Elektra aanleggen via kruipruimte

In onze nieuwe woning met hoge hoofdruimte (4 meter) en hoge kruipruimte denken we eraan om de elektra voor groepen in de grote ruimte (oa keuken, woonkamer) via de kruipruimte aan te leggen om niet telkens alles in de hoogte te hoeven brengen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Ik begrijp dat dit met flexbuizen kan als deze netjes om de 40cm aan de vloerbalken worden gehangen (en het dan dus geen grondkabel hoeft te zijn). Kan ik ook centraaldozen creëren onder de vloer om vanaf hier af te takken naar de verschillende WCDs, schakelaars? Zo ja, waar moet ik daarbij op letten? Zo nee, wat is een betere optie?

Mijn dank is alvast groot.

Jinny

Golden Member

Jahoor dat kan en mag.
Gewoon de NEN1010 aanhouden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dank voor je snelle reactie, Jinny.

Kan het als alternatief ook dat ik de centraaldoos omhoog breng en in de wand plaats, om vanaf daar af te takken?

is je kruipruimte droog of juist nat? in het 2e geval zou ik dan geen dozen gaan zetten onder de vloer. je kunt ook doorlussen vanuit de wcd's boven, kwestie van 2 x door de vloer boren

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Ik begrijp dat dit met flexbuizen kan als deze netjes om de 40cm aan de vloerbalken worden gehangen (en het dan dus geen grondkabel hoeft te zijn)

Ik zou zo min mogelijk of beter helemaal geen flexbuizen gebruiken maar gewone buizen. Door flex is heel moeilijk kabel trekken. Als de afstanden onder vloer relatief groot zijn zou ik zelfs gewoon kabel gebruiken ook in buis maar dan hoeft de buis niet gesloten te zijn en gaan de bochten veel makkelijker.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb ook meerdere groepen door de kruipruimte lopen. Kookplaat, oven, vaatwasser, wasmachines, schuur. Alles uitgevoerd in gewone kabels (geen grondkabels). Kabels lopen door buizen die tegen de onderkant van de balken zijn gebeugeld. Buizen alleen op de rechte stukken, de bochten zijn open.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Afhankelijk van de plaatselijke situatie.
Als de kruipruimte altijd droog is, dus ook in het najaar, dan mag je VD draad in buis gebruiken.
De buis moet je uiteraard voldoende beugelen, of op een andere manier bevestigen tegen het plafond, of de funderingsmuurtjes.

Als de kruipruimte niet altijd droog is dan moet je kabels gebruiken.
VMvK etc. mag je gewoon tegen de muur of plafond monteren (beugelen) of in buis, kabelgoot oid.

Wil de de kabels over de vloer leggen, dan moet je VMvK-as of daar mee te vergelijken kabel gebruiken, of de kruipruimte dan droog of vochtig is maakt niet uit.

Dozen etc, ook weer afhankelijk van droog of niet droog. Altijd droog dan mag je gewone lasdozen gebruiken, bij natte kruipruimten altijd kabeldozen met passende wartels, minimaal IP44.
Dozen nooit op de grond leggen, maar altijd wat omhoog werken.

Ik zou per voorkeur geen hof zo min mogelijk) lasdozen in de kruipruimte gebruiken, dit ivm toegankelijkheid.
Maak boven de grond de inbouwdozen, altijd 1 doos extra, en las daarin op. Alhoewel je in 50mm inbouwdozen mag lassen, heeft dit niet mijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 10 september 2020 21:37:13 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Centraaldozen in de wand zou ik niet aan beginnen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

als ze uit het zicht moeten, probeer ze in een kast te bouwen. of anders achterin een kastje in de keuken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de feedback, iedereen.

De kruipruimte is droog. Dus ik wil misschien toch wel met centraaldozen onder de vloer werken.

Hoevaak mag er vervolgens worden doorgelast vanaf een wcd? Dat zou de voorkeur hebben, om niet allemaal gaten in de vloer te hoeven boren..

Jinny

Golden Member

Zoveel als noodzakelijk, maar ik zou het beperkt houden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dank! Gebruik ik overal 2,5mm2 draden of kan ik vanaf de centraaldoos 1,5mm2 gebruiken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 september 2020 14:11:02 schreef MarkM:
Dank! Gebruik ik overal 2,5mm2 draden of kan ik vanaf de centraaldoos 1,5mm2 gebruiken?

Normaal in woonhuis bij 16A alles met 2,5 qmm. Alleen de schakeldraden mogen met 1,5.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)