lamp hangen, teveel draden

Hi,

In mijn app (BE) wil ik een nieuwe lamp hangen, alleen weet ik niet aan welke draden ik deze moet hangen.
Er komen 2 buizen uit het plafond:

  • uit de ene komt er een rode, blauwe en geel/groene draad.
  • uit de andere hetzelfde met daarbij nog een oranje draad.

Er is 1 schakelaar om de lamp te bedienen en daar vertrekken er 3 draden van.

Kan iemand me helpen?

wat zijn de kleuren op de schakelaar ? zit daar ook een wcd bij ? kun je een foto laten zien ?

Sine

Moderator

Gezien in BE rood de fase is:

Aarde op geel/groen
Nul op blauw
lamp op bruin

Anoniem

Er zijn niet teveel draden, die tweede buis is een doorverbinding naar elders.

De geelgroene draden zijn aarding, die moet je verbinden met eventuele aanraakbare metalen delen van de lamp als die er zijn. Meestal zit in de lampvoet dan een klemmetje met het aardingsteken.

Lampen worden als het goed is geschakeld in de fase zodat bij een uitgeschakelde lamp geen spanning op de socket zit. Veiliger bij verwisselen van lampen.

De oranje draad is de schakeldraad die via de schakelaar aan de fase komt. Dus moet je die oranje draad aan de lamp leggen. De andere klem van de lamp verbind je dan met de blauwe.

McAwesome

Golden Member

Mij lijkt dat je de lamp tussen bruin en blauw moet aansluiten. De rode (fase)draad lijkt mij alleen maar doorgelust.
Anders moet je even meten of met een gloeilamp proberen. Daar kan je niet veel fout mee doen.

Shiptronic

Overleden

Op 12 september 2020 14:18:48 schreef math23:
Er is 1 schakelaar om de lamp te bedienen en daar vertrekken er 3 draden van.

Kan je van de schakelaar ook een foto posten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

@ sine, in Belgie is er geen strikte afspraak voor de kleuren van de draden.Hangt ook een beetje af van de leeftijd van de installatie.

Geelgroen is voorbehouden voor aarding, als er een blauwe draad is dan moet die voor de nul gebruikt worden (er zijn nog netten zonder nul)
De fase mag rood of bruin zijn en de schakeldraad bij voorkeur zwart. Groen en gele draden zijn niet toegestaan.

Er wordt hier over bruin gesproken, het kan aan de foto liggen, maar ik zie die geschakelde draad toch aan voor oranje zoals de TS het aangaf..

benleentje

Golden Member

Mij lijkt dat je de lamp tussen bruin en blauw moet aansluiten.

Dat zou wel erg vervelend zijn want er is geen bruine draad. De 4de kleur is toch echt orangje.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Door kleurverschillen in monitors kan een slecht belichte oranje draad er best bruin uitzien op andermans installatie. Of andersom. Discussies over dat het niet gaat lukken om hem op bruin aan te sluiten omdat ie oranje is dat is toch irrelevant. "goh, ik schat die laatste draad in als oranje, niet bruin" is toch alles wat je er over hoeft te zeggen?

Daarnaast is het belangrijk wat je als "belichtingscondities" inschat. Dat kan de waargenomen kleur van een object sterk beinvloeden. Zie de discussies over die ene jurk een tijdje terug.

Maar goed. Als het goed is, schakelt de schakelaar tussen de rode en de oranje/bruine draad. Dingen die vast stroom nodig hebben gaan dus tussen rood(fase) en blauw(nul) en de lamp dus tussen blauw en oranje/bruin (geschakelde fase).

Als dat niet werkt, dan zijn er maar een paar andere mogelijkheden. Als de schakelaar "raar" aangesloten is en niet de fase maar de nul schakelt, dan zou het werken als je de lamp tussen rood en oranje/bruin aansluit. Maar als dat zo is dan zou ik adviseren om de schakelaar "normaal" aan te sluiten ipv "het werkt, laat maar zitten".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Als je kijkt welke kleuren er op de schakelaar zitten weet je genoeg ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 17:04:04 schreef grotedikken:
Er wordt hier over bruin gesproken, het kan aan de foto liggen, maar ik zie die geschakelde draad toch aan voor oranje zoals de TS het aangaf..

Oranje draad komt niet zoveel voor, zeker vergeleken met bruin. Op de foto ziet het er inderdaad oranje uit maar dat kan de belichting zijn. Uiteindelijk is bruin eigenlijk donker oranje en bestaat bruin niet als aparte kleur op zich.

RAAF12

Golden Member

Nou er zijn anders vele tinten bruin. In de kleurendriehoek ligt bruin dichter bij zwart dan oranje. Oranje weer dichter tegen rood aan. Maar een oranje draad is zeldzaam. Zal idd wel bruin zijn. Bij lichtmenging in KTV's werd een lage concentratie geel gebruikt om bruin te maken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 12 september 2020 18:46:44 (18%)

Voor je gaat speculeren. Ik zou alles vanaf het begin even doormeten. Dan weet je zeker waar elke draad voor staat en waar die heen gaat.

Jacques van Montfort

De rode, blauwe en geel/groene zijn doorgelast van de ene naar de andere buis. De logica zegt mij dat dat dan de fase, nul en aarde zijn.
Die enkele oranje(bruine) draad zal wel de schakeldraad zijn. Maar zoals gezegd, daar krijg je zekerheid over als je kijkt wat er op de schakelaar zit aangesloten.

Anoniem

Op 12 september 2020 17:36:03 schreef rew:
Door kleurverschillen in monitors kan een slecht belichte oranje draad er best bruin uitzien op andermans installatie. Of andersom. Discussies over dat het niet gaat lukken om hem op bruin aan te sluiten omdat ie oranje is dat is toch irrelevant. "goh, ik schat die laatste draad in als oranje, niet bruin" is toch alles wat je er over hoeft er eigenlijk net echt een probleem is.persoon weer vragen oproepen, terwijl te zeggen?

Dat je nogmaals overtollig dezelfde raad geeft die al drie personen voor jouw deden is ook niet erg relevant, al bevestigt het wel dat het klopt.

Ik vind het wel relevant als er niet te diep op ingegaan wordt.
Als de TS het heeft over oranje, en zijn ogen zijn niet afhankelijk van de kleurweergave van zn camera, en iemand begint plots over bruin kan dat bij een beginner nieuwe twijfel zaaien.
Het is overduidelijk dat die enkele loshangende oranje draad aan de lamp moet en de andere van de lamp naar de blauwe.
Tenzij de kleuren niet gerespecteerd zijn,wat niet verplicht is, dan zal de lamp niet branden en verplaatst hij die 2e lampaansluiting van blauw naar rood. Er kan niks misgaan.

benleentje

Golden Member

Door kleurverschillen in monitors kan een slecht belichte oranje draad er best bruin uitzien op andermans installatie. Of andersom.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal daar in het vervolg op
letten.
Maar omdat er gelijk al in de openingspost werd aangegeven dat het oranje is, is het ook wel verwarrend als iedereen weer andere kleuren gaat roepen.

Het is overduidelijk dat die enkele loshangende oranje draad aan de lamp moet

Dat is wel heel erg overdreven. De oranje kan ook fase zijn en dat de rode draad naar de lamp moet en dat er verderop nog een lamp zit op die andere rode draad.
En dan hebben we het alleen nog maar over de logische keuzes als er al afwijkende kleuren zijn gebruikt wie zegt me dan dat deze elektricien niet alles afwijken heeft gemaakt.
Ik heb toch meegemaakt dat er en zwarte schakeldraad uit een ruimte vertrekt en dat verderop die ineens blauw is geworden en dat de bruine draad aan de nul moest worden aangesloten. En dan heb ik het niet over om-gekleurde aders. Dat heeft me toch een paar zekeringen en veel tijd gekost voordat is daar achter was. Er zal nog wel ergens een lasdoos gezeten hebben maar er waren stukken waar ik echt niet bij kon komen zonder hak en breekwerk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

tja, als je de TS helemaal zot wil maken moet je vooral zo voortdoen.

Of hoe je van een simpel probleem toch een drama in zeven bedrijven kunt maken.

Dat de TS het gewoon probeert zoals uitgelegd. Hij heeft 95% kans dat het van de eerste keer raak is, en als het niet lukt zal er ook niks verkeerd of stuk gaan en zal hij wel hier terugkomen voor verdere uitleg.

Anoniem

Wat heb jij toch na de vakantie een ontzettend mooi oranje kleurtje, al helemaal klaar voor Koninginnedag. :-)

Ik heb foto's van de schakelaar toegevoegd. Er vertrekken daar 2 rode draaden en 1 oranje draad van.

McAwesome

Golden Member

Het lijkt me dat de rode draad (=fase) doorgelust is en de oranje draad de schakeldraad is.
Dat wil dus zeggen dat je de lamp tussen oranje en blauw moet aansluiten. Probeer het gewoon, er kan echt niet veel fout gaan.

Op 14 september 2020 11:42:11 schreef McAwesome:
Het lijkt me dat de rode draad (=fase) doorgelust is en de oranje draad de schakeldraad is.
Dat wil dus zeggen dat je de lamp tussen oranje en blauw moet aansluiten. Probeer het gewoon, er kan echt niet veel fout gaan.

Ik heb de lamp aangesloten aan oranje en de blauwe draad dat uit hetzelfde buisje komt; de lamp brandt.

Alleen merk ik nu dat een lamp uit een andere kamer niet meer brandt.
Is dat gevaarlijk?
Is de lamp verkeerd verbonden? (vb andere blauwe draad gebruiken)

Sine

Moderator

Dan is er wellicht ergens een draad los gekomen.

Bij het openen van de schakelaar misschien?

Ik volg even niet wat je bedoelt met 'andere' blauwe draad.

Op 14 september 2020 15:21:23 schreef Sine:

Ik volg even niet wat je bedoelt met 'andere' blauwe draad.

Op de 1ste foto zie je 2 buisjes en uit elk buisje komt er een blauwe draad. Ik heb de lamp verbonden met de blauwe draad dat uit het buisje komt waaruit ook de oranje draad komt.