Philips 55PUS7101 met zwart beeld

Hallo allemaal, ik heb een philips 55pus7101 met een zwart beeld. De tv gaat wel gewoon aan (geluid, backlights etc.) maar het beeld komt niet opzetten. Bij het meten van de driver bordjes vond ik telkens sluiting op de meest linker condensator, wat mij deed vermoeden dat 1 van deze kapot was. Op deze 2 nets heb ik stroom gezet met de labvoeding maar niets werd warm. Uiteindelijk vond ik een kortgesloten condensator bij de ingang van de bandkabel. Na het weghalen hiervan was er nergens meer sluiting

Nu haalde ik van het bordje aan de andere kant de condensator af om de waarde te bepalen maar deze sprong weg en was nergens meer te vinden. Ik heb 2 willekeurige condensatortjes hierop gezet om te kijken maar kreeg geen beeld. Het tcon is ook vervangen om dit uit te sluiten.

Mijn vraag is dus of het zou kunnen dat dit condensatortje specifiek een waarde moet hebben om op te starten? Normaal gesproken na vervanging doet een beeldscherm het wel weer. Als ik gedeelten afplak op de lvds kabels komt het beeldscherm wel in een soort testmodus (6 kleuren die elkaar de hele tijd afwisselen) waardoor ik denk dat er nog wel leven in zit. Als iemand het antwoord weet heel erg bedankt!

maartenbakker

Golden Member

De LVDS is de kabel tussen het mainboard en de TCON. Als je een foutvrij testbeeld krijgt bij losnemen of deels onderbreken daarvan, ligt de fout bijna zeker op het mainboard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Maarten, bedankt voor je antwoord. Het is niet zozeer een testbeeld maar zijn echt een aantal losse kleuren over het hele scherm (rood, geel, groen etc). Daarbij doet het mainboard het volgens mij wel omdat de ambilights en het geluid het wel doet en het beeld volgens mij direct vanaf de marvell chipset komt. De condensator op de driver bordjes was wel echt kortgesloten dus het lijkt me niet dat deze en het mainboard tegelijk kapot gaan?

Iemand een idee? Ik zou er erg mee geholpen zijn

maartenbakker

Golden Member

Ik kan de twee mankementen ook niet met elkaar rijmen, dus een paneelfout zou kunnen... Het ingebouwde testbeeld van een paneel ziet er inderdaad anders uit dan een testbeeld zoals je vroeger altijd op TV had, maar dat zegt niets. Ziet het er op alle kleuren netjes egaal uit?

Kun je bevestigen dat je echt de LVDS kabel hebt afgeplakt en niet de kabels tussen TCON en LCD-drivers?

Verder zegt het deels functioneren van het mainboard niet dat het niet stuk kan zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 15 september 2020 14:05:30 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja alle kleuren zijn netjes en egaal, ik weet natuurlijk niet of dit testbeeld correct is, misschien dat er nog een gemixt beeld achteraan komt. Zelf denk ik wel aan een panelfout. Ik heb namelijk eerder al precies dezelfde fout gehad en toen was het een kortgesloten condensatortje op een driver bordje. Is het uberhaubt een mogelijkheid dat een ontbrekend condensatortje het 'nadenkgedeelte' voorkomt op te starten? De afgeplakte kabel was inderdaad een LVDS kabel (tussen main en tcon).

Het enige andere dat ik kan bedenken is dat ik met het zoeken naar kortsluiting iets kapot gemaakt heb? Maar dan zou het testbeeld volgens mij ook niet werken.