Vraag om luisteraars - VLF experiment universiteit Warschau

Ik zat even te twijfelen of ik dit in audio, of in HF zou plaatsen. 14,2khz is voor veel mensen nog gewoon hoorbaar ;)

De universiteit van Warschau doet tests op VLF om meer te ontdekken over de propagatie op die frequenties. Veel kennis over VLF stamt uit de beginjaren van de radio.

Ze verzoeken mensen met een VLF ontvanger te luisteren en om signaalrapporten door te geven.

Ik weet niet of het zin heeft om vanuit nederland te luisteren - met een 1/100e golf antenne, en een 'portable' vermogen zal het uitgestraalde vermogen niet al te groot zijn. Maar wie weet hoor je 'm. Radio kan verrassend zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Er is best een grote kans dat het signaal hier wordt ontvangen, en verderop ook wel.
In principe zou dat signaal wel in heel Europa hoorbaar kunnen zijn,
want dat is kenmerkend voor de langegolf waar de grondgolf tot 1000km waar te nemen is.

Ik zie dat ze een antenne aan een ballon gebruiken van 200 meter.

Die antenne is een "center fed half folded vertical electric dipole with capacitive sphere and vertical axial coil" volgens de beschrijving.
Ik heb geen idee wat ik me hierbij voor moet stellen.
Aangezien een dipool op deze frequentie 10700 meter lang zal zijn.
Jammer dat er niet vermeld wordt met wat voor vermogen er getest wordt, alhoewel dat zegt ook weinig als daar maar 1% of minder van werkelijk wordt uitgestraald.

Ik zat even te twijfelen of ik dit in audio, of in HF zou plaatsen.

In de HF rubriek, het heeft toepassing op "radio".

Telefunken Sender Systeme Berlin

Het is een zender aan een ballon, dus echt zwaar kan die niet zijn. Neem bijvoorbeeld 25w.

SAQ heeft een vermogen van 100 a 200kw, en een veel groter antennesysteem.

SAQ's signalen zijn niet denderend sterk. Regelmatig leesbaar in de VS, maar de signalen zijn buiten noord-europa niet veel sterker dan amateur-kortegolfzenders. Van de ballonzender verwacht ik dus nog minder.

Ik ben wel benieuwd wat die grote golflengte doet, op 30km hoogte. Is er dan nog sprake van een grondgolf?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Is het alleen een draaggolf die direct hoorbaar is, of wordt die ook nog gemoduleerd?
En wat zou je nodig hebben om het signaal te kunnen ontvangen? Is b.v. zoiets als een kristalontvanger voldoende of is er meer voor nodig?

Voor de ontvangst kan je beginnen met een computer met microfooningang en een klein voorversterkertje met afgestemde kring op de zendfrequentie.
Als antenne kan je een magloop gebruiken (de magloop is zélf een afsgestemde kring), maar een langdraad werkt ook. Let dan wel op dat je je voorversterker niet opblaast door statische lading op je antenne, en dat je maatregelen neemt tegen de grote 50hz brom (dus zorg echt voor die afgestemde kring, en koppel met kleine condensatoren)

Je kan het signaal bekijken op het watervaldisplay in Spectrum Lab (zie de downloads), of een 'mengtrap' in dat programma toevoegen om het signaal te downmixen naar iets dat beter hoorbaar is.

Het signaal is ongemoduleerd volgens de tekst. Ik weet niet of ze ook nog een callsign uitzenden. Had het wel slim gevonden als ze dat wel deden...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Ik ga morgen een poging wagen om het te ontvangen,niet geschoten is altijd mis.

http://www.southgatearc.org/news/2020/september/vlf-balloon-with-210m-…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 12 september 2020 02:00:46 (39%)

Ha Ledlover,

Ik heb gisteren een antenne geknutseld en vandaag gemeten ik kan deze vrij boven het dak uit steken.
Dus een poging wagen met een wave analyzer van HP !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ga morgen ook luisteren. Ik heb altijd een redelijk goede ontvangst in het kHz-gebied, dus wie weet.
Met een aantal aannames over de spoel en de eindcapaciteit van de antenne kom ik op een rendement van in de orde van grootte van 0,1 %. Stel dus dat ze er 10 W in weten te duwen, dan zou daarvan ca. 1 mW uitgestraald kunnen worden. (In de vrije ruimte zou dat, op 1100 km afstand, een veldsterkte opleveren van ca. 0,16 µV/m. Voor VLF is dat wel heel weinig.)

Andere gebruikers van deze band zetten tot wel 1 kW effectief neer, dat is 60 dB meer. En omdat ik die met een signaal-ruisverhouding van 40 of 50 dB ontvang, verwacht ik de ballon 20 of 10 dB ónder de ruis. Maar, we zullen zien - en heftig filteren. :)

Ontvangst nu (NL, 23u lokaal) (getallen zijn signaal-ruisverhouding)

Ik zet trouwens 144,8 MHz ook maar aan. Ze zitten weliswaar vér over de horizon, maar er kunnen natuurlijk ook gewoon goede condities zijn op 2m.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Met het warme weer van maandag wordt goede tropopropagatie verwacht voor 2m, maar ik denk morgen nog niet.

FET, je zou het signaal kunnen integreren/uitmiddelen om te zien of er íets verstopt zit in de ruis. Eventueel gewoon een audio-opname laten lopen en het signaalbewerken achteraf doen.

Wel pas starten zodra de ballon al in de lucht is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat is dat heftige filteren zeg maar.
Opnemen zal ik het sowieso; later kunnen we dan al onze wapens in stelling brengen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Momenteel hoor ik nog niets - niet op de websdr twente, niet op mijn eigen ontvanger.
Het helpt niet mee dat m'n loop duidelijk minder signaal oplevert op 14,2khz dan op 17,2khz - en daar was ie voor ontworpen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voorbereidingen zijn live te zien op https://www.facebook.com/radiostacjababice

Ze hangen nu alles in elkaar. Het lijkt daar mooi weer te zijn.
https://www.facebook.com/sp5xsl/videos/10225965356706818/UzpfSTYyMzIxO…

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 12 september 2020 14:19:43 (25%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ballon stijgt op; antenne en capaciteitsbol worden uitgevouwen.

Live video is opgehouden; filmpje wordt nu herhaald.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 12 september 2020 14:30:39 (31%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoi FET .... weet jij waaraan we het signaal kunnen herkennen ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, daarover is niets gezegd. Ik ben bang dat het échte 'CW' is... continuous, dus. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nouja, op 14,2khz zit niets. Als er wél iets zit, op precies die frequentie, dan zal het de ballon zijn.

Maar hier genoeg VLF zenders te zien op de waterval, maar niets op 14,2khz.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En hij vliegt ook nog steeds verder weg van ons !

Ha allen,

Hier ook niet te horen modulatie is er niet ik denk dat de standaard procedure voor Non Directional Beacons (NDB) gevolgd is A1.
Dan kunnen we verwachten de code van het baken locator en route van het baken d.m.v. draaggolf onderbreking (OOK) on-off keying

Opstelling aan de ballon.

groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb inmiddels gelezen dat het zendervermogen enkele watts bedraagt. Tsja, dan zou er wel een heel groot wonder moeten zijn, als we het kunnen horen.
Zelf echt niets gehoord. Een spectrum analayse van 30 minuten audio levert geen 'paaltje' op, hoe zwak dan ook.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

de standaard procedure voor Non Directional Beacons (NDB)

On/off-keying is NIET de standaardprocedure voor een NDB hoor. :) In een NDB seinen we met een toontje van 400 Hz, en de carrier blijft aan.
Hoe dan ook, er is voor de 14,2 kHz geen modulatie genoemd, en ik verwacht die ook niet.

De spoel is in het filmpje mooi te zien; een forse tekeningkoker, bijna een meter lang en zo'n 12 cm dik, volgewikkeld met draad en daarna ingepakt.
Maar de 'capacitive sphere' heb ik niet goed kunnen zien.

--
Even op SDR Twente gekeken. Ik zie tot mijn genoegen dat ik alles hoor en zie wat daar ook te horen en zien is. Maar ook daar niets te zien.
--
Ik heb mijn eerste half uurtje audio ook gefileerd. Een héél dun draadje op 14280 Hz, maar precies zo een ook op 14580 Hz, en veel te stabiel qua sterkte naar mijn zin. En 80 Hz is best veel afwijking. Het was hem vast niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het zal niets worden vandaag, we zullen moeten wachten met experimenteren tot Kerstmis, dan komt SAQ weer in de lucht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

'Beginning re-entry phase'. Ze zijn tot 29 164 m hoog gekomen.

e↓: Het zou wel gaaf zijn als je hem inderdaad had. Ik zou het plaatje even op Facebook zetten; tot nu toe hebben ze daar alleen nog 'nieten'!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 12 september 2020 16:45:11 (52%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als de ballon langzaam aan het zakken was en om 16.00 nog in de lucht was, heb ik het signaal misschien opgepikt.
De exacte frequentie is moeilijk te zien op mijn PC. Het lijkt iets boven de 14.2 te zitten. Op facebook zeggen ze wel dat mogelijk drift optreedt, maar dat is alleen een realistische optie, als het een vrijlopende zender is.

Tussen 16:02 en 16:10 pikte ik dit op, weet iemand of de ballon toen nog bezig was met dalen?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 12 september 2020 17:07:06 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Er zat beslist iets op die frequentie. Maar het zal het ballonzendertje niet zijn, tenzij er iets anders werd gevoed door dezelfde voeding, en de rimpel op de voeding zorgde voor enige modulatie.
Ik zie 5 heel zwakke paaltjes boven de ruis uit komen, als ik de fading wegknip, en de boel vergelijk met het stuk van de opname waar het signaal niet zichtbaar was.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@ ledlover: met welke antenne heb je nu geluisterd ?