Eenvandaag: "Speciale 'academy' moet genoeg mbo'ers klaarstomen voor productie van veelbelovende coronasneltest uit Almelo"

Eenvandaag: "Speciale 'academy' moet genoeg mbo'ers klaarstomen voor productie van veelbelovende coronasneltest uit Almelo 10-09-2020 17:51 Binnenland Auteur: Martijn Driessen, Floris Prenger":

Het is een indrukwekkende uitvinding: een box waarmee je in een uur een coronatest uitvoert. Probleem is alleen een tekort aan technische mbo'ers om het te realiseren. ROC Twente denkt met de 'High Tech Academy' een oplossing gevonden te hebben.

De nieuwe sneltest, geproduceerd door Benchmark Electronics uit Almelo, geeft al na een uur uitsluitsel of iemand het virus heeft (gehad). "De Britten hebben een megaorder geplaatst," vertelt directeur Herman Bartelink. De 470 werknemers van het technische bedrijf gaan er duizend per maand maken. Maar daarbij kunnen extra handen goed worden gebruikt.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mvdk

Golden Member

Duurt nog lang.
Zit daar electronica in?
Luie processor.

maartenbakker

Golden Member

"denkt gevonden te hebben" en "in productie gaan" klinkt een beetje als de 'broodbakmachine' van Theranos. Maar we zullen zien; Benchmark is immers niet de minste partij, mogelijk dat iemand die daar in de buurt zit er nog wat zinnigs over kan zeggen.

Een uur lijkt inderdaad vrij lang ervan uitgaande dat dit een bloedtest is; een 'zwangerschapstestachtige test' doet er hooguit een paar minuten over. Die kun je overigens prima zonder apparaat aflezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 11 september 2020 13:13:20 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ach hier gaan we weer met het zoveelste knelpuntberoep verhaal. Dacht dat dit alleen in België bestond.

We zoeken die viertalige schoolverlater met 15 jaar ervaring, flexibel, team player en best niet al te hoge salarisvoorwaarden en vooral een "jij wordt hier niet betaald om te denken" omgeving. Waarom zou je in godsnaam techniek studeren?

McAwesome

Golden Member

Op 11 september 2020 13:12:01 schreef New Beetle:
Waarom zou je in godsnaam techniek studeren?

Techniek is leuk als hobby maar meer ook niet. Zeker in België zou ik er niet mijn beroep van maken. Veel technische jobs zijn er trouwens ondermaats en je blijft maar een "domme technieker". Dat laatste woord op zich is al denigerend maar je komt het zelfs in officiële vacatures tegen en zelfs van grote bekende bedrijven. Niemand praat toch van een musieker, medieker of biostatistieker...

Meer: https://www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2009/02/het-sprookje-van-…

Op 11 september 2020 14:26:06 schreef McAwesome:
[...]

Techniek is leuk als hobby maar meer ook niet. Zeker in België zou ik er niet mijn beroep van maken. Veel technische jobs zijn er trouwens ondermaats en je blijft maar een "domme technieker". Dat laatste woord op zich is al denigerend maar je komt het zelfs in officiële vacatures tegen en zelfs van grote bekende bedrijven. Niemand praat toch van een musieker, medieker of biostatistieker...

Is toch raar dat je MBO-techniek moet hebben om eenvoudig assemblagewerk te kunnen doen bij een techbedrijf als Benchmark Electronics uit Almelo. Terwijl dat werk ook best wel door mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt gedaan kan worden in het kader van de WSW/Beschut Werk. Diploma- en kwalificatie-eisen kunnen namelijk belemmerend werken voor veel groepen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
McAwesome

Golden Member

Op 11 september 2020 16:44:33 schreef dawmast:
Diploma- en kwalificatie-eisen kunnen namelijk belemmerend werken voor veel groepen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Die eisen zijn er gewoon om de instroom aan kandidaten te beperken kwestie van niet teveel CV's en sollicatiebrieven te moeten lezen. In België moet je om bankbediende te worden tegenwoordig ook al minimaal een masterdiploma hebben. In welke richting maakt niet uit, archeologie of vulcanologie zijn ook goed.

Met een HBO kom je in België ook dikwijls niet verder dan "onderhoudstechnieker" als je in de techniek wil blijven. Je kan nog voor verkoper of handelsvertegenwoordiger gaan maar dat moet je dan wel liggen...

Mensen met "een grote afstand tot de arbeidsmarkt" genieten in België doorgaans één of andere uitkering. Je wil niet weten hoeveel mensen ik ken die werkloos zijn, vervroegd gepensioneerd zijn of "op de ziekenkas staan". Ik kan er zo in mijn kennissenkring en familie al een stuk of 10-15 opnoemen en je maakt mij niet wijs dat al die mensen echt niets meer kunnen betekenen op de arbeidsmarkt.

Op 11 september 2020 17:53:48 schreef McAwesome:
[...]Mensen met "een grote afstand tot de arbeidsmarkt" genieten in België doorgaans één of andere uitkering. Je wil niet weten hoeveel mensen ik ken die werkloos zijn, vervroegd gepensioneerd zijn of "op de ziekenkas staan". Ik kan er zo in mijn kenissenkring en familie al een stuk of 10-15 opnoemen en je maakt mij niet wijs dat al die mensen echt niets meer kunnen betekenen op de arbeidsmarkt.

Bij ons in Nederland is de sociale zekerheid de laatste 30 jaar sinds de kabinetten van Ruud Lubbers veel meer gericht op meedoen in de samenleving, zoals: re-integratie naar werk, werken met behoud van uitkering, het doen van maatschappelijk nuttige wederdiensten als tegenprestatie voor een Bijstandsuitkering en herkeuringen van arbeidsongeschikten. Denk maar aan de in 2015 ingevoerde Participatiewet.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

In België moet je om bankbediende te worden tegenwoordig ook al minimaal een masterdiploma hebben.

Bestaan dat dan nog in Belgie. In Nederland heb je nergens bank kantoren meer. En dus ook geen bankbediendes. Er bestaan geloof ik alleen nog maar automaten en ergens een groot hoofdgebouw dat gevuld is met computer met in het penthouse een grote lederen stoel met een dikke man/vrouw met een dikke sigaar in zijn/haar gezicht.

Een bank heeft geloof ik ook maar één werknemer. De computer techneuten die in de kelders van de computer ruimte rondrennen zijn zwaar onderbetaalde zzp-ers en de helpdeskmedewerkers zijn er ook niet want dat is uitbesteed aan een stel lui in India

Op 11 september 2020 18:16:38 schreef Ex-fietser:
.. de helpdeskmedewerkers zijn er ook niet want dat is uitbesteed aan een stel lui in India

Niet alleen 'de Bank' maar Microsoft doet dat ook. 'k Heb laatst 3 kwartier met zo'n knakker gesproken. Zijn Engels is niet zo goed en mijn Engels ook niet. Denk dat ik mijn PC vol met virusjes eens een keer naar de lokale computerboer breng.

GJ_

Moderator

Op 11 september 2020 18:16:38 schreef Ex-fietser:...En dus ook geen bankbediendes....

volgens mij is dit gewoon kantoorpersoneel als je het vanuit het Vlaams naar het Nederlands vertaald. Dus niet alleen baliepersoneel. En kantoren zijn er nog ruimschoots genoeg. En dus ook genoeg "bediendes". Er is zelfs wegbezuinigd personeel opnieuw binnengehaald en opnieuw geschoold om aan nieuwe wetgeving te kunnen voldoen.

McAwesome

Golden Member

Op 11 september 2020 19:32:42 schreef GJ_:
volgens mij is dit gewoon kantoorpersoneel als je het vanuit het Vlaams naar het Nederlands vertaald.

Ik bedoel inderdaad kantoorpersoneel (en klanten-/beleggingsadviseurs). Baliepersoneel vind je ook in België niet meer. In de grote kantoren heb je nog wel eens een onthaalmedewerker maar dikwijls is dat iemand van het kantoorpersoneel via een beurtrol. Vroeger was dat wel nog een aparte functie. En zeggen dat mijn vader tientallen jaren geleden met een middelbare schooldiploma en avondonderwijs boekhouden opgeklommen was tot diensthoofd bij een bank...

Shiptronic

Overleden

Op 11 september 2020 19:31:18 schreef ohm pi:
[...]Niet alleen 'de Bank' maar Microsoft doet dat ook. 'k Heb laatst 3 kwartier met zo'n knakker gesproken. Zijn Engels is niet zo goed en mijn Engels ook niet. Denk dat ik mijn PC vol met virusjes eens een keer naar de lokale computerboer breng.

Ik ben bij microsoft altijd fastoenlijk in het nederlands geholpen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 september 2020 14:26:06 schreef McAwesome:
[...]

Techniek is leuk als hobby maar meer ook niet. Zeker in België zou ik er niet mijn beroep van maken. Veel technische jobs zijn er trouwens ondermaats en je blijft maar een "domme technieker".

Echt waar? Ik heb anders een leuke baan als ingenieur, en als ik iets anders wil heb ik binnen een week of twee een andere baan, doorgaans met direct een vast contract, en een ver boven modaal salaris. Bij ons worden ook juniors vers van school aangenomen, die begeleidt worden door senior engineers, en daarmee heel hard kunnen groeien.

Ja, je moet natuurlijk wel wat basiskennis hebben, maar dan is er werk zat, en er is best leuk te verdienen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
McAwesome

Golden Member

Op 11 september 2020 23:48:52 schreef SparkyGSX:
Ik heb anders een leuke baan als ingenieur, en als ik iets anders wil heb ik binnen een week of twee een andere baan, doorgaans met direct een vast contract, en een ver boven modaal salaris.

Ik zie dat je in Arnhem woont. In Nederland zijn er inderdaad nog leuke jobs o.a. ook in de regio rond Eindhoven en Tilburg.
In België ligt de situatie helaas anders en moet je echt wel geluk hebben. Ik ken er genoeg met een technische opleiding die hier in het onderwijs of zelfs de zorg terechtgekomen zijn bij gebrek aan interessante technische jobs waaronder o.a. een ingenieur die een opleiding orthopedagogie is gaan volgen en nu kinderen met een mentale beperking begeleidt. Nog twee anderen zijn respectievelijk leraar elektronica in het TSO en lerares Wiskunde geworden.

Op 11 september 2020 23:27:20 schreef Shiptronic:
[...]

Ik ben bij microsoft altijd fastoenlijk in het nederlands geholpen

Het Indiase kantoor was volgens het telefoonnummer op mijn telefoon in Ter Heide. Via Google Maps heb ik vanaf straat zijn kantoor bekeken. Nooit geweten dat er zoveel 'kantoorpersoneel' in die kleine woning paste.

@McAwesome: ik kan niet inschatten hoe de situatie in Belgie is, maar heb je enig idee waarom het zoveel verschilt van Nederland dan? Ik zou eigenlijk verwachten dat vooral Vlaanderen niet zoveel verschilt, daar zijn toch ook een aantal grote, bekende universiteiten waar ik wat spin-offs van zou verwachten, net als in Eindhoven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 september 2020 16:44:33 schreef dawmast:
[...]

Is toch raar dat je MBO-techniek moet hebben om eenvoudig assemblagewerk te kunnen doen bij een techbedrijf als Benchmark Electronics uit Almelo.

Ik zat vorige week door de vacatures van ons bedrijf te bladeren en daar werd gewoon MBO4+/HBO gevraagd bij de functie van storingsmonteur, helaas zijn wij geen uitzondering als je de diverse vacature sites doorbladerd.
Daarbij blijft het salaris vaak ver achter bij jonge technici, men wil 15 jaar ervaring bij een 23 jarige en graag tegen minimumloon.

Ben er zelf al twee keer tegenaan gelopen dat ik met 15 jaar ervaring met automatisering in de zware industrie, vooropleiding AEC (MBO4) en Sterkstroom, zo'n beetje het hele opleidingspakket van Siemens S7 + HBO propedeuse (inmiddels) niet aangenomen werd omdat men liever een "echte" HBO'er had voor de functie waar je vroeger gewoon een goede MTS'er voor aannam. Bij een van de bedrijven staat die vacature nu al twee jaar open. Mij persoonlijk maakt het niet uit, ik pak gewoon de volgende vacature die ik leuk vindt.

Maar bij bedrijven die met dit soort eisen/instelling hebben is het niet gek dat een vacature niet ingevuld raakt. Zeker voor assemblage zou een goede instructie voldoende moeten zijn wanneer het om massaproductie gaat.

Op 12 september 2020 10:20:43 schreef Dominic:
[...]Tja met dit soort eisen/instelling is het niet gek dat een vacature niet ingevuld raakt. Zeker voor assemblage zou een goede instructie voldoende moeten zijn wanneer het om massaproductie gaat.

Diploma-inflatie, met als gevolg dat lager opgeleiden onnodig in de Bijstand komen te zitten met alle nare gevolgen van dien. Is dat nu het gevolg van onze kenniseconomie? Assemblagewerk kan heel goed in sociale werkplaatsen (WSW/Beschut Werk) gedaan worden, mits er duidelijke instructies zijn en er ook een goede kwaliteitscontrole is.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Tegelijk is er een groot tekort aan goed opgeleide technici, dus je zou verwachten dat bedrijven helemaal niet de luxe hebben om veel hogere kwalificaties te vragen, en een slecht salaris te betalen, aangezien er (in Nederland) veel meer vacatures zijn voor hoogopgeleid personeel, en ze dus moeten concurreren om de goede mensen te krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 09:55:00 schreef SparkyGSX:
Ik zou eigenlijk verwachten dat vooral Vlaanderen niet zoveel verschilt, daar zijn toch ook een aantal grote, bekende universiteiten waar ik wat spin-offs van zou verwachten, net als in Eindhoven.

Vlaanderen doet het in vergelijking met Nederland economisch een stuk minder goed. De oorzaken hiervan liggen hoofdzakelijk in een slecht beleid, hoge belastingen, mobiliteitsproblemen en de vakbonden welke hier een veel te grote macht hebben. Zo heeft Vlaanderen onder andere de trein van de e-commerce gemist. Dat het grootste maakbedrijf in Belgisch Limburg een beschutte werkplaats is, zegt mijns inziens ook genoeg...

Er zijn inderdaad een aantal spin-offs van universiteiten en incubators in Vlaanderen maar velen daarvan zijn verlieslatende prestigeprojecten. Veel bedrijven en bedrijfjes in incubators zijn ook niet echt met techniek bezig. Bij de spin-offs is er ook sprake van een zeer grote invloed van de overheid en je moet maar met die ambtenarenmentaliteit overweg kunnen. In mijn buurt is er een incubator rond drones. Veel interessante jobs zijn daar niet en ik heb er nog niet veel activiteit gezien buiten een paar opendeurdagen. Momenteel is er één vacature voor een Digital Marketeer... Je kan er wel lekker gaan eten want er is een voor het publiek toegankelijk restaurant.

Ik zie hier zelfs op CO regelmatig interessante vactures voorbijkomen, maar die zijn steeds in Nederland. In België zijn er maar relatief weinig vacatures voor elektronica-ontwikkelaars, meestal met erg wollige jobomschrijvingen en met zeer hoge eisen. Net nog een vacature gezien van een bedrijf wat een burgerlijk ingenieur of master in de fysica zoekt om printen te ontwerpen in Altium Designer... Over diploma-inflatie gesproken. MBO-ers die kabelmodems aan de muur schroeven voor een telecombedrijf zijn hier schering en inslag, met alle gevolgen van dien voor lager opgeleiden.

Dat er een tekort aan technici zou zijn geloof ik dan weer niet. Ik ken er genoeg die niet aan de bak komen, tenzij ver onder hun niveau.