split airco

ik heb airco firstline die ik wil afvullen.
Maar het koudemiddel R704c is niet verkrijgbaar.Techniekers willen niet antwoorden als ik vraag naar iets vervangend.
Heeft iemand een idee of ik een ander koudemiddel mag gebruiken en de eventuele gevolgen.

Op 24 augustus 2020 00:27:11 schreef konijn001:
ik heb airco firstline die ik wil afvullen.
Maar het koudemiddel R704c is niet verkrijgbaar.Techniekers willen niet antwoorden als ik vraag naar iets vervangend.
Heeft iemand een idee of ik een ander koudemiddel mag gebruiken en de eventuele gevolgen.

Als je naar R407C vraagt misschien, maar zonder stek diploma en andere certificaten krijg je het echt niet mee.
https://www.pct.nl/consequenties-uitfasering

waarom is die airco leeg? een nieuw systeem heeft al vulling, een bestaand systeem wat leeg is geraakt heeft een lek en is vaak al niet meer interessant om te herstellen. een goedkoop systeem wat al leeg is verkocht moet ook nog gevacumeerd worden, daar heb je wrs al een koelmonteur voor nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een Hitachi airco, die op R22 draaide, ooit laten hervullen bij CSH cooling in Oosterwolde.
Of dat ook met R704c kan durf ik niet te zeggen, maar je kunt het bedrijf eens bellen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 24 augustus 2020 06:44:07 schreef Peter112:
[...]

Als je naar R407C vraagt misschien, maar zonder stek diploma en andere certificaten krijg je het echt niet mee.

R-704 lijkt mij ook onwaarschijnlijk, ik denk dat de ts even moet dubbelchecken. Als je met het verkeerde koudemiddel gaat vragen naar een vervanger krijg je inderdaad niets terug. Ik vond zo snel nog wel dat R-704 wel geformaliseerd is, maar dat zou dan Helium zijn. Dat zal je in een commerciële airco niet snel tegenkomen lijkt me.

Door de nieuwe regels omtrent broeikasgassen is de productie en import van een aantal veelgebruikte koudemiddelen (bealngrijkste R-134a, bestanddeel van R-407c) beperkt, en daardoor neemt de prijs toe, en is de verkrijgbaarheid minder. Een technieker gaat het niet snel verkopen aan een consument die er een goedkope lekkende airco mee wil afvullen.

Ik ga er even vanuit dat je R407C bedoelt, R704 ken ik niet als koelmiddel.
R22 was jaren gangbaar.
Daarna kwam R407C, R410A en tegenwoordig R32

Voor R22 zijn (waren?) idd wel drop-in replacements beschikbaar, maar daar zaten wel wat haken en ogen aan.

Wordt alleen nauwelijks gebruikt omdat die installaties dermate oud zijn dat het niet rendabel is.

R407 is nog wel te krijgen. Alleen zal zoals gezegd dat via een installateur moeten, want los kun je het als particulier (officieel) niet krijgen.

Alleen hebben de meeste installateurs geen zin in een simpel dingetje bijvullen. En in de zomer ook geen tijd. Dan is het kiezen voor klanten, meer werk dan ze aankunnen.

In de winter heb je nog kans dat je iemand vind die zin heeft, maar er zijn ook genoeg installateurs die het helemaal niet willen (Teveel gedoe, ik kom alleen als ik de hele airco mag leveren en onderhouden).

Er zijn wel wat partijen (met name in Italie) die koelmiddel verkopen, ook zonder dat je een STEK hebt. Hun zeggen gewoon 'Tja, wij verkopen, jij zorgt zelf voor naleving van de wetten'. Officieel wat dubieus, maar goed, het werkt wel.
( bv https://www.eurorefrigerant.de/en/ ) maar ook op Ebay zitten wel wat van dat soort verkopers.

Maar goed, naast koelmiddel heb je ook de spullen nodig om het verantwoord en goed te doen (meter, vacuumpomp, kabelset enz)

Tidak Ada

Golden Member

Zoals ik al zei, die zaak in Oosterwolde zegt een goede remplaçant voor R22 te kunnen leveren (CSH70).
Ik betaalde €188,- voor gas, milieurechten en werkloon.

De airco was nieuw en voor mij gratis, dus dat loonde :)
Bovendien had ik het gecombineerd met een fietsvakantie in de buurt.

Adres:
CSH-Koelmiddel
Zoltstede 10
8431 HM Oosterwolde
Tel: 0592 530345
Mail: info@csh-koelmiddel.nl

Er zit ook nog een zaak in Werkendam met die naam, merkte ik. Helaas verder geen gegevens van (Cooling Service Holland), Werkendam) Daar kan je ook eens informeren.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 24 augustus 2020 13:06:54 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sorry is was mis het is inderdaad R 407c.
Na 10 jaar is er wat te weinig gas(koudemiddel)in.
Eentje heb ik paar jaar geleden losgekoppeld en wil deze herplaatsen.
Allesinds dank voor de info ondertussen.

Shiptronic

Overleden

Op 25 augustus 2020 23:41:29 schreef konijn001:
Sorry is was mis het is inderdaad R 407c.
Na 10 jaar is er wat te weinig gas(koudemiddel)in.

Dan is het ding simpelweg lek, en heeft bij vullen nauwelijks zin. Eerst lek zoeken en dichten. Een lekke fietsband moet je ook plakken, anders moet je elke dag je band oppompen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

alleen auto's hebben dat na zoveel jaren er te weinig koudemiddel in kan zitten, pakkingen en slangen lekken een klein beetje, keer bijvullen kan weer jaren goedgaan. echter gaat dit niet op bij splitunits, een lek is een lek en zal hoe dan ook weer opnieuw leeglekken. doorgaans is het zoeken en hervullen na die tijd al niet meer interessant meer.

soms leiding gescheurd, maar ook verdampers die zijn gaan lekken door een roestige drager komen voor. een airco kan zo 40 jaar halen zonder lekken van het koudemiddel. heb al oudere systemen gezien zelfs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

is er een vervanger voor dit koudemiddel R 407c of moet ik alles weggooien.

In Belgie is R407 nog steeds beschikbaar voor gecertificeerde koeltechniekers.

In NL ook gewoon, zoals al eerder gezegd.

Ik mis dus even de exacte noodzaak om een vervangend middel erin te stoppen (Wat toch meer nadelen heeft dan gewoon R407C waar ie voor gemaakt is)

Kruimel

Golden Member

Die is er niet, we zijn gewoon om de conclusie heen aan het draaien: een lekke airco moet je weggooien of repareren, niet domweg nieuw koelmiddel in drukken. De hele reden dat men de productie van dat spul aan banden heeft gelegd is dat men een materiaal waarvan we weten dat het het niet in de atmosfeer moet ontsnappen domweg blijven maken om in lekke apparaten te steken.

bprosman

Golden Member

"Firstline" is nu niet echt een airco "A-Merk". Bovendien 10 jaar oud, energietechnisch (zuinigheid) is er de laatste 10 jaar ook wel eea veranderd / verbeterd.
Ik zou het apparaat naar het millieustation brengen en vervangen.
Zelf heb ik een apparaat van 14 jaar oud wat begint te "rammelen" op de buitenunit. Ik ga daar geen energie meer insteken en vervangen, als ik er dan weer 14 jaar tegen kan ben ik ruim met pensioen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Tegen die tijd ga je nóg meer naar airco verlangen. Het lijkt me daarom tóch zinvoller om direct een goed systeem aan te schaffen, dat de tand des tijds probleemloos aan kan. Het wordt hier immers steeds warmer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

R407 en R410A zijn er nog gewoon, R12-R22 zijn er niet meer. R134A is minder geproduceerd, dus duurder geworden afgelopen jaren. R134 gaat er ook uit, maar de productie wordt langzaam afgebouwd, zit in auto's vooral..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Blijkbaar is R-407c een mix van onder andere R-134a die ontworpen is als vervanging van R-22, dus de afname van productie van die laatste stof zal uiteindelijk de R-407c productie ook beïnvloeden. Vermoedelijk is deze airco een goedkope geweest die is geoptimaliseerd voor de eigenschappen van R-22 maar gevuld met R-407c zodat het product niet hoefte te worden herontworpen nadat de regels voor koelmiddelen veranderde. Voor de automarkt was er waarschijnlijk nog wel de financiële prikkel om de hele airco meteen te optimaliseren voor de karakteristieken van R-134a.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat de 400 serie koelmiddelen per definitie mengels zijn en dus nooit als los product worden gefabriceerd. De Wikipedia lijst met koelmiddelen lijkt het mengselvermoeden te bevestigen, maar ik kan zo snel de bron waar ik het vandaan heb niet vinden.

Shiptronic

Overleden

R143A is de vervanger van R12 , niet R22 .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dat zou ik ook denken, r407C is huishoud airco koudemiddel, de betere hebben vaak R410A erin zitten. tevens was r407c er al vele jaren voor R22 eruit ging. meen dat R407 en R410 ook nog enige jaren hebben voor ze steeds minder geproduceerd worden en uiteindelijk eruit gaan.

uiteindelijk gaan de freon gassen er gelijk uit, houd je CO2 en bijv gassen als R32 over, de laatste in kleinere systemen en CO2 in de grote systemen. R32 is ook een brandbaar gas, kan dus niet overal worden ingezet. de nieuwe auto's hebben dat gas erin zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 8 september 2020 18:58:55 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alleen alle resterende koudemiddel eerst verwijderen en dan nieuwe er in..R407 is er nog volop..

Kruimel

Golden Member

Op 8 september 2020 18:55:30 schreef testman:
meen dat R407 en R410 ook nog enige jaren hebben voor ze steeds minder geproduceerd worden en uiteindelijk eruit gaan.

Als dat mengsels zijn van R-134a is hun lot toch ten minste gebonden aan R-134a? Het lijkt me raar als het losse gas niet, en het mengsel wel gemaakt zou mogen worden. Anyway, ik weet er het fijne niet van, ik blaat in dezen ook deels na wat ik lees en vind over deze gassen. Dat Wikipedia overzicht geeft best nog wel een hoop informatie, maar het is geen primaire bron.

PS In nieuwe auto's proberen ze toch dat nieuwe R-1234yf te pushen?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 8 september 2020 21:38:25 (11%)

probleem gas is opgelost airco gaat weg en vervangen door nieuwe.
wie weet verschil onderling tussen airco behalve de prijs.
we spreken over 3.5Kw en 12.000BTU. Daikin (700 euro)LG (650 euro)TCL (500 euro) en zephir (450 euro).zijn allemaal voorgevulde toestellen om te ontluchten.Met R32 gas
Merci

Daikin en LG zijn wel de betere merken, alhoewel Daikin ook een slechte serie heeft gehad. LG gebruiken we bij ons op bedrijf niet, wel Mitsubishi.

Zijn meestal wel 10kW types die we gebruiken.

bprosman

Golden Member

Op 12 september 2020 12:09:05 schreef konijn001:
probleem gas is opgelost airco gaat weg en vervangen door nieuwe.
wie weet verschil onderling tussen airco behalve de prijs.
we spreken over 3.5Kw en 12.000BTU. Daikin (700 euro)LG (650 euro)TCL (500 euro) en zephir (450 euro).zijn allemaal voorgevulde toestellen om te ontluchten.Met R32 gas
Merci

Zelf heb ik 14 jaar een Einhell hangen, maar zie dat niet meer. Mijn ouders hebben een QLima gehangen, zag er goed verzorgd uit, heb er zelf ook een gekocht. Kan over de duurzaamheid nog niets zeggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.