12V LDO output 24v bij een PWM load

Ik gebruik momenteel de volgende fixed LDO

MIC29300-12WU PDF -> https://4donline.ihs.com/images/VipMasterIC/IC/MCHP/MCHP-S-A0002789720…

Ik voed er een 12v computer fan mee (met flyback) en een low side MOSFET PWM naar een ledstrip.

In productie blijkt nu steeds vaker de fan op te blazen.
Ga ik met een scope meten op de 12V output van de LDO terwijl de LED gePWMed word, dan zie ik 20kHz switching tussen 12V en 24V en niet tussen 0 en 12V.

Heeft dit te maken met de minimum load die nodig is om de LDO goed te laten werken?
Zonder load meet je op dit soort LDO namelijk wel vaker de volledige ingangsspanning op de uitgang.

Aan de andere kant heb ik het ook als de fan draait en al 0.3A trekt.
Zodra de led PWM aan gaat dan gaat de power rail weer tussen 24v en 12v schakelen.

Arco

Special Member

Schema?
Waarom gebruik je geen PWM fan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha spruce,

Even ingedachte een voorstelling gemaakt maar een klein prentje is toch wel makkelijker :D
Heb je de nodige ontkoppeling gebruikt en hoever staat het uit elkaar ik bedoel qua voeding is de afstand redelijk groot dan aan beide kanten ontkoppelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Even snel de LTspice die de situatie beschrijft.

De 40ohm is even replacement voor de fan. Die staat nonstop aan.
LED strip is enig dat PWM'd

Helaas geen caps op de in en uitgang, zou dat het 100% kunnen zijn?

Ha spruce,

Als je in de praktijk geen condensatoren heb gebruikt hele grote kans dat het je probleem tackelt :S
Als je een PWM aan de LDO heb hangen zonder de lading te bufferen dan gaat het alle kanten op laden/ontladen.
Ander puntje om naar te kijken is je retourleiding is deze niet te dun i.v.m EMI.
Probeer een condensator achter de LDO en een elco bij de PWM ingang !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik was er een klein beetje vanuit gegaan dat een ontstoor condensatortje meer of meer geen kwaad kon voor een voeding naar een fan en led.

Wat maakt het dan dat de LDO helemaal tussen 24 en 12v gaat PWMen?
Komt het omdat bij led on er een lichte voltage dip word gezien door de LDO en dat hij dit probeert over te compenseren?

Sine

Moderator

Die LDO is niet oneindig snel, en heeft tijd nodig om op een spanningsverandering te reageren.

Een C-tje achter de LDO helpt om overshoot te op te vangen, zeker bij een LDO die toch al van nature een stuk instabieler is.
Ik zou zelf bij zo'n constructie voor minimaal 100n en 10uF gaan.

-edit-

De datasheet geeft zelf ook aan dat er minimaal 10u acher de LDO hoort.

Daarnaast heeft dit ding ook nog een minumum belasting van 7mA, dat heb je hier ook niet altijd, en dan gaat je spanning ook omhoog.

In deze situatie heb je hem eigenlijk helemaal niet nodig, gebruik 24V strip en een 24V fannetje en je bent meteen niet meer de helft van je energie in warmte aan het omzetten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 12 september 2020 14:02:23 (14%)

Op 12 september 2020 13:49:33 schreef Sine:
In deze situatie heb je hem eigenlijk helemaal niet nodig, gebruik 24V strip en een 24V fannetje en je bent meteen niet meer de helft van je energie in warmte aan het omzetten.

Of... als je je eletronica vertrouwt: Een 12V fan op 24V met een maximum dutycycle van 50%.... Hmm. Bij een gewone motor kan dat eigenlijk niet foutgaan maar bij een bldc fan wel. Stel ze runnen in dat ding de interne elektronica op 5V en gebruiken een "max 18V in" lineaire regelaar daarvoor. Die kan wel eens de geest geven als je 24V gaat PWMen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb me onlangs flink vergist in zo'n fan. die kun je niet meodelleren met een weerstand. Het blijken BLDC motortjes te zijn met een enkele wikkeling (geen 3 fasen) en die trekken een pulserende stroom met een frequentie van ongeveer 100Hz. eens per omwenteling valt de stroom terug naar nul, de stroom loopt dan inter "recirculating" door een diode.
Ik wil aamr zeggen ook dat is iets wat jouw LDO niet zo leuk gaan vinden.