Hallofoon testen

Hallo mensen,

In mijn appartement hangt een hallofoon, een Golmar T-700 of een T-710R, ik weet het niet precies.
Er zijn waar ik woon 12 appartementen en elk appartement heeft zo'n z.g. hallofoon.
Elke hallofoon is verbonden met 2 (druk)bellen: de buitendeurbel en de huis- of gangdeurbel, die naast de deur van de woning zelf zit.
Met de hallofoon kan men communiceren met de buitenintercom via de hoorn en met een drukknop de deur beneden openen.
De 6 blauwe terminal aansluitingen op de print zijn genummerd: 7 10 3 5 P1 0
Ik heb ergens gelezen dat een en ander ook in verbinding staat met de intercoms van de buren.
Het indrukken van de buitendeurbel activeert een absurd luid ratelende 12v AC zoemer (1) in de hallofoon.
Het indrukken van de gangdeurbel activeert een eveneens luide sinusgolf-achtige DC zoemer (2) in de hallofoon.

Nu wil ik graag die 12v AC zoemer (1) zachter hebben (of zelfs vervangen door een ander geluid, gelijkrichter?).
Een stukje vilt tussen de metalen lip van zoemer (1) en de zoemer zelf resulteert in alleen nog maar getik bij het indrukken van de buitendeurbel, dus die lip lijkt tevens te schakelen.

Om nu die zoemer (1) te testen, zonder beneden aan te hoeven bellen, en zonder mijn buren te storen, welke 2 contacten kan ik verbinden?

Uw feedback hierover wordt zeer op prijs gesteld,
Spaghetti

mel

Golden Member

De voeding van dit systeem zal wel ergens in een of andere kast zitten. meestal gaat en 1 voedingsdraad naar boven , dit is de voeding voor alle intercoms, en zit de ander draad beneden op het bellenbord.
Ik denk dat het niet eenvoudig word om dit te simuleren..
Je kan wel een relais plaatsen i.p.v. de zoemer.
Dan kan je daar weer mee schakelen wat je wil. En ik noem dat ding een intercom, een hallofoon is iets wat ik nog nooit gehoord heb.( klinkt net als een middeleeuwse goedendag ) ;)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 13 september 2020 04:09:12 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

interessant! maar gaat zo'n relais dan niet klepperen, immers het is wisselspanning?

mel

Golden Member

Er zijn ook wisselspanningsrelais ;) ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

aha, dat wist ik niet, dus gewoon een ac relais eraan hangen?

aha, dat wist ik niet, dus gewoon een ac relais eraan hangen?

sorry, mijn kennis van lage wisselspanningen is beperkt. ik ken eigenlijk alleen de 230 volt AC van het net, maar een 12v AC relais bestaat dus ook?

maar mijn vraag is hoe kan ik de buitendeurbelzoemer op de intercom testen?

zoemer (1) in de afbeelding

[Bericht gewijzigd door Spaghetti op zondag 13 september 2020 07:59:26 (74%)

sorry, ik probeerde het met mijn beperkte kennis te fornuleren, mijn vraag blijft: welke 2 contacten sluit ik om de benedenbel te simuleren?

@Spaghetti , volgende keer je bericht even bewerken met de edit knop. Blijft het wat overzichtelijker van.

@Peter112, ok nu snap ik het, mijn excuses... enne, ik heb ook zitten denken hoe noem je zo'n ding nou? ik noem het zelf ook een intercom maar toen dacht ik op Circuits Online moet ik het toch goed formuleren, misschien word ik oud lol.

Op 13 september 2020 04:42:18 schreef Spaghetti:
maar mijn vraag is hoe test ik de buitendeurbelzoemer?

De 710R heeft de extra zoemer voor de eigen deur.

Ik weet niet of je kan testen.

Op '0' komt het signaal binnen maar als dat 12 V AC is dan wil dat nog niet zeggen dat je die ook permanent krijgt.

Even met de multimeter uitzoeken.

Terminals
P1 Lock // misschien staat hier 12V op?
5 Speech Out (Mic)
3 Common // lijkt massa of 'min'
10 Speech In (Speaker)
0 Call // deze dus

@K7Jz dank voor de feedback!
eigen deur zoemer is geen probleem.
het gaat om de oorverdovende buitenbelzoemer (1) in de afbeelding (in eerste bericht).

0 is niet aangesloten (zie afbeelding).
over 3 en P1 meet ik idd 13.5 volt wisselspanning!

maar hoe kan ik nou die buitenbelzoemer (1) snel testen hier (wil niet dat het bij de buren poef zegt)?
er moet toch tussen 2 draden contact gemaakt worden? of denk ik te simpel?

Op 13 september 2020 10:11:58 schreef Spaghetti:
@K7Jz dank voor de feedback!
eigen deur zoemer is geen probleem.

0 is niet aangesloten (zie afbeelding in eerste bericht).
over 3 en P1 meet ik idd 13.5 volt wisselspanning!

maar hoe kan ik nou die buitenbelzoemer snel testen hierboven (wil niet dat het bij de buren poef zegt)?

Ja dat weet je dus niet! Een goed ontworpen systeem laat zich niet zomaar saboteren door geknutsel aan 1 unit. Zeer waarschijnlijk bij doe-het-zelvers e.d. in dit geval.

Je kan meten wanneer iemand op de bel drukt. Je kan ook geluid op je mobiel opnemen terwijl je even naar beneden loopt.

Ik zou zelf bij conrad bestellen:
12V zoemers
Paar weerstanden, 22Ω
Paar diodes
Mooi schakelaartje

En dan puzzelen hoe je het geluid wat kan dimmen. Bijvoorbeeld 2 weerstanden in serie of parallel in dat witte zoemerdraadje, of een of 2 diodes of een andere zoemer.

Schakelaar met 3 standen: luid,zacht,uit.

Etc

ha ha ha geweldig! alles wat je noemt heb ik al in huis, behalve de door jou genoemde 12V zoemers, die zijn bij Conrad kennelijk altijd rond de 90 dB, en ik wil het juist heel veel zachter hebben, dus toch experimenteren?

geluid op mobiel opnemen snap ik en heb ik gedaan (zie eerste bericht) maar wil niet 20x heen en weer moeten lopen ;)

wat ik niet begrijp is dat een ingedrukte bel beneden niet op de intercom zelf even gesimuleerd kan worden.

Zeer veel dank K7Jz!
ik ga proberen wat je voorstelde en zal de voortgang posten.

fatbeard

Honourable Member

Voor wat het waard is: zo zit het systeem (T810) bij mij aangesloten (3 buren).
Volgens mij is het aansluitschema van de T710 niet heel anders, de inhoud van de binnenpost ziet er in elk geval hetzelfde uit, maar voor alle zekerheid staat HIER de handleiding van de T710(R).
Ik heb er ooit een dong-ding bel (nee, geen tikfout: eigen fabrikaat) op aangesloten omdat de bellen en zoemers van de buren ook goed te horen waren (gehorig huis)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Op 13 september 2020 07:57:26 schreef Spaghetti:
@Peter112, ok nu snap ik het, mijn excuses... enne, ik heb ook zitten denken hoe noem je zo'n ding nou? ik noem het zelf ook een intercom maar toen dacht ik op Circuits Online moet ik het toch goed formuleren, misschien word ik oud lol.

In het Zuid-Nederlands heet het een parlofoon, klinkt ongeveer als hallofoon ;)

In het Noord-Nederlands zijn intercom of deurtelefoon de gangbare termen, denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dankzij fatbeard kan ik nu concluderen dat op 7 de buzzer zit en het lijkt erop dat er géén 12V ac naar de set loopt.

De huiszoemer HZ lijkt dat wel te geven dus je kan waarschijnlijk de HZ wisselen met 7. Bij je eigen deur drukken en voila je hoort de zoemer.

P1 met 7 verbinden kan je proberen, dan zet je slot en zoemer in serie, dat is geen echte voedingsspanning zoals van de drukkers komt.

fatbeard

Honourable Member

Voor alle duidelijkheid: ik heb dus de nieuwe bel aangesloten tussen aansluiting 7 en aansluiting 3 en gewoon een van de witte draadjes die naar de zoemer gaan doorgeknipt...

Losse zoemers zijn vaak alleen geschikt voor DC, dus daar heb je dan een diode en elko bij nodig zoals bij de ingebouwde huiszoemer. Let op: die zoemer moet de aangeboden spanning kunnen verdragen, die is bijna 1.5 keer de AC spanning (te meten tussen aansluitingen 3 en P1).
Als je zo'n zoemertje zachter wilt laten klinken kun je experimenteren met iets over de opening te plakken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

zeer veel dank fatbeard en K7Jz!
inderdaad is dit systeem gelijkaardig aan de 7-serie.
snap ik het goed dat HZ de eigen deurbel per huis is?

over 3 en P1 staat idd 13.5 volt wisselspanning!
dacht zelf aan een gelijkrichter/afvlakker en dan met weerstanden kijken.
de Dong Ding vind ik ook heel interessant ;)

had je dan een analoge gong of een self-made unit?

@fatbeard welke opening? klettert de ijzeren lip (1) omdat hij tegelijkertijd schakelt?

ik wil dus van het luidruchtige geratel van buzzer (1) af, maar natuurlijk wel horen of er beneden gebeld wordt, maar dan zachter, het klinkt nu als een oorverdovende retro wekker

dat spoeltje eens in een stukje oud t shirt wikkelen helpt wrs al genoeg. niet te strak echter, anders werkt het geheel niet meer. dat spoeltje zit op de behuizing, daarom maakt deze zoveel herrie. losmaken van de behuizing scheelt al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die ijzeren lip eraf halen?

Stukje lood (vraag bij waterplantenafdeling bij tuincentrum of dierenwinkel) erop plakken met secondelijm