bewegingssensor problemen

In lange tijd weer een post

Hier in mijn schuur/werkplaats heb ik een bewegingssensor hangen zodat het licht aangaat als ik even iets moet pakken, en vervolgens niet het licht aanlaat. (Parallel aan aan de sensor zit en schakelaar voor als ik langere tijd bezig ben)

Omdat er een stuk of 10 tl bakken tegelijk aangaan en er in die bewegingssensors maar pruts relaisje zitten laat ik de sensor een magneetschakelaar aansturen.

Het probleem is dat het uitschakelen niet lekker werkt. Het knippert een willekeurig aantal keer voordat het licht uitblijft. Het afvallen van de magneetschakelaar duurt natuurlijk heel even, als het licht uitgaat word de de bewegingsmelder weer getriggert.... althans dat denk ik.

Nu heb ik die een meerdere ruimtes zoals het wasmachinehok en die werken prima. Ook heb ik al meerdere verschillende merken/typen bewegingssensors gebruikt.... maar altijd hetzelfde effect (bij een zelfs nog erger en willekeuriger)

Wat is nu een eenvoudige (goedkope) oplossing? (het is natuurlijk ook niet een heel groot probleem, maar omdat ook de radio met het licht aangaat wel wat irritant ;) )

Waardoor zou die bewegingsmelder dan getriggerd worden?
In het verleden heb ik het wel eens gehad met een ouderwetse gloeilamp. Die gaf straalde best wat warmte uit. Door de sensor een beetje anders te richten kon ik deze verstoring oplossen.
Ik weet niet of een tl-balk ook de oorzaak zou kunnen zijn? Die geven in ieder geval een stuk minder warmte af.

Dat vroeg ik mij ook al af. Ook ziet de sensor de TL bakken niet goed...hangen beide aan het plafond.

Alleen zou ik geen andere oorzaak weten te bedenken.

Wat gebeurd er als je een stuk karton voor de sensor plakt? Gaat hij dan wel goed uit?

En als je eens 3 kwart van de buizen losdraait? Proberen, bij hetzelfde effect een ander kwart proberen etc.

Het kan door het licht komen óf door spanningspieken die de sensor storen.

Beide gevallen zijn misschien op te lossen met een vertraagd afvallend tijdrelais. Bijvoorbeeld de ene helft of kwart van de buizen blijft op het huidig relais, de rest gaat een minuut later uit met een tijdrelais.

Hopelijk wordt zo de piek minder IR danwel spanning.

Verder: ontstoren, andere EVSA, sensor een 'petje' geven, minder laten schakelen.

Nog wat geëxperimenteerd:

Als ik de sensor afplak dan werkt het....licht blijft uit
Muren zijn wittig
Verschillende TLs aan en uit gedraait
Dichts bijzijnde TL vervangen door LED

En eigenlijk geen resultaat...soms is het beter soms slechter totale willekeur.

Wil nu eigenlijk alle oude TLs gaan vervanger voor LED, baad het niet dan helpt het in ieder geval in stroomverbruik .

Een update: Alles vervangen door LED buizen en nog steeds onbedoelde triggers.

Nu heb ik nog maar bij 1 armatuur het VSA ook verwijdert. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat van invloed is om de bewegingsmelder.

(Voordeel de helft van de lampen, welke de helft van het vermogen hebben, maken evenveel licht. TL waren oud, sommige heel oud)

Wat mijn theorie is, dat is dat het afvallen van het relais wat "storing" geeft op de voeding waardoor de PIR sensor weer triggert. Mijn eerste gevoel was dat het om de TL bakken zou gaan, maar het kan ook de spoel van de magneetschakelaar zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als een piek de pir triggert, heb je kans dat de X2 seriecondensator wat gaar is. hoewel ik het ook wel tegenkom dat de pir weer reageert op het licht wat uitgaat om weer aan te gaan. je zou de bovenrand van de pir eens kunnen afplakken zodat deze de verlichting niet ziet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goed nog wat geprobeerd. Ik heb nog het relais er tussenuit gehaald en dan werkt het (Zoals ik nu kan beoordelen) prima. :)

Omdat ik nu maar 8 x 18w i.p.v 16 x 36 moet dat goed komen.