schroevendraaiervraagje

Er bestaan schroevendraaiers die een combinatie zijn tussen een kruis en een platte.
Is het de moeite om zoiets te gebruiken?
Ze bestaan dan ook nog in 2 soorten: met posidriv of philips. Dewelke wordt het meest gebruikt?
Wat is jullie mening hierover?

McAwesome

Golden Member

Naar mijn ervaring valt de kwaliteit van dat soort schroevendraaiers tegen. Voor occasioneel gebruik is het misschien nog net goed genoeg.

De meeste schroeven die ik tegenkom zijn Pozidriv. Phillips is zeldzamer. Het is wel belangrijk om de juiste schroevendraaier met de juiste schroef te gebruiken, dus geen Pozidriv en Phillips door elkaar.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Veel installatieautomaten en aardlekschakelaars hebben schroeven met plat-kruiskop.(pozidrive)
Ik kon er maar moeilijk aan wennen.
Met een kruiskop heb je zo een goede grip, met plat-kruiskop kun je de schroevendraaier er “verkeerd” opzetten en toch gebruiken, totdat je kracht wilt zetten....

Waarom is me nog een raadsel.
Wellicht dat er hier COers zijn die het raadsel op kunnen lossen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Pozidriv zie je inderdaad het meest, Phillips (geen Philips ;) ) een stuk minder.
(waarschijnlijk wel in USA omdat 'ie daar is uitgevonden door een zekere Thompson, die de rechten aan de heer Phillips verkocht...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Je moet ze gewoon alle 2 hebben, niets zo vervelend als je voor ganger de koppen al naar de kloten heeft geholpen met een verkeerde schroeven draaier :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Pozidriv zie je inderdaad het meest,

Dat hangt er echt maar vanaf wat je voor werkzaamheden doet. Ik denk dat ik Phillips iets meer tegen kom dan pozidrive, maar ook heel veel torx. Aan de schroef zelf kan wel zien of het een pozidrive is dan zie je naast de kruis nog 4 kleinere deukjes in de schroef.\

https://i.pinimg.com/474x/f2/5a/e0/f25ae045576d419983d36099dba1c05f.jpg

Waarom is me nog een raadsel.

Zo kom je in sommige CEE-form stekker schroeven tegen die eruit zien als pozidrive maar met een pozidrive noch met een phillips schroeven draaier goed vast te draaien zijn en je uiteindelijk met een platte schroevendraaier het wel goed lukt. Een schroef met een identiteitscrisis dus.

Is het de moeite om zoiets te gebruiken?

Een link naar wat je precies bedoelt zou wel duidelijker zijn met wat je precies bedoelt. Zo heb ik in de auto een schroevendraaier wat een handvat is met een soort bit die ik op 2 manieren in het handvat kan steken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 12 september 2020 23:11:42 schreef Shiptronic:
Je moet ze gewoon alle 2 hebben....

in minimaal 2 maten ieder. Dus 4 stuks.

De schroevendraaier die TS bedoeld heet een plusminus. Nutteloos.

die schroevendraaiers zijn op t werk ook uit de gratie gevallen. de paar man die ze gebruikte had te vaak een tand gebroken van die dingen, want net als een platte kun je ze maar op 2 manieren op de schroef zetten. dus neem een PZ schroevendraaier of een platte, werkt veel beter als die PZ/FL dingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Nutteloos.

Behalve in die schroeven die ik wel eens in stekkers tegen kom die gewoon niet lekker vast draaien en je altijd de kop van de schroef beschadigd.
Op de stekker staat zelf nog dat je pozidrive nodig hebt terwijl de schroef dat duidelijk niet is.
In 95% van de gevallen werk ik met de accu_tol en de volgende bit-set daar kan ik bijna alles mee doen. Ik gebruik weinig hand schroeven draaiers.

https://www.ebay.com/itm/KS-TOOLS-911-7550-1-4-Classic-Bit-Satz-32-tlg…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hubie

Special Member

Een poosje in een repair cafe gewerkt,90% van de apparaten kon ik open schroeven met een 100-delig bitsetje van Conrad.
10% niet,de houder waar je het bitje instak was dan dikker dan het donkere gat waar de schroef inzat. ;-)

Als je iets gaat bouwen raad ik gewoon torx aan. Je draait die nooit dol.

En je kunt je vrouw/vriendin ook mee laten klussen zonder te zeggen "harder duwen" en "recht erop zetten". Daarmee is torx ook veel beter voor je relatie.

GJ_

Moderator

Nadeel van torx is dat een te klein bitje ook "past". Het kan prima fout en stuk.

Tidak Ada

Golden Member

Er bestaat ook nog een Japanse kruiskop. Die is die per dan de phillips. Ook daarvoor bestaan juiste schroevendraaiers, maar Ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Je vind die schroeven nogal eens in computer apparatuur. Ze zijn dieper en hoekiger dan de gebruikelijke kruiskop. Ik ben ooit een overzicht tegen gekomen, maar kan het niet meer vinden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 september 2020 10:08:37 schreef GJ_:
Nadeel van torx is dat een te klein bitje ook "past". Het kan prima fout en stuk.

Hetzelfde geldt voor een kruiskop. Een beetje verstand hoort een gebruiker wel te hebben.

GJ_

Moderator

Op 13 september 2020 10:09:45 schreef Tidak Ada:..Japanse kruiskop...
...kan het niet meer vinden.

JIS.
De schroeven herken je aan een puntje in de kop (meestal).

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 13 september 2020 10:43:29 (46%)

fred101

Golden Member

Is de functie van die kruis+plat dingen niet gewoon praktisch. Het zit volgens mij voornamelijk in industrieel spul (ben het nog nooit daarbuiten tegen gekomen) Dan kun je hem met een gewone platte schroevendraaier maar ook met een kruiskop losmaken. Dan hoef je niet met een heel arsenaal schroevendraaiers in je zak rond te zeulen.

Technisch een goede oplossing ?
Niet in mijn ogen maar ik ben geen werktuigbouwkundige, er is niks mis met kruiskop of posidrive zolang je maar een goede passende schroevendraaier gebruikt. Het voordeel van torx is dat je geen axiale kracht hoeft uit te oefenen en waarschijnlijk de radiale kracht (druk op flanken) beter verdeeld is. Als je een kruiskop niet goed in de kop gedrukt houdt schiet hij omhoog en beschadigd de kop.

Ik kom in mijn werk posidrive zelden tegen, het is meestal philips of torx.

Maar Leo (lomp en onhanding) krijgt elke kop kapot. Ik heb een electricien een inbus zien aanvallen met een kruiskop en een hamer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 13 september 2020 10:52:28 schreef fred101:
Is de functie van die kruis+plat dingen niet gewoon praktisch. Het zit volgens mij voornamelijk in industrieel spul (ben het nog nooit daarbuiten tegen gekomen) Dan kun je hem met een gewone platte schroevendraaier maar ook met een kruiskop losmaken. Dan hoef je niet met een heel arsenaal schroevendraaiers in je zak rond te zeulen.

Precies, dat is het. En een paar grapjassen heeft bedacht dat het nuttig was om er een nieuw soort schroevendraaier bij te bedenken.
Zoals ik al zei: nutteloos.

Jinny

Golden Member

Ik gebruik het wel eens bij vermoerde installatieautomaten.
Daar kom je de bewuste comby (pozi/plat) heel veel tegen.
Je krijgt het los.
En daarna automaat vernieuwen, of indien geen andere keus krijg je het ook nog weer vast.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bedankt allemaal voor de reacties.
Besluit: Ik ga ze gewoon van mijn verlanglijstje schrappen :)

Tidak Ada

Golden Member

Hier nog een link naar de Japanse kruiskop (JIS = Japanese Industry Standard)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Zelf vind ik het prettig werken met een handvat waar een losse kling in gaat, scheelt ook een heleboel ruimte als je op klus gaat, grote voordeel is dat de kling ook in de accu schroef machine past, en in diepe gaten gaat, met losse bitjes kom je nooit onderin.

Als je het type kling neemt dat je ook om kan draaien heb je 2 schroevendraaiers in een, liefst neem ik er een met een 6 kante kling, die draaien niet door in de boor houder.

BV:

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 13 september 2020 10:09:45 schreef Tidak Ada:
Er bestaat ook nog een Japanse kruiskop. Die is die per dan de phillips. Ook daarvoor bestaan juiste schroevendraaiers, maar Ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Je vind die schroeven nogal eens in computer apparatuur. Ze zijn dieper en hoekiger dan de gebruikelijke kruiskop. Ik ben ooit een overzicht tegen gekomen, maar kan het niet meer vinden.

Binnen de motorwerld zie je die veelvuldig. In veel Japanse audio apparaten (Luxman, Akai, JVC, etc.) kom je ook JIS schroeven tegen. Als ze echt vastzitten en je probeert ze met een gewone PH los te draaien dan sloop je ze gegarandeerd. Je herkent de schroeven aan het puntje in de kop.

Hier is de nodige informatie te vinden:

https://www.autogereedschap.com/c-2076631/schroevendraaiers-jis-japans…

Ik heb zelf een setje losse bits van Vessel, de standaard Vessel schroevendraaiers vond ik niet lekker in de hand liggen. Ik zie nu dat ze ook een softgrip variant hebben.

De plat-kruis (SL/PZ] schroevendraaiers heb ik van PB, ik vind ze met bijvoorbeeld hager automaten een stuk prettiger werken dan een platte of een kruis schroevendraaier.

een enkele automaat bijplaatsen doe ik met een schroevendraaier, maar een kast bouwen met schroeftol, daar heb ik speciaal lange bits voor besteld die rond zijn en dus in diepe schachten passen. pas een stel oude kasten met holec automaten ontleed, daar zaten kleine PZ/FL schroeven in van messing, dat zijn wel zo'n rotdingen. zijn in no time dol zowel met goede schroevendraaiers als met schroeftol als men ze te vast heeft gedraaid. nog erger zijn de schroeven in abb beltrafo's. dat zijn geen bekende schroeven, maar zacht messing met 2 sleuven erin en lijkt op kruiskop. je draait zo de kop kapot en anders de schroefdraad wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als het een boutje is, platkop of kruis, of wat dan ook, en het zit in een apparaat wat redelijk groot is (niet dat iele gedoe) dan vervang ik die dingen gewoon door imbusboutjes.
Werkt gewoon prima.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..