Opladen meerdere li-ion batterijen

Voor een project op mijn werk, ben ik op zoek naar een degelijke oplader voor li-ion batterijen.
Maar het is nu zo dat de gebruikte batterijen beschikken over een 2 polige connector. Nu was de vraag of het mogelijk was om meerdere batterijen tegelijk te kunnen opladen.
Ik kan geen gebruik maken van een 'standaard' oplader, aangezien deze batterijen zijn uitgerust met 2 draden en een connector.
Het verzoek was graag een kant en klare oplossing, maar die kan ik nergens vinden. Althans, met de mogelijkheid om deze connector aan te sluiten.
Dus mijn vraag aan jullie, zijn er kant en klare oplossingen om dit soort batterijen op te laden, of moet er dan geknutseld worden?

Kruimel

Golden Member

Als je iets kant-en-klaars wil moet je in elk geval vertellen welke connector er aan zit. 8)7 Ziet er uit als een el-cheapo importcel overigens, zoek je iets in die categorie?

Meestal zit je dan vast aan halve oplossingen zoals zo een Aliexpress module met een TP4056 zoals deze. Die werken gewoon op 5V en laden de batterij vol tot de standaard 4,2V, maar doen dat met "domme" stroombegrenzing: het is een lineaire regelaar die bij oververhitting de laadstroom verder begrenst dan de ingestelde waarde. Als je tijd hebt is dat echter acceptabel. Je zou dan een klein printje moeten ontwerpen met een paar van deze modules, de juiste connectors en een 5V voeding met voldoende vermogen (die zou ik niet van Ali halen).

Het is overigens geen origineel project van mijzelf, maar van mijn collega. Dus ik heb niet de keuzes gemaakt voor de gebruikte accus.
Maar de cellen komen blijkbaar van Bestronics Veldhoven.
Het gaat om deze aansluiting:

Op 9 september 2020 14:48:20 schreef Kruimel:
Als je iets kant-en-klaars wil moet je in elk geval vertellen welke connector er aan zit. 8)7 Ziet er uit als een el-cheapo importcel overigens, zoek je iets in die categorie?

Meestal zit je dan vast aan halve oplossingen zoals zo een Aliexpress module met een TP4056 zoals deze. Die werken gewoon op 5V en laden de batterij vol tot de standaard 4,2V, maar doen dat met "domme" stroombegrenzing: het is een lineaire regelaar die bij oververhitting de laadstroom verder begrenst dan de ingestelde waarde. Als je tijd hebt is dat echter acceptabel. Je zou dan een klein printje moeten ontwerpen met een paar van deze modules, de juiste connectors en een 5V voeding met voldoende vermogen (die zou ik niet van Ali halen).

Het verzoek was eigenlijk kant en klaar. Dat we iets kunnen bestellen en die cellen kunnen opladen. Maar ik heb al gezegd dat ik bang ben dat er geen standaard lader is met dit soort aansluitingen. Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien (behalve zelfbouw).
En mocht er standaard niets zijn, hoor ik graag wat de mogelijkheden zijn. En wat betrouwbaar is.

Arco

Special Member

Die draden zitten toch gewoon aan de cel gelast?
Dan kun je ze (als de lippen toegankelijk zijn) gewoon in een lader als de BT-C3100 steken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Volgens mij moet de vraag hier zijn "wat voor connector is dit?" Zodra je antwoord hebt op die vraag kan je zoeken naar een kant-en-klare lader met zo een connector. De kwaliteit van het antwoord schaalt hier met de kwaliteit van de vraag.

Ik stel voor dat je eerst even de maat van de connector gaan opnemen en de pin pitch. Dit lijkt op een JST PH2.0 connector die veel gebruikt wordt in producten uit het verre oosten, maar dan zit je ook vast aan een lader van de oriënt. Deze bijvoorbeeld:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MK9AXODxK1Rjy1zcq6yGeXXam/6-In-1-3-7V-3-8V-1S-Lipo-Lihv-Batterij-Oplader-Board-Voor-Tiny-6.jpg_q50.jpg
https://nl.aliexpress.com/i/32953838985.html

Alternatief is om een normale lader te halen en daar een verloopprintje bij te maken naar de benodigde connectoren.

Goede laders zijn bv de ISDT laders, in vele smaken te krijgen. Alleen even kijken hoeveel cellen je tegelijk kunt/wilt opladen.

Printplaatje maken met de juiste connectoren en een verloopje naar XT30 oid en je bent een heel eind

Op 9 september 2020 21:19:33 schreef DJSmiley:
Alternatief is om een normale lader te halen en daar een verloopprintje bij te maken naar de benodigde connectoren.

Goede laders zijn bv de ISDT laders, in vele smaken te krijgen. Alleen even kijken hoeveel cellen je tegelijk kunt/wilt opladen.

Printplaatje maken met de juiste connectoren en een verloopje naar XT30 oid en je bent een heel eind

Oke dit lijkt wel interessant. Maar volgens mijn loop ik dan tegen een paar problemen aan.
Het gaat om 1 cel batterijen en het verzoek was om een mogelijkheid te bieden om er 40 op te laden.
Maar volgens mij gaat het een probleem opleveren als ik een aantal accu's parallel ga opladen die wellicht niet dezelfde spanning hebben. Of ik zie het goed voorkomen dat er een aantal accu's worden opgeladen, en later op de dag worden er nog een aantal bij geprikt. Volgens mij gaat dit dan niet goed?
Als ik het goed heb begrepen is daarom ook een balancing charge poort bij meerdere cellen accu's toegevoegd?!

Arco

Special Member

Zijn de uiteinden 'open'? (zoals gezegd kunnen ze dan in een gewone 18650 lader)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 september 2020 09:57:15 schreef Arco:
Zijn de uiteinden 'open'? (zoals gezegd kunnen ze dan in een gewone 18650 lader)

Sorry, vergeten op te reageren. Maar nee helaas. De batterij is helemaal omgegoten met het blauwe spul. Het enige wat eruit komt zijn de zwarte en rode draden.

aangezien de batterijen niet aan elkaa rhangen, kan je een 5V 2,5A voeding nemen en daar 5 printjes van TP4056 aan solderen.
aan het uiteinde van die laadprintjes, monteer je dan de mannelijke connectors zodat je de batterijen kan inpluggen voor te laden.
dit type connectoren werd ook veel gebruikt voor de platte batterijen van DECT telefoons.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De connectoren kan je vinden onder de naam "JST". Dat is een merk (net als luxaflex).

Voor "snelle test" passen ze ook gewoon op standaard headers. Er zijn varianten voor verschillende pitch getallen, dus 2.54, 2.0 en 1.0 mm pitch tussen de pins.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 september 2020 20:54:31 schreef Kruimel:

Ik stel voor dat je eerst even de maat van de connector gaan opnemen en de pin pitch. Dit lijkt op een JST PH2.0 connector die veel gebruikt wordt in producten uit het verre oosten, maar dan zit je ook vast aan een lader van de oriënt. Deze bijvoorbeeld:

Pin pitch is 2mm

Als ik de antwoorden zo goed lees, dan heb ik voor dit soort batterijen 2 opties. Of ik koop via Ali een aantal van die 6 in 1 laders, of ik bouw zelf iets zoals eerder is aangegeven icm een TP4056 en een voeding.
Maar een regelrechte oplossing die zo uit de winkel komt (eventueel met zelfbouw parallel board voor 40 aansluitingen) is er gewoonweg niet.

om de cel zit krimpkous, je ziet vaker dat er een bms op de kop van de cel zit net onder die krimpkous. dan heb je al een beveiligde cel dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 september 2020 12:14:13 schreef testman:
om de cel zit krimpkous, je ziet vaker dat er een bms op de kop van de cel zit net onder die krimpkous. dan heb je al een beveiligde cel dus.

Zo te zien zit er wel een beveiligingscircuit.. Maar wil dit zeggen dat ik er gewoon een aantal parallel kan koppelen?

Kruimel

Golden Member

Nee, maar wel dat je ze gewoon met een redelijke serieweerstand per cel kan laden van een 5V voeding. Zo een TP4056 heeft de beveiliging ingebouwd (je kunt er zonder meer onbeveiligde cellen mee laden) dus het is voor het laden niet heel belangrijk of de cellen beveiligd zijn. Dit is zo te zien inderdaad de 2mm pitch JST connector, dus Google is je vriend. Oplossingen zo direct uit de winkel ken ik zo niet, maar het zou best kunnen dat er ergens eentje is die een kleine partij van Ali heeft gekocht en die online heeft staan, dat gebeurt zat. Volgens mij worden deze connectoren niet gebruikt voor apparaten waar je verwacht de batterij extern te laden, daarvoor zijn ze niet duurzaam genoeg, meestal zit het laadcircuit dan in het apparaat zelf.

Om een aantal accu's parallel te laden.

Overigens is die tent gewoon zo'n dropshipper die de prijs even verdubbeld. Zelf bestellen is net zo snel, en de helft goedkoper

https://nl.aliexpress.com/item/4000039299443.html

Die kun je prima gebruiken op de eerder genoemde ISDT laders, bv https://www.conrad.nl/p/isdt-t8-modelbouw-multifunctionele-lader-12-v-…

Maar zoals gezegd, die JST connector is bedoeld voor incidenteel gebruik, niet om telkens in- en uit te pluggen voor het laden. Een normale batterijhouder, of betere connector, is wel de beste manier als het langer mee moet gaan.

Oke, dus dit soort printjes gaan altijd gepaard met een extra lader? En gaat dit dan niet fout als er accu's waar nog een verschillende restwaarde inzit, maar die ga ik gelijk koppelen aan het board. Dus bijvoorbeeld één accu 0.5V en de andere 1.5V en dan nog eentje 1.1V. Ik ga dan toch batterijen van verschillende voltages parallel hangen. Volgens mij vinden ze dit niet leuk.
Daarom heb je bij meerdere cellen toch ook die balance port?
Of zit ik er nu helemaal naast?

Kruimel

Golden Member

Ja en nee:

  • Als je verschillende beveiligde cellen met verschillende lading parallel schakelt zal de beveiligingsprint op de cel vanzelf de spanning afschakelen, maar netjes is anders (als jij je Li-ions op deze spanningen hebt is er meer aan de hand trouwens, de beveiligingsprint zou ook moeten voorkomen dat ze onder de ~2,5V komen);
  • Die print vereist nog steeds minstens een externe stroombegrenzing, liever nog een "echte" lader, door ze parallel te schakelen gedragen ze zich gezamenlijk nog steeds als een Lithiumcel, maar dan met een grotere capaciteit. In dit geval zitten er al banaapluggen aan wat impliceert dat ze die gewoon op een labvoeding gebruiken (wat op zich best goed kan);
  • Die print is net als het meeste van Aliexpress alleen te gebruiken als je de tekortkomingen begrijpt. Als er geen serieweerstanden op zitten (wat zo te zien het geval is) heb je inderdaad een probleem als je verschillende cellen parallel zet. Waarschijnlijk worden deze dingen gebruikt om grote hoeveelheden cellen op te laden in een productie-omgeving waar men een batch met ongeveer gelijk geladen cellen binnen krijgt en die wil opladen voor het verschepen. In China zal de stagair zijn poten (of gezicht) ook wel een keer gebrand hebben aan het niet begrijpen van deze dingen;
  • Bij meerdere cellen zit er meestal alleen een balance poort op als ze in serie staan. Daar wordt het verschil in capaciteit van de cellen gecompenseerd. Als je een paar procent verschil in capaciteit hebt moet je de cel met de grootste capaciteit iets meer lading meegeven om te zorgen dat je de cel met de kleinere capaciteit niet overlaadt. Dan heb je die nodig om te compenseren voor lekkage waardoor niet alle cellen op dezelfde spanning komen bij het opladen. Als ze in parallel staan worden ze in de fabriek gewoon op dezelfde spanning gebracht en dan aan elkaar gelast/verbonden en kunnen daarna niet meer van spanning verschillen.

Ik denk dat je er gewoon aan vast zit je product te herontwerpen. Als je een product ontwerpt voor vervangbare cellen moet je een daarvoor geschikte connector/houder hebben of een ingebouwd laadmechanisme hebben geïmplementeerd. Deze connectors zijn de laatste stap voor het vast solderen van je batterij.

Op 11 september 2020 15:23:24 schreef DJSmiley:

Overigens is die tent gewoon zo'n dropshipper die de prijs even verdubbeld. Zelf bestellen is net zo snel, en de helft goedkoper

Ja ben er van op de hoogte. Maar mijn collega kwam met deze site. Probleem is een beetje de tijd. Begin oktober willen ze kunnen testen met de lader. En ik verwacht niet dat we tijdig alle materialen via Aliexpress binnen kunnen hebben. Vandaar dat we voor lief moeten nemen om meer te betalen. Dit zou overigens ook gelden voor de TP4056 printen waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Ik denk dat het beste is om een of meerdere 5V voedingen te nemen. Hieraan de TP4056 koppelen (het aantal wat we nodig hebben aan accu's). En hieraan vervolgens een JST connector solderen.

Ik weet dat de connectoren niet bedoelde zijn om vaak los te koppelen, maar blijkbaar is dit een testopstelling voor paar weken. Dus na die tijd hebben we dit allemaal niet meer nodig.
Maar daarnaast moet het wel gewoon betrouwbaar en goed zijn.

Op 11 september 2020 15:45:17 schreef Kruimel:
Bij meerdere cellen zit er meestal alleen een balance poort op als ze in serie staan. Daar wordt het verschil in capaciteit van de cellen gecompenseerd. Als je een paar procent verschil in capaciteit hebt moet je de cel met de grootste capaciteit iets meer lading meegeven om te zorgen dat je de cel met de kleinere capaciteit niet overlaadt.

Net niet....

Als ze in serie staan en je begint met alle cellen op 4.2V, dan ontlaad je ze, maar 1 cel heeft zeg (extreem!) 10% minder capaciteit....

Dan komt die cel op 3.0V te zitten terwijl de rest nog op 3.5V zit.

Hang je nu de boel aan de lader, dan zou de boel gewoon weer op "allemaal 4.2V" uit moeten komen. Hoeft een balanceerding niets aan te doen.

Waar je de balanceer circuits voor nodig hebt is als bijvoorbeeld 1 cel lekkage heeft. Begin weer met alle cellen op 4.2V, je zet de boel een maand in de stalling maar vocht zorgt voor ontlading van 1 cel. Die zit nu met 10% minder lading (niet capaciteit!) op zeg 4.1V. Dan ga je ontladen en... na 0.9 van de normale capaciteit is die ene cel leeg (3.0V). De andere cellen zijn dan nog 3.5V (er is op die laatste 10% een groot spanningsverschil!) Hang je nu de boel aan de lader, dan krijg je de situatie met 1 cel 90% vol weer terug terwijl de rest vol is.

NU heb je de balancer nodig. De balanceer circuits zullen 10% van de alle ANDERE cellen moeten wegdissipieren, terwijl deze ene cel nog de laatste 10% geladen wordt.

Op 11 september 2020 15:58:11 schreef Ricotjuh:
En ik verwacht niet dat we tijdig alle materialen via Aliexpress binnen kunnen hebben.

Als je kiest voor "aliexpress standard shipping" heb je het tegenwoordig redelijk betrouwbaar in 8-9 dagen. Maar goed. Bedrijfsmatig: "ik moet het snel hebben dan kost het maar het dubbele" is toch wel acceptabel.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 11 september 2020 16:28:01 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, je hebt gelijk, het is inderdaad lekkage en niet verschil in capaciteit die het hem doet. Ik pas mijn post aan. Voor deze contect (parallel schakelen) is het gelukkig niet belangrijk, omdat deze issue er niet speelt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 11 september 2020 17:33:38 (73%)

Oke, bedankt alle voor jullie feedback.
Ben uiteindelijk gegaan voor losse TP4056 printjes. Soldeer hier de JST connector aan.
Qua voeding zat ik te denken aan een voeding van een computer. Neem aan dat ik daar wel mee uit de voeten kan komen