Elektrische boiler boven het bad, mag dat ?

Kennis is opzoek naar een woning, komt nu deze situatie tegen en heeft daar zijn twijfels bij.

Bron: https://www.funda.nl/koop/den-haag/appartement-41009050-kornalijnhorst…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

https://www.lamp123.nl/data/upload/images/ip-zone-overzicht-01.jpg

Ik vind het dom. Maar als de boiler ip44 is, dan zou het mogen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Wat is het verschil in de 2x IP44 op de tekening? Of bedoelen ze daar klasse 2 mee?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Is die wasmachine IP44? Die kan je vanuit het bad makkelijker aanraken,
Wees blij dat er niet zo'n suïcide douchekop zit.

Die wasmachine neemt de verkoper mee, die kan je ook in de keuken zetten, de situatie rond de boiler is moeilijker aan te passen.
Ik zal hem vragen of weet welk merk / type de boiler is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mvdk

Golden Member

Hoe word het huis verwarmd? Had ik in mijn eerste post moeten vragen..

Of het mag weet ik niet, voor mij is het meer de vraag of ik het zou willen.
Ik zou het in ieder geval niet willen, dan maar een doorstroomverwarmer iets verder weg van het bad.

is het een probleem om die boiler achter de wasbak door de muur heen te boren en in die kast te plaatsen?

badkamer wordt ook niet mooier van zo'n ding erin

mvdk

Golden Member

Als het een appartement of flat is, met blok of wijkverwarming, dan is het lastig. Maar als er ergens achter een van de muren een eigen CV wandketel hangt, zonder tapwater (komt nog geregeld voor) dan is het een kwestie van keteltje vervangen en een paar meter pijp.

lijkt erop dat er ooit een geyser hing, maar is met de verbouwing een boiler geworden. ding hangt aan de waterleidingen, dus potentiaal vereffend met de kraan aan het bad. echter hangt ie idd te dicht boven het bad, wel aanraakveilig, maar de ip norm is geeneens ip44. lijkt me een inventum boiler..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

In België mag een vast opgestelde waterverwarmer in zone 1, als die ipx4 is.

Of het verstandig is, dat is een andere vraag.

Ik heb er zien hangen boven het bad met de afdekkap er af, zag je aansluitpunten van het verwarmingselement gewoon zitten.

En bvb een sunshower in de douche wordt ook afgekeurd want dat is geen waterverwarmer.

al verschillende keren gezien in woningen. ik vind het maar niks. boilerton begin snel te roesten zo.

enige voordeel is het ontkalken, kan je de onderkant er gewoon afschroeven en valt alle water in het bad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Toen dit gemaakt werd mocht het. Nu mag het niet meer bij NIEUWE gevallen.
Vervanging van de boiler mag dus gewoon.

Ik zou het zelf niet willen, evenals de wasmachine in de badkamer, maar soms heb je geen keuze....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Eerlijk gezegd zou ik die hele badkamer eruit slaan.
Douchen in een bad...
De kans dat je je nek breekt omdat je uitglijd is hier groter dan electrocutie door de boiler.
Het ding is met de aarde en kraan vereffend door de koperen leidingen en is als het goed is ook nog geaard via de aansluitkabel.

Mooie douche cel van 90x90 erin en dan heb je nog ruimte voor een mooie boiler ingebouwd in een nette kast met extra bergruimte voor de handdoekjes etc.

Voorkeur zou bij mij uitgaan naar een combiketel maarja ik weet niet hoe die tempel verwarmt wordt.

Och en die tegels om dat luikje zijn gewoon tenekrommend ?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

dat luikje is omdat het leidingkanaal van die flat daar achter loopt. centraal gestookt pand, maar de flats hebben wrs wel gas..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2020 20:31:01 schreef Toeternietoe:
Toen dit gemaakt werd mocht het. Nu mag het niet meer bij NIEUWE gevallen.

ja, en ik maak me volgende bedenking... vroeger mocht het, en toen was er nog geen vereffening, geaard rooster in de grond, verliesstroomschakelaar, aarde en noem maar op.

Kortom, toen kon je zeggen dat er duidelijk gevaar was op elektrocutie bij een fout of veel water op de boiler.
Ondertussen zijn er zoveel maatregelen genomen dat dodelijke elektrocutie quasi uitgesloten is, en nu mag het niet meer.. :-)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 september 2020 23:47:02 schreef kris van damme:
[...]

ja, en ik maak me volgende bedenking... vroeger mocht het, en toen was er nog geen vereffening, geaard rooster in de grond, verliesstroomschakelaar, aarde en noem maar op.

Kortom, toen kon je zeggen dat er duidelijk gevaar was op elektrocutie bij een fout of veel water op de boiler.
Ondertussen zijn er zoveel maatregelen genomen dat dodelijke elektrocutie quasi uitgesloten is, en nu mag het niet meer.. :-)

Dat is met meerdere zaken zo.
Vroeger mocht je met de auto net zo hard als je kon/wilde.
Nu zijn er kreukelzones, airbag, veiligheidsgordels etc, en mag je maar 100 km/h

De maatschappelijke acceptatie (en kosten) van een dode door ongelukken zijn nu eenmaal heel anders dan vroeger.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is een Inventum EDR-50:

IPX5 bescherming waardoor de boiler boven en bad of vlakbij een douche kan worden geplaatst

https://www.inventum.com/producten/edr-50-laagvermogen-boiler/

Appartement met blokverwarming en kook gas aansluiting in de keuken.

Voor hem is het verder niet interessant aangezien er al boven de vraagprijs geboden schijnt te zijn, da's standaard tegenwoordig...

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 16 september 2020 09:59:36 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dit is een vrij standaard opstelling in oudere (jaren '60) flats. Heb er destijds ook zo een naast de douchekop gehad.
Zeker in huur situaties kun je daar niet veel aan veranderen zonder het te moeten herstellen na vertrek van de woning.

wat betreft het overbieden; dat is tegenwoordig standaard.
flats die je 5 jaar geleden voor iets meer dan een ton kon kopen (en jaren te koop stonden) gaan nu voor het dubbele binnen een week of 2. Voor huur geldt een beetje het zelfde.

RTFM, dan pas vragen...
Anoniem

Op 15 september 2020 19:54:58 schreef evelo:
In België mag een vast opgestelde waterverwarmer in zone 1, als die ipx4 is.

Dat lijkt me niet correct. In volume2 mag het, in volume1 mogen enkel elektrische toestellen op zeer lage veiligheidsspanning, dus lager dan 12V ac én ze moeten ip44 zijn..behalve als de voeding minder is dan 6Vac.

En in Belgie moet tegenwoordig bij verkoop de installatie gekeurd worden.
Ik zie ook nergens bij de uitzonderingen voor oude installaties dat het mag. Al is het begrip oude installatie (van voor 1981) die correct aangelegd is een beetje rekbaar. Daar zou je niettemin problemen kunnen verwachten.

De situatie in Nederland ken ik onvoldoende om daar iets over te zeggen.

Het kan erger:
Ik heb op reis in een ontwikkelingsland (ik meen Guatemala) wel eens een douche aangetroffen met een elektrisch verwarmingselement. Het geheel bestond uit losjes gemonteerde en ongeisoleerde draadjes. Van aarding niets te bespeuren. Weliswaar maar 110V, maar toch...

Ik heb de stekker eruit getrokken en een koude douche genomen :)

Arco

Special Member

Bij mijn ouders hing de boiler ook op die manier. Hoewel het mag zou ik het toch niet prettig vinden.

Ik zou een onbehaaglijk gevoel hebben iedere keer als ik in bad zat met zo'n bom boven je hoofd...
(er kan tenslotte altijd wat mis gaan. Al valt 'ie maar van de muur, 't ding weegt tenslotte iets van ruim 100+ kg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Op 16 september 2020 10:40:25 schreef R-Yen:
Het kan erger:
(...)

Zie mijn eerdere post:

Op 15 september 2020 19:19:56 schreef mvdk:
(...)
Wees blij dat er niet zo'n suïcide douchekop zit.

Anoniem

Ik vind het fout om steeds te verwijzen naar extreme situaties in arme landen om onveilige situaties alhier goed te praten. Daar is een mensenleven iets minder waard .

Er zullen in Mongolië vast wel nomaden wonen die geen zeep kennen.
Maar of dat een excuus is om je thuis niet meer te wassen?

mvdk

Golden Member

Ik vind het fout om steeds te verwijzen naar extreme situaties in arme landen

OK, mee eens. Maarr: ons energiebedrijf, en ik denk ook andere gemeentelijke energiebedrijven, deden in de jaren kort na de oorlog en daarna actief aan voorlichting en acquisitie om de mensen meer comfort in huis te bieden. Immers, in nederland tenminste, zag je kort na de oorlog mensen met een tonnetje op een kruiwagen bij de waterstoker warm water halen. Daar probeerden de bedrijven wat aan te veranderen
Een voorbeeld was de verhuur van keukengeysertjes. Handige doehetzelvers connecteerden dan de "badkamer" aan de keukengeyser, en in sommige gevallen werd dat ding zelfs ín de badkamer geïnstalleerd. We hoeven echt niet zover te gaan om voorbeelden in exotische landen erbij te slepen.
Er word in dit topic gesproken van kookgas. Met of zonder gasmeter? (Dat bestaat, zonder gasmeter) Er zijn er zat geweest die de boiler eruit gedaan hebben, en een keukengeysertje geïnstalleerd hebben. Daar zijn heel wat incidenten mee geweest en ongelukken door gebeurd, veel met dodelijke afloop. Het aantal geplofte boilers en andere boilergerelateerde ongevallen, is in vergelijking daarmee te verwaarlozen.
Ik vind de situatie op de foto nog wel aanvaardbaar. Het kan erger.