capaciteitstarief

evelo

Golden Member

In België zit dit er aan te komen:
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief

Nu heb ik daar enkele vragen over:

Voor wat betreft het gemeten piekvermogen: begrijp ik het goed dat dit piekvermogen minstens een kwartier moet aangehouden worden voor het geregistreerd wordt?

bvb: 9 minuten piekvermogen van 6kW = geen registratie.
17 minuten piekvermogen van 3kW = wel registratie?

En als ik het goed begrijp ben je, volgens de uitleg die ik lees, het goedkoopste af als je er in slaagt om je piekvermogen onder de 2,5kW te houden.
Dat tarief zal vermoedelijk al redelijk duur zijn omdat woningen met klassieke meters dit zowiezo aangerekend krijgen.

Er zijn nog veel onbekende factoren en we zullen moeten zien hoe het in de praktijk loopt.
Maar ik wil zo goed mogelijk anticiperen op deze nieuwe meetmethode als kleine verbruiker.

Ik ga niet investeren in batterijen of zo maar mogelijk komt er wel een moment dat het te overwegen valt om over te schakelen op elektrisch verwarmen (momenteel gas, +/-4500kWh/jaar verw+warmwater)
En dan met een sturing die piekvermogens vermijdt.

McAwesome

Golden Member

Ik denk dat ze je gemiddelde vermogen per kwartier gaan bereken. De hoogste waarde van zo'n berekening is dan het piekvermogen voor de lopende maand.

Stel je verbruikt 10 minuten 6 kW en 5 minuten 3 kW, dan is je gemiddelde vermogen over die 15 minuten 5 kW. Voor dat kwartier wordt dan 5 kW gerekend.
Daarna verbruik je bijvoorbeeld een kwartier lang 4 kW, je piekverbruik blijft dan 5 kW want dat was hoger.

Eerlijk gezegd vind ik 2,5 kW niet veel voor het basistarief. Als ik een paar printen in mijn reflow-oven bak zit ik daar qua piekvermogen al royaal over. Dat wordt dure SMD-bestukking :(

Niet de precieze berekening gelezen maar klinkt erg ingrijpend. Mijn 3000W waterkoker moet de deur uit en de 700W camping koker wordt op het aanrecht gestald. Elektrisch koken gaat weer terug naar gasflessen en Victron gaat goede zaken doen (5000W 230V~ inverters die je in kunt stellen op max 10A (of zelfs 6A?) ingangsstroom en het verbruik bijregelen vanuit accu's. Wellicht kunnen de meeste Powerwall achtige constructies zoiets wel, maar de Victron heb ik zelf mee gewerkt).

Overigens woon ik in NL dus dit raakt mij niet daadwerkelijk maar ik leef met jullie mee. We hebben hier al 12 jaar of zo een (anders werkend) capaciteitstarief. Mijns inziens een destijds ingevoerde straf voor zonnepaneel bezitters (stuk variabele kosten (dus terug te verdienen met zonnepanelen) is overgeheveld naar vaste kosten (dus niet terug te verdienen met zonnepanelen)). Anderen op het forum beweren dat dit volledig gecompenseerd is door de overheid en dat ik spoken zie. (Belofte destijds vanuit de overheid was dat de consument er (gemiddeld?) niet op achteruit zou gaan.)
Zat toevallig net een kwartier geleden over de invoering van het capaciteitstarief in NL te lezen (op een forum uit 2008 of zo) toen ik dit bericht met bijpassende titel tegen kwam ;) Was daar belandt omdat ik de tarieven tussen 3x25, 3x35, 3x50 en 3x63A aan het vergelijken was. De verschillen daartussen zijn voor een groot gedeelte te wijten aan het Nederlandse 'capaciteitstarief'.

Aansluitingwaarde, capaciteitstarief en totale vaste kosten per jaar voor de betreffende aanstuiting (ex BTW) (bron)
1x40 tot 3x25A, capa: 132€ totaal 190€
3x35A, capa: 666 totaal 733
3x50, capa: 994 totaal 1064
3x63A, capa: 1324 totaal 1395
3x80A, capa: 1656 totaal 1728
Iemand kreeg 5000 euro subsidie op een warmtepomp maar moest door de warmtepomp (3x20A gezekerd) van 3x25 naar 3x35: alle subsidie ben je na 10 aar kwijt aan het hogere capaciteitstarief. Slaat helemaal nergens op...

mvdk

Golden Member

Wat betaal je als je het hele jaar gemiddeld die genoemde 2,kW doet?
Wat betaal je als je het hele jaar gemiddeld 5kW doet?
Wat betaal je als je het hele jaar gemiddeld 10kW doet?

Dat stukje mis ik. Of heb ik nou niet goed gelezen?

McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 15:54:15 schreef r-p:
Iemand kreeg 5000 euro subsidie op een warmtepomp maar moest door de warmtepomp (3x20A gezekerd) van 3x25 naar 3x35: alle subsidie ben je na 10 aar kwijt aan het hogere capaciteitstarief. Slaat helemaal nergens op...

Hier willen ze ook warmtepompen en elektrische auto's promoten. Het lijkt me dat die groep, zeker als je overdag gaat werken het zwaarst gestraft zal worden. Als je 's avonds na je werk thuis komt heb je denk ik niet veel keuze dan je verwarming aan te zetten en de auto tegelijk op te laden... Overdag hebben je zonnepanelen dan lekker stroom waar je niks aan hebt teruggeleverd aan het net aan een bodemtarief. Batterijtechnologie zou dat deels kunnen verhelpen maar aan de huidige prijzen is dat verre van rendabel.

Op 12 september 2020 15:54:15 schreef r-p:
van 3x25 naar 3x35: alle subsidie ben je na 10 aar kwijt aan het hogere capaciteitstarief. Slaat helemaal nergens op...

Dat slaat wel ergens op.
Als je wil beschikken over een hoger aansluitvermogen brengt dat hogere kosten voor de netbeheerder met zich mee. Je "reserveert" als het ware een stuk capaciteit van de wijktransformator, zodat ALS jij die 3x35Ampere opneemt, deze ook beschikbaar is op de trafo, zonder dat je een 75% kans hebt dat de hoofdzekering van de transformator eruit gaat.
Capaciteit kost gewoon geld...

Je kunt bijvoorbeeld ook de netbeheerder bellen, en een 3x500 Ampere aanvragen. Dan plaatsen ze een hoogspanningscabine in je voortuin :) Helemaal alleen voor jou. Met een jaarlijks prijskaartje...

Als "normale" particulier moet je eigenlijk niet willen dat je boven de 3x25A nodig hebt..
Veel te duur voor de normale sterveling.

Er ist wieder da...
mvdk

Golden Member

Op 12 september 2020 16:21:45 schreef McAwesome:
(...) Als je 's avonds na je werk thuis komt heb je denk ik niet veel keuze dan je verwarming aan te zetten en de auto tegelijk op te laden... Overdag hebben je zonnepanelen dan lekker stroom waar je niks aan hebt teruggeleverd aan het net aan een bodemtarief.
(...)

Dat moet je ook niet doen. Je moet die warmtepomp zoveel mogelijk laten lopen. Als je een dag of wat weggaat natuurlijk niet.
Maar em pas bij thuiskomst in de avond aanzetten is recept voor kou lijden.

McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 16:18:50 schreef mvdk:
Dat stukje mis ik. Of heb ik nou niet goed gelezen?

De exacte tarieven zijn nog niet bekend maar je zou bij een jaarlijks piekverbruik van 2,5 kW of minder het basistarief betalen. Bij een hoger piekverbruik loopt het lineair.
Met 5 kW betaal je dan tweemaal het basistarief en met 10 kW dus viermaal.

Het antwoord op de berekening van het tarief staat in dat stuk onder Veelgestelde vragen.
Ze bepalen de hoogste kwartierwaarde per maand en van de 12 maandpieken bepalen ze het gemiddelde.
Dan vind ik het Nederlandse systeem toch simpeler, de waarde van de hoofdzekering bepaalt het capaciteitstarief.

Op 12 september 2020 16:23:39 schreef hobby-ist:
[...]

Dat slaat wel ergens op.

Als "normale" particulier moet je eigenlijk niet willen dat je boven de 3x25A nodig hebt..
Veel te duur voor de normale sterveling.

Ik bedoelde niet dat 3x35 duurder is dan 3x25, dat snap ik, maar dat er subsidie gegeven wordt die niet terecht komt bij degene die de aankoop doet vanwege de aantrekkelijke subsidie. Dan schiet je je doel toch volledig voorbij? En na die 10 jaar zit de betreffende persoon nog steeds aan 500 euro per jaar extra kosten vast, waarschijnlijk (veel) meer dan hij bespaard door zijn warmtepomp.
En dat een 'normale' particulier onder de 3x25A moet blijven EN dat de overheid ons van het gas af wil krijgen, kan ik niet rijmen.

Tenzij het doel inderdaad is dat we allemaal een 'powerwall' kopen. Dan zijn ze redelijk op weg: alle hogere tarieven (zowel in Nederland als België door hun respectievelijke capaciteitstarief), maakt zo'n ding steeds interessanter. En de elektriciteitsmaatschappijen kunnen zo hun netwerk veel beter gebruiken: de pieken worden (via aansluiting in NL en echte piekstroom in B) zwaarder belast, dus zal er steeds meer reden zijn om dit als particulier in te dammen.

McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 16:31:25 schreef r-p:
[...]
Tenzij het doel inderdaad is dat we allemaal een 'powerwall' kopen.

Het lijkt me dat een batterij op wijkniveau efficiënter is dan elk huis een eigen 'powerwall'. Bovendien is de CO2 impact van al die batterijen ook niet verwaarloosbaar waardoor het allemaal zijn doel wat voorbijschiet, maar dat is een andere discussie.
Daarbij volstaat de capaciteit van een gemiddelde huisbatterij ook niet meteen om een elektrische wagen op te laden, er is dus nog altijd risico op piekverbruik.

Hensz

Golden Member

Op 12 september 2020 16:31:25 schreef r-p:
maar dat er subsidie gegeven wordt die niet terecht komt bij degene die de aankoop doet vanwege de aantrekkelijke subsidie. Dan schiet je je doel toch volledig voorbij? En na die 10 jaar zit de betreffende persoon nog steeds aan 500 euro per jaar extra kosten vast, waarschijnlijk (veel) meer dan hij bespaard door zijn warmtepomp.

Subsidies zijn er niet om jou er wijzer van te laten worden, maar om je tegemoet te komen in extra kosten of moeite die je moet doen. Het is dus ook een tegemoetkoming en nooit iets permanents. Dat die subsidie 10 jaar gegeven wordt is al riant te noemen.

Ik denk ook niet dat je met een warmtepomp (zonder subsidie) goedkoper af bent. We moeten/hoeven niet naar warmtepompen omdat het voordeliger is, maar omdat we in Groningen geen gas meer oppompen. Daarom zit er subsidie op, ook je te laten wennen en je aanvankelijk wat tegenmoet te komen.

Ik snap de Belgen wel met invoering van dit systeem. Ik ben wel bang dat het ingewikkeld is en er makkelijk ruzie over ontstaat. Voor een gewone consument is het niet te controleren wat de netbeheerder meet en berekent. Dan is het Nederlandse systeem idd beter, want wél totaal transparant.

[Bericht gewijzigd door Hensz op zaterdag 12 september 2020 16:51:10 (13%)

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Voor een gewone consument is het niet te controleren wat de netbeheerder meet en berekent.

De meetverantwoordelijken zullen de pulsjes én de kwartiereinde puls moeten gaan leveren aan de consument. Het is ook de vraag of die slimme meter superslim is, dwz, begint ie pas aan een kwartierperiode als er wat verbruikt gaat worden, of zijn die kwartierperiodes "vast".
In het laatste geval kún je nog een beetje invloed op de "piek" hebben.

evelo

Golden Member

Nou ja, het zou best kunnen dat de politiek alsnog ingrijpt en bepaalde aanpassingen doet.

Maar ik betwijfel of dit ten goede zal komen aan de kleine verbruiker.

Op zich vind ik dat de vreg helemaal gelijk heeft: het zijn inderdaad de piekvermogens die voor een groot deel de kostprijs bepalen.
Technisch is daar geen speld tussen te krijgen.

Maar hoe vertaal je dat technisch inzicht naar een maatschappelijk aanvaardbare facturatiemethode?

De eenvoud van kWh’tjes tellen is voor mij in ieder geval voorbij lijkt me.

Zoals gezegd: als we min of meer evolueren naar een flatfee voor elektriciteit dan zal er een moment komen dat het gas eruit gaat en ik elektrisch ga verwarmen. En dat rechttoe rechtaan met een elektrische weerstand in een boilertje voor warm water en nog 1 in het circuit van de vv. Wel er voor zorgen dat ze niet tegelijk kunnen werken, maar dat lijkt mij niet zo moeilijk.

Op 12 september 2020 16:21:45 schreef McAwesome:
Als je 's avonds na je werk thuis komt heb je denk ik niet veel keuze dan je verwarming aan te zetten en de auto tegelijk op te laden...

Overdag kan je prima de verwarming laten "bufferen" op de zonnestroom. Vervolgens moet je de auto zodanig laten laden dat ie gewoon NOOIT je kwartier gemiddelde over je "laag ingeschatte" piek-kwartier laat gaan. En omdat per kwartier gekeken wordt, kan je gewoon met een relais op 1.11mHz PWM doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 september 2020 17:10:55 schreef mvdk:
[...]
De meetverantwoordelijken zullen de pulsjes én de kwartiereinde puls moeten gaan leveren aan de consument. Het is ook de vraag of die slimme meter superslim is, dwz, begint ie pas aan een kwartierperiode als er wat verbruikt gaat worden, of zijn die kwartierperiodes "vast".
In het laatste geval kún je nog een beetje invloed op de "piek" hebben.

Als de periodes vast zijn, zou je een zware belasting die minder dan een kwartier actief is (zoals de genoemde reflow oven) over 2 periodes kunnen uitsmeren.

Echter, de meter zou ook gewoon een schuivend venster van een kwartier kunnen gebruiken, en de hoogste gemiddelde waarde gebruiken, ongeacht wanneer dat kwartier precies begon.

Op 12 september 2020 16:23:39 schreef hobby-ist:
Je "reserveert" als het ware een stuk capaciteit van de wijktransformator, zodat ALS jij die 3x35Ampere opneemt, deze ook beschikbaar is op de trafo

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de netbeheerder doet aannames over de gelijktijdigheidsfactor. Als iedereen in een wijk tegelijk de maximale stroom gaat afnemen waar zijn aansluiting geschikt voor is, zit iedereen alsnog in het donker. De netbeheerder zal dus niet 100% van die capaciteit reserveren, maar wel een deel ervan, en bij echt grote verbruikers zal wel een individuele inschatting gemaakt worden van het gemiddelde en de pieken, kan ik me voorstellen.

In Nederland wordt het net, zover ik weet, nog steeds uitgelegd op 1100W gemiddeld per huishouden, maar die vlieger gaat echt niet meer op als we allemaal van het gas af moeten, en zeker niet als we elektrisch moeten gaan rijden. Zelfs in veel nieuwbouwwijken wordt daar nu nog geen rekening mee gehouden; de rekening om alles te verzwaren krijgen we later nog wel een keer, en dat gaat 10x meer kosten dan het nu in één keer goed neerleggen, als de huizen er nog niet staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 19:21:34 schreef SparkyGSX:
[...]De rekening om alles te verzwaren krijgen we later nog wel een keer, en dat gaat 10x meer kosten dan het nu in één keer goed neerleggen, als de huizen er nog niet staan.

Verzwaren is één ding, de vraag is ook waar de energie vandaan moet komen, zeker in de winter als het somber weer is en windstil.

Met de Groenen binnenkort in de regering in België lijkt kernernergie mij, ideologisch gezien, geen viabel alternatief meer maar het is echt vijf voor twaalf willen we binnen enkele jaren niet in het donker zitten. Hoe sneller die nieuwe gascentrales er komen hoe beter dus...

EricP

mét CE

Die gascentrales die gestookt gaan worden op het gas waar wij met z'n allen vanaf moeten bedoel je?

Dus eerst van het gas af en dan een gasgestookte centrale bouwen om de stroom op te wekken die we nodig hebben omdat we van het gas af zijn.
Dat lijkt inderdaad een erg zinnig plan! Goed bezig!

evelo

Golden Member

Ik heb een eenvoudige kleine woning: geen behoefte aan zwembad, laadpaal,...

Misschien plaats ik gewoon een draaiknop met keuzes: ’koken’,’wassen’,’verwarmen’.

Ik was vorige week in een villa in aanbouw. Aansluiting: 3N400V 125A, voedingskabel: 4x35mm².

Een gemiddelde KMO in België doet het met de helft...

Vreemd dat Fluvius geen HS-cabine voorgesteld heeft.

[Bericht gewijzigd door evelo op zaterdag 12 september 2020 20:52:31 (35%)

Op 12 september 2020 20:17:14 schreef McAwesome:
Verzwaren is één ding, de vraag is ook waar de energie vandaan moet komen, zeker in de winter als het somber weer is en windstil.

Met verzwaren kun je een voorschot op de toekomst nemen. Die extra capaciteit hoef je niet meteen te gebruiken, maar het is handig om bij nieuwbouw het net alvast zwaarder uit te voeren. Daarmee voorkom je dat over 10 jaar alles weer opgegraven moet worden.
Het echte probleem met de energietransitie is dat onze overheid nog geen totaalplan heeft. Terwijl dat toch hard nodig is als de bedrijven verder willen.

McAwesome

Golden Member

Op 12 september 2020 20:25:00 schreef EricP:
Die gascentrales die gestookt gaan worden op het gas waar wij met z'n allen vanaf moeten bedoel je?

Het was sarcastisch bedoeld maar voor Groen/Ecolo is het bloedserieus. Alleen spijtig dat ze het tot 2024 wel voor het zeggen gaan hebben :(

Het maakt ons helaas ook afhankelijker van die lieve Russische man die graag met zijn chemiedooske speelt.

Wat verzwaren van het net betreft lijkt het mij wel een idee om in te zetten op middenspanning. Zo'n beetje zoals in ruraal USA waar bijna elk huis z'n eigen trafo heeft. Met het verzwaren aan de laagspanningskant gaan we onwijs dikke kabels moeten leggen en zeer zware trafo's moeten voorzien.

Ik heb nog geen slimme meter, maar wel een Raspberry waarmee ik alle verbruiken / opbrengsten registreer. Deze week heb ik dan mijn python sketch uitgebreid zodat ik ook "Kwartier piek verbruiken" kan registreren. Het loopt nog maar net één week mee, maar ik kan nu al zeggen dat ik zeker boven de 2,4 kW zit. Het zal een uitdaging worden om een hele maand onder de 5 kW te blijven ! Ik (eigenlijk mijn vrouw) zal systematisch moeten vermijden om "gelijktijdig" dingen te doen : Wasmachine, droogkast, afwasmachine, koken, keukenboiler, stofzuigen enz. MOET apart gepland worden ! En vrouwen zijn net zo sterk in "multi-tasking" !
Een lichtpuntje, als je recent zonnepanelen hebt geinstalleerd, zou je nog 15 jaar kunnen genieten van de oude regeling (saldering)!

mvdk

Golden Member

Ik lees nou geregeld zinnen en woorden die iets inhouden van "netten verzwaren". Soms ook een buurman, of iemand in de kroeg. Dat het nodig zou zijn om de straat open te maken om een zwaardere distributiekabel te leggen Hoezo zou dat nodig zijn? Ik heb dat al eens in een eerder topic uitgelegd. Distributiekabels liggen van huisje naar huisje. Aan een kant ingeschakeld, andere kant open. Wat je dan kan doen, is de kabel halverwege knippen, en beide kanten op eind leggen. Een iets duurdere oplossing is een tussenkast. Beide op eind gelegde kabels worden nu uit een trafo gevoed. Die trafo's worden nu over het geheel wat zwaarder belast, maar meestal is er in een huisje of trafocel ruimte om één maat groter neer te zetten. Er zal zo hier en daar een transportkabel bijgelegd moeten worden, maar het opengraven van alle straten, nee.

Met kabels halverwege knippen kun je de capaciteit hoogstens verdubbelen. Ik denk dat dat op de langere termijn niet genoeg is. Ik verwacht dat we uiteindelijk naar een vervijfvoudiging gaan.

Hensz

Golden Member

Op 12 september 2020 21:07:54 schreef mvdk:
Wat je dan kan doen, is de kabel halverwege knippen, en beide kanten op eind leggen.

De tweede helft van die kabel moet ook gevoed worden. Daar moet dus een kabel heen en die gaat, zeker in de stad, niet door de lucht.

Don't Panic!