Erg stevig ingebrande OLED. Is dat paneel nog te redden?

Om, als het ooit nodig is wat onderdelen voor mijn Loewe OLED tv liggen te hebben, van de week voor een prikje een ingebrande Bild 7 opgehaald.

Tot mijn verbazing is dat nog een 3D-OLED. Het wordt daarom plots veel interessanter voor me om die te herstellen.

Vooral de rode en de groene kleur is erg hard getroffen. Heeft iemand een idee of er manieren bestaan dit terug beter te krijgen?

In het service menu heb je zo'n regel die de JB-Compensation activeert. Dat twee maal geprobeerd. Het verbetert het groen een klein beetje, doch rood blijft zeker in het midden van het beeld enorm slecht.

Benieuwd wat jullie vinden.
Bewonder de foto's maar eens... slik.

pamwikkeling

Special Member

Een beetje water en

Sorry, ik kon het niet laten 8)7

Je ziet de teletekstachtige datum en tijd gewoon staan! Iets met een U, U bahn? Universiteit?

Je zou een negatief watermerk erin kunnen mixen. Foto's maken, negatief maken. De U en balken wordt dan helderder verlicht en de naastliggende pixels gedimd.

Diverse patroontjes te vinden op Youtube zoals ze vroeger ook bij plasma's met burn in gebruikt werden. Het groen is lichtjes aan het beteren. Vooral het rood is echt nog storend.

Dat idee met de "negatieve" foto....
Ik stel me de vraag of je dan niet de boel slechter gaat maken? De al "versleten" pixels ga je zo nog extra zwaar belasten.
Of is daar een andere redenering bij?

Hét moment om eens wat wijzer te worden in het OLED wereldje...

Arco

Special Member

De effectiviteit van compensatiecycles varieert per type tv.
Maar als het inbranden te erg is, en compensatie het niet meer haalt dan gaat niets meer helpen...

Misschien contrast/helderheid lager zetten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 september 2020 11:05:06 schreef Arco:

Misschien contrast/helderheid lager zetten?

Het gekke is dat alles mooi tegelijk verzwakt. De intensiteit van de "ingebrande" delen gaat in verhouding lager als de niet ingebranden.

Ik zou verwacht hebben dat de compensatiesoftware in zulk geval daar rekening mee kan houden. Blijkbaar dus niet. Dat begrijp ik nu net niet aan heel het (compensatie)verhaal.

Arco

Special Member

Het gekke is dat alles mooi tegelijk verzwakt. De intensiteit van de "ingebrande" delen gaat in verhouding lager als de niet ingebranden.

Dat op zich is natuurlijk logisch. De ratio tussen de kleuren moet gelijk blijven, anders verandert het beeld zelf...
(het beeld wordt nu eenmaal opgebouwd door helderheidsverschillen tussen de diverse kleuren in pixels)

Bij compensatie worden de ingebrande pixels eigenlijk 'overstuurd' om ze evenveel te laten oplichten als hun niet ingebrande soortgenoten...
Daar is natuurlijk een grens aan. Het probleem met inbranden van stationaire beelden is al zo oud als de televisie zelf. (en nog steeds niet opgelost... ;) )

Vooral alles met fosfor heeft er last van. (crt, plasma, oled,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wel vaker in beeldbuizen gezien vroeger dat fosfor weggebrand was. Bij Philips in de GR2.4 en de MD1 stond standaard een wit (!!) zendernummer continu in beeld. Ook genoeg van gezien dat het permanent in de fosfor zat.

Wat ik gek vind aan deze situatie: de software "weet" welke pixels hij moet oversturen zoals je zegt om die helderheid te kunnen compenseren met de rest.
Op zeker moment kan een bepaalde led maar X% lichtopbrengst aan. Terwijl de omliggende leds nog bvb 100% kunnen. Stel je contrast van de tv nu op 100% in, ga je dat natuurlijk zien. De versleten pixels halen dat niet meer.
Vermits elke pixel individueel aangestuurd wordt, moet het toch perfect mogelijk zijn weer een uniform beeld te krijgen als je het contrast laat zakken tot de maximale lichtopbrengst van de versleten pixels.

Het weze duidelijk dat de software-ontwikkelaars dit niet gedaan hebben in dit toestel. Gemiste kans, toch?

Op 13 september 2020 10:36:39 schreef Beeldbuisje:
...

Dat idee met de "negatieve" foto....
Ik stel me de vraag of je dan niet de boel slechter gaat maken? De al "versleten" pixels ga je zo nog extra zwaar belasten.
Of is daar een andere redenering bij?
..

Nee je laat de rest zwakker branden om de ingebrande pixels te matchen. Of de helderheid nog goed genoeg is moet je dan bepalen.

De tv zal dan geen multifunctioneel woonkamer- of gezinsvriendelijk apparaat worden, maar voor iemand die op een donkere zolder graag film kijkt via een bron (laptop of pc) die dat watermerk erin kan mixen is het misschien nog een waardevolle oplossing.

Overigens denk ik dat dit beeld in de gemiddelde sportkantine of als informatiepaneel ook nog prima te gebruiken is.

maartenbakker

Golden Member

Het zal je verbazen dat het bij een normaal gebruik waarschijnlijk niet eens zo storend is; behalve als je het weet en erop let.

Ik heb een Samsung S3 telefoon waar de balk bovenin enigszins ingebrand was (minder zwaar dan hier) en na een jaartje of 2 gebruik op lage tot normale helderheid en met wisselend beeld is het al duidelijk minder zichtbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Vermits elke pixel individueel aangestuurd wordt, moet het toch perfect mogelijk zijn weer een uniform beeld te krijgen
als je het contrast laat zakken tot de maximale lichtopbrengst van de versleten pixels.

Dat zal ook wel kunnen, maar men wil natuurlijk alles wel op een aanvaardbaar nivo houden.
(daarom overstuurt men de donkere pixels ook en maakt men niet de lichte pixels ook donkerder)

Ik denk dat in dit geval de donkere delen wel iets van 30% minder oplichten, da's natuurlijk wel heel erg veel verschil. (het houdt ergens op)

Met kleine oled displays van 1.4" heb ik ook getest: na 7 dagen was het getoonde beeld al behoorlijk ingebrand...

Voor kleine datadisplays die continu hetzelfde laten zien is iets als e-paper geschikter, je ziet 't ook steeds meer als prijskaartje in winkels...
(e-paper kan ook wel een soort 'ghosting' krijgen, maar dat is door een paar keer initialiseren meestal weer goed te krijgen)
Nadeel van e-paper is dat het niet voor snel veranderende data bruikbaar is: het is traaaag...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het meest storende aan dat scherm is nog dat knal in het midden er merkelijk minder rood in het beeld is. Met er even op te zitten kijken kwam ik tot het besluit dat dat issue nog het ergste is.

Nu, een 55" en 3D functie zou de 46" met erg slome software in de slaapkamer wel kunnen opvolgen. Het is daar natuurlijk pikdonker als we daar tv kijken.
Zo zou het prachtig zijn dat de lichtopbrengst van alle pixels gelijker werd als je het contrast terugdraait. Helaas is dit dus niet zo.

Ik ben er momenteel zo'n kleurenpatroon aan het laten overlopen zoals men met plasma's al wel eens deed. Dagen aan een stuk wilde dat wel eens helpen. Benieuwd of dit met deze OLED ook wat gaat doen.

Geen idee wat er anders mogelijk is :?

edit:

Ik heb deze vraag ook op badcaps gesteld.

Blijkbaar zouden er reeksen van T-cons geweest zijn die de "refresh" niet uitvoerden. Firmware downgrade en upgrade van de T-con firmware zou de oplossing zijn... Nog eens benieuwd hoe dat in de praktijk kan lukken...

Ik volg met je mee, erg interessant.. LG deed in den beginne weinig hieraan..

Arco

Special Member

Ik zou vooral van het rood niet al te veel meer verwachten, het fosfor is behoorlijk versleten. Daar valt weinig aan te doen.
(ik denk dat dat beeld bijna zijn hele leven op het scherm heeft gestaan. Als monitor gebruikt geweest?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat ding heeft overduidelijk uren op NOS teletekst gestaan. Sommige woorden kan je gewoon lezen in het spookbeeld.

Wat ik vreemder vind is dat je ook zenderlogo’s in het spookbeeld ziet. Dat van NPO 1 is erg duidelijk.
Ik heb daar wel een probleem mee, want NPO 1 maakt zijn logo toch grijs na een tijdje... Als dat per definitie gaat inbranden gaan we over enkele jaren wat meemaken met OLED schermen vrees ik.

Als die persoon op badcaps gelijk heeft kan ik dat wel begrijpen.
Ik heb het met mijn eigen OLED in de woonkamer ooit gehad dat we naar een Dolby Vision film keken in de stand “premium”. Veel te fel uiteraard, maar ik wou de film zo ervaren.
Boven & onder natuurlijk zwarte balk dankzij anamorphic widescreen bij films. Nu goed na die twee uur op een normaal beeld en ja hoor: balk boven & onder een stuk feller dan de rest.
Bij uitschakelen vond de RS calibration plaats en ‘s anderendaags was het weer normaal. Stel dat die haar ding niet doet door software-issues op die T-Con gaat dat wel blijven.

Er werd gevraagd om wat gegevens door te zenden. Ga ik komende week doen. Ik gebruik dezelfde nickname als hier voor zij die het willen volgen.

Ik weet niet of er iemand mee volgt op Bad Caps?
Daar denkt iemand dat je de T-Con zijn 12V connector kan wegpakken om zo geforceerd een “calibratie” te doen. Werkt natuurlijk niet...

Voorlopig met pixel refreshers aan het proberen. Helpt ietsje in het groen, maar rood blijft desastreus.

Wat ik me afvraag: een ander paneel in die tv steken is twee keer niks heb ik ontdekt.
Moet je natuurlijk een paneel kunnen scoren.
op het paneel staat een klevertje met LC550A QD (GJ)(P6).

Google je even lijkt de LC550A QD vrij makkelijk te vinden. Die GJ P6 is een ander verhaal.
Weet iemand wat die laatste vier letters tussen haakjes precies betekenen?

Die code's hebben meestal te maken met bevestigingspunten van de printplaten.

ahaaa, maar bij wijzen van spreken als ik een LC550AQD kan vinden gaat dat technisch werken begrijp ik?
Met TEC 7 kan men wonderen doen...

Het "negatief foto" idee zal wel kunnen, maar is alleen symptoombestrijding...

Het zou zelfs makkelijker zijn als je de bron nog hebt, (het fysieke systeem wat deze afbeelding aanbood), en eens kijken of je die kunt omkleien dat die er precies het negatieve van aanbiedt, waarbij je de ingebrandde pixels best gewoon niet laat aansturen door het negatieve beeld iets te photoshoppen (Als het een plaatje was / nu is).

Na het proces zal je een over het geheel een egaal ingebrand display hebben.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Op 15 september 2020 22:01:02 schreef Neovo Geesink:
Het "negatief foto" idee zal wel kunnen, maar is alleen symptoombestrijding...

Het zou zelfs makkelijker zijn als je de bron nog hebt, (het fysieke systeem wat deze afbeelding aanbood), en eens kijken of je die kunt omkleien dat die er precies het negatieve van aanbiedt, waarbij je de ingebrandde pixels best gewoon niet laat aansturen door het negatieve beeld iets te photoshoppen (Als het een plaatje was / nu is).

Na het proces zal je een over het geheel een egaal ingebrand display hebben.

Neovo.

Het is het enige wat goed werkt. Je kan wat meer versleten pixels niet meer doen oplichten, maar de te goede wel wat meer doen slijten to de zaak weer uniform is. Rood is hier al zo ver in het midden dat er niet veel rood gaat overschieten. (maar in het donker zal het nog wel gaan)

Arco

Special Member

Het "negatief foto" idee zal wel kunnen, maar is alleen symptoombestrijding...

Meer als symptoombestrijding kun je bij een zo erg versleten fosforlaag ook niet doen...
(als je autobanden versleten plekken hebben komt daar ook niet spontaan weer nieuw loopvlak op... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De bron achterhalen lukt niet meer. Toestel komt van Nederland. Als ik zelf hier in BE via de kabel er NOS- teletekst opzet, ziet er dat compleet anders uit. Wellicht is er met een Nederlandse settopbox gewerkt.

Ik kan nu wel een 1 op 1 foto nemen van bvb een volledig rood beeld. Dat inverteren, maar met welk programma doe je zoiets?

Mocht hij ooit menselijker worden, zou ik hem graag op onze slaapkamer zetten. Daar staat nu een 46”.
Contrast staat daar sowieso op het minimum en de backlightbleeding van zo’n LCD is erg storend in dat donker.

https://www.gimp.org/ of photoshop.

Als test kan je alvast met een zwart vlak en een rode dikke horizontal lijn proberen 1 van die drie horizontale lijnen weg tr mixen door een pc of laptop aan te sluiten.

Arco

Special Member

Gewoon het rode scherm op laten staan gedurende een week of zo zal de boel ook wel meer egaal maken, maar of het voldoende is weet ik niet.
(de slechte pixels zullen niet veel slechter worden, maar de goede wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com