Home monitoring

Hallo, misschien niet het juiste topic maar weet er niet meteen waar naartoe. De vraag is of er iemand ervaring heeft met home monitoring. Met andere woorden iets bouwen waardoor ik op mijn smartphone kan zien of de deuren toe zijn etc etc, alles wat ik aansluit op ingangen van een wifi logger of zoiets. Momenteel heb ik 32 sensoren in mijn woning die ik met ledjes kan volgen op een paneeltje maar ik zou een stap verder willen gaan en het volgen via smartphone
Iemand ervaring?

In het verleden zoiets gemaakt voor iemand, was voor een ouder systeem uit de jaren 90. Ik gebruikte een ESP wifi module waarop een simpele webpagina was met de status signalen. Gebruiker was tevreden.

Na 1 maand de vraag, kan dit ook via het internet ? Dat wil je eigenlijk niet, maar ok, adsl modem geconfigureerd en dat werkte.

Na 2 maanden, ik wil ook zaken aan en uit kunnen zetten. Login pagina geknutseld en weer verder.

Na 3 maanden, ik wil berichtjes krijgen als de status veranderd, toen ben ik er mee gestopt, ik ben geen mobiele telefoon app ontwikkelaar. Bij de meeste telefoons is het daarnaast moeilijk / onmogelijk om apps er op te zetten die niet via de app store gaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor het antwoord maar hoop toch op iets vindingrijk. Misschien iets met arduino? Ik weet dat het via logo van Siemens lukt maar duur en niet zo long term oplossing.

Shiptronic

Overleden

Of deze is iets praktischer voor net geen 12,-- die heeft Wifi ;)

Ik zie dat mijn EDIT hiervoor net gekruist is.

[edit] off idd ESP : https://github.com/Aircoookie/WLED

[edit2] als je iets met je smartphone wil wat word dan je verbinding? Bleutooth USB USB-OTG, WiFi , NFC? Netwerk is het handigst,

Als je de LED'S aan een ARDUINO hangt zal die wel naar buiten moeten praten via USB serieel aan je smatphone is niet handig, maar kan. Netwerk is dan handiger WiFi helemaal, dat is dan je gateway tussen arduino en smartphone, een ESP heeft dat al in gebouwd.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 15 september 2020 22:02:36 (53%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Seppe69,

Voor domoticz is er een app, mooi. Met een ESP knoop je de boel aan de WiFi, ook mooi. En dan ?

Domoticz installeren / configureren, kun je dat ?

Je wilt niet je dat mensen via internet op jouw lokale net kunnen, prima VPN er tussen kun je dat zelf configureren / onderhouden ?

De hardware is echt niet het probleem, het gaat om alle netwerk en software boel die daarna komt om het bruikbaar en veilig te houden.

https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/esp-easy-bouw-…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Maak eerst eens iets lokaal werkend, dan verder !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Voordeel van Domoticz is dat het geschreven is in C, home-assistant is python, ik vraag me af hoe z'n systeem zich houd met 300+ apparaten, ik weet nog met het schrijven voor de MCP23017 input, dat elke milliseconde cruciaal is, m.a.w. blijf weg bij libereries ala python, java etc, ook voor de betrouwbaarheid van het systeem is er niets wat C code verslaat.

Ik vang nu 64 input af in huis, schakelaars, beweging, als je dat niet slim doet, zijn je systemen de hele tijd druk om die inputs af te vangen (normaal 3% per input, nu 3% voor 64), als er dan eindelijk iets binnenkomt moet het snel verwerkt worden, ik doe het nu via twee PI's. (1 is een I/O controller, 1 IP Domoticz controller, mocht ik ooit de controller kwijt raken, start ik een VM op met een kopie van Domoticz)

Arduino is een mooie tijd geweest, maar helaas niet meer van vandaag de dag als het gaat om netwerk activiteit, kunt nog het Nodo project (denk dat hun webbased controller ook nog wel werkt) gebruiken met arduino ethernet shield, maar denk maar snel aan een ESP of als het ff kan een fatsoenlijke Orange PI, spul kost niets, en verbruikt net zoveel energie als arduino.

Alles met een knipoog ;-)

@RvEldijk

ik heb in mijn HA 1463 ENTITIES

18 automations
13 lampen
35 schakelaars
1 pv omvormer
26 mqtt sensoren
161 unify sensoren
2 tv's
4 smartphones
1 weerstation

Dus dat lijkt mij geen probleem, perfomance is ook uitstekend
System load 0,02 % memory 602 mb

Ik gebruikte hiervoor ook domoticz een jaar of 5, ben overgegaan om waardeloos update beleid de laatste 2 jaar. Daarnaast is HA veel actiever met updates en verbeteringen. Ook de vele honderden plugins voor ongeveer elk apparaat kun je meestal wel vinden.
Home assitant vind ik en stuk makkelijker dan Domoticz te beheren.
Snapshotje maken updates/wijzigingen doen en anders weer terug naar de oude.

Dus C is wel sneller, maar is lang niet altijd nodig en het is maar net hoe het geprogrammeerd is.

Sine

Moderator

Jep, dat was voor mij ook een van de redenen, bij domoticz moet je maar hopen dat een update niet ergens wat sloopt waar men stiekem niet aan gedacht heeft, en dan kan het weken duren voordat het gefixed wordt.
Pas nadat je ze ervan hebt overtuigd dat er weer eens ergens wat b0rked is overigens, en dat kan ook een tijdje duren. Zeker als je een beejte niche hardware hebt.

Niet zelden wilt het na een update überhaupt niet meer starten.

Het devies is dan: gebruik alleen de stable releases.
Prima ... maar de laatste stable was meer dan een jaar geleden, en ik heb dingen nodig die in de beta zitten.

/rant

Geen idee of het tegenwoordig beter is, maar voor dat ik naar hass ging was het echt dramatisch.

Hehe ok, vroeg het me al af, maar het werkt dus ook gewoon, soms heb je van die producten, bijna lege database, werkt perfect, maar als je dan gaat vullen word het traag/onbruikbaar. Ik gebruik ook 2 PI's voor een lamp aan te zetten, m.a.w. het gaat snel, en daarmee kun je veroorloven om meerdere pc's te gebruiken voor een schakeling.

Update beleid was idd niet al te best, wellicht hebben ze dit nu ook een keer afgeleerd (waren ze stevig aan het afzeiken, topic verwijderd, hehe, zijn ook maar vrijwilligers, ze bedoelde het goed :)) al moet ik wel zeggen, het is maar een controller, ik gebruik hier 3 verschillende versies van Domoticz, 2 daarvan worden ook verder niet bijgewerkt, is ook geen noodzaak voor, de Domoticz die aan het internet hangt word wel bijgewerkt.

Zou voor mij wel een redelijke ramp worden om het over te zetten, 3 controllers, denk al 2000 regels aan code qua aansturing, ik heb gelukkig wel de sensoren al buiten Domoticz om geprogrammeerd, dus dat is nog wel te doen.

Maatje van mij heeft nou HA, alles zaadloos, ik geloof dat python nog niet eens zijn beperking is. Ik gebruik juist alles bekabeld, erg fijn en snel, ook ideaal voor onweer, ligt hier km's kabel in huis :)

p.s. voor een update van Domoticz maak een backup, dan kun je zo terug, ik maak zelf een image van het systeem, mocht het niet goed zijn, terug en wachten op een nieuwe update, ook niet te snel willen, beter eerst een maandje wachten ofzo, heb je die update kinderziektes niet.

Domoticz updates zijn idd eens per jaar ofzo, en idd beter stable draaien dan beta's, ik mis verder nix daarin ook na elke update is er niets nieuws (geloof buienradar nu, ok mss wel handig), ik moet ook zeggen ik maak eerder men eigen spullen i.p.v. 3e partij plugins die je nodig kunt hebben, en daar gaat het vaak ook mis.

Alles met een knipoog ;-)

Maak eerst eens iets lokaal werkend, dan verder !

@Shiptronic, dat is dus precies mijn ervaring, je maakt het lokaal werkend, en daarna wil de gebruiker die zelf niet de kennis heeft steeds meer. Gevolg is dat je er voor altijd aan vast zit want voor iedere wijziging / uitbreiding / storing gaan ze je bellen. Al gauw komen er scheve gezichten als je daarvoor kosten in rekening brengt. Kortom ik doe dat soort klusjes niet meer.

Ik weet dat het via logo van Siemens lukt maar duur en niet zo long term oplossing

Duurder omdat er ook een gedeelte van de kosten voor Service en Support inzitten. Voor de logo is er ook een app, geen ervaring mee.
Het is wel een standaard oplossing waarvoor je makkelijk mensen kunt vinden / contact opnemen met de fabrikant bij uitbreidingen / problemen.

En waarom is het geen "long term" oplossing ?

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 16 september 2020 10:58:28 (32%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@seppe69,
kijk een naar Unipi, dit is een mooie start. Met uitbreidingmogelijkheid.

En afhankelijk van uw programmeerkunsten gebruik je wat je wil.
Een simpele webpagina dat op de pi draaid, wil je toch wat meer automatiseren, dan kan je Home Assistant, Domoticz,... proberen.

Door een raspberry te gebruiken heb je enorm veel mogelijkheden,
supersimpel houden, veel ondersteuning te vinden op forums, en zeker toekomstgericht.

Een ESP zou ik dan gebruiken om je io's via wifi, mqtt,.. naar je pi te sturen.

En de arduino kan je via usb aan je pi hangen, heb je dan ook nog es extra io en analoog input

RvEldijk , ik gebruik al 3jaar pimatic, regelt cv, ventilatie, de bel, accescontrol, een 30 tal hue lampen, buitensensors, telegram, pushover, praat via mqtt met siemens plc(druksensors, debietsensors, aansturing 4-20ma freq,...) iets over de 3000 regels code, draaid allemaal op 1 raspberry 3b, retestabiel nog nooit out of the blue gecrashed, aanpassingen zijn zo gebeurd en de meeste kunnen zonder reboot van service of systeem. Nu Home Assistant aan het testen in een VM, is veel mooier uitgewerkt, maar stabiliteit is toch dit niet hoor,

[Bericht gewijzigd door bordje op woensdag 16 september 2020 11:07:54 (31%)

ASPA-tech.be

kijk een naar Unipi, dit is een mooie start. Met uitbreidingmogelijkheid.

Lekker goedkoop ook dat Unipi, dit soort bordjes maak je toch zelf voor een fractie van de prijs :) Ik zag ook dat huis van die tweakers gast ofzo, helemaal vol met relais, heeft een vermogen gekost, nergens voor nodig.

https://www.sossolutions.nl/unipi-board

En de arduino kan je via usb aan je pi hangen, heb je dan ook nog es extra io en analoog input

Wist niet dat het kon, ik gebruik chips voor pwm, analoog, I/O etc op de PI's, werkt prima, ik zie weinig toekomst meer in de arduino 16mhz, al moet ik zeggen dat dit ook wel wat overdreven is voor men huis, 16 cores, 25000+ Mhz, 5GB intern geheugen, 4TB opslag, mss ook wel wat overdreven voor wat aansturing/monitoring. :) wel makkelijk uit breiden zo, en met dit kun je nog nadenken over spraak herkenning, etc.

Btw koop volledige PI's met HDMI en LAN aansluiting, mss iets duurder maar wel veel meer plezier van, ook al heeft je huidige project het niet nodig.

Alles met een knipoog ;-)

De ESP32, ESp8266/NodeMcu bordjes kosten een paar euro, zeg €9 bij Nederlandse shops. USB erin voor voeding of programmeren. wifi zit er al in.
Programmeren kan via de Arduino omgeving.

De meest simpele manier om dat op internet te bekijken is een webserver 'programmeren ' op de ESP. Uiteindelijk heb je dan bijvoorbeeld een lijst met ingang status op je bordje bijvoorbeeld: http://192.168.0.77/status/

Op je modem kan je een 'port forward' zetten en dan wordt dit ook zichtbaar op internet:
http://je.echte.ip/status/

Een huis-tuin-en-keuken beveiliging zou kunnen zijn door 'status' te vervangen door een willekeurige tekst bijvoorbeeld:
http://192.168.0.77/Mjk6D2AaKop884rt6s/

Dit sla je op in je telefoon als bookmark.

Nog liever zet je een https:// verbinding op of gebruik je VPN.

Ik zet me schrap voor commentaar maar de kans dat je gehackt of bespied wordt via je mobiel, printer, ip camera, nas, tv of laptop is mijns inziens een factor 1000 groter.

De kans dat een boef gaat inbreken omdat hij op je systeempje ziet dat je zolderraam openstaat lijkt me nóg kleiner.

Als je wat oppast en geen webpage maakt met "Welkom op de site van Jan Jansen, Dorpsstraat 5, de voordeur staat: Open!" zal het allemaal wel meevallen.

https://randomnerdtutorials.com/esp32-esp8266-web-server-physical-butt…

K7Jz ik kan u zeker volgen met uw voorstel, is dan een minder dure optie.

Maar ik zou graag meer info willen van ts. Hij spreekt nu over 32 sensoren...
Welke? Hoe is de communicatie? Hoe heeft ie het bordje gemaakt met 32 leds?

TS spreekt ook over een Logo, moest hij deze al in bezit hebben kan je deze perfect gebruiken.

Dus Seppe69 wat heb je al gemaakt? :)

ASPA-tech.be

Ik heb nog niks gemaakt. Ik lees aandachtig wat jullie schrijven en hoop er aan uit te kunnen. Momenteel stuur ik met een sonoff mijn garagepoort open en toe via Wifi. Meer niet.

Quote: Momenteel heb ik 32 sensoren in mijn woning die ik met ledjes kan volgen op een paneeltje maar ik zou een stap verder willen gaan en het volgen via smartphone

Wat zijn die 32 sensoren? Paneeltje met leds?

ASPA-tech.be
rudig76

Golden Member

Middels de sonoff schakel ik zaken, middels een aantal esp devices met sensor en espeasy heb ik sensor waarden beschikbaar. Alle koppelen die dat richting een raspberry met nodered erop,
Nodered heeft een simpele dashboard optie erbij zodat je alles kan visualiseren. Via vpn komt mijn smartphone binnen op mijn netwerk en kan het dashboard draaiend op de rasp-pi benaderen. Simpel, maximaal te configureren en geen hoofdbrekens om home-assistent te leren configureren. Draait hier nu minimaal 2 jaar extreem stabiel.

Aanrader

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Btw gebruik overal chips tussen, zodat als je controller herstart (al dan niet gepland) dat de status van je apparaten bewaard word. Die ESP's willen nog wel een keer resetten uit zichzelf, ik heb daar o.a. men pc's op zitten, zou de ESP resetten zonder tussen chip gaat je pc mee, nu heb ik een NodeMCU V3 (ESP) met een MCP23017 (16 kanaals I/O chip) naar een relais bord, met pc's erachter, dit omdat ik vaak genoeg aan het kloten ben met de 12/5/3.3V bus in de huiskamer dat pc's op de PI niet handig is, nou heb ik een ESPEasy gescheiden met losse voeding, mocht er iets mis gaan zit ik wel in het donker, maar draaien de pc's nog wel, ook voor de betrouwbaarheid van het systeem, zou betekenen dat na een ESP reset, de apparaten erachter uit zijn.

Ook probeer ik zo min mogelijk aansluitingen op de PI/ESP te gebruiken en dan kom je vaak uit op I2C chips ala MCP23017 of die 8 kanaals NXP8274 ofzo :)

Ref : https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy

Alles met een knipoog ;-)