Hulp aan beginneling bij schakeling

Hoi!

Ik ben een enthousiaste vader die dacht om op het kinderfeestje van zijn zoontje (10) een klein soldeerwerkje te maken met de kids. Ik heb geen inhoudelijke ervaring met schakelingen en dus een schakeling gekozen van 'slimme-handen.nl" te weten: http://slimme-handen.nl/2020/02/aanraakgeluid-muzikale-tekening/.

Ik heb deze opgebouwd om van te voren uit te proberen (feestje is over 2 weken), echter zodra ik de batterij aansluit gaat de speaker tikkende geluidjes laten horen zonder dat ik ook maar iets aanraak.

Ik heb 1 voor 1 de onderdelen vervangen gehad om te kijken of er wellicht een defect onderdeel tussen zat, maar dat mocht niet baten.

En nu weet ik eigenlijk niet waar ik de oplossing zoeken moet...

Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb een foto van de lijst met onderdelen, het schema, de schakeling en een filmpje met het ongewenste geluid bijgevoegd.

Tikkend geluid~1.mp4

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Groeten,
Martijn

werkt de schakeling (buiten het tikken) wel? ttz is ze aanraakgevoelig zoals bedoeld? Zoja, dan kan het aan het hout liggen dat iets of wat vocht heeft en daardoor al voor enige vorm van geleiding zorgt. maak de punaise met contact 1 even los van het plankje en luister of het tikken weg is .

Hensz

Golden Member

Wat gebeurt er als je de twee punten aanraakt?

Don't Panic!

De schakelaar werkt verder wel, ze is inderdaad aanraakgevoelig zoals bedoeld.

Ik snap wat je bedoelt, dat is een goede suggestie. Ik zal proberen om hem eens los te halen van het hout, en te zien of dat het probleem oplost. Doe ik morgen of zondag, ik laat hier nog wel weten of het gelukt is.

Opgelost! Ik heb de punaises uit het hout getrokken en dan blijft de schakeling mooi intact. De tik is eruit, dus toch iets van geleiding in het hout.

Als ik de twee punten aanraak krijg ik het (weerstandsafhankelijke) zoem geluid dat de schakeling moet maken (zie de link naar slimme-handen.nl voor filmpjes).

Dank jullie wel voor de snelle reacties. Kan ik weer verder om er iets moois van de maken :)

Groeten,
Martijn

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mag ik nog zeggen dat ik dit een werkelijk keurig gestelde vraag vond - met tekeningen, foto, en zelfs een geluidsbestand van wat precies bedoeld wordt.
Proficiat!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Lol, dat geluid op het filmpje op die website ;)

mooi.

de schakeling is héél gevoelig voor de kleinste geleiding, dus ook van het hout :-) . Je kan die gevoeligheid voor het vocht compenseren door een punaise aangesloten op de - pool van de batterij zo dicht als nodig is bij de contactpunt 1 te plaatsen.

@FET: ts heeft het idee van een site met nog heel leuke ideeën . Het homopolaire treintje bvb , zou Ørsted wel leuk gevonden hebben.

Thevel

Golden Member

De solderingen zien er ook niet verkeerd uit voor een beginneling.
Proficiat!

Dank jullie wel. Ik heb het hout vervangen door board en nu is het probleem gelukkig weg.

Nu moet het gaan lukken er een mooi werkstuk van te maken.
Groeten, Martijn

Lambiek

Special Member

Op 12 september 2020 00:46:14 schreef kris van damme:
de schakeling is héél gevoelig voor de kleinste geleiding,.....

Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb dat ding al meer dan 40 jaar in mijn koffer zitten als door pieper. Wel in een kleine behuizing.

Elektromotoren met een slechte isolatie haal je er ook uit met de pieper.

@TS,
Leuk project. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als alternatief kun je het ook op een stukje karton maken.

Piepschuim of schuimplaat zou ook kunnen (eventueel heb ik nog wel een stuk 3mm schuimpvc liggen)

Op 14 september 2020 09:24:18 schreef Lambiek:
[...]
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb dat ding al meer dan 40 jaar in mijn koffer zitten als door pieper. Wel in een kleine behuizing.

Elektromotoren met een slechte isolatie haal je er ook uit met de pieper.
)

Ja, die dingen zijn dan ook al meer dan 50 jaar gekend als een "testofon" :-)