27mhz zender voor meccano set 8950

Inmiddels heb ik de "tijdelijke beschikking"gekregen over een originele zender. Is het mogelijk een kopie hiervan te maken?

Op 14 augustus 2020 22:21:33 schreef ffeilers:
[...]

Bedankt, als eerste ga ik eens contact opnemen met deze firma JBE !!

Misschien woont er iemand bij je in de buurt die de apparatuur heeft om de frequentie te meten. Vervolgens moet je nog onderzoeken welke modulatievorm het is. Waarschijnlijk gewoon ouderwets AM.

Je kunt hem misschien ook even openschroeven en kijken wat er op het kristal staat. Dat is ook alvast een mooi begin.

Anoniem

Sorry, hier is de pretbederver weer eens.
Ik geef je weinig kans dit tot een goed einde te brengen.

Als je zoiets voorlegt aan technici worden ze helemaal wild en zoeken een oplossing. En toe geveven, er zijn er enkelen die zo'n zender zouden kunnen namaken door de ontvanger te analyseren.

Ze vergeten daarbij echter dat jij geen techneut bent en niet over de kennis noch de middelen beschikt om dat te realiseren.
Het lijkt me je om de nostalgische waarde te doen. Anders koop je toch een complete RC speelgoedauto in de A... voor weinig.

Net zomin als je een antiek schilderij met een gat in restaureert met waterverf kun je dit op amateuristische wijze restaureren. Dan wordt het kitsch en verliest zn autenticiteit.

Er zijn bovendien gewoon teveel zaken waar jij geen vat op hebt die een rol spelen.

De voorziene moeilijkheden zijn:

-De juiste frequentie achterhalen:
-De modulatiewijze en de codering, dat wordt al heel wat moeilijker.
Gezien het meer dan start-stop is moet er een codering aanwezig zijn om de verschillende functies in de ontvanger te activeren.
Die is niet standaard en bovendien fabrikantafhankelijk.
Ik betwijfel dat er universele AB's zouden bestaan net zomin als sleutels die op elk deurtje passen.. Toch maar eens proberen bij een speelgoedwinkel, je weet maar nooit.. :-)

Zelfs al zou je een complete nieuwe AB willen inbouwen heb je weer wat problemen. Je hebt niu wel de juiste codesdie uit de ontvanger komen, maar hoe ga je daarmee de motor en de wielen besturen?
Voor een niet techneut onbegonnen werk.

Probeer aan een originele AB te komen bij één of andere club of tweedehands.
Of zoek hulp bij een techneut want met wat tips op een forum alleen geraak je er niet als je niet over technische hulpmiddelen beschikt..

De die-hards hier die wild worden van een op te lossen probleem zullen het wel weer eens niet eens zijn met me, maar zo zie ik het.
Onmogelijk bestaat niet, maar je kansen om dit zelf op te lossen liggen erg laag.

Probeer er achter te komen of de ontvanger een pwm signaal tussen de 1ms en 2ms naar motorregelaar en servo stuurt, als dat zo is kan je iedere andere zender/ontvanger combinatie gebruiken

Have fun in this life!
bprosman

Golden Member

Ik betwijfel dat er universele AB's zouden bestaan net zomin als sleutels die op elk deurtje passen.. Toch maar eens proberen bij een speelgoedwinkel, je weet maar nooit..

Jawel hoor, in de modelbouwereld bestaan 27MHz, 40MHz en tegenwoordig 2.4GHz "Universele" zenders en ontvangers. In het geval van 27MHz en 40MHz een kwestie van het zelfde (los verkrijgbare) kristal in de zender/ontvanger steken. Daarom is het "Frequentiebord" op een modelbouwdag ook zo belangrijk om te laten zien wie op welke frequentie werkt om te voorkomen dat je buurman's auto/boot of erger vliegtuig overneemt.

Ook het verstuurde PWM signaal is vrij standaard, vandaar dat je ook zender van Merk A kunt combineren met Ontvanger Merk B.

Vandaar mijn eerdere vraag waar we nog geen antwoord op hebben : Heeft Meccano zelf iets verzonnen of hebben ze een standaard zender in een ander kastje geduwd ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Sure man, sure! Maar meccano is speelgoed, geen modelbouw.

En er bestaan een pak niet-compatibele speelgoedbesturingen.

Het is dus puur gokken of een willekeurige AB zal werken.

Akkoord , tv AB's zijn ook niet compatibel en er bestaan universeledie op meerdere merken kunnen werken. Maar tv's worden met miljeoen verkocht, terwijl speelgoedautootjes waarschijnlijk de moeite niet lonen.

Lambiek

Special Member

Op 14 augustus 2020 15:58:45 schreef ffeilers:
Bezit deze meccano set 8950, mis echter de 27mhz zender die bij de auto hoort.
Is dit op te lossen met een soort "universele" zender of is de auto alleen nog maar te gebruiken als "showmodel" in vitrine.

Maak eerst eens een duidelijke foto van je ontvanger, servo en motorregelaar en plaats die hier.

Op de foto kunnen we dan zien of er standaard RC spul in zit. Nu is er helemaal niets over te zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.