5V/3A schakelen met een 3v3 ESP32 GPIO.

Ik wil een component aan en uit schakelen met een ESP32 MCU. Het gaat om een component van 5V/3A. Dit wil ik dus doen met een GPIO van de ESP. Ik heb al het één en ander gelezen over een mosfet schakeling of solid state relais, maar ik ben niet zeker of dat kan met de 3v3/10mA uitgang van de esp. Kan dit en hoe zou dat er uit zien? De bedoeling is om met een logic high van de uitgang die 5V/3A voeding af te schakelen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het schakelen gebeurt door een P-channel mosfet. Die zijn gate stuur je aan met de collector van een NPN-tor a la BC547, emitter aan massa, basis aan de GPIO met een serieweerstand. De tor en de mosfet kun je elks nog een weerstand geven om de sturing dicht te trekken indien inactief.

Trefwoord om het www af te zoeken: "high-side switching"

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dank je voor je antwoord. Het is dus niet mogelijk om de Mosfet rechtstreeks met de GPIO te sturen? Dat moet met een transistor er tussen. Kan je me eens wijzen naar een schema waar alle componenten met waarden in staan?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk bv. eens op https://forum.arduino.cc/index.php?topic=555862.0, er staat ergens een schema tussen dat precies doet wat ik beschreef. Maar let wel, de belasting is daar een ventilatortje dat heel wat minder stroom trekt dan uw 3 amp.

Houd u verder niet in om zelf wat rond te kijken op het www :)

Enne, het is toch high-side switching wat gewenst wordt? De min van de afnemer aan massa en de schakelaar tussen de voeding en de plus van de afnemer? Want je kunt ook low-side schakelen, dat is heel wat simpeler, dan kom je toe met enkel een npn-tor of n-channel fet die de stroom en spanning aankan. Dan hang je dus de plus van de afnemer recht aan de voeding, en de schakelaar tussen de min van de afnemer en de nul.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is het geen probleem dat het om 5V gaat ipv 12V zoals in dit schema?

"het probleem" hiermee is dat je de gate nu met ongeveer -4.5V aanstuurt ipv met -11.5V. Als je een mosfet kiest die daar geschikt voor is, dan werkt dat prima.

Ik zelf gebruik de SI2165 veel. Die doet het prima met -3.3V op de gate. En omdat ie maar 8V op de gate mag hebben niet direct geschikt voor het 12V schema. Maar voor jou toepassing is ie net te klein. Sorry. Als je een mosfet uitzoekt: "logic level" is wat ze er vaak bij zetten als ie het met 5V prima doet.

Als je toe kan staan dat je de min van de belasting schakelt, dan kan je een paar onderdelen besparen. Dan heb je alleen een N-channel logic level FET nodig. Over het algemeen goedkoper en/of krachtiger.

Oh! Origineel zei je dat je met een hoog signaal de boel UIT wilde hebben. Zowel met de Pfet en een tor als met een NFET gaat de boel AAN bij een hoog niveau.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een SIP32508 load switch?. Kan 5.5v/3A schakelen en heeft logische ingangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Woffels, laat ons aub weten of je er uit komt, en zoja, hoe?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 30 augustus 2020 12:39:09 schreef Arco:
Een SIP32508 load switch?. Kan 5.5v/3A schakelen en heeft logische ingangen...

Bij 3A wordt dat ding volgens een snelle berekening 70 graden warmer dan de omgeving mits je hem op de juiste manier vastsoldeert, waar ik niet verder naar heb gekeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 30 augustus 2020 12:24:45 schreef rew:
"het probleem" hiermee is dat je de gate nu met ongeveer -4.5V aanstuurt ipv met -11.5V.

Dat NPN torretje trekt de gate vol naar massa, daar heb je gewoon -12V te pakken?

Het gegeven voorbeeldschema vermeld een voedingsspanning van 12V. Maar TS heeft een voeding van 5V.... Ergens in de text er om heen moet ergens staan: "Dit schema gaat het om, het is voor een iets andere situatie getekend, daar was de voeding 12V, maar met 5V moet het ook werken." Of dat er ook daadwerkelijk staat heb jij in ieder geval niet gezien, ik heb nu ook geen zin om te gaan zoeken. :)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/