Lichtschakelaar naar boven uit , en beneden aan vraag

Ik heb een vraagje over de stand van een lichtschakelaar. Als die naar boven staat is dat AAN en naar naar beneden is dat UIT. (Aangepast) licht schakelaar op zolder staat dus wel goed , daar kom ik nu achter. |:(

In het men huis dat gebouwd is begin jaren 50 zitten er nog steeds oude lichtschakelaar die nog altijd goed werk. Niet allemaal maar want ik heb recent er nog eentje moeten vervangen en die heb ik net anders om aangesloten kwam ik later achter. Op zich niet erg want even 230 uit op die kring en de zaak omdraaien.

Maar mijn vraag is eigenlijk wat is de reden ervan dat dit zo gedaan word , want bij bv 12 v dc voedingen zie je het zelfde en bij tuners en audio versterkers ook.

Heeft er iemand een idee hoe dit gekomen is of ontstaan ?

mvdk

Golden Member

Tis maar net wat je lekker vind. Het voordeel van AAN naar beneden is, dat als de schakelaar op een bepaalde manier defect raakt, deze dan in de IN of AAN stand blijft staan. Een lampje kan je losdraaien als je em toch UIT wilt.
Een apparaat met stekker kun je de stekker uittrekken.

Voor huisinstalaties weet ik niet of er een standaard is. Bij een hotelschakeling kan het gewoon wisselen.
In de luchtvaart is het standaard dat omhoog is aan en omlaag is uit.

Arco

Special Member

Met oudere lichtschakelaars werd meestal 'aan' naar boven en 'uit' naar beneden gekozen. (kan natuurlijk niet altijd, bijv. bij hotelschakelingen)
Gedachte was dat bij stoten tegen een schakelaar, de kans op naar beneden gaan groter is als naar boven gaan. (en licht/apparaat dan dus uit gaat)

Was vooral bij de oude 'hefboom' types:

https://www.deoudeschakelaar.nl/Files/8/120000/120295/ProductPhotos/MaxContent/1153985926.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 september 2020 20:54:31 schreef mvdk:
Tis maar net wat je lekker vind. Het voordeel van AAN naar beneden is, dat als de schakelaar op een bepaalde manier defect raakt, deze dan in de IN of AAN stand blijft staan. Een lampje kan je losdraaien als je em toch UIT wilt.
Een apparaat met stekker kun je de stekker uittrekken.

Oei zo snelle antwoorden. Blijkbaar heeft het dus toch iets te maken met de stand van de schakelaar en dan als die in ene stand staat gaat die minder vlug kapot. Tja dat ik daar nog niet heb over nagedacht. Dank je voor de info.

Op 14 september 2020 21:05:59 schreef Arco:
Met oudere lichtschakelaars werd meestal 'aan' naar boven en 'uit' naar beneden gekozen. (kan natuurlijk niet altijd, bijv. bij hotelschakelingen)
Gedachte was dat bij stoten tegen een schakelaar, de kans op naar beneden gaan groter is als naar boven gaan. (en licht/apparaat dan dus uit gaat)

Was vooral bij de oude 'hefboom' types:

[afbeelding]

Alleen zijn ze hier niet rond maar vierkant. Heb er een foto van gemaakt het is een dubbele. Die staat op de overloop van de zolder.

Mijn persoonlijke voorkeur/logica zegt omhoog=aan. Precies omgekeerd wat jij (herman) zegt. Maar precies hetzelfde als wat arco zegt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

De oude tuimelschakelaars-met-hefboom waren inderdaad beneden uit en boven aan, maar niet alleen omdat dat 'veiliger' was: zo blijft er op de schakelaar minder stof liggen...

Om die tweede reden worden de moderne lichtschakelaars vaak gemonteerd met beneden aan en boven uit: minder oppervlak wat stof kan vangen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 september 2020 21:05:59 schreef Arco:
Met oudere lichtschakelaars werd meestal 'aan' naar boven en 'uit' naar beneden gekozen. (kan natuurlijk niet altijd, bijv. bij hotelschakelingen)
Gedachte was dat bij stoten tegen een schakelaar, de kans op naar beneden gaan groter is als naar boven gaan. (en licht/apparaat dan dus uit gaat)

Was vooral bij de oude 'hefboom' types:

[afbeelding]

Ja klopt het is alleen geldig bij een lichtpunt met schakelaar , is geld niet bij dubbele richting of hotelschakelaar want bij dat type gaat het dan om en om elke kaar. Ik zit trouwens wel met een kapotte hotelschakelaar en het probleem is het gaat maar in één enkele richtig maar in de trapzaal en soms moet ik dan de trap om die de overloop er boven om te zetten , maar ja das goed voor je gezondheid ook haha.

Op 14 september 2020 21:10:01 schreef rew:
Mijn persoonlijke voorkeur/logica zegt omhoog=aan. Precies omgekeerd wat jij (herman) zegt. Maar precies hetzelfde als wat arco zegt....

Ja sorry als ik een foutje gemaakt heb , ik zit hier op zolder en hier is nog zo een oude schakelaar en die heb ik even beken. En naar beneden is AAN. Ik vind ze eigenlijk mooier dan de huidige klik schakelaar maar dan is dat smaak.

Op 14 september 2020 21:10:01 schreef rew:
Mijn persoonlijke voorkeur/logica zegt omhoog=aan. Precies omgekeerd wat jij (herman) zegt. Maar precies hetzelfde als wat arco zegt....

PS Oeps inderdaad fout men kop tekst.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 14 september 2020 21:30:34 (23%)

Op 14 september 2020 21:10:16 schreef fatbeard:
De oude tuimelschakelaars-met-hefboom waren inderdaad beneden uit en boven aan, maar niet alleen omdat dat 'veiliger' was: zo blijft er op de schakelaar minder stof liggen...

Om die tweede reden worden de moderne lichtschakelaars vaak gemonteerd met beneden aan en boven uit: minder oppervlak wat stof kan vangen.

Nog iets waar ik nog niet aan gedacht heb , ja nu je het schrijft het klopt wel dank.

Ik monteer schakelaars altijd als: naar boven is aan.
Mijn logica daarachter is dat je als het ware de energie naar de lamp toe beweegt.
Maar een maat van mij vindt dat het net andersom moet. In een groot project wat we samen hebben gedaan kun je dan ook precies zien wie welke schakelaar heeft gemonteerd.
Het is maar net wat je zelf logisch vindt, er in geen wet die zegt hoe het moet.

schakelaar naar beneden is aan op t werk, dat doen men al heel lang zo. net zoiets als een wcd hetzelfde aansluiten, fase links of rechts. echter let daar tegenwoordig niet veel volk nog op. ook als je beugelt naar beneden, dan beugel je in dezelfde ruimte zoveel mogelijk op dezelfde afstanden. dergelijke dingen kun je de stagairs wel aanleren, logisch erover denken dat dat netter is, zit er vaak niet in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is geen wet of norm, maar wel een gewoonte.
Aan de onderkant drukken doet normaal het licht AAN gaan.

Probeer het zelf maar eens zoekend naar een schakelaar in een donkere ruimte, vaak ga je met je hand van boven naar beneden om te zoeken, zo gaat dat vanzelf het licht aan.
Probeer ook maar eens wat er gebeurt als je de schakelaar andersom monteert.

Tja, met een hotel, of wisselschakeling, wordt het lastig. Dat is de werking (stand) van de schakelaar afhankelijk van de andere schakelaar.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kruimel

Golden Member

Op 14 september 2020 21:10:16 schreef fatbeard:
De oude tuimelschakelaars-met-hefboom waren inderdaad beneden uit en boven aan, maar niet alleen omdat dat 'veiliger' was: zo blijft er op de schakelaar minder stof liggen...

Om die tweede reden worden de moderne lichtschakelaars vaak gemonteerd met beneden aan en boven uit: minder oppervlak wat stof kan vangen.

Mij is ooit verteld dat men schakelaars in militaire installaties naar beneden 'uit' monteerde zodat je in geval van nood de schakelaars uit kon slaan. Indertijd heb ik dat als zoete koek aangenomen (het was op dat punt niet relevant), maar het patroon lijkt wel te bestaan. Mijn eigen intuïtie is andersom, maar ik weet niet of ik omwegen zou maken het overal zo te krijgen.

In een groepenkast is het bij alle schakelaars en automaten: omhoog is aan.
Daar zit dan ook een filosofie achter. Of is dat gewoon maar omdat iemand zo is begonnen?

nou, heb eens gehad dat 2 automaten omhoog nou juist uit stonden. had een oud vrouwtje 2 dagen in de kou gezeten omdat een automaat omhoog was gesprongen. 1 of andere keukenboer had dat aangelegd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Het is natuurlijk voor de hand liggend dat automaten naar beneden uit gaan (de zwaartekracht hept dan mee i.p.v. tegen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 september 2020 22:08:53 schreef Toeternietoe:
Er is geen wet of norm, maar wel een gewoonte.
Aan de onderkant drukken doet normaal het licht AAN gaan.

Probeer het zelf maar eens zoekend naar een schakelaar in een donkere ruimte, vaak ga je met je hand van boven naar beneden om te zoeken, zo gaat dat vanzelf het licht aan.
Probeer ook maar eens wat er gebeurt als je de schakelaar andersom monteert.

Tja, met een hotel, of wisselschakeling, wordt het lastig. Dat is de werking (stand) van de schakelaar afhankelijk van de andere schakelaar.......

Ik heb eigenlijk niet echt zoveel problemen om een schakelaar in het donker te vinden en zeker niet in men eigen huis , maar in een vreemd huis ook niet zoveel last er mee , waar ik vaker dan wel soms een probleem heb in een vreemd huis dan is bv in de trappenhal als er een hotelschakelaar zit. Dan hoeft het niet eens donker te zijn.

Nou ik ben er eigenlijk deze avond erachter gekomen dat de lichtschakelaar hier op zolder waar ik nu zit. Dus andersom staat maw verkeerd. Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Want eerst dacht ik dat bv de schakelaar in de badkamer die ik recent heb vernieuwd

Iets wat eigenlijk niet hoefde want er zat vermoedelijk een slecht contact in door het vele drukken verkeer hier in de straat die over zo een verkeersdrempel vliegen ipv rijden en daar zou die schokken wel kunnen van komen zelfs de lamp van de badkamer gaat soms stuk door dat verkeer enz.

Maar een nieuw stootcontact ipv een oud in een badkamer is eigenlijk vel veiliger.

Maar waar de een dan vaak geen probleem mee heeft , heeft de andere dan wel weer een probleem mee. En zo is er altijd wel iets waar je een probleem heb en iedereen heeft dit wel denk ik. Maar wat je schrijft van een schakelaar zoeken in het donker daar heb ik geen problemen maar jij misschien wel ... ?

Op 14 september 2020 22:19:49 schreef testman:
nou, heb eens gehad dat 2 automaten omhoog nou juist uit stonden. had een oud vrouwtje 2 dagen in de kou gezeten omdat een automaat omhoog was gesprongen. 1 of andere keukenboer had dat aangelegd..

Ja das wel zielig voor die oude dame , en veel oudere mensen kennen er dan ook niks van. En durven vaak geen hulp vragen enz , maar dat heeft ze blijkbaar wel gedaan na 2 dagen. Goed dat ze dan in de gaten kreeg dit klopt niet wel triest.

Je leerde vroeger dat er eenheid in een installatie moest zitten, bij deze ging men uit van de stand van enkelpolige combinaties. Dit verschilde wel eens per merk. Die eenheid paste je ook toe bij de schroeven van toen met een sleufje, alle verticaal of alles horizontaal.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
bprosman

Golden Member

Mij is altijd verteld bij apparaten als je iets uit je vingers laat vallen , boek, tang, noem maar op je op die manier altijd een apparaat per ongeluk alleen maar uit kunt schakelen, nooit aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 september 2020 22:14:39 schreef KlaasZ:
In een groepenkast is het bij alle schakelaars en automaten: omhoog is aan.
Daar zit dan ook een filosofie achter. Of is dat gewoon maar omdat iemand zo is begonnen?

Ja men wijlen Oom was een Elektricien en was toen nog redelijk jong ook , maar hij was in vaste dient in een winkel , en hij heeft hier in huis alle Elektriciteit aangelegd en dan praat ik over begin jaren 50 ergens want zou oud is het huis waar ik nu woon.

Toen waren er nog géén automaten in die tijd , later in de jaren 70's ergens heb ik ere dan wel automaten in gestoken maar de rand van de kast is er wel afgehaald ik weet al niet meer wat de reden daar van was maar er was iets wat niet dicht kon of zo en die hele kast moest dan eigenlijk vernieuwd worden en toen hadden we het verre van breed dus dat was een dure kost. En als je in armoede leeft dan is de keus wel snel gemaakt een stuk brood of een trui ? als je die niet echt nodig hebt dan eest je brood. Maar ik ben aan het afwijken.

Met de oude zekeringen hadden wel vaak een probleem , als er bv een lamp stuk ging was de zekering dan ook weg in die kring , en dan ken je dat wel dat gedoe met heel dun draadje eigenlijk redelijk gevaarlijk maar zelfs een Elektricien heb ik het zelf nog zien doen , men Oom deed het trouwens ook want zo had ik van hem geleerd.

Op een openbare markt hadden automaten en daarvoor ging er dan een ventilator om de boel wat te koelen ook niet echt een goeie oplossing.

Op 14 september 2020 22:08:59 schreef Kruimel:
[...]Mij is ooit verteld dat men schakelaars in militaire installaties naar beneden 'uit' monteerde zodat je in geval van nood de schakelaars uit kon slaan. Indertijd heb ik dat als zoete koek aangenomen (het was op dat punt niet relevant), maar het patroon lijkt wel te bestaan. Mijn eigen intuïtie is andersom, maar ik weet niet of ik omwegen zou maken het overal zo te krijgen.

Ja dat zou best wel kunnen maar vaak gebruiken ze toch van die schakelaars met zo een kapje op zoals je hieronder kan zien dat is wat ik bedoel.