Miele droger t453 C trommel uitbouwen

hallo
ik heb een Miele droger t453 C waar ik de trommel moet uitbouwen
om bij waterpomp te komen.
ik heb bovenkant open en voorkant de wielen al onder de trommel vandaan.
hoe krijg ik de riem eraf en hoe krijg ik hem later er weer op?
de riem staat strak gespannen en trommel draait nu slecht.
wie heeft ervaring?

Als achter in de trommel kijkt zit een afdekkap met gaten erin, achter die gaten zitten inbus bouten, die moet je losmaken.

In die achterplaat zitten rondom ook inbus boutjes, die ook los maken de snaar wordt gespannen door een spanrol waar veer aan zit daar snaar van af halen.

Riem. door toestel op rechtse zijkant te leggen . Bodemplaat weg. Riemspannerkracht van riem halen door deze verder door te draaien zodat riem los komt. Wielen mogen niet los . Nu moet je de trommel naderhand terug afregelen of bedoel je de ganse metalen voorkant met wielen aan?
Edit: linkse zijkant natuurlijk. Foutje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

oke, ik denk dat de vlotter bij waterpomp een probleem heeft, kan ik daar ook van onder bij?
ik heb op kluswijzer gelezen dat daarvoor de trommel eruit moet.

Het is stukken makkelijker met de trommel er uit. Ook veel meer mogelikkheden qua reinigen of diagnose door groot open werkveld. De trommel uitnemen is heel makkelijk eens je het eens gedaan hebt. Riem los. Service deur open. Waterbak plastiek weg. Plastiek voorstuk weg. Metalen voorstuk weg. 2 bouten achter in trommel los. Klaar is kees.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het is niet een erg grote ingreep om de trommel er uit te halen, alleen snaar opnieuw spannen is een grotere uitdaging...

de klacht van machine is: lampje waterreservoir legen brand.
waterreservoir is leeg, dan koud draaien lampje uit.
dan 2 min kastdroog draaien met 2 natte handdoeken dan gaat knop
draaien en lampje brand weer en app stop.
moet daarvoor de trommel eruit?

Om te beginnen niet. Zoek het schema. Dat zit er ergens in. Trek dan de fiche aan de print uit van de vlotterschakelaar. Test opnieuw. Indien nu het probleem weg: haal trommel er uit en kijk de pomp na. Alles gaat vermoedelijk eens goed uitgespoten moeten worden met water. Indien het probleem blijft met de fiche er uit: de print is stuk. Al een paar keer gehad dat een ingang van de microcontroller stuk was.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

klok defect?? mogelijk overgangsweerstand in contacten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

kan je daar vanaf onderkant bij? als trommel er nog in zit?

Nee, nee. No comprendo... De stekker aan de print via de service deur. Dan hoef je niets aan de trommel of onderkant te frutselen. Dat is het ganse idee, zweet sparen. Ik doe het schema in bijlage. Dat is de stippellijn met bijschrift NIV. De NTC zit bij op de stekker dus dan ga je voorzichtig los moeten maken, mss scheef zodat alleen de schakelaarkant los ligt, of de draad over knippen en later terug aan elkaar zetten.
Dus bovenaan het toestel zit de bedieningsprint, die met de draaiknop. De rechtse bovenste 4 voudige stekker. De 2 bovenste draden NTC de 2 eronder op die zelfde stekker is de vlotterschakelaar.
Kijk de printen ook eens na op oxidatie vh koper.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Toch even opletten op de constructie.
Had hier een AEG droger ook met een defecte vlotter schakelaar.
Ook de hele trommel eruit gehaald.
Bleek later dat de zijpanelen ook los konden.......

Miele heeft 3 gesloten kanten. Dus enkel langs voor verwijderbaar. Maar voorlopig eerst onderscheid maken is fout bij print of vlotter. Deze oudjes lopen tegen de 30jaar dus voorzichtig met zinloos werk. Die ik tegen kom heden zijn compleet op geleefd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

print ziet er goed uit ook geen oxydatie op stekkers
bij deze miele is kast 1 U met alleen open voorkant.

Als je water via overloop onder condenslade naar onderste reservoir laat lopen wordt dit water dan terug naar boven gepompt van zodra een programma gestart wordt ?

Demontage riem kan ook via front en daarna trommel door 2 iets grotere gaten achterin de trommel mooi horizontaal plaatsen: daarachter zitten 2 zeskant schroeven. Het volstaat om deze los te schroeven om de trommel er volledig uit te halen. (in de veronderstelling dat je het voorste luchtgeleidingspaneel en de metalen houder waarop de trommel langs de voorkant op loopt reeds hebt gedemonteerd uiteraard)

Pompje misschien defect (vandaar mijn suggestie om dit via overloop snel ff te testen) ofwel zit de onderste reservoir vol pluizen waardoor pompje niet efficiënt meer werkt.

Succes met het troubleshooten !

@mr miele : demontage riem via front? Kun je uitweiden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik kan de riem van de voor kant er af halen maar ook weer monteren.
Je kan net met je hand er bij als de trommel geleiding nog niet geplaatst is,dan de riem er om.

sorry heren het type nr is fout opgegeven door mij
moet zijn t367c
in ieder geval heeft jullie info mij veel geholpen.
ik heb dus de trommel eruit gehaald en 220v op de pomp gezet
pomp overleden.
ook zat er veel vuil bij pomp, ook de verbinding naar condensor
was verstopt.
ik kon de prop er niet uittrekken dus ik heb het doorgestoken naar
condensor.
ik dacht dan haal ik het uit de condensor maar het komt onder de
condensor uit waar je niet bij komt
kan ik water op bodem condensor gooien? gaat dat naar pomp?

@ad1-5 en de motor opspannen? Langs voor? Ik probeer het me voor te stellen. Links de ganse condensbak. Zware veer. Trommel scheef... Ik heb het nooit geprobeerd. Het is ook zo eenvoudig langs onder. Ik ga het volgende keer eens bekijken. Interessant.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@Ericn Ik doe het altijd zo.
Als je de voorkant nog niet opgebouwd heb dan kan je het casco iets aan de linker bovenkant om duwen en de motor kan je dan zo ver omhoog halen zodat je de snaar er op kan leggen.

Dan de trommel iets optillen aan de voor kant en rond draaien dan kan je daarna nog even voelen of die goed zit.

Nu de rest weer monteren ook al staat die op een wasautomaat lukt dit ook,hij hoeft er niet af.

Bedankt ad12345. Ga ik volgende keer eens inkijken als ik er 1 voor me heb.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@gerard1: inderdaad de openingen thv de condensor zijn verbonden met het reservoir waar de pompt zit dus spoel deze gerust grondig door zodat alle prop verdwenen is vooraleer je de nieuwe pomp plaatst.

@ad12345: bedankt voor de bevestiging/aanvulling :-) Zo deed ik het inderdaad ook.