verticale wind turbine besturing

Hallo we zijn nu in het bezit van een aantal turby wind turbines en deze wil ik graag weer in bedrijf stellen, nu zit er voor de start en noodrem een pcb ingebouwd met een amtel processor. Zelf weet ik wel wat van pcb's en kan componenten herkenning. de inverter is een 4 kw sieb& meyer en heeft een dumpload van 4 kw.
Maar nu zit ik te denken is het niet mogelijk om een easy4 van eaton of iets anders dat zo van de plank kan worden gebruikt. Dit lijkt mij makkelijker en zoals nu het geval is probeer maar eens uit te vinden hoe deze printplaat functioneert en met welke software het kan worden uitgelezen.

Weet ook iemand als het mogelijk is om dit met een easy4 o.i.d. dit te laten functioneren?
De generator produceert 3 fase wisselspanning en dit wordt gemeten door de pcb. Mocht de turbine op hol dreigen te slaan dan wordt er doormiddel van relais een weerstand aangesproken om zo de belasting te verhogen en dus de turbine af te remmen.

Kan dit niet met een paar meetspoelen die een input geven aan de plc en die bepaald dat er geremd dient te worden of als het nodig is om een noodstop te maken?

die sturing met atmel zal al software hebben waar je niet zal aangeraken. dus als die cpu het begeven heeft....

zomaar een andere print monteren is riskant, deze noodfunctie moet behouden blijven en ik zou me niet zomaar riskeren met 'iets anders' in de plaats te zetten. als dat ding ooit sneuveld en de turbine toch op hol slaat kan dat nare gevolgen hebben. en de fabrikant/verzekering zal dan niet tussen komen wegens aanpassingen aan de noodinstallatie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat zal best kunnen, maar jouw voorgestelde oplossing is, in grotere aantallen, VEEL duurder dan een microcontroller met een paar componenten op een eigen bordje. Echter, het klinkt alsof dit best een fors ding is, en dan is het prijsverschil op de totale kostprijs wellicht minder significant.

Weet je zeker dat de microcontroller alleen de spanningen meet en daarmee de dumpload aanstuurt? Doet de inverter verder alles zelf?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is niet zo simpel:

Starting is achieved by operating the generator as a motor. Torque is caused by a change in the apparent wind direction relative to the moving blades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turby_wind_turbine

Voor wie nog niet overtuigd is van de zinloosheid van kleine windturbines in een stedelijke omgeving: hieronder de gedetailleerde resultaten van twee recente praktijktests in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Beide tests vullen elkaar door een verschillende aanpak zeer goed aan, en laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn.

https://www.lowtechmagazine.be/2009/05/testresultaten-kleine-windturbi…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 3 september 2020 17:20:27 (53%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zulke molen zijn economisch niet rendabel als je spotgoedkope elektriciteit van het vaste net beschikbaar hebt. Er zijn dus ook genoeg plaatsen waar je het niet moet vergelijken met stroom van de Nuon, maar met een diesel generator; op Pampus bijvoorbeeld. In de Belgische Ardennen zijn ook nog plaatsen genoeg waar geen vaste aansluiting beschikbaar is.

Dit stukje uit het artikel is ook niet waar:

Als je de rotordiameter van een windturbine verdubbelt, dan beslaan de wieken een oppervlakte die 4 keer groter is. Je materiaalkost verdubbelt, maar de opbrengst neemt met een factor 4 toe. Dus hoe groter de rotordiameter, hoe meer waar je krijgt voor je geld. En andersom.

Voor een blad dat 2x zo lang is, heb je meer dan 2x zoveel materiaal nodig; het moet immers fors sterker en stijver zijn om die grotere kracht op te vangen, die ook nog eens voor een groot deel ver van de as wordt aangebracht, en dus een groot moment op het blad veroorzaakt. Daarbij moet de mast sterker en stijver zijn, en dat schaalt ook zeker niet lineair, maar wellicht wel beter dan kwadratisch.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Dat laatste stukje was me ook opgevallen.

Zulke molen zijn economisch niet rendabel als je spotgoedkope elektriciteit van het vaste net beschikbaar hebt.

De hele kleine molen kleiner dan 2,5 meter zijn gewoon niet rendabel, ook niet als je dat met diesel vergelijkt. De slechtste molens van de test waren nog niet eens in staat om hun eigen verbruik op te wekken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 3 september 2020 19:44:24 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 september 2020 14:23:38 schreef frisometirsch:
Hallo we zijn nu in het bezit van een aantal turby wind turbines

Hebben ze ooit gewerkt? Ik liep vaak met collega's langs een proefopstelling van die dingen in Delft (~2007), ik begreep dat het een spin-off van de universiteit daar was. Zagen er altijd erg intrigerend uit.

bedankt voor jullie reacties, het is inderdaad zo dat het voor het gebruik om energie naar het net te leveren niet interessant is hier in Nederland. De kosten zijn te hoog in verhouding wat de turbine oplevert.
Nu hebben we 4 complete turbines met besturing en inverters over genomen van de uitvinder van deze machine en nog 4 hoofdassen met de permanent magneet generators.
Deze wil ik weer aan de gang brengen en technisch zo verbeteren dat alles veel makkelijker in elkaar zit en.
De volgende stap is om te zien om het model groter te maken richting 10 a 15 kW ipv 2,5 a 3 kW nu.
Doel is om deze toe te passen voor off grid locaties, op grote schepen en als aanvulling op powerbank ook offgrid.
Voor de 4 losse onderdelen zit ik nu te kijken wat het makkelijkst en goedkoopst is om als besturing te kiezen.
PCB laten maken en zien als ik dat programma kan kopiëren. Kijken als de 3 fase ac spanning uit de molen niet alleen naar dc kan worden omgezet bijv 24 v voor accu pakketen op te laden, misschien een pv inverter hier wat voor ombouwen.

Dat laatste is lastig, omdat MPPT (maximum power point tracking) voor zonnepanelen fundamenteel anders werkt dan voor windmolens, aangezien windmolens een significante hoeveelheid energie opslaan in draaiende massa, waardoor de tijdconstante vele malen langer is (secondes versus microsecondes) dan van zonnepanelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je hebt 4 windmolens van de uitvinder/ontwerper/fabrikant van deze dingen overgenomen, je hebt zelf nauwelijks kaas gegeten van elektronica, windturbines etc. maar gaat ze wel even efficiënter maken.

Dit kan alleen maar tot een goed einde komen.

Have you debounced your buttons today?

Precies wat voegt dit toe aan het topic?

Een rolmaat heeft tenminste nog vrienden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Op 4 september 2020 19:58:58 schreef SparkyGSX:
Een rolmaat heeft tenminste nog vrienden.

Precies de schuifmaat en automaat

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.