Electrabuis & zonbestendig

Anoniem

Goededag,

Ik wil aan mijn huis een 2-tal cameras hangen. Deze cameras worden met UTP en 12V gekoppeld. Nu is de enige route naar het koppelpunt via de zuidkant van mijn huis waar de zon vol op staat.
Welk type buis is hiervoor het meest geschikt? Creme, grijs of wit? Of zijn er speciale buizen die UV geschikt zijn en hiervoor beter voor kunnen worden gebruikt?

Note: WiFi is geen optie.

/Willem

Ha wvdakker,

Het is net een andere kleur eerder een toestand namelijk zwart polvalit die is bij uitstek geschikt om in de zon te hangen.
Heb ik vroeger ooit gebruikt op het werk prima :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

grijze, slagvaste buis.
De creme/gele is niet UV-bestendig

Maar eigenlijk wil je de kabels van binnenuit laten lopen, zodat men niet de kabel zelf kan doorknippen.

Met UTP en 12V? Een IP camera kun je gewoon via POE voeden, tenzij het een merkloos goedkoop ding is.
Gebruik zoiezo goede netwerkkabel, geen aluminium of staalrommel. Bij voorkeur ook geschikt voor buitengebruik (tenzij je het 100% dicht in een buis krijgt). De Ubiquiti Toughcable is bv prima geschikt.

Arco

Special Member

Ik gebruik ook grijze buis voor mijn satellietschotelkabels. Prima voor buitengebruik, zit er al meer als 10 jaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Hostaliet inderdaad, dat ziet er ook meteen een stuk beter uit dan die gele meuk

Arco

Special Member

Maak wel een gaatje in de buis op het laagste punt, dan kan water eruit.
Anders komen de kabels in het water te staan, veel kabelsoorten worden daar keihard door...

(water komt er altijd in te staan, als het niet door regen is dan is het door condens...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die UV bestendige buizen zijn allemaal zwart of grijs. Vooral zwart wordt in de volle zon loeiheet. Is dat niet schadelijk voor de kabel?

Anoniem

Op 16 september 2020 09:46:23 schreef DJSmiley:
grijze, slagvaste buis.
De creme/gele is niet UV-bestendig

Maar eigenlijk wil je de kabels van binnenuit laten lopen, zodat men niet de kabel zelf kan doorknippen.

Met UTP en 12V? Een IP camera kun je gewoon via POE voeden, tenzij het een merkloos goedkoop ding is.

Thanks.

Vanuit binnenuit wordt lastig en is geen optie.

RPi 1B ondersteunt geen POE (of wellicht alleen via extensie). Daarnaast heb ik een 12V aansluiting naast de ethernet switch. Dus POE is niet nodig.

Op 16 september 2020 09:46:23 schreef DJSmiley:
grijze, slagvaste buis.
De Ubiquiti Toughcable is bv prima geschikt.

Neem ik mee.

Op 16 september 2020 10:19:11 schreef Arco:
Maak wel een gaatje in de buis op het laagste punt, dan kan water eruit.
Anders komen de kabels in het water te staan, veel kabelsoorten worden daar keihard door...

Neem de tip mee.

Anoniem

Is een hostalit buis net zo eenvoudig te buigen als een beige buis?
Of is het stugger en krijg ik buigribbels?

ook hostalliet buis wordt rot na jaren in de volle zon hangen. wil je dat het heel blijft, dan neem alu buis. hostalliet blijft wel hangen, maar slagvast is ie op zeker niet meer na enige jaren UV happen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je je huis schilder, dan schilder je gewoon je buis mee.

Ha wvdakker,

Het buigen van hostalit gaat prima even de buis warm maken niet met een brander of zo maar met je hand wrijven en in een keer een ruime bocht buigen.
Maar ik realiseer mij dat is een kwestie van ervaring !

Alleen is hostalit niet UV bestendig dus de kleur zal lichter worden na verloop van tijd.... de enige kunststofbuis die UV bestendig is had ik in mijn reactie al genoemd en dat is polvalit deze is zwart (donker grijs) tot minstens 60°c omgevingstemperatuur.
Er gaf iemand een reactie dat zwart erg heet zou worden dat kan je algemeen niet zo stellen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

pipelife polvalit ken ik wel, gaat er een ruime 170km op een jaar door op t werk. als je die bij de juiste leverancier bestelde kreeg je met pasen voor elke x meter buis een doos eieren.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 22 september 2020 18:42:42 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer