Overspannings beveiliging

Hallo allemaal
ik ben opzoek naar een schakeling in DC

met 12v uitgang 4A met als ingang 12 tot 24v
dat ongeacht de ingaande spanning niet meer dan 12v op de uitgang staat

das stel we doen 12 op de ingang en dat loop ineens op tot max 24v dat er
alsnog 12 op de uitgang staat en niet hoger word

of een waar 12v in gaat en 12v uit gaat en als er 0.10v boven de 12v zit uitschakelt met een max van 24v op de ingang
ook weer met max 4a op de uitgang
en beide met 2 10mm led groen bij goed en bij te hoog of uit rood ledje

Arco

Special Member

Als de ingang gelijk aan de uitgang moet kunnen zijn, kom je op een step-up step-down converter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of een step-down (buck) converter die zijn MOSFET 100% aan kan zetten.

@TS: moet er altijd 12V uit komen, of moet hij uitschakelen als de ingang hoger wordt dan 12?

Kun je wat meer vertellen over de toepassing? Heb je die 4A voor onbepaalde tijd nodig, of maar heel kort?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de 4A is voor een max constante belasting met 12v op de uitgang
en op de ingang 12v en uitschakelt als de ingang hoger word tot max 24v

of tussen 12v en 24v ingang en max 12v op de uitgang ongeacht de ingaande spanning

en hem op max 12 houd op de uitgang of bij 12.10v uitschakelt
maar net mat het beste en simpelste te maken is

de uitgang mag nooit meer dan 12v of 12.10v worden ongeacht de ingaande spanning tussen 12 en 24v

Als de uitgang ook lager dan 12V mag worden dan kun je een buck converter toepassen. Die kun je instellen op 12V uit, maar die heeft een iets hogere ingang nodig om 12V uit te genereren. Bij 12V in zakt de uitgang wat naar beneden.

Niet perse; sommige Buck converters kunnen hun MOSFET 100% van de tijd aanzetten, en dan heb je alleen nog weerstandsverliezen, die verwaarloosbaar klein zouden moeten zijn.

Een buck converter kun je het beste inkopen, als je niet heel goed weet wat je doet, is zoiets niet zomaar zelf te maken.

Een schakeling die de voeding uitschakelt kan wel simpeler zijn, maar 0.1V is erg weinig marge; je hebt wat hysterese nodig om te voorkomen dat het ding gaat klapperen.

Vertel nou eens waar het voor is, en waarom die marge zo klein moet zijn, dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen. Wat voor supergevoelig apparaat hangt eraan, en waar komt die 12V vandaan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de 12v komt uit een hoe heet zoon ding een koelblok met 2 2n3055 waar 24 in gaat en 12v uitkomt met een gezamenlijke min

heb is voor 4 10mm witte leds in serie die in alle huisjes van de modelbaan zitten maar ook de seinen en wisselmotors en die mogen van mij met max 12v gevoed worden

uit de boven genoemde omvormer ( is 10A en de trafo is 24v 10A )

en om te voorkomen dat er 24v op de 12v dingen komt te staan wil ik dit zo hebben tot 4a belast op de uitgang

heb via Aliexpress een DC-DC converter getest die heeft 4v verlies dus voor 12v moet er 16v in maar doe je er 24v op is de uitgang weer 20v dus dat werkt niet

en ja ik weet de meeste zijn geen fan van aliexpress maar kan wel meer uitgeven voor ergens anders een duurder die dan het zelfde werkt

Dus je gaat al lineair van 24V naar 12V voor 4A? Dan ben je nu dus al 48W aan warmte aan het produceren.

Het klinkt alsof je die converter can aliexpress verkeerd hebt aangesloten, of hij is gewoon defect, heb je een link? Heb je geen wel enigszins belast? Het is niet heel raar dat een onbelaste voeding een hogere uitgangsspanning geeft, zeker zo'n aliexpress module.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 september 2020 05:51:41 schreef SparkyGSX:
Dus je gaat al lineair van 24V naar 12V voor 4A? Dan ben je nu dus al 48W aan warmte aan het produceren.

Het klinkt alsof je die converter can aliexpress verkeerd hebt aangesloten, of hij is gewoon defect, heb je een link? Heb je geen wel enigszins belast? Het is niet heel raar dat een onbelaste voeding een hogere uitgangsspanning geeft, zeker zo'n aliexpress module.

48w aan warmte dat is misschien normaal het geval maar pas bij belasting boven de 6a begint hij pas warm te worden en nog niet eens zo veel

die aliexpress belast ik met een 2x 25w lampje en kan totaal 300w aan

je zou er de stroom en voltage mee moeten kunnen regelen maar bij de stroom als je die omlaag doet zakt de voltage ook en dat zou niet moeten maar zal vast bij een duurdere ook kunnen zijn

https://nl.aliexpress.com/item/32879492925.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Arco

Special Member

Of een step-down (buck) converter die zijn MOSFET 100% aan kan zetten.

Switchers met 100% duty-cycle zie je maar weinig met zulke hoge ingangsspanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ze zijn er wel, meestal met externe MOSFETs, maar of je een bruikbare module gaat vinden is de vraag; zelf ontwerpen en bouwen lijkt me voor de TS nog een paar bruggen te ver.

Edoch: "heb is voor 4 10mm witte leds in serie die in alle huisjes van de modelbaan zitten maar ook de seinen en wisselmotors en die mogen van mij met max 12v gevoed worden"

Waarom "mag dat van jou" maar 12V zijn? Een weerstand in serie zetten die je hebt uitgerekend voor 24V lijkt me een VEEL simpelere oplossing. Daarbij, jaag jij 6A door zo'n LED? Je hebt het eerst over 4A en later over 6A, het lijkt erop dat je veel meer dan 4 LEDs hebt, en ze steeds per streng van 4 inschakelt, klopt dat?

Je hebt nu een 24V 10A voeding, met een grote omvormer die de helft van het vermogen weggooit, waarom gebruik je niet gewoon een 12V voeding?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

er komt later veel meer bij wat op 12 en of 24v werkt

als je goed leest zie je dat ik meld dat de 6a niet door de led is maar de convertor pas bij 6a warm word licht warm

er word ook geen vermogen weggooit door de omvormer
maar gewoon niet gebruikt

en de weerstanden kunnen ook weer heet worden en met huisjes van plastic gaat dat niet goed

en als ik die voor 24v bereken en er staat weer minder spanning op branden ze niet goed

en een automatische weerstand heb ik niet kunnen vinden

maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om te vinden wat ik zoek

Arco

Special Member

Je hebt een buck converter nodig met 100% duty-cycle: https://www.rohm.com/products/power-management/switching-regulators/in…
Als complete module zie je die niet zo veel, zelf bouwen kan natuurlijk wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 september 2020 20:01:39 schreef modeltreiner:
maar zo moeilijk moet het toch niet zijn om te vinden wat ik zoek

Nee hoor, het kan heel eenvoudig. Koop een Meanwell voeding van 24V en een van 12V. En vergeet die tussenstap met een convertor.

Op 15 september 2020 20:00:43 schreef modeltreiner:
er word ook geen vermogen weggooit door de omvormer
maar gewoon niet gebruikt

Echt waar joh? Ik denk dat je nog snapt hoe die 12V regelaar met die 2 2N3055 torren werkt.

en de weerstanden kunnen ook weer heet worden en met huisjes van plastic gaat dat niet goed

Ik zou de weerstanden ook niet in een huisje zetten, maar ergens erbuiten. Als het meerdere strengen LEDs zijn, kun je elke streng zijn eigen weerstand geven, waardoor je de warmte kunt verdelen.

en als ik die voor 24v bereken en er staat weer minder spanning op branden ze niet goed

bij LEDs moet je de stroom regelen, de spanning zoeken ze zelf wel uit, het zijn immers diodes met een hele steile U/I karakteristiek. Het maakt echt niets uit of je met 12V, 24V, of welke gelijkspanning dan ook begint, zolang dat hoger is van de Vf van de LEDs; de stroom bepaald de opbrengst.

en een automatische weerstand heb ik niet kunnen vinden

Dat heet een stroombron, en dat kun je eenvoudig maken, bijvoorbeeld met een LM317 en een weerstand, maar niet voor 4A; voor meerdere strengen, met elk een lagere stroom, kan dan wel. Als je perse een stroombron van 4A wilt kun je dat ook doen met een paar dikke transistors (je moet immers ~50W kwijt), plus een kleine transistor om te sturen en een handjevol weerstanden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken