Russische scoop (C1-65A) : geen lijn

RAAF12

Golden Member

Maar heb je de spanning gemeten? Het kan best zijn dat die kortsluiting heeft in een wikkeling. Dan stort de spanning ineen. Dat heb ik meerdere malen in analoge scopes meegemaakt. Ik schat dat er toch minimaal 450V AC op de gelijkrichter staat, als de trafo goed is. Gelukkig had de servicedienst reservetrafo's op voorraad dat zal bij deze Ruski niet het geval zijn...
Evt is de trafo te ringen, bij een ongedempte uitslingering is de wikkeling OK.

hobby luke

Honourable Member

Dit is de spanning tussen klem 1 en 3 van Y9-2, gemeten via een serie weerstanden van totaal 85 Mohm en de probe op x10:
Ik heb de helderheid verhoogd voor de foto.

Ik heb de achterwand losgeschroefd en nog wat foto’s gemaakt:
De print op de foto's is Y5

Voor meer duidelijkheid ook een print van het buis- en voedingsschema:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik moeite heb om in het schema te begrijpen hoe de + 2,02 kV gevormd wordt.

MVG,
Luc.

RAAF12

Golden Member

De HV converter zorgt voor de -1.9kV, +2.08kV en de +8kV spanningen voor de CRT. Het circuit wordt gevormd door T1, die maakt een sinus van 28kHz in trafo TR1. Echt goede schema'svan de S1-65A, C1-65A en 65 zijn moeilijk te vinden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 17 mei 2020 17:18:31 (18%)

hobby luke

Honourable Member

@RAAF12 en alle anderen: ik wil jullie allereerst bedanken voor de moeite die jullie in dit project willen steken.
Waar in het schema staat die TR1?
Ik kan die nergens vinden.
MVG,
Luc.

RAAF12

Golden Member

Pff het was een ander schema wat ergens op een Russische site stond, ben hem ff kwijt...

hobby luke

Honourable Member

Hallo iedereen,
Ik denk dat ik het schema gevonden heb waar “RAAF 12” het over had:

Ik heb ook nog een schema gevonden van het HS gedeelte:

De nummers van de modules in het laatste schema komen overeen met de nummers in mijn toestel.
Nog eens een beschrijving van het probleem zodat het ganse topic niet opnieuw hoeft gelezen te worden:

Er is geen lijn aanwezig.

De voedingsspanningen zijn aanwezig.
De spanning uit de voedingstransfo naar Y9 is 29 Volt.

Ik heb enkele weerstanden in serie gezet om een spanningsdeler van ongeveer 1/10 te vormen met mijn digitale multimeter.
De hoogspanning op de anode van de buis is aanwezig. (komt uit blok Y9)

De negatieve spanningen van 2,02 kV en 1,967 kV zijn aanwezig, maar de positieve spanning van 2,02 kV is er niet (hooguit 100 volt).
Wanneer ik de draad loskoppel van de +2,02 kV (Y9-2) om die onbelast te meten, heb ik ook niets.

Maar wanneer ik dan met mijn meetprobe de -2,02 kV draad aantik, heb ik opeens wel een lijn op het scherm.
Deze lijn is horizontaal en verticaal te verplaatsen, de focus kan bij geregeld worden, maar aan de helderheid valt niets te regelen.
Wanneer ik zowel de "+" als "-" draad van Y9-2 loskoppel, heb ik ook een lijn die kan verschoven worden en waarvan de focus regelbaar is.

Met een andere oscilloscoop de spanning van klemmen 1 en 3 van Y9-2 bekeken en daar heb ik een sinus van ongeveer 30 KHz.
Tussen klem 2 en 4 van Y9-2 meet ik via de spanningsdeler 206 Volt DC (Fluke 289), dit zou dus overeenkomen met ongeveer 2 KV.

Hopelijk is de werking duidelijker met de nieuwe schema’s.

MVG,
Luc.

benleentje

Golden Member

Maar wanneer ik dan met mijn meetprobe de -2,02 kV draad aantik, heb ik opeens wel een lijn op het scherm.

Dat betekend dus feitelijk dat er niet echt een defect is in de voeding, het kan een printbreuk zijn of een verlopen weerstand. Heb je de weerstand al gemeten of ze nog in spec's zijn?

Iets waar ik nu aan zit te denken wat doe je precies als -2kV aantikt, zet je dan druk ergens op waarde de print/draad breuk zich hersteld of is het puur de elektrische belasting van de probe. Dus wat gebeurt er als je i.p.v. de probe dat simuleert met een 1MΩ weerstand een 10pF condensator of beide.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
hobby luke

Honourable Member

De weerstanden in blok Y9-2 hebben de juiste waarde.
De -2KV aantikken is in feite de draad aantikken die los gesoldeerd is van Y9-2 .
Wanneer zowel de -2KV als de +2KV draden los gesoldeerd zijn en de scoop wordt ingeschakeld, dan heb ik een lijn. Dus zonder voeding op beide draden.

MVG,
Luc.

benleentje

Golden Member

Kan je ze dan niet gewoon los laten ?
Gaat die losse draad dan naar Y9-2 of komt die ergens anders vandaan?
Het lijkt me dan dat die module Y9-2 niet zelf die spanningen maakt maar ze juist te zwaar belast zodat de tracé verdwijnt

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
hobby luke

Honourable Member

De -2KV draad gaat naar klem 3 van de beeldbuis.
De +2KV gaat naar klem 16 van Y5, op dit blok is de potmeter voor de helderheidsregeling aangesloten.
Het probleem is dat ik geen helderheidsregeling heb als ik de draden loslaat (volle helderheid).

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Je heb nu een duidelijk schema ;) kan je de losse draden voorzien van een middelhoge weerstand in ieder geval niet open laten !
Eens kijken wat er dan gebeurt.... of er in de buis geen sluiting zit.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Je bedoelt een weerstand tussen de losse -2KV en de + 2KV draad?
Is een 100Kohm weerstand goed?

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Nee de losse draad even aarden dus het rooster niet open laten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Ik heb de losse draad via 470 Kohm aan massa gelegd:
De streep is precies nog meer helder geworden en ook niet te regelen in intensiteit.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Welke draad ? of allebei voorzien van een weerstand weet jij waar π2 naar toegaat ik kijk er glansrijk overheen 8)7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Dat is toch hetzelfde als ik al eerder vroeg om i.p.v. de probe dat te belasten met een weerstand gelijk aan de probe. Heb je dat al geprobeerd ?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha benleentje,

Ik denk dat jou vraag dan ook beantwoord is ik laat door de weerstand een beetje roosterstroom lopen.
En dat dan de helderheid op loopt dat klopt niet dus ik denk de buis kathode aan het rooster maar nog even verder kijken ik kan π2 niet vinden :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Ik probeer het even te verduidelijken:
(Laten we uitgaan van het grote schema en niet van het schema van het HS gedeelte).
Vanuit blok Y9-3 klem 3 vertrekt een draad naar Y5 (klem 16).
Vanuit blok Y9-3 klem 1 vertrekt een draad naar klem 3 van de beeldbuis. Boven de beeldbuis staat: "n2".
Dit is hoe het fysiek in elkaar zit.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Goed van jou :D dit zag ik even niet.
Weer even terug naar het begin met je draadjes als je de -1,98 kV (π2) los laat en de rest aansluit wat is dan het resultaat ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Wanneer ik het draadje los laat hangen, heb ik een lijn die kan bewogen worden, maar waarvan de helderheid niet regelbaar is.

Als ik dan deze draad via 1 Mohm met massa verbind, dan verhoogt de helderheid een beetje.

De draad terug aansluiten aan de klem op Y9-3 (groot schema): geen beeld.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Kan je een weerstand van middelgroot 470 kΩ of zo iets in serie met de draad (π2) aansluiten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Met een weerstand van 470 Kohm in serie met draad n2, is er geen beeld.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Even alles terug gelezen...... een controle als je alles weer aansluit en je meet op de print Y5 de 150 V, 80 V enz zijn die er :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Hallo Henk,

Alles terug aangesloten en gemeten op Y5:
150 V is 158 V
80 V heeft de juiste waarde.
Ook de +10 V en de -10 V zijn aanwezig.

MVG,
Luc.

Ha hobby luke,

Kan je kijken of er tussen de kathode en het controle rooster volgens opgave ≈ 53 V zit je kunt dit meten op pin 2 en 3 van de scope buis !
Dit is belangrijk bij de diverse buizen ligt dit tussen de 20.....70 V afhankelijk van het type (de constructie).
Met het controle rooster wordt de helderheid geregeld om dit te bereiken zal er altijd iets meer negatief potentiaal aanwezig zijn :D

Een veel voorkomende klacht bij oude buizen is dat het controle rooster welke dicht tegen de kathode bevestigt is een elektrisch contact maakt.
Dit kan gebeuren door een oxidatie proces (veroudering) meestal een constructie fout maar het duurt heel lang eer dat het punt van doorslag is bereikt !
Als dat gebeurt is de helderheid niet meer instelbaar er is immers geen potentiaal meer tussen controle rooster en kathode ;(
Dit is alleen met een isolatie tester te meten dus niet Ohms maar tot deze conclusie kunnen we nog niet komen want het is niet duidelijk waarom je geen + 1,98 kV heb.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.