Is aankoop solo-magnetron van Moulinex verstandig?

1. Is het verstandig om een goedkope solo-magnetron te kopen van Moulinex? Met 'solo-magnetron' bedoel ik een magnetron zonder oven- of grillfunctie.

2. Verschillende webshops bieden Moulinex-magnetrons aan, maar ik kan geen magnetrons vinden op de Nederlandse en Franse website van Moulinex. Betekent dat dat Moulinex inmiddels geen magnetrons meer produceert?

3. Hoe zit het met de service van Moulinex op hun solo-magnetrons, en met reserveonderdelen voor hun solo-magnetrons, in de komende zes jaar?

4. Ongeveer twintig jaar geleden heb ik verschillende goedkope Moulinex solo-magnetrons gehad, waarbij van binnen telkens snel na aankoop veel roest ontstond. Is dat probleem inmiddels opgelost bij hun goedkope solo-magnetrons?

maartenbakker

Golden Member

20 jaar geleden kwamen ze vast uit een andere fabriek, dus dat zegt niet zoveel.

Is er een specifieke reden dat je naar Moulinex kijkt? Dan zou ik die gewoon nemen. Zoveel verschil zit er niet tussen de simpele modellen van verschillende merken. Ik zou nog eerder kijken of de bediening bevalt dan naar de eventuele reputatie.

Als je wat typenummers hebt zou ik eens bij Aswo kunnen kijken of die de onderdelen in het assortiment hebben. Dat is vaak een goed teken.

En verder passen veel generieke onderdelen. Een aantal jaar geleden maakte Galanz bijvoorbeeld ruwweg de helft van alle modellen met twee draaiknoppen, ongeacht het merk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 september 2020 21:34:10 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 september 2020 21:32:39 schreef maartenbakker: Zoveel verschil zit er niet tussen de simpele modellen van verschillende merken. Ik zou nog eerder kijken of de bediening bevalt dan naar de eventuele reputatie.

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide adviezen en hulpaanbod. Ik vraag me ook af of het veiliger is om een magnetron te kopen zonder digitale bediening. Want ik heb gelezen dat dat incidenteel brand kan geven, doordat de magnetron spontaan aan gaat, of te lang aan blijft, door een soort computerstoring in zo'n magnetron.

Ik denk daarom zelf dat het veiliger is om een magnetron te kopen, met simpele mechanische draaiknoppen, voor instelling van wattage en tijdsduur.

Is er nog iemand die kan uitleggen waarom er geen magnetrons op de website van Moulinex staan?

Tjonge, jij maakt wel heel veel drukte om zoiets eenvoudigs als een magnetron! Zo duur is zo'n ding toch niet dat je garantie op 6 jaar vervangende componenten moet hebben? Gewoon kopen.
En brand door een digitale besturing? Nooit van gehoord. De mijne is al 20 jaar oud (Sharp combi), nooit geen spontane acties gezien, voor wat het waard is.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 6 september 2020 13:28:59 (30%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Elk elektrisch apparaat kan in brand vliegen ook de eenvoudige met 2 knoppen. Dan zou je steeds de stekker eruit moeten halen. Zolang je de boel niet in een erg brandbare omgeving zet of inbouwt zonder goede ventilatie zal dat veelal enkel tot interne schade leiden met wat schroeiplekken in de omgeving.
Bovendien is de behuizing van een magnetron van ijzer en zal een interne oververhitting zelden naar buiten kunnen treden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat lijkt me dan een gevalletje "famous last words" :-) Maar goed, hoe groot is de kans op spontane ontbranding van een magnetron?! Ik heb nog nooit gehoord van een apparaat dat spontaan aangaat, maar misschien heb ik niet goed opgelet...

@hieronder: solo-magnetron is magnetron voor vrijgezellen :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 6 september 2020 14:59:06 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Op 5 september 2020 21:23:37 schreef Joop3:
1. Is het verstandig om een goedkope solo-magnetron

Heb je een uitvinding gedaan?
Een solo magnetron bestaat niet!
Een magnetron=een magnetron. Zit er meer in dan is het een combi-magnetron(oven) eventueel met grill of hete lucht functie. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Een solo-magnetron is nadrukkelijk het tegengestelde van een combi-magnetron. Je kunt hem ook een eenvoudige magnetron noemen ofzo. Taal is erg rijk aan mogelijkheden. Zolang je geen magnetronoven zegt als je onderscheid probeert te maken, doe je het voor mij prima. Dat is te ambigu.

De meeste magnetronbranden gebeuren naar mijn idee tijdens de voedselbereiding. De kans dat er een relais blijft plakken is niet veel groter dan de kans dat een mechanisch contact blijft plakken. Er zit sowieso nog een clixon op ook ergens.

Het grootste voordeel van een mechanische timer, is naar mijn idee juist dat de electronische timer op een gegeven moment juist eerder uit blijft als hij wel zou moeten werken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 6 september 2020 15:47:43 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Ben je er echt bang voor, monteer dan een extra rookmelder boven de magnetron, en gebruik de pieper om de netspanning uit te schakelen als ie rook detecteert.

Niet je 'hoofd' rookmelder daarvoor gebruiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Als je je daar zo druk over maakt gewoon de stekker er uit als je hemt niet gebruikt.

Maar dat klinkt allemaal als een tikje overbodig.
Ik weet van twee afgefakkelde magetrons.

Eentje waarvan de mechanische klok bleef hangen en het broodje bapao toch wel erg heet gestookt werd.

De tweede was een combi, en dat was user error, afbakbroodjes afbakken .. op de magnetron stand.
Na tien minuten worden die wat krispy.

benleentje

Golden Member

Een apparaat die de bodoeling heeft om dingen te verwarmen heeft altijd wel wat meer risico op oververhitting maar dat is alleen als die ook gebruikt word. In stand-by is er zeer weinig risico.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 september 2020 13:27:11 schreef flipflop:

En brand door een digitale besturing? Nooit van gehoord. De mijne is al 20 jaar oud (Sharp combi), nooit geen spontane acties gezien, voor wat het waard is.

Bedankt. Dat is positief.

Op 6 september 2020 13:59:14 schreef benleentje:
Elk elektrisch apparaat kan in brand vliegen ook de eenvoudige met 2 knoppen. Dan zou je steeds de stekker eruit moeten halen.

Ja, of een externe schakelaar aansluiten bij het stopcontact.

Op 6 september 2020 14:05:04 schreef flipflop:
Ik heb nog nooit gehoord van een apparaat dat spontaan aangaat, maar misschien heb ik niet goed opgelet...

Bedankt voor je reactie.

Op 6 september 2020 14:21:53 schreef vergeten:
[...]Een magnetron=een magnetron.

Ja het goedkoopste type bedoel ik, maar liefst wel minimaal 800 watt, voor een beetje extra pit.

Op 6 september 2020 15:46:16 schreef maartenbakker:

De meeste magnetronbranden gebeuren naar mijn idee tijdens de voedselbereiding.

Bedankt voor de informatie.

Op 6 september 2020 16:28:43 schreef Ledlover:
Ben je er echt bang voor, monteer dan een extra rookmelder boven de magnetron, en gebruik de pieper om de netspanning uit te schakelen als ie rook detecteert.

Niet je 'hoofd' rookmelder daarvoor gebruiken.

Waarom zou ik daarvoor niet mijn gewone rookmelder gebruiken? Daarmee wordt ik toch ook gealarmeerd bij een magnetronbrand?

Op 6 september 2020 16:47:04 schreef Sine:
Ik weet van twee afgefakkelde magetrons.

Eentje waarvan de mechanische klok bleef hangen en het broodje bapao toch wel erg heet gestookt werd.

De tweede was een combi, en dat was user error, afbakbroodjes afbakken .. op de magnetron stand.
Na tien minuten worden die wat krispy.

Een voordeel van mechanische draaiknoppen vind ik dat er daarbij minder kans is op gebruikersfouten, doordat de bediening daarbij meer intuïtief is dan bij digitale bediening. Dat geldt vooral bij het instellen van kooktijden.

Brand in een toestel dat gemaakt is hitte te weerstaan? Ook nog niet meegemaakt. Wel niets op leggen natuurlijk.Wat betreft je keuze. Zelf geef je al aan meermaals miserie gehad te hebben met goedkoop prul. Waarom steeds in diezelfde val lopen? Vind je geen beter alternatief of is er een budget probleem? Inox binnenzijde is idd beter. Ik kan enkel mijn ervaring delen met het verleden want van wat er heden op de markt komt moeten de kaarsjes nog gebrand worden. (nog afwachten wat er van terecht komt dus). Met moulinex niet al te beste naverkoop ervaringen. "blokker" marchandise. Draaiknoppen zijn nog goedkoper prul en dus heel ongebruiksvriendelijk en snel stuk. Dan bedoel ik niet de digitale met keuzedraaiknop. Met gelakte binnenkasten is snel een probleem zeker de goedkope met een dun minderwaardige lak (dure zijn geëmailleerd)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Brand in een toestel dat gemaakt is hitte te weerstaan?

Ik bedoelde eigenlijk meer toestel + omgeving.

Waarom zou ik daarvoor niet mijn gewone rookmelder gebruiken?

Dat hangt ervan af waar jouw rookmelder precies hangen een rook melder heeft maar een beperkt detectie bereik en eigenlijk allemaal optimaal voor de ruimte waar het hangt. Zit je keuken dus in een andere ruimte dan zal de rook van een brand daar uiteindelijk wel een keer bij de rookmelder in een andere ruimte komen maar dan is er al een hoop belangrijke tijd verstreken.

Op 6 september 2020 19:32:49 schreef Joop3:
[...]

Een voordeel van mechanische draaiknoppen vind ik dat er daarbij minder kans is op gebruikersfouten, doordat de bediening daarbij meer intuïtief is dan bij digitale bediening. Dat geldt vooral bij het instellen van kooktijden.

Ik zie niet wat dat met gebruikers fouten te maken heeft. Met 2 draaiknoppen kan je ook niet een afbakbroodjes afbakken in de magnetron stand. Gebruiker fout zegt het al, de persoon heeft geen idee wat het aan het doen is en als je die persoon een verf afbrander had gegeven had die daar ook zijn broodje mee gaan afbakken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 september 2020 19:18:57 schreef Joop3:
...maar liefst wel minimaal 800 watt, voor een beetje extra pit.

800W is niet veel voor een magnetron. Maar wel genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2020 20:33:04 schreef benleentje:
[...]Ik zie niet wat dat met gebruikers fouten te maken heeft. Met 2 draaiknoppen kan je ook niet een afbakbroodjes afbakken in de magnetron stand. Gebruiker fout zegt het al, de persoon heeft geen idee wat het aan het doen is en als je die persoon een verf afbrander had gegeven had die daar ook zijn broodje mee gaan afbakken.

Bij een combimagnetron met een slechte interface is het zeer goed mogelijk dat de gebruiker en onrechte denkt dat hij een gewone ovenstand heeft gekozen. Die kans schat ik klein in bij een gewone magnetron, en nihil bij een verfafbrander.

Overigens heeft Whirlpool al sinds jaar en dag op veel modellen een stand om tegelijk de verwarming en de magnetron te gebruiken om met een speciale bakplaat een soort onderwarmte te creeren waardoor de baktijd aanzienlijk verkort wordt. Die interface is trouwens wel heel duidelijk, dus vergissen zal niet vaak voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor jullie antwoorden.

Op 6 september 2020 19:38:30 schreef EricN:
Draaiknoppen zijn nog goedkoper prul en dus heel ongebruiksvriendelijk en snel stuk.

Ik heb met de draaiknoppen op een solo-magnetron goede ervaringen: stevig en het voorkomt gebruiksfouten.

Draaiknop magnetrons gaan vaak stuk op de aan/ uit schakelen van buis.. klok net zo duur als complete magnetron..

Op 21 september 2020 18:34:13 schreef Joop3:
...een solo-magnetron...

Gewoon blijven volhouden ook he. |:(

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein