LM317 labvoeding - aan 18VAC ringkern

Arco

Special Member

Dan nog blijft het griezelig dat een 18v trafo niet werkt. (je gaat toch vermoeden dat er iets niet goed zit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor je naar de winkel rent en verkeerde aankopen doetzou ik eerst een gaan meten. En waarom de voeding niet gewoon met de 24V trafo afbouwen?

Op het etiket staat:

BLACK-WHITE-BLUE-BROWN

Dit betekend dat ik dus

238VAC op de zwarte draad

En white en blue aan elkaar

238VAC op de bruine draad

Dit klopt natuurlijk wel of niet?

[Y=klopt / N=Moet anders]

_/-\o_

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dat zou helemaal moeten kloppen.
Wanneer het niet mocht werken kun je de wikkelingen doormeten met de ohm meter of doorpiepen met de multimeter in diode stand.

Geel geeft 10V af en rood geeft 18V af.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Lambiek

Special Member

Op 4 september 2020 14:57:07 schreef Martin V:
Geel geeft 10V af en rood geeft 18V af.

Alleen nu is de vraag ten opzichte van wat?

Heeft secundaire niet drie of vier aftakkingen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Sec 2 x geel en 2x rood (zie eerste foto)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Aha, dat is op de laatste foto niet te zien. :)

Als ik de TS was zou ik het één en ander goed nameten, het moet gewoon kunnen werken op die 18VAC. Zekering stuk soms?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hij doet het al!

Even flink gepingeld in de winkel en voor 15 euros deze ringkern gekocht op 22VAC

Toch hartelijk bedankt.

PS: Hoe weet ik nu hoeveel VA deze is? Gezien etiket?

Bedoelen ze nu 66VA of 132VA ?

Bless me! Groet WvW

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Behave dat ik het vervangen van de trafo onzin blijf vinden want een normale trafo voldeed ook heeft u nu een ringkern trafo gekocht de wel 230 volt geschikt is en 22 volt uitgangsspanning levert dus 4 volt AC meer dan de oude trafo. Daarbij heb ik het vermoeden dat de 18 volt ringkern trafo met 2 maal 116 volt primaire ingangsspanning niet zomaar op 230 volt aangesloten kan worden door de spoelen in serie te zetten want die 116 volt spoelen kunnen elkaar tegen gaan werken omdat de uitgangsspanningen verschillend zijn.

rob040

Golden Member

132VA, als het handgeschreven etiket klopt.
Toch raar dat het met de 18V trafo niet werkte.

Op 5 september 2020 13:06:43 schreef ronny530:
...2 maal 116 volt primaire ingangsspanning niet zomaar op 230 volt aangesloten kan worden door de spoelen in serie te zetten want die 116 volt spoelen kunnen elkaar tegen gaan werken omdat de uitgangsspanningen verschillend zijn.

Dat klopt niet. Je kunt primair prima in serie zetten, als je het maar in fase doet. Als je ze in tegenfase aansluit werken ze elkaar wel tegen en krijg je secundair geen vermogen. Wat zou het verschil zijn met 2 wikkelingen, en 1 enkele die 2x zo groot is (wb aantal wikkelingen)? Netto is dat toch hetzelfde, behalve dat korte lusje die je buiten de kern aan elkaar koppelt.
@TS, dat tegenfase aansluiten is nog een mogelijkheid wat er bij jouw mis gaat, hoewel het gezien de kleuren die je noemt wel goed lijkt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

De primaires van de ringkern zijn gelabeld 115 V, niet 116 V. (De '5' is hoekig, de '6' (erboven staat er eentje) is rond.)

De twee wikkelingen kunnen prima in serie voor 230 V. De vermogens van de twee secundaire wikkelingen worden in totaal door de twee primaires samen geleverd, ieder de helft van het totaal. Gaat bij een gewone trafo al goed, en bij een ringkern helemaal, want daar is de onderlinge koppeling nóg beter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 12:37:18 schreef pascalbythree:
Hij doet het al!

Dat is mooi. :)

Op 5 september 2020 13:22:51 schreef Frederick E. Terman:
De twee wikkelingen kunnen prima in serie voor 230 V.

Ik vraag me alleen af of dat goed gezeten heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

misschien wat meer draad bij wikkelen (secundaire kant) op die ringkerntrafo, dan kon je ook op een hogere spanning uit...

Thevel

Golden Member

Op 5 september 2020 12:37:18 schreef pascalbythree:
[bijlage]

Hij doet het al!

Even flink gepingeld in de winkel en voor 15 euros deze ringkern gekocht op 22VAC

De trafo is 2 x 22V, heb je één of beide wikkelingen gebruikt?

Op 5 september 2020 13:25:13 schreef Lambiek:

[...]
Ik vraag me alleen af of dat goed gezeten heeft.

Als je 'm fout aansluit komt er rook uit de primaire of word je opgescheept met een verplicht wandelingetje naar de groepenkast.

Arco

Special Member

Nee, geen rook...

Dan komt er alleen geen spanning uit secondair...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De primaire stroom loopt nmbm ontoelaatbaar hoog op omdat de ene primaire zelfinductie de andere primaire zelfinductie opheft. De stroom wordt alleen beperkt door de ohmse weerstand en spreidingszelfinductie van de twee 115V primaire wikkelingen. Dat eindigt bij mij in rook of gesprongen zekeringen.

Secundair is de spanning om en nabij de nul Volt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

@ohm pi heeft gelijk, maar vooral met een ringkerntrafo zal gelukkig de zekering wel snel aanspreken. Vaak is de trafo dan nog heel. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Waarschijnlijk is het daar verkeerd gegaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De versterker werkt prima staat sinds een paar uurtjes zachtjes te spelen.

Nu weet ik alleen niet of je P1 nu helemaal rechtsom of linksom moet draaien voor de maxium current.

?

Ik ben bang dat mijn TDA ic er niet meer is op het moment dat je under current krijgt.

[Linksom/Rechtsom]

http://www.circuitsonline.net/downloads/schakelingen/lm317_labvoeding_…

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Check, ik heb er een ledje aan gehangen het dis linksom voor MAX

8)7

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Draai je de potmeter toch ff om |:(