Transfo

Arco

Special Member

Meten is weten...
Wat is de ingangsspanning van de stabilisatoren?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 augustus 2020 10:50:31 schreef Arco:
Meten is weten...
Wat is de ingangsspanning van de stabilisatoren?

Als het systeem start heb ik gemeten .

En wat meet je als het systeem NIET start?

Dat is de situatie waarbij we een "schuldige" aan moeten wijzen.

Op mijn stage-werk hadden ze een zwik nieuwe apparaten laten maken en waar de prototypes het allemaal deden hadden ze in de productie-serie een probleem zeer vergelijkbaar met wat jij nu ziet:

Doordat bij hun de -5 minder zwaar belast werd dan de +5 trok tijdens het aanzetten de +5 voedingsrail even iets onder nul. De +5V regelaar van het ene merk (wat ze voor productie gekocht hadden) weigerde dan om een opstartpoging te doen. De "graaibakje" regelaars op de ontwikkelafdeling deden het dan wel gewoon.

Hier kan precies hetzelfde aan de hand zijn met al die opamps die tussen +15 en -15 hangen.

In 1987 was de oplossing om gewoon de andere (iets duurdere) regelaars te kopen. Mogelijk helpt het om een diode in sper tussen de +15 en de GND te zetten. En voor de goede orde ook eentje op de -15.

En als je dan toch bezig bent kan je een 15- of 18V TVS kopen. Dan bescherm je ook tegen overspanning. En het is een TVS DIODE, dus het werkt ook direct als diode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 augustus 2020 13:36:37 schreef rew:
En wat meet je als het systeem NIET start?

Dat is de situatie waarbij we een "schuldige" aan moeten wijzen.

Op mijn stage-werk hadden ze een zwik nieuwe apparaten laten maken en waar de prototypes het allemaal deden hadden ze in de productie-serie een probleem zeer vergelijkbaar met wat jij nu ziet:

Doordat bij hun de -5 minder zwaar belast werd dan de +5 trok tijdens het aanzetten de +5 voedingsrail even iets onder nul. De +5V regelaar van het ene merk (wat ze voor productie gekocht hadden) weigerde dan om een opstartpoging te doen. De "graaibakje" regelaars op de ontwikkelafdeling deden het dan wel gewoon.

Hier kan precies hetzelfde aan de hand zijn met al die opamps die tussen +15 en -15 hangen.

In 1987 was de oplossing om gewoon de andere (iets duurdere) regelaars te kopen. Mogelijk helpt het om een diode in sper tussen de +15 en de GND te zetten. En voor de goede orde ook eentje op de -15.

En als je dan toch bezig bent kan je een 15- of 18V TVS kopen. Dan bescherm je ook tegen overspanning. En het is een TVS DIODE, dus het werkt ook direct als diode.

Indien het niet start meet ik dit . In het rood .

Arco

Special Member

Zijn de beide 1000uF elco's nog in orde?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 augustus 2020 14:55:21 schreef Arco:
Zijn de beide 1000uF elco's nog in orde?

Ze staan niet bol en heb elko aan de + zijde uitgesold en met een multiemeter weerstand opgezet en dan naar volt en zie de kleine spanning traag naar beneden zakken . Ik heb niet de mogentlijk voor anders de elco te testen .

Arco

Special Member

Als een van de elco's of een van de diodes in de brug kapot is krijg je ook dit soor effecten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 augustus 2020 15:34:10 schreef Arco:
Als een van de elco's of een van de diodes in de brug kapot is krijg je ook dit soor effecten...

Intussen heb ik de scoop aangesloten en zie dat ik een kleine rinpel heb op beeld geen vlak beeld gemeten juist na de diode brug.Er komt een kleine wisselspannning door .

Arco

Special Member

Wat noem je 'klein'? (hoeveel volt?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 augustus 2020 10:02:51 schreef Arco:
Wat noem je 'klein'? (hoeveel volt?)

De rimpel meet 1,2 volt. Meschien iets om bij stil te staan als ik een elco (indien het niet start ) bijplaats op c21 (met de van dezelfde cap c21 4.7 50 v parrallel) dan start het systeem op .?

Arco

Special Member

Waarschijnlijk is de trafospanning iets lager als de originele. Komt mede door de vreemde opbouw van de voeding.
(trafo met 2 losse windingen sec. was een stuk beter geweest)

Door verschil in opbouw van de 7815 en 7915, krijgt de 7915 bij opstarten meer spanning als de 7815.
Als de spanning lager als ~17v is kan de 7815 vreemd gaan doen.
Als je C19 en C20 door 2200uF vervangt zal het ook wel opgelost zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 augustus 2020 12:57:52 schreef Arco:
Waarschijnlijk is de trafospanning iets lager als de originele. Komt mede door de vreemde opbouw van de voeding.
(trafo met 2 losse windingen sec. was een stuk beter geweest)

Door verschil in opbouw van de 7815 en 7915, krijgt de 7915 bij opstarten meer spanning als de 7815.
Als de spanning lager als ~17v is kan de 7815 vreemd gaan doen.
Als je C19 en C20 door 2200uF vervangt zal het ook wel opgelost zijn.

Ik heb ze niet liggen en zijn besteld ! Dank je !!

vergeten

Golden Member

Op 31 augustus 2020 12:22:19 schreef Kreatief:
[...]
De rimpel meet 1,2 volt. Meschien iets om bij stil te staan als ik een elco (indien het niet start ) bijplaats op c21 (met de van dezelfde cap c21 4.7 50 v parrallel) dan start het systeem op .?

Die rimpel is te hoog! Met een C parallel zou je die rimpel nogmaals kunnen meten, ter zelfcontrole.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 september 2020 00:20:46 schreef vergeten:
[...]
Die rimpel is te hoog! Met een C parallel zou je die rimpel nogmaals kunnen meten, ter zelfcontrole.

De rimpel kwam hoger in spanning Met een C parallel.
Intussen is het opgelost .
Dank u voor het meedenken !

NB: de oplossing zie je in een nieuw antwoord .

Op 31 augustus 2020 12:57:52 schreef Arco:
Waarschijnlijk is de trafospanning iets lager als de originele. Komt mede door de vreemde opbouw van de voeding.
(trafo met 2 losse windingen sec. was een stuk beter geweest)

Door verschil in opbouw van de 7815 en 7915, krijgt de 7915 bij opstarten meer spanning als de 7815.
Als de spanning lager als ~17v is kan de 7815 vreemd gaan doen.
Als je C19 en C20 door 2200uF vervangt zal het ook wel opgelost zijn.

Intussen dit gedaan maar geen oplossing .
dankje voor het nadenken .

NB; intussen het is opgelost . Maar toch nog een vraagje mogen die 2200 uF erin blijven ?
Het probleem zat bij mij en bij de transfo zie nieuw antwoord

Het is opgelost die rimpel zoals hier besproken zat me dwars .
Op de foto tran 1 zie hoe ik de transfo aangesloten heb zoals op de transfo markering bovenkant transfo.
Op de foto trans 2 zie je dat de 0v en de 15v niet juist zijn op de markering .De 15v is een 0v en de 0v is de 15v .
Raar maar waar de volts die ik opgemeten heb en eerder bijgeschreven heb op het schema klopt .Nu de transfo juist aangesloten is, is er geen rimpel meer.
Ik heb me weer laten vangen Ik had de aansluitingen gedaan zoals het op de transfo staat gemankeert .Nog een klein vraagje mogen de nieuwe elco's van 2200uF (inplaats van 1000uF) erin blijven ?