Lichtschakelaar naar boven uit , en beneden aan vraag

Op 14 september 2020 21:58:10 schreef testman:
schakelaar naar beneden is aan op t werk, dat doen men al heel lang zo. net zoiets als een wcd hetzelfde aansluiten, fase links of rechts. echter let daar tegenwoordig niet veel volk nog op. ook als je beugelt naar beneden, dan beugel je in dezelfde ruimte zoveel mogelijk op dezelfde afstanden. dergelijke dingen kun je de stagairs wel aanleren, logisch erover denken dat dat netter is, zit er vaak niet in..

Ik hanteer eigenlijk de zelfde methode. Dat heb ik destijds aangeleerd toen ik men alleerste 12 v voeding kocht en een 27 mc zender. Maar het gekke is dat ik pas sinds deze avond tot men verbazing ontdekt heb dat de lichtschakelaar hier op zolder verkeerd staat , terwijl ik altijd dacht dat die juist staat en de rest in huis niet van de schakelaars die ik ooit zelf vervangen heb.

Gek dat ik nu door hier die vraag te stellen er achter kwam dat alle schakelaars die ik vernieuwd heb juist zijn en die op zolder fout is. Om je rot mee te lachen hoe dom soms iets kan zijn. En dan kom je er nog niet eens achter , pas nu door de vraag te stellen. Het mag niet gekker worden haha.

Zou het eigenlijk niet beter zijn als men daar een standaard van zou maken ipv nu ieder zo een beetje de eigen keuze de een wil AAN naar boven bv en de andere zoals wij naar beneden voor AAN. Ja ik snap wel er zijn al zoveel regeltjes en normen maar misschien is het géén slecht idee ?
Aan iedereen hartelijke dank voor jullie bijdragen.

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 14 september 2020 23:10:46 (10%)

Op 14 september 2020 21:10:01 schreef rew:
Mijn persoonlijke voorkeur/logica zegt omhoog=aan. Precies omgekeerd wat jij (herman) zegt. Maar precies hetzelfde als wat arco zegt....

Maar wat zegt je logica dan wat volgens jou dan het verschil is tussen de twee. Voor jou dus naar boven = AAN en voor mij en enkele andere is het omlaag = AAN ?

Dat is nu net bv het verschil hier in huis in de zekering kast is naar omlaag = UIT en de huis schakelaars alleen met 1 schakelaar (dubbele richting en hotel schakelaar telt niet mee)Ik respecteer je keuze alleen zou ik ze niet gebruiken.

Sine

Moderator

Voor schakelaars met een hefboom: naar boven is 'aan', maar dat is persoonlijk, andersom voelt onlogisch.

Gira (en vast wel andere schakelmateriaal boeren) houden bij een wipschakelaar onder = aan.

Op 14 september 2020 23:20:39 schreef Sine:
Gira (en vast wel andere schakelmateriaal boeren) houden bij een wipschakelaar onder = aan.

Dat is ook maar betrekkelijk. De meeste schakelaars zijn wisselschakelaars, dus als je het andere contact neemt is het net andersom.

Sine

Moderator

Als je de enkelpolige neemt niet, bij de wissel zijn het de klemmen die recht tegenover elkaar liggen, daar staat ook iets van een lijn op om dat aan te geven.

GJ_

Moderator

Op 14 september 2020 22:19:49 schreef testman:
nou, heb eens gehad dat 2 automaten omhoog nou juist uit stonden. had een oud vrouwtje 2 dagen in de kou gezeten omdat een automaat omhoog was gesprongen. 1 of andere keukenboer had dat aangelegd..

Daar is ook geen reden voor te bedenken. Een automaat ondersteboven monteren is nooit gemakkelijker, het kan altijd op de goede manier.

Thevel

Golden Member

Op 14 september 2020 22:19:49 schreef testman:
nou, heb eens gehad dat 2 automaten omhoog nou juist uit stonden. had een oud vrouwtje 2 dagen in de kou gezeten omdat een automaat omhoog was gesprongen. 1 of andere keukenboer had dat aangelegd..

Dat doet me gelijk denken aan een voorval lang geleden.
Mijn toenmalige buurvrouw kwam bij mij, de meterkast was afgekeurd en moest op korte termijn in orde gebracht worden anders zal de "stroom worden afgesloten".

Toen ik ging kijken wist ik niet wat ik zag, de groepenkast was gemonteerd op een stuk afgehakt hout, het hout bungelde aan een heel grote spijker.
PVC buis was niet gebruikt, de bedrading was open en bloot op de groepenkast aangesloten en hing als een bos spaghetti in de meterkast.
Maar het kon nog erger: de hele groepenkast hing op zijn kop!
Uiteraard was het ook ook verkeerd aangesloten, vanaf de meter eerst naar de groepenschakelaars en dan naar de zekeringen, de fase en nul waren ook nog verwisseld...
later was er nog een een-groepskastje bijgeplaatst, ook die bungelde met slechts 1 schroefje aan de plank.

jammer dat ik toen geen fotocamera bij de hand had, ik heb heel wat prutswerk gezien maar dit was toch wel de topper!

Ik heb alles netjes in orde gebracht, een nieuwe groepenkast en alles netjes in PVC buis.
Uiteraard waren daar kosten aan verbonden mijn buurvrouw vond het allemaal maar onzin, voorheen werkte alles prima, er waren nooit problemen geweest!!

Op 14 september 2020 20:49:16 schreef Herman - Belgie:
Ik heb een vraagje over de stand van een lichtschakelaar
Heeft er iemand een idee hoe dit gekomen is of ontstaan ?

In vliegtuigen is dat iig niet het geval, je drukt daar bovenaan op een tuimelschakelaar om de lichten, avionics ed in te schakelen. Meeste dingen werken daar vaak "tegendraads".Gashendel induwen is meer gas, ipv minder, flaps omhoog doet de flaps omlaag en zo zijn er nog geel wat bedieningen

Kruimel

Golden Member

Op 14 september 2020 23:20:39 schreef Sine:
Voor schakelaars met een hefboom: naar boven is 'aan', maar dat is persoonlijk, andersom voelt onlogisch.

Gira (en vast wel andere schakelmateriaal boeren) houden bij een wipschakelaar onder = aan.

Haha, dat plaatje, ik ben om! Een wipschakelaar is inderdaad omhoog als hij "aan" is. :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb daar nooit bij stilgestaan, dat iemand de schakelaar op de kop zou willen gebruiken. 'Power up' was gewoon up (omhoog), en 'power down' was down (omlaag). Ik zou het nooit bedacht hebben dat andersom, dus tegen elkaar in, te doen.

je drukt daar bovenaan op een tuimelschakelaar om de lichten, avionics ed in te schakelen.

Dat is dus dezelfde logica: 'up' is power up.

flaps omhoog doet de flaps omlaag

Daarvan ken ik eigenlijk geen voorbeelden. Voor zover ik gezien heb, is eigenlijk altijd gewoon 'naar beneden duwen = flaps down'.

Misschien weten onze zelf vliegende CO'ers hier meer van. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 14 september 2020 21:10:16 schreef fatbeard:
De oude tuimelschakelaars-met-hefboom waren inderdaad beneden uit en boven aan, maar niet alleen omdat dat 'veiliger' was: zo blijft er op de schakelaar minder stof liggen...

Om die tweede reden worden de moderne lichtschakelaars vaak gemonteerd met beneden aan en boven uit: minder oppervlak wat stof kan vangen.

Datvan dat stof geloof je toch zelf niet? In de tijd van die bakelieten tuimelaars werkten de vrouwen nauwelijks en liepen de ganse dag rond met een stofvod.
Soms ontstaan gebruiken, of normen vanzelf zonder duidelijke reden.

Zekeringautomaten vallen altijd af naar beneden.
Dat zal ergens berusten op afspraken die ooit relevant leken.
logisch zou je zeggen, want dan werkt de zwaartekracht mee.
Maar zou het echt een rol spelen als je die ondersteboven zou zetten? De kracht van de veren is beduidend sterker.
Maar het is intuïtief en om verwarring te vermijden moet je je aan afspraken houden.
Onze wereld draait voor een groot stuk op afspraken uit het verleden Veel zaken zouden vandaag beter anders zijn, maar je draagt de gevolgen van de evolutie met je mee.
Ik had ook liever geen staartbeentje gehad, want ik ben onlangs onzacht neergekomen en dat doe nog steeds pijn :-)
En voor het stof zal het ook niet zijn, automaten zitten in een gesloten kastje.
Maar die regel zal wel zijn overgenomen van de vroeger vaak gebruikte messchakelaars. Als die naar beneden opengingen konden ze niet door de zwaartekracht ongewenst terug dicht vallen.

GJ_

Moderator

Op 15 september 2020 13:23:37 schreef Frederick E. Terman:Voor zover ik gezien heb, is eigenlijk altijd gewoon 'naar beneden duwen = flaps down'.

Is ook altijd zo. Bovendien zijn dat geen schakelaars maar handles. Flaps/slats hebben altijd meerdere posities.

Ook deze dingen hebben hun aan positie onderaan, iets wat velen onlogisch vinden. Zie je vaak in warmere landen om de aircobuitenunit te isoleren.

High, low. Logica. Ergonomie zit er ook bij. En bij drukknoppen stofophoping overweging.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Soms zijn er uitzonderingen te vinden zoals deze van het net geplukt met een los toggle plaatje.

Er is ergens (jaartal?) een kentering gekomen. In the old days was dit standaard op (zelfbouw) buizenversterkers.

hier is dat vakwerkje, zo staat alles aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Wie heeft daar ooit die deksel dichtgeschroefd met het idee dat ie iets goeds gemaakt had???

Een analfabeet die niet zag dat de tekst ondersteboven staat.

De aan/uit-schakelaar van mijn gitaarversterker. Wat mij betreft ook contra-intuitief.

Hubie

Special Member

Op 15 september 2020 19:54:47 schreef RAAF12:
Soms zijn er uitzonderingen te vinden zoals deze van het net geplukt met een los toggle plaatje.

[bijlage] Er is ergens (jaartal?) een kentering gekomen. In the old days was dit standaard op (zelfbouw) buizenversterkers.

Heb er nog een paar maar dan andersom,toggle plaatje zit met een nokje in een vertikaal sleufje in de schroefdraad.

volgens mij zit het in het snelle bedienen van een schakelaar of automaat in geval van ongewone situatie ,
het is makkelijker om een schakelaar snel te bedienen met de arm beweging naar beneden dan naar boven