Vijverpomp te weinig kracht

Ik heb een vijverpomp voor me liggen van 65W.

Ik las ergens een vuistregel: C = 50 · P, waarin de capaciteit C uitgedrukt wordt in μF (microfarad) en P het vermogen is, uitgedrukt in pk (paardenkracht).
Dan kom ik volgens mij uit op 4,4uF.

Maar goed, er zit nu 2x1uF parallel in. En hij heeft erg weinig koppel, of wat dan ook de reden is dat er maar een zeikstraaltje uitkomt.

Zou een te lage condensatorwaarde precies dit probleem geven?

Langere uitleg:
Mogelijk heb ik hier zelf een jaar of 5 geleden deze nieuwe condensatoren ingezet (Miflex MKSP 1uF 450VAC), maar dat weet ik dus niet meer zeker... Maar als ik dit gedaan heb, kan ik me niet voorstellen dat ik veel zou hebben afgeweken van de originele condensator. hij hiermee ooit goed gewerkt heeft is ook niet duidelijk. Ze meten 2,004uF ;)

Maar er staat me ook vaag iets bij dat ik de eigenaar van de vijverpompeen condensator van de correcte waarde gegeven had (mee bestelt bij een EOO bestelling) maar dat deze fysiek niet paste. (Zal nog op zoek gaan of ik die terug kan vinden).

Dus misschien was dit als experiment of ie nog wat deed en ben ik vergeten het ooit goed af te maken.

Het is een Aquamax 4.000
Motor heeft 6 aansluitingen. Er is een weerstand tussen alle wikkelingen, dus geen open wikkelingen.
En zonder water lijkt hij prima te draaien, maar dan heeft ie natuurlijk geen weerstand.

zit er geen troep in of het schoepenrad los op de as?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hij ligt open en ziet er schoon uit. Ik kan niet goed bij de as maar als ik hem met een meetpen tegen probeer te houden, kan ik de schoepen in ieder geval niet ronddraaien.

Ik heb inmiddels de bestelling uit 2013 (!) van EOO gevonden, en daar zit een 20uF aanloopcondensator bij.

Dus het kan zijn dat ik allerlei projecten door elkaar aan het halen ben, of ik ben in een universum beland waar ik het logisch vind om een 20uF condensator te vervangen door een 2uF condensator... 8)7

Ik heb net een 20uF (meet 18uF) van een strobe-light af gesloopt die inderdaad ook te groot is, maar met wat vijlwerk krijg ik hem er wel in denk ik. Heel veel heb ik niet te verliezen. En de visjes wel, want die zien erg groen van de algen... Als het niet werkt moet schoonpapa met spoed een nieuwe kopen.

Is bij het schoon maken niet per ongeluk de regelaar verdraaid.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 14 september 2020 23:43:24 schreef r-p:
Ik heb inmiddels de bestelling uit 2013 (!) van EOO gevonden...

OT: Mijn direkt toegankelijke emailarchief gaat terug tot 1998 ;-)
Grappig om te zien dat het aantal mailtjes per dag of per week flink is toegenomen, als je even kijkt hoeveel emails erin zitten!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een aanloop (of start)condensator gekocht hebt, dan mag je blij zijn. dat deze het zo lang uitgehouden heeft.
Koop de volgende keer een bedrijfscondensator.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De aanloopcondensator paste dus niet. Nu heb ik er een andere ingezet (18uF gemeten, komt uit een disco-verlichting). Maar het resultaat is hetzelfde: weinig doorstroming.
Zal het in gedachte houden van de bedrijfscondensator. Maar zal die voor dezelfde waarde niet nog groter zijn? Omdat het een waterdichte behuizing is, is de ruimte uitermate beperkt en ook op geen enkele (realistische) manier uit te breiden.

Op 15 september 2020 01:34:46 schreef Hunebedbouwer:
Is bij het schoon maken niet per ongeluk de regelaar verdraaid.

Ehhh, weet ik niet? Er zit een printje met de 230V aansluiting, de condensator draadjes en de 8 aansluitingen (wikkelingen?). Is allemaal niet zo intelligent, maar ik heb nog minder kennis van motoren... Dus hopelijk kun je daar weinig aan 'verdraaien' maar het feit dat ik dat denk is misschien juist het probleem ;)

Op 15 september 2020 09:41:24 schreef Roland11:
[...]
OT: Mijn direkt toegankelijke emailarchief gaat terug tot 1998 ;-)

Van mij ook zoiets, maar destijds had hotmail maar 2MB aan ruimte, dus je moest bijna alles weggooiden... (oudste mail die ik nog heb is uit 2000, Hotmail wil me uit privacy overweging niet vertellen hoe lang ik de account al heb |:( (1996 vermoed ik, wellicht kunnen ze het uit privacy overweging zelf niet inzien?)