Koelleiding airco

Goedendag

Afgelopen week heb ik een split unit opgehangen, maar naar controle zag ik dat 1 koelleiding wat geknikt is.
De knik zit in het stukje koelleiding van de binnenunit.
Mijn vraag is of dit heel erg is?

dijkmane

Golden Member

de doorstroming lijkt wel wat beperkter te zijn zo.

werkt het allemaal nog wel ?

In no Sense, Nonsense

Hoi, Zelf heb ik niet erg veel verstand van airco´s en al helemaal niet van de buizen, maar ik heb een handleiding op het internet gevonden en als je naar beneden, naar blz. 11 scrolt, dan kan je lezen: "Indien nodig kunt u de leidingen voorzichtig met de hand buigen".
Ik hoop dat hetzelfde buizen zijn, zoals die van u en geen andere buizen, want zoals ik al zei: ik heb er geen verstand van :? . Maar ik hoop dat het het is en het u vooralsnog helpt!! Groetjes Christa!
P.s Hierbij de link waar het in staat!

https://re-techniek.com/wp-content/uploads/2016/04/RE-Techniek_Aircole…

doorstroming van het retournerende gas wordt wat afgeremd. Ga je niks van merken, maar je hebt een rem gezet op de maximum koelcapaciteit. (valt nu ietsje lager uit)

Op 9 september 2020 07:49:53 schreef Citta:
..."Indien nodig kunt u de leidingen voorzichtig met de hand buigen".

Dat buigen is best al wel gelukt. Alleen dat voorzichtig niet helemaal. Lijkt mij niet goed, zo'n knik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Het koper is heel zacht je zou kunnen proberen met beleid een combinatietang (met het ronde gedeelte) er overheen kunnen zetten en kijken of de knik er iets uit wil.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

geen onbeschermde combitang nemen, door de grip in de bek beschadig je al snel de leiding. met een stukje karton ertussen als bescherming gaat het wel met een combitang. een tang met vlakke bek is het beste eigenlijk. op de zijkant drukken en je hebt weer zat doorstroming.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan beter een lijmtang met kunststof beschermplaatjes nemen en hier mee te pijp weer rond proberen te duwen .

Karton bezwijkt snel onder druk van een tang.

[Bericht gewijzigd door daandc op woensdag 9 september 2020 21:30:38 (18%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

niet als je de tang alleen dichtdoet op dat geknikte stuk. anders een stukje alu plaat, of een waxinelicht bakje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 9 september 2020 18:12:06 schreef testman:
geen onbeschermde combitang nemen, door de grip in de bek beschadig je al snel de leiding. met een stukje karton ertussen als bescherming gaat het wel met een combitang. een tang met vlakke bek is het beste eigenlijk. op de zijkant drukken en je hebt weer zat doorstroming.

Ik zou er gewoon vanaf blijven. Als de knik al ver in de leiding zit en je gaat de wangen plat drukken dan heb je ook kans dat de knik nog verder naar binnen schiet. En naar mijn bescheiden mening en ervaring is gezien vanaf de foto de kans groot dat je het alleen nog maar erger kan maken. De knik is gewoon al te diep.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo kort plooien is nooit goed. Met wat pech heb je haarscheurtjes gecreëerd. Daar nu nog aan prutsen gaat die kans nog vergroten. De bocht er naast is veel gezonder voor koper buis. Een goede plooitang gaat ruimere bochten trekken. Wil je echt 90° om de hoek? Zit er niks anders op dan (knel)bochtjes te gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mvdk

Golden Member

Die leiding is toch open geweest in verband met het installeren?
(Neem aan dat de binnen-unit niet door dat gat in de muur doorgevoerd is)
Dan kan die leiding toch wéér opengemaakt worden om dat stukkie buis te vervangen?
Ah, ja. Gas aftappen, vacumeren, bijvullen. (Ik praat maar wat kreten na)

de kromme leiding komt uit de binnenunit. die dikke koperbuis is minder makkelijk te buigen, die moet je zonder buigtang ruim en voorzichtig buigen. mn oude airco had ik al een keer of 4 verzet, dan heb je die knikken sneller mrt weer opnieuw buigen. ik kneep de knik gewoon met een bahcotang, 4 kante buis vloeit ook prima het koudemiddel doorheen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 september 2020 16:57:48 schreef buckfast_beekeeper:
Zo kort plooien is nooit goed. Met wat pech heb je haarscheurtjes gecreëerd. Daar nu nog aan prutsen gaat die kans nog vergroten. De bocht er naast is veel gezonder voor koper buis. Een goede plooitang gaat ruimere bochten trekken. Wil je echt 90° om de hoek? Zit er niks anders op dan (knel)bochtjes te gebruiken.

Het knikje zit in het stukje buis dat vast hangt aan de binnenunit, en aan de andere zijnde zit het koppelstuk gebraseerd.

Die stukjes leiding worden steeds uitgegloeid en ontlaat, zodat ze heel zacht zijn en makkelijk buigbaar voor een vlotte installatie. nadeel is dat je als je wat te geweldig bent er zo een knik inmaakt als je de bocht te kort neemt, of er een andere leiding van een hardere soort er aan trekt.(wat hier gebeurt is)
beetje open knijpen met universele tang moet wel lukken.

microscheuren? ga je toch wat meer moet voor plooien..

Dit gaat erg ten nadele van de compressor worden, dus trekt dieper vacuum dus grotere slijtage en slechte koelvermogen. Als je het kan veranderen, doe dit want is zo'n 50% minder nu

Sine

Moderator

Het is ook een bijzonder ongunstige plek voor een koppeling zo net na de muurdoorvoer.

benleentje

Golden Member

Op 10 september 2020 16:58:32 schreef mvdk:
Die leiding is toch open geweest in verband met het installeren?
(Neem aan dat de binnen-unit niet door dat gat in de muur doorgevoerd is)
Dan kan die leiding toch wéér opengemaakt worden om dat stukkie buis te vervangen?
Ah, ja. Gas aftappen, vacumeren, bijvullen. (Ik praat maar wat kreten na)

Veel doe-het-zelf setjes is het systeem al voor gevuld. Dus leidingen koppelen kraantje open en soort van klaar.
Als je het nu weer open moet maken moet je alles leegzuigen en weer in dezelfde staat zien te krijgen zoals het voor gevuld was. Ik weet iet of dat nu nog kan.
Vroeger toen ik nog meeliep met de airco monteur moest na elke installatie die geheel gevacumeerd worden zodat alle vocht (lucht is ook vochtig) uit de leiding was en dan pas werd het systeem gevuld. de vacumeren kan soms meer als dan nodig zijn want het minste aan vocht tast het koelmiddel aan. Ik weet niet of dit met de huidige koelmiddelen ook nog nodig is.

de doorstroming lijkt wel wat beperkter te zijn zo.

Ik denk dat het heel erg meevalt. Vergeet niet dat de opening in het expansie ventiel nog kleiner is en dat een kleine vernauwing zoals dit heel weinig effect heeft. Zeg dat voor je flow een leiding van inwendig 4mm genoeg is voor een lengte van 20cm. Als de lengte langer word neemt de weerstand van gas op de buitenwand van de leiding toe waardoor de flow vermindert. En dan moet de leiding dikker worden. Dus zolang de leiding ruim genoeg is voor de flow en de lengte zal een enkel vernauwing niet zoveel effect hebben mits die vernauwing groter is als de originele 4mm inwendig in dit voorbeeld.
Maar goed dat is theorie en waarschijnlijk is het systeem al krap berekent en dan heeft het een stuk meer effect.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 10 september 2020 19:29:57 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het beste is om het stuk leiding te vervangen, dan moet er opnieuw gevuld worden dus ik begrijp dat je dit wellicht liever niet doet. Er blijft dan wel onzekerheid ivm met gasverlies over.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 10 september 2020 19:18:11 schreef benleentje:
[...]Veel doe-het-zelf setjes is het systeem al voor gevuld. Dus leidingen koppelen kraantje open en soort van klaar.
Als je het nu weer open moet maken moet je alles leegzuigen en weer in dezelfde staat zien te krijgen zoals het voor gevuld was. Ik weet iet of dat nu nog kan.
Vroeger toen ik nog meeliep met de airco monteur moest na elke installatie die geheel gevacumeerd worden zodat alle vocht (lucht is ook vochtig) uit de leiding was en dan pas werd het systeem gevuld. de vacumeren kan soms meer als dan nodig zijn want het minste aan vocht tast het koelmiddel aan. Ik weet niet of dit met de huidige koelmiddelen ook nog nodig is.

De knik ziet er serieus uit, het advies is dit stuk leiding met koppeling en al te vervangen.

Het kan best zijn dat dit geen problemen veroorzaak, als je de mogelijkheid tot voortijdig falen voor lief wilt nemen dan zou ik het laten en anders zou ik het door een monteur laten controleren cq herstellen (meting van de drukken/ temperaturen geeft uitsluitsel mbt de noodzaak tot reparatie).

Leegzuigen (afpompen naar de buitenunit aka terug naar fabriekstoestand) is mits correct uitgevoerd geen probleem en kan meerdere keren gedaan worden zonder een merkwaardig verlies van koudemiddel.

Het in bedrijf stellen zal ten alle tijden gedaan moeten worden dmv het vacumeren van de leidingset, dit ivm eventueel achtergebleven vocht/ lucht.
Tevens is lucht niet bepaald een geschikt koudemiddel, aanwezigheid van lucht in het systeem zal de bruikbare condensor capaciteit drastisch verminderen en daardoor onherroepelijk schade aan de compressor aanrichten.

benleentje

Golden Member

(meting van de drukken/ temperaturen geeft uitsluitsel mbt de noodzaak tot reparatie).

Daar heb je wel een heel erg sterk punt. Dat is eigenlijk de enige weg die je moet gaan bewandelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 september 2020 07:59:28 schreef kris van damme:
doorstroming van het retournerende gas wordt wat afgeremd. Ga je niks van merken, maar je hebt een rem gezet op de maximum koelcapaciteit. (valt nu ietsje lager uit)

Het geeft (een klein beetje) capaciteisverlies (lees rendement)
Het hoort niet. Je kunt de installateur er op aanspreken.
Grote kans dat hij en een waterpomptang op zet, maar fraai is het niet.

De rest ziet er ook niet uit of het door een vakman gemaakt is.....

Oh, zelf gedaan, slordig werk.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Beetje off topic en mosterd na de maaltijd maar ik boor altijd eerst met een gewone lange steenboor van binnen naar buiten inder een hoek van ca 5 graden. Dat gat gebruik ik als geleiding om met de gatenzaag vervolgens van 2 kanten (binnen / buiten ) te boren om te voorkomen dat er zo een hap steen uit breekt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 september 2020 19:18:11 schreef benleentje:
[...]Veel doe-het-zelf setjes is het systeem al voor gevuld. Dus leidingen koppelen kraantje open en soort van klaar.
Als je het nu weer open moet maken moet je alles leegzuigen en weer in dezelfde staat zien te krijgen zoals het voor gevuld was. Ik weet iet of dat nu nog kan.
Vroeger toen ik nog meeliep met de airco monteur moest na elke installatie die geheel gevacumeerd worden zodat alle vocht (lucht is ook vochtig) uit de leiding was en dan pas werd het systeem gevuld. de vacumeren kan soms meer als dan nodig zijn want het minste aan vocht tast het koelmiddel aan. Ik weet niet of dit met de huidige koelmiddelen ook nog nodig is.

ter info: 30jaar geleden waren airco's ook al voorgevuld. Het koelgas zit gewoon klaar in de buitengroep. Na aansluiten op binnengroep moeten de leidingen ertussen nog steeds vacuum gezogen worden en dan de kranen open, er is dus niets veranderd. (tenzij het van die voorgevulde leidingen zijn met een klikkoppeling, maar das pruts)

bprosman

Golden Member

Na aansluiten op binnengroep moeten de leidingen ertussen nog steeds vacuum gezogen worden en dan de kranen open

Leidingen zijn voorgevuld met stikstof.

tenzij het van die voorgevulde leidingen zijn met een klikkoppeling, maar das pruts

Die "pruts" functioneert hier inmiddels al 14 jaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 september 2020 14:48:08 schreef bprosman:
Leidingen zijn voorgevuld met stikstof.

Wat ik er de laatste tijd van begrepen heb is dat niet altijd zo. Veelal zit er gewoon lucht in die er eerst uit moet. De quick-and-dirty methode is om het koelgas er gewoon in te laten lopen en als het aan de andere kant weer uit komt de boel snel aan te sluiten. Je spoelt de lucht er ahw uit met koelmiddel. De nette manier is uiteraard vacuüm zuigen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein