FM/DAB+

Hallo allen,

Heeft er iemand van jullie al nagedacht om zijn receiver aan te passen of om te bouwen om ook DAB+ te kunnen ontvangen? Of een FM/DAB+ combi ingebouwd zodat de oude receiver met zijn vintage look kan blijven? Ik dacht even om een simpel DAB+ draagbaar radiootje uit elkaar te halen en de electronica ervan in mijn receiver te bouwen. Enig ander idee om mij bij te sturen of om het mij af te raden? Zelfbouw projectje of zo?

THX!

It's fun to finally find the failure!
Arco

Special Member

Ik vraag me af af DAB+ ooit mainstream gaat worden. Er zijn maar weinig landen die actief er nog mee werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Loop al een tijdje met dezelfde gedachte rond. Alleen nog geen plan gemaakt oid. Je zou met een potmeter/rotary encoder (ipv de afstem condensator) door de zenders heen kunnen 'lopen'. Maar mogelijk dat er nog een mooiere oplossing is zodat je ook FM/AM naast DAB kunt blijven gebruiken.

zonder prutsen kom je nergens!

Op 31 augustus 2020 20:31:58 schreef Arco:
Ik vraag me af af DAB+ ooit mainstream gaat worden. Er zijn maar weinig landen die actief er nog mee werken...

? bedoel je dat er landen zijn die er al mee ophouden?

mijn ervaring is dat het aantal DAB+ te ontvangen zenders in de EU toeneemt..

Voor het vintage spul.. ik houd het graag origineeL Dus dat wordt een FM zendertje die de DAB+ terug uitzend op FM.

Arco

Special Member

De donkerblauwe landen zijn actief, de lichterblauwe doen proeven, de heel lichtblauwe overwegen het misschien.
De gele gebieden zijn gestopt met DAB en grijs heeft 't nooit gehad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

DAB+,volgens mij is dat gewoon een doodgeboren kindje.
Een paar jaar geleden waren er zelfs nog TV reclame spotjes om iedereen maar een DAB+ ontvanger te laten kopen.Had weinig effect.Het is alles of nix met zo'n ontvanger.

Arco

Special Member

DAB+,volgens mij is dat gewoon een doodgeboren kindje.

Wordt bijgezet bij zaken als DSR, LaserDisc,... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bijna heel de EU heeft het dus. America niet want die doet z'n eigen ding (zoals altijd al). De grijze (bananen-)landen doen low budget. Vrij voorspelbaar dus. En prima op weg!

Maar ombouwen... lijkt me niet echt haalbaar. Kun je nog beter een externe tuner ernaast zetten. Hoewel, in huis heeft het sowieso weinig zin. In auto wellicht wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb zo'n simpele DAB+ portabele. Hoewel de print ontworpen is voor stereo, is het toch mono, ook op de hoofdtelefoon uitgang. De extra componenten voor stereo zitten er niet in. Dus vooraf even testen als je het in een stereo apparaat wil gebruiken.
Er bestaan ook losse (inbouw-)modules.

Arco

Special Member

DAB heeft weinig tot geen voordelen t.o.v. internet radio. Ik denk niet dat 't net zo'n lang leven gaat krijgen als FM radio... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Ik heb het al een paar jaar in de auto en het bevalt goed. Ik hoef niet terug naar FM. Volgens mij wordt tegenwoordig veel nieuwe auto's standaard voorzien van een DAB+ radio.

Thuis gebruik ik al jaren internet Radio, geen gedoe met antenne en ontvangst. In de keuken een 'oude' radio voorzien van een Raspberry PI en via de App te bedienen. Al gebruik je dat nooit, staat altijd op het zelfde station.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik gebruik in mijn woning een DAB+ adapter die eigenlijk bedoeld is voor in de auto (daar gebruik ik er overigens ook 1). Met mijn (oude) FM ontvanger kan ik daardoor DAB+ ontvangen.

Piet

Arco

Special Member

Bijna heel de EU heeft het dus.

Niet echt overtuigend dus. (incl. Australie zit je op iets van 6% totaal...)
Zoiets wordt pas een doorslaand succes als het globaal omarmd wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 augustus 2020 21:17:54 schreef Arco:
DAB heeft weinig tot geen voordelen t.o.v. internet radio. Ik denk niet dat 't net zo'n lang leven gaat krijgen als FM radio... ;)

Ik zie er toch ééntje (voordeel) .. Je hebt géén internet nodig.

Dat het niet zolang zal meegaan als FM... das een zaak voor later. Het ging hier over FM vervangen door DAB+..

joopv

Golden Member

Op 31 augustus 2020 21:17:54 schreef Arco:
DAB heeft weinig tot geen voordelen t.o.v. internet radio. Ik denk niet dat 't net zo'n lang leven gaat krijgen als FM radio... ;)

Weinig voordelen?
De spectrale efficiency van DAB+ is een factor 40 of zo hoger dan analoge FM omroep. Oftewel: per MHz bandbreedte en per vierkante kilometer dekkingsgebied kun je meer programma's uitzenden. Verder heb je geen idioot hoge torens meer nodig en kun je op plaatsen waar een dekkingsprobleem is gewoon een zender bijplaatsen zonder moeilijke frekwentie herindelingen (single frequency network).

Kun je je voorstellen wat een voordeel dat is in bergachtige gebieden?

In Noorwegen is DAB+ ingevoerd en is de analoge FM band 3 jaar geleden al bijna volledig uitgefaseerd.

Arco

Special Member

Met internet radio hoef je geen heel extra DAB zendernetwerk in stand te houden...
Je kunt digitaal wel meer en beter uitzenden, maar heeft natuurlijk ook nadelen: je hebt ontvangs of niet.

Analoog kun je over grote afstand ook nog met wat ruis ontvangen wat digitaal natuurlijk niet kan.
(Ik kon in het verleden de AM zenders van Ijsselstein meestal tot aan de Zwitserse grens horen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 augustus 2020 21:49:21 schreef Arco:
...zit je op iets van 6% totaal...)
Zoiets wordt pas een doorslaand succes als het globaal omarmd wordt.

Dat vind ik nogal een boute uitspraak. Waarom kan het geen succes zijn als het niet globaal gebruikt wordt? 3G/4G/5G is ook niet globaal. Wel meer dan jouw 6%, maar toch (laten we aannemen dat dat klopt). Europa is een heel andere markt dan USA, of Afrika. Dus 1 technologie voor allemaal lukt sowieso nooit, al was het maar omdat de US boys altijd hun eigen ding willen (not invented here syndrome).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Het kan natuurlijk wel. GSM kun je toch ook wel een globaal succes noemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Ik ben redelijk zat van DAB+, op vakantie hadden we gedurig uitvallende DAB+ ontvangst tot ik de radio omzette op FM, weergaloos storingvrij, dezelfde zender.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 31 augustus 2020 21:57:28 schreef joopv:
[...]Weinig voordelen?
De spectrale efficiency van DAB+ is een factor 40 of zo hoger dan analoge FM omroep. Oftewel: per MHz bandbreedte en per vierkante kilometer dekkingsgebied kun je meer programma's uitzenden. Verder heb je geen idioot hoge torens meer nodig en kun je op plaatsen waar een dekkingsprobleem is gewoon een zender bijplaatsen zonder moeilijke frekwentie herindelingen (single frequency network).

Kun je je voorstellen wat een voordeel dat is in bergachtige gebieden?

In Noorwegen is DAB+ ingevoerd en is de analoge FM band 3 jaar geleden al bijna volledig uitgefaseerd.

het nadeel is de hoge frequentie, daardoor heb je voor een dekking als fm had veel meer kleine zenders nodig. dekking is vooral begane grond in gebouwen slecht, hoger is beter ontvangst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Dekking is in het algemeen slecht.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 31 augustus 2020 22:30:16 schreef Jinny:
Dekking is in het algemeen slecht.

tja, op zoek naar een nieuwe partner :+

Op 31 augustus 2020 22:06:06 schreef Arco:
Met internet radio hoef je geen heel extra DAB zendernetwerk in stand te houden...
Je kunt digitaal wel meer en beter uitzenden, maar heeft natuurlijk ook nadelen: je hebt ontvangs of niet.

Analoog kun je over grote afstand ook nog met wat ruis ontvangen wat digitaal natuurlijk niet kan.
(Ik kon in het verleden de AM zenders van Ijsselstein meestal tot aan de Zwitserse grens horen...)

je moet me niet overtuigen van het analoog :-) . vroeger op kleine AM radio tot in Finland BRT 1... en over grote stukken van de EU Europe 1 en France inter op de lange golf..

luister nu nog FM, maar voor de sport al een kleine DAB+ ontvanger in gebruik. die gaat overal mee en ik zie iedere week het aantal stations overal toenemen. Vorige week, in Berlijn, meer dan 80 stations. (over de inhoud gaan we zwijgen )
Internetradio ben ik niet zo een fan van. dikwijls doodgecomprimeerd.

Heel erg bedankt voor de standpunten. Ik wou iets in mijn bestaande receiver inbouwen dat noch de buitenkant noch de binnenkant schendt en achteraf eventueel spoorloos er weer uit kan gehaald worden. Natuurlijk is een voorzettertje met FM zendertje of via CINCH naar een aux ingang zeker beter. Maar dat is weer een "bakje" meer met kabelgedoe en een plekje te vinden erop, ernaast of eronder dat niet past in het rijtje :-)
Ik ben wel benieuwd naar het zgn inbouw type.

Groeten!
Marc

It's fun to finally find the failure!
bprosman

Golden Member

Ben hier 4 weken aan het klussen geweest waarbij er een DAB+ "Bouwradio" aan stond. Wat een ramp :-(. Als je er voor liep viel de ontvangst uit, een paar leuke zenders slecht te ontvangen, aan het knutselen geweest om de spriet antenne te vervangen maar nog geen succes.
Meest tijd een oude iPhone er naast gehad waarbij de bouwradio als BlueTooth speaker fungeerde voor Internet radio.
Jammer had graag een goed werkende (spriet) antenne er op gehad.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de bouwradio hoog zetten, op accu laten werken en geen acculaders of led armaturen in de buurt zetten met storende drivers wil ook een heel stuk schelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer