capaciteitstarief

Als ik het goed begrijp wil je bestaande kabels vanuit het midden gaan voeden? De term "op eind leggen" zegt mij helemaal niets, dat zal wel lokaal Delfts zijn?

Daarbij, hoe moet de voeding halverwege die kabel aankomen? Daar ligt nu nog niets.

Voor zover de isolatie van de kabels geschikt is, zou je misschien nog de spanning wat kunnen verhogen, als de transformators vervangt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 12 september 2020 22:45:56 (41%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat ik nu lees over het capaciteitstarief is een variant op wat ik jaren terug al hier gepost heb. Het eindresultaat blijft hetzelfde namelijk dat de gemiddelde consument totaal geen inzicht meer heeft in zijn rekening.

Op 10 maart 2014 19:39:29 schreef Roland van Leusden:
Energie bedrijven komen straks met 5 a 6 tarieven per dag ipv het huidige dag / nacht tarief. De rekening word zo volkomen onduidelijk voor de consument, bewijs jij namelijk maar dat die wasmachine tijdens de goedkope periode draaide ipv de dure. Bewijs maar dat fouten in de registratie komen door foute meter firmware. Daarnaast wanbetalers / verdenking van fraude op afstand afsluiten, pre-paid meters, het kan en komt straks allemaal.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Totale beginner

Golden Member

Ik kan mij hier enorm aan ergeren, zeker daar we in Belgie al dure nettarieven hebben. We betalen hier makkelijk 33 eurocent/kwh waarvan slechts 20% of 30% naar de energieleverancier gaat.

We hebben hier 10kW piek aan zonnepanelen liggen. We betalen hiervoor 750 euro/jaar prosumententarief. Ik kan daar inkomen want we leveren ook terug en gebruiken dus het net. We produceren, over heel het jaar gezien, meer dan we verbruiken. Als ik echter kijk naar de meterstanden geven we telkemaal de meter wordt opgemeten (2 keer per jaar) 3000kWh weg. Die stroom gaat gratis naar de leverancier die hem dan opnieuw kan verkopen.

Straks valt ons prosumententarief weg en betalen we niet meer voor het net. We mogen dan op papier ook geen stroom terugleveren, in de praktijk zal dit echter wel gebeuren en dus krijgen leveranciers nog meer gratis stroom.

Dan komen ze nu af met een capaciteitstarief waardoor je met zonnepanelen dus dubbel wordt afgestraft:

  • Je geeft je stroom gratis weg als je niet meteen gebruikt. Je wekt echter vooral stroom op als je niet thuis bent (we werken overdag niet thuis).
  • Als we 's avonds thuiskomen moeten we de wagen opladen (6kW) en koken we ook elektrisch (gas wordt niet meer geleverd) neem nog eens 3kW. Doe daar een beetje lampjes en tv/audio bij en we zitten aan 10kW die langer dan een kwartier wordt gebruikt.

Op den duur begin ik te denken dat afkoppelen van het net en een dieselgenerator nog goedkoper gaat uitkomen.

mvdk

Golden Member

Op den duur begin ik te denken dat afkoppelen van het net en een dieselgenerator nog goedkoper gaat uitkomen.

Dat zou zomaar kunnen. Maar hoe kom je aan een geluidloos aggregaat?
En hoe zit het met vergunningen? Je mag niks meer tegenwoordig...

Op 12 september 2020 16:21:45 schreef McAwesome:
[...]

Hier willen ze ook warmtepompen en elektrische auto's promoten. Het lijkt me dat die groep, zeker als je overdag gaat werken het zwaarst gestraft zal worden. Als je 's avonds na je werk thuis komt heb je denk ik niet veel keuze dan je verwarming aan te zetten en de auto tegelijk op te laden... Overdag hebben je zonnepanelen dan lekker stroom waar je niks aan hebt teruggeleverd aan het net aan een bodemtarief. Batterijtechnologie zou dat deels kunnen verhelpen maar aan de huidige prijzen is dat verre van rendabel.

Plus dat velen met een warmtepomp nog een pelletkachel erbij hebben voor de warmte...

Op 12 september 2020 16:23:39 schreef hobby-ist:
[...]

Dat slaat wel ergens op.
Als je wil beschikken over een hoger aansluitvermogen brengt dat hogere kosten voor de netbeheerder met zich mee. Je "reserveert" als het ware een stuk capaciteit van de wijktransformator, zodat ALS jij die 3x35Ampere opneemt, deze ook beschikbaar is op de trafo, zonder dat je een 75% kans hebt dat de hoofdzekering van de transformator eruit gaat.
Capaciteit kost gewoon geld...

Je kunt bijvoorbeeld ook de netbeheerder bellen, en een 3x500 Ampere aanvragen. Dan plaatsen ze een hoogspanningscabine in je voortuin :) Helemaal alleen voor jou. Met een jaarlijks prijskaartje...

Als "normale" particulier moet je eigenlijk niet willen dat je boven de 3x25A nodig hebt..
Veel te duur voor de normale sterveling.

nou, een huisaansluiting is van oudsher berekend op 5% gelijktijdig vermogen in woonwijken. dus elk huis kan 5% van de 3x 25A samen gebruiken. dat zal wel een heel stukje omhoog moeten en dan kan de trafo het niet aan, net als de kabels in de straat. in de praktijk gaan de zekeringen op wijktrafo's er vooral uit bij nieuwbouw waar men meer op teruglevert als de berekening was voor die straat. 5kW terugleveren per huis komt immers veel vaker voor als dat er op alle huizen in een rij langdurig 5kW wordt afgenomen.

als je hier in de regio nu een eigen trafo aanvraagt dan duurt het wel even, maandje of 7 a 8 voor de 10KV aangelegd word.. tenzij je er meer voor neertelt, en dan praten we geen 1000€.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het klinkt alsof een thuisaccu, bij voorkeur een gebruikte accu van een elektrische auto, interessant wordt in België. Het zou handig zijn als de zonnepaneel omvormer daar een mogelijkheid voor heeft, want die heeft al een inverter aan boord.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Dat zou kunnen. Zelfs zonder pv-installatie.

'druppelladen' vanuit het net met max 2500W.

Technisch haalbaar. Financieel heb ik geen idee, ook weer een extra stuk techniek in huis dat plaats inneemt, een eindige levensduur heeft, is een grote wijziging aan de elektrische installatie dus moet gekeurd worden, de brandweer zal ook wel eens de wenkbrauwen fronsen,...

En dan nog doe je er goed aan om piekstromen te beperken omwille van prijs en levensduur van de batterij.

Of zouden ze het wagen om weer met subsidies te smijten? Zou best kunnen.

de accu zou je dan alleen voor pieken moeten gebruiken, niet dagelijks een laad/ontlaadcycli want dan is het pack zo afgeschreven.

je zou ook een boilervat overdag heet kunnen stoken met PV energie en daar het huis mee stoken in de avond, en warm water mee maken. daar zit veel piekverbruik in immers, water opwarmen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 september 2020 20:51:27 schreef testman:
je zou ook een boilervat overdag heet kunnen stoken met PV energie en daar het huis mee stoken in de avond, en warm water mee maken. daar zit veel piekverbruik in immers, water opwarmen..

Het mooie is dat je dat helemaal lokaal kunt doen, zonder enig gedoe met teruglevering of wel/niet vereffening.

Je zult wel een flinke bak water nodig hebben. Laten we zeggen voor douchen een 100 liter. En wat zul je nodig hebben voor je huis dat je vooral in de winter wil verwarmen? Een paar honderd liter zeker. Ik schat zo 500 a 1000 liter. Dan heb ik nog steeds vraagtekens bij de winter, hoe krijg je zoveel energie daarin.

Naast die boiler een warmtepomp hebben kan wel eens heel gunstig zijn. Dan hoeft je water niet zo warm te worden. Maar dan wordt je bak nog groter.

Mensen met een houtketel hebben buffervaten van min 2000 liter, en dan moeten ze als het echt gaat vriezen nog twee keer per dag stoken.