Digitale motor Dyson Supersonic

Weer zo'n comercele kreet DIGITALE MOTOR.
Dyson maakt hiet recleme mee met haarfohn.
Wat is er zo digitaal aan deze motor,ja mischie de electronische regeling.
Maarde motor zelf denk ik niet, niks digitaal aan.
Wat is jullie mening?

mel

Golden Member

Dyson is heel goed in reclame kreten verzinnen...
Als ze het over digitaal dit of dat gaan hebben, dan is voor mij de lol er al af.
Maar dat schijnt tegenwoordig zo te horen...Ze denken dat het merendeel van de bevolking dom is. en daar spelen ze op in.
Niet alleen Dyson trouwens..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het zal voor een BLDC motor feitelijk wel juist zijn. Maar dit is geen marketing forum ?
Ik houd niet van reclame en probeer zo min mogelijk producten te kopen waarvoor reclame wordt gemaakt.
Dat bevalt goed :) Enkel bij een vervangende elektrische tandenborstel is het niet gelukt.

EricP

mét CE

Modekreet om overpriced shit aan de man te brengen. Een soort crapple, maar dan anders :)

Wie heeft er nog een bdlc in zijn gadgets steken? Wat betreft haardrogers zeker niet veel. Wat betreft opgewaardeerde lui wijven borstels (kruimelzuigers) ook niet veel. Terecht dat ze het naar voor brengen. Of het zijn prijs waard is zal ik niet zeggen in ieder geval de concurentie met hun gewone borstelmotortjes zijn niet meer dan een gewone kruimelzuiger. Die van dyson werken dan wel wat efficienter. De uitval van de dure batterijen is ook enorm dus volgens mij is een gewone borstel nog het best.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Klopt toch, de motor doet het, of hij doet het niet.
Maar 2 mogelijkheden, als dat niet digitaal is, weet ik net niet meer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Hoe je het ook bekijkt, een 'digitale' motor bestaat niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch verstaanbaarder voor de niet elektronici dan een 'BLDC motor' en in feite wel meer digitaal dan je zou denken, zonder een digitale schakeling werkt die niet ;)
Ze zullen langzamerhand de markt veroveren in veel toestellen, BLDC motoren met ingebouwde regeling.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Een BLDC is prima analoog aan te sturen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Digitaal wordt omschreven als 'iets' met een eindig aantal posities/toestanden.
Een motor is dat niet, hij zal steeds op een iets andere positie stoppen. (ook al zijn dat misschien micrometers... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meeste verlichting hier is ook digitaal aan of uit. En enkele analoge gedimde wat tegenwoordig modern schijnt te zijn.

Als een processor de motor aanstuurt, is de motor toch "biggentaal"??

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat rew of free_electron het beter weten dan ik, maar ik geloof dat er ook motorsturingen zijn die met een DSP of DAC werken om een soort van analoog signaal naar de motor te sturen. Er was een harddiskchipset van ST die 'Smooth' heette. Zou zomaar kunnen dat daar modified sine waves uitkwamen (gokje, kan er volledig naastzitten).

Ik ben verder helemaal het met jou (en Dyson's marketing) eens dat de aanwezigheid van een processor of digitale chip in de sturing inderdaad voldoende is om het apparaat of de samenstelling "digitaal" te mogen noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe moeten ze het de gemiddelde huisvrouw, die uiteindelijk het marketing doelwit is, uitleggen dat hun BDLC anders en beter is dan de klassieke (analoge) brushed motor? Het moet toch ook fancy pancy high tech over komen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

...of digitale chip in de sturing inderdaad voldoende is om het apparaat of de samenstelling "digitaal" te mogen noemen.

Ze hebben het niet over een samenstelling: ze beweren glashard dat de motor digitaal is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als de driverprint op de motor zit.... ;) In videorecorders (al minstens 35 jaar BLDC) was dat wel altijd zo.

Maarja, voor de marketing doet dat er natuurlijk niet toe >:)

Voor volledig analoge circuits zou je naar oude platenspelers moeten kijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 september 2020 22:28:08 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
eSe

Honourable Member

Jamaar mannen (vrouwen) Dyson zegt zelf in zijn reclame : 'Digital Mothaa'. Stiff upperlip :-) dus dat is misschien toch wat anders dan een digitale motor.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 13 september 2020 22:27:20 schreef maartenbakker:
Als de driverprint op de motor zit.... ;) In videorecorders (al minstens 35 jaar BLDC) was dat wel altijd zo.

Maarja, voor de marketing doet dat er natuurlijk niet toe >:)

Voor volledig analoge circuits zou je naar oude platenspelers moeten kijken.

Ja, BLDC zat daarvoor al in bandrecorders :-). Verschil is dat bij taperecorder, platendraaier, videorecorder BLCD gebruikt werd om tot een zeer stabiel toerental te komen. rendenement van de schakeling is heel klein, speelt ook geen rol gezien het lage verbruik.

Bij de stofzuiger wordt een BLDC motor gebruikt om een maximum rendement te halen.

Het is het goed recht van Dyson om daar reclame voor te maken, ik zie daar geen probleem in. Het is tevens ons goed recht om geen Dyson te komen :-)