jaaropbrengst zonnepanelen

Op 12 september 2020 08:23:35 schreef henkg:
...Locatie: Zeeland oost.

Men zei altijd dat Zeeland meer zonuren heeft en dat je daarom toch echt daar op vakantie moet. Nou ben ik daar best regelmatig geweest en het lijkt te kloppen :-)
Afhankelijk van je locatie kun je meer of minder zonuren hebben. Meer zon en lagere temperatuur werkt in jouw voordeel. Hier in het oosten schiet het heel makkelijk over de 30C, wat in Zeeland uitzonderlijk is. Of dat die factor helemaal verklaart weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 12 september 2020 09:06:28 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Op 12 september 2020 08:23:35 schreef henkg:
(Ter vergelijk: de snelheidsmeter van mijn auto geeft bijna 10% meer weer dan GPS.)

De afwijking van auto-snelheidsmeters mag -0% +10%. Om te laten lijken dat de auto harder kan, wordt ie vaak tegen de bovenkant van de range gecalibreerd.... Ziedaar precies je 10%.

Voor orde-van-grootte berekeningen: Ik reken met gewoon factor 1.0 .

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2020 13:50:49 schreef r-p:
400kWh op wat voor installatie?

Op een installatie van 1770 Wp, ik doe jaarlijks zo'n 1500kWh.
Volgens de berekening met dit https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html zou dat +/- 1100kWh moeten zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 september 2020 09:38:15 schreef Hensz:
Niet alleen in Zeeland, geldt voor de hele (Noordzee)kust.
https://www.zonne-energiegids.nl/aantal-zonuren-in-nederland/

Ben vanuit Pernis nog 10km opgeschoven richting kust, dus zal het nog eens nakijken ;)

Edit:
Tussen 9-8-2019 en 8-8-2020 heb ik totaal 6050kWh opgewekt.
Ongeveer 6700Wp geïnstalleerd aan zonnepanelen dus factor 0,90 ongeveer.

2628Wp zuid 20º, 2628Wp noord 20º, 1480Wp noord-west iets minder dan 20º en al snel in de schaduw tegen de tijd dat de zon er echt op staat. Halverwege dit jaar is de 1480Wp opgehoogd naar 1665Wp.

Ondanks slechte plaatsing van een groot deel van de panelen (zo zijn mijn dak-richtingen nu eenmaal), mag ik niet klagen.

(Ik heb het ook op de website ingevoerd, maar ik doe wat fout: de noord panelen (Azimuth 0 ingevuld) wekken 2600kWh op en de zuid panelen (180 azimuth) maar 1800...)

Tweede edit: 370Wp vergeten die op schaduwplaatsen ligt op het zuiddak op een aparte inverter, dus 7070Wp totaal en factor 0,85.

Er wordt altijd over het vermogen van de panelen gesproken , maar wat is de invloed van het maximum vermogen van de omvormer op de totale opbrengst ?

Meestal wordt de omvormer gekozen op het vermogen van de panelen. Maar iets minder kan ook gunstig uitpakken:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/advies-van-de-expert/over-omvormers/hel…

evelo

Golden Member

In België zie ik eerder een trend richting veel Wp tov max vermogen omvormer.

Een verhouding van 200% totaalWp/Pacmax is niet ongebruikelijk.

Op 13 september 2020 22:05:06 schreef evelo:
In België zie ik eerder een trend richting veel Wp tov max vermogen omvormer.

Een verhouding van 200% totaalWp/Pacmax is niet ongebruikelijk.

Dat is vanwege het procumenten tarief op de capaciteit van de omvormer. (ruwweg E 100,00 betalen per kW omvormer capaciteit)

zit sinds 2009 in de PV.

Bij mijn inverter staat een maximum vermogen aan panelen in de handleiding.

Ik heb eigenlijk pas recent door dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken over te veel stroom of vermogen: een netinverter past zich wel aan en bewaakt zijn eigen grenzen. Iets wat in België dus al jaren algemeen bekend was. ;)

Als ik zie hoe weinig mijn inverter 100% terug levert (5200W inverter met 7kWp aan panelen die echter niet ideaal liggen) zou ik echt niet zo veel missen als mijn inverter nog wat kleiner zou zijn. Voor België zou ik met mijn ligging van de panelen misschien maar een 4500 of 4000W inverter hebben genomen.

Zou verticaal geplaatste PV ook niet erg afhankelijk zijn van de hoogte en omgeving. Iets dat niet wordt meegenomen in rekentools.

Bijvoorbeeld: 2 meter boven een groot water lijkt me veel voordeliger dan 50cm boven akkerland.

De laatste reflecteert minder, heeft soms misschien begroeiing die richting 50cm komt en zelfs stof kan voor vuilere panelen zorgen.

Zwart asfalt zou zo weer kunnen zorgen voor meer warmte en dus een lagere efficiëntie.

Hensz

Golden Member

Op 12 september 2020 15:04:37 schreef r-p:
(Ik heb het ook op de website ingevoerd, maar ik doe wat fout: de noord panelen (Azimuth 0 ingevuld) wekken 2600kWh op en de zuid panelen (180 azimuth) maar 1800...)

Zoals al gezegd doen die dingen niet allemaal alles even logisch. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html rekent met azimuth 0 = Zuid bijv. Dat zou meteen jou uitkomsten verklaren.

Don't Panic!
joopv

Golden Member

Ik heb ook wat uitgeprobeerd met die laatste site. Mijn dak is 45 gr slope en -45 gr azimuth (pal zuidoost).

Ik zie dat dat maar 6% lagere opbrengst oplevert dan een optimale azimuth van -3 graden (bijna pal zuid). Dat verschil van 6% wringt in mijn hoofd, voor mijn gevoel zou dat veel meer moeten zijn. Vanaf pakumbeet 3 uur of zo (afh van het seizoen) heeft die kant van het dak geen zoninval meer. Hoe kan dat nou maar 6% schelen??