Hallofoon testen

Op 13 september 2020 12:58:40 schreef Spaghetti:
zeer veel dank fatbeard en K7Jz!
inderdaad is dit systeem gelijkaardig aan de 7-serie.
snap ik het goed dat HZ de eigen deurbel per huis is?

over 3 en P1 staat 13.5 volt wisselspanning!
dacht zelf aan een gelijkrichter/afvlakker/weerstand en dan pas kijken.
de Dong Ding vind ik ook heel interessant ;)

had je dan een analoge gong of een self-made unit?

@fatbeard welke opening? een ijzeren lip (1) klettert omdat het schakelt.

[bijlage]

HZ is Huis zoemer denk ik.

3 en p1 is in serie met de slotopener, daar kan je niet zomaar alles aanhangen.

fatbeard

Honourable Member

snap ik het goed dat HZ de eigen deurbel per huis is?

Inderdaad.

over 3 en P1 staat 13.5 volt wisselspanning!
dacht zelf aan een gelijkrichter/afvlakker/weerstand en dan pas kijken.

Dat betekent dat je een 24V buzzertje zou moeten hebben.
Het verklaart wel waaron de boel zo luid is: die ingebakken buzzers zijn eigenlijk bedoeld voor 8Vac... Experimenteer gewoon met wat weerstanden van 10 of 22Ω in serie met dat ding (in de witte draden), dat zou al een heleboel kunnen schelen. Als alternatief kun je een (draadgewonden) 3W potmeter van 500Ω nemen (een aansluiting daarvan blijft dan ongebruikt).
Het effect kun je zonder de trappen op en af te lopen testen door tussen 7 en P1 een drukknop aan te sluiten, al staat dan de opener in serie en is dus de spanning/het volume iets lager maar veel zal dat niet schelen.

de Dong Ding vind ik ook heel interessant ;)
had je dan een analoge gong of een self-made unit?

Ik heb een 'standaard' batterij ding-dong bel omgebouwd: het klepelmechanisme achterstevoren ingebouwd. Je kunt ook proberen om de twee klankgevers te verwisselen, dat ging bij die van mij alleen niet.

@fatbeard welke opening? een ijzeren lip (1) klettert omdat het schakelt.

Van schakelen is geen sprake, het is gewoon een stukje weekijzer wat door de spoel wordt aangetrokken en omdat het wisselstroom is, gaat het herrie maken.
Om dat ding minder herrie te laten maken zijn er drie oplossingen:

  1. minder spanning. Dat kan door een serieweerstand aan te bregen, enig geexperimenteer is nodig voor de juiste waarde. Als alternatief kun je een 3W potmeter van 500Ω monteren (een aansluiting daarvan blijft dan ongebruikt).
  2. meer veerkracht. Dat kan door het metaal te verbuigen, of een stukje dun schuimrubber (van lage dichtheid) er tussen te steken.
  3. minder mechanische slag. Dat kan door boven de lip een constructie te maken waardoor hij niet zover terug kan veren. Deze oplossing zat standaard in de intercom bij mij.

De lip zwaarder maken met lood o.i.d. kan ook werken, maar succes is niet gegarandeerd.

@K7Jz:
HZ is inderdaad huiszoemer.
Tussen 3 en P1 zitten de secundaire van de voedingstransformator en de deuropener in serie. Omdat zo'n deuropener veel kracht moet kunnen ontwikkelen (veel stroom voor nodig) is de spoel ervan erg laagohmig.
Vanwege die laagohmigheid is zo'n ding niet geschikt voor een hoge duty cycle, hij verbrandt gewoon als je hem lang aanzet. Maar daardoor kun je wel redelijk goed de buzzer testen, die is aanmerkelijk hoogohmiger...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

zeer veel dank voor alle tips! ik heb hier heel veel van geleerd, ik ga ermee aan de slag en zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen ..

[Bericht gewijzigd door Spaghetti op zondag 13 september 2020 23:29:07 (13%)

Ik heb wat geexperimenteerd met wat weerstanden en ook met een 10k potmeter (lagere had ik niet). In alle gevallen deed de zoemer het wel of niet, maar niet zachter. Ik heb nu een stukje van een nieuw schoonmaakdoekje van de blokker uitgeknipt en tussen het lipje en de zoemer gezet (dit lijkt op het eerder geprobeerde vilt maar is ca. de helft dunner) en hij klinkt nu een heel stuk zachter, dus precies goed eigenlijk! Een 500 ohm potmeter probeer ik later nog...

De huiszoemer heb ik losgekoppeld want men kan ook aankloppen als men voor de huisdeur staat ;)

Nogmaals dank allen!

Op 15 september 2020 00:36:44 schreef Spaghetti:
...
De huiszoemer heb ik losgekoppeld want men kan ook aankloppen als men voor de huisdeur staat ;)
...

Pas op dat je nu niet al je pakketjes mist, bezorgers gaan vaak uit van de drukker en luisteren niet altijd of er ook wat rinkelt.

Goed punt K7Jz! Maar bezorgers bellen altijd buiten beneden aan, wat dus nu de zachtere AC zoemer is. De zoemer die ik heb losgekoppeld is de DC zoemer (HZ) van de eigen deur (boven, 2 trappen op). En daar bellen bezorgers nooit aan.

Ik heb geprobeerd die HZ ook zachter te krijgen met verschillende serieweerstanden tussen de zwarte draad en het kleine printje maar dan deed-ie het of helemaal niet, of (bij 500 ohm) hooguit ietsjes zwakker met een in toonhoogte aflopend (afstervend) signaal bij het loslaten van de drukker. Wel aardig, maar niet wat ik zoek, nl een 50-75% zachter signaal van beide zoemers bekomen.

Ik hou mij overigens aanbevolen voor alle ideeen hierover! Want een electronische oplossing heeft uiteraard toch mijn voorkeur.

Op 15 september 2020 22:51:29 schreef Spaghetti:
Goed punt K7Jz! Maar bezorgers bellen altijd buiten beneden aan, ...

Totdat ze eerder al een pakket bij je buren hebben afgeleverd ;)

1 of twee diodes in serie?

Ik denk dat die zoemers te mechanisch werken. Zodra de klepel in beweging komt krijg je herrie.

Een klein printje bouwen met een piezo buzzertje dan maar, hier wat frequenties en decibellen:
https://youtu.be/WRJLrUSjcmo

Nice one, dank je! Ik ga de link nu bekijken... btw de buitenbelzoemer is 12 Volt AC en de huiszoemer (HZ) is 9 Volt DC.

Aha, dus de DC huiszoemer vervangen door een kleinere? Maar blijft de vraag: hoe die luid ratelende 12V AC zoemer zachter maken?

Onduidelijk voor mij in de video is of de Arduino een puls geeft of dat DC wordt aangeboden.

Ik heb zelf een programaatje voor de Arduino geschreven waarin de Arduino zijn eigen PWM tonen genereert en daarmee de melodie van 'Ambachtschap is Meesterschap' speelt, klein speakertje aan te sluiten op de Arduino, maar dat terzijde.

Negeren wij het verschil in decibels tussen de frequenties onderling, sorry maar ik wil nog steeds een luid klepperende 12V AC zoemer in mijn intercom zachter hebben wat tot nu toe het beste lukt met dat stukje 'vilt' ertussen;)

Een actieve piezo buzzer hoeft slechts 3 - 16 Volt DC te hebben. AC naar DC met een enkele diode is waarschijnlijk genoeg, anders een condensator en wat diodes erbij.

Je hebt dan geen controle over de frequentie. De kans dat het dan hard en schel wordt is aanwezig. Je hoort op dat linkje ook dat die dingen rond 3000Hz erg fel klinken.

Deze lijkt niet zo hard:

https://www.conrad.nl/p/kepo-kpmb-g2212l-k6406-miniatuurzoemer-geluids…

Met wat extra componenten kan je een passieve piezo helemaal afregelen op een prettige frequentie. Met een Arduino erin kan je zelfs melodietjes maken.

Een AC relais gebruiken en een batterijbelletje ernaast schroeven kan ook.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op woensdag 16 september 2020 13:08:39 (12%)

Ik zal dat met dat AC relais en een batterijbelletje eens proberen.

Thanks again!

[Bericht gewijzigd door Spaghetti op vrijdag 18 september 2020 10:41:14 (76%)