezaal!

Wat die superzekeringen betreft: zelfs als er zekeringdraad bestond, behept met al die begeerlijkheden, dan zie ik nóg steeds twee ongerijmdheden.

1. Blijkbaar is die zekering dan het enige wat perfect geluid in de weg staat. Hoe kan dat? Hoe is die muziek zo perfect op de CD, of nog erger: het vinyl, terechtgekomen? Had de platenpers ook zulke zekeringen?
  2. En dan nog wat: door die zekering... loopt helemaal geen audiostroom.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

en de hoofdzekeringen dan van de netbeheerder? de 10tallen kilometer koperdraad in de straat, grote schakelaars/contactors in de electriciteitscabines aan begin van de straat, storingen in de generator waar de netspanning wordt opgewekt,...

1 zekering mag zo een invloed niet hebben, en dat ga je niet oplossen met atomen rond de zekeringsdraad. ideaal heb je nergens verlies op je bekabeling (ideale geleiders), maar dan zal een zekering ook niet meer kunnen doorbranden ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hensz

Golden Member

Op 27 augustus 2020 14:31:56 schreef Frederick E. Terman:
Wat die superzekeringen betreft: zelfs als er zekeringdraad bestond, behept met al die begeerlijkheden, dan zie ik nóg steeds twee ongerijmdheden.
...

High End Audiofielen staan boven logica en wetenschap en worden juist versterkt in hun geloof door ongerijmdheden.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Op 27 augustus 2020 12:59:38 schreef High met Henk:
@ledlover:

die aparte groep is zo gek niet en zo duur is dat ook niet (meen 280 euro ofzo)

Als een versterker (of ander component) hoorbaar verschil maakt bij een beetje wonky netspanning dan hoort het ding op de bodem van de maas te liggen.

ik hoor het namelijk ook als de vriezer/koelkast net aanspringt (komt klein kraakje in audio binnen)

O-)

Thevel

Golden Member

Op 27 augustus 2020 14:37:17 schreef fcapri:
en de hoofdzekeringen dan van de netbeheerder?

Volgens de audiofiel is een automaat fout, er zit immers een spoel in en dat heeft een negatief effect van het klankbeeld.
De automaat moet dus vervangen worden door een speciale (dure) diazed, sommige stellen zelfs dat het beeld van de TV er ook nog beter van word... ;)
Niet vertellen aan die audiofielen dat er in de KWh-meter ook spoelen zitten want dan kunnen ze vast niet slapen... :)

Hensz

Golden Member

Een (rechte) draad is ook een spoel met bijpassende zelfinductie, maar dat zal wel weer te logisch zijn voor een H.E.A. :+

Don't Panic!

Op 27 augustus 2020 14:29:49 schreef EricP:
Daarom was MFB op zich ook geen slecht idee. Het zal zo z'n redenen wel hebben dat dat nooit een grote vlucht genomen heeft. Net als electrostaten. Daar zal vast nog wel wat winst te halen zijn! In elk geval ruimschoots meer dan met een 'zekering'...

Het 'probleem' is dat gewone speakers al dusdanig goed zijn, dat mfb niet zó veel meer toevoegt. Goede basreflex-speakers waren nog niet echt gemeengoed eind jaren 60, begin jaren 70 toen philips de eerste series mfb's aan het onwikkelen was.

Tegenwoordig gebruikt men slimme DSP's om eventuele correcties uit te voeren om bekende imperfecties in de speakers te maskeren.

Piratelogic is nog wel serieus bezig om MFB systemen voor inbouw in bestaande speakers te ontwikkelen. Ze hebben diverse kant en klaar in te bouwen sensoren en versterkermodules. Ik zou daar écht graag eens wat mee experimenteren!
https://piratelogic.nl/