Foutmelding ESP32

Ik heb recent van Elektor ESP32 board aangeschaft met bijbehornede boek "The complete ESP32 Projects guide". Op p45 moet het programma in de ESP32 DecKitC geladen worden. Echter ik krijg eeen foutmelding in de esptool.py:

"Arduino:1.8.12 (Windows 10), Board:"ESP32 Dev Module, Disabled, Default 4MB with spiffs (1.2MB APP/1.5MB SPIFFS), 240MHz (WiFi/BT), QIO, 80MHz, 4MB (32Mb), 921600, None"

De schets gebruikt 623662 bytes (47%) programma-opslagruimte. Maximum is 1310720 bytes.
Globale variabelen gebruiken 38744 bytes (11%) van het dynamisch geheugen. Resteren 288936 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 327680 bytes.
esptool.py v2.6
Serial port COM3
Traceback (most recent call last):
File "esptool.py", line 2959, in <module>
File "esptool.py", line 2952, in _main
File "esptool.py", line 2652, in main
File "esptool.py", line 222, in __init__
File "site-packages\serial\__init__.py", line 88, in serial_for_url
File "site-packages\serial\serialwin32.py", line 62, in open
serial.serialutil.SerialException: could not open port 'COM3': WindowsError(5, 'Toegang geweigerd.')
Failed to execute script esptool
de geselecteerde seriële poort Failed to execute script esptool
bestaat niet of uw board is niet aangesloten.

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.

"

Wie kan mij verder helpen?

Volgen mij probeer je een com poort te openen die niet bestaat.
Kijk een in windows device manager welke poorten je hebt met en zonder de esp32 ingeplugd. Dan weet je zeker welke poort je moet hebben.

benleentje

Golden Member

Volgens mij probeert hij via com3 te praten met de ESP32, Zit je wel aangesloten op com3?

Als je gaat naar tabblad hulpmiddelen en dan naar poort dan kan je zien welke poorten je nog meer hebt en probeer je gewoon een andere.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
marcob

Golden Member

Heb je een terminal programma gelijktijdig open staan op COM 3?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

De poort is niet beschikbaar, dat is duidelijk. Kan meerdere oorzaken hebben, maar dat is een PC-helpdesk vraag. Je zou even met een terminal kunnen kijken of die de poort wel open krijgt, en misschien ontvang je daar ook wel data uit de ESP (als die wat stuurt, kun je voor debug wel maken).

PS, gebruik je nou niet de echte Arduino omgeving, wat doet die esptool.py dan?

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 1 september 2020 20:06:05 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

IK was niet duidelijk. Kijk in je Arduino IDE onder tabblad hulpmiddelen bij poorten welke je daar allemaal kan zien.

"Arduino:1.8.12 (Windows 10), Board:"ESP32 Dev Module, Disabled, Default 4MB with spiffs (1.2MB APP/1.5MB SPIFFS), 240MHz (WiFi/BT), QIO, 80MHz, 4MB (32Mb), 921600, None"

921.6kbaut is wel erg snel dat moet standaard 115kbaut zijn probeer dat ook te wijzigen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Er is iets met je drivers mis, je zou 2 comporten moeten hebben. En dan de compoort met het hoogste getal. Dat, of je comport is al door een andere applicatie bezet. Dat laatste lijkt me het meest waarschijnlijk. Heb je ergens een terminal oid openstaan?

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 1 september 2020 20:35:52 (41%)

PE2BAS

Op 1 september 2020 20:07:49 schreef benleentje:
921.6kbaut is wel erg snel dat moet standaard 115kbaut zijn probeer dat ook te wijzigen.

921.6 kBaud is de default voor ESP32 programmeren met Arduino (en ook met de ESP32-IDF trouwens). Dus die veranderen maakt waarschijnlijk meer stuk dan al stuk is.

Er is iets bij windows met de driver stuk. Rebooten, andere USB-poort pakken en nog eens proberen.

Je kunt altijd zonder Arduino-software met een terminal (hyperterm, putty) kijken wat het ESP-32 bordje zegt bij reset. Waarschijnlijk iets van:

code:



rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)

configsip: 0, SPIWP:0xee

clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00

mode:DIO, clock div:1

load:0x3fff0018,len:4

load:0x3fff001c,len:1044

load:0x40078000,len:8896

load:0x40080400,len:5816

Let op: Alhoewel het programmeren default op 926KBaud gaat, is de bovenstaande debug-output wel 115K!!!!

Is het voor "foutzoeken bij windows computers" gebruikelijk om gewoon de foutmelding te negeren en gewoon maar wat te gokken van wat er aan de hand kan zijn?

De foutmelding zegt "permission denied".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: Ja, de gebruikelijke methode is alle windows sluiten en nog een keer proberen. Meestal werkt dat ( :) of :( ?).

Maar waar je op Unox nog wel eens permissies goed moet zetten om bij /dev/ttyUSB0 te kunnen, of je user-id aan de dial-out groep moet toevoegen (queue Opa die uitlegt wat dial-out betekent) is het op Windows hoogst onwaarschijnlijk dat de gebruiker van de GUI geen toegang heeft tot de aangesloten hardware.

Permission denied op een seriele poort is vrijwel altijd dat ie of ergens anders gebruikt wordt, of dat windows denkt dat ie ergens anders gebruikt wordt.
En omdat windows geen 'lsof' kent, is alles sluiten een goede manier om ervoor te zorgen dat die poort nergens meer in gebruik is.

Beste mensen

Heel hartelijk dank voor al jullie hulp. Ik heb de procedure voor het laden van ESP32DevKitC in de ESP32 board nogmaals doorlopen en nu krijg ik geen foutmelding. Ik start nu met hoofdstuk4 waar een knipperen LED wordt gebruikt (hoofdstuk 4.2). Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groeten

Jan Lichtenbelt