Installatie zonnepanelen

Niet zeker, maar ik heb verschillende automaten en bij een aantal automaten zitten er twee draden in, deze automaten hebben ook 2 aparte gaten. Ik ga ervan uit dat deze er dus voor ontworpen zijn. Dit lijkt mij ook logisch, je gaat geen schakelaar ontwerpen voor een aansluiting van meerdere draden, maar met maar een enkel aansluitpunt, toch?

De hoofdschakelaar heeft maar één montage mogelijkheid en er zit immers ook nog een aparte rails onder waarop staat dat wanneer er een hoofdschakelaar aanwezig is, de voeding op de rails aangesloten moet worden

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2020 17:29:04 schreef Sidney195:
De hoofdschakelaar heeft maar één montage mogelijkheid en er zit immers ook nog een aparte rails onder waarop staat dat wanneer er een hoofdschakelaar aanwezig is, de voeding op de rails aangesloten moet worden

Daar zou ik graag een plaatje (foto) van willen hebben.
De voeding doe je zonder onderbreking op de hoofdschakelaar, vanaf de hoofdschakelaar kun je naar verdeelrail gaan.
In een kast moet je zo min mogelijk komponenten hebben die onder spanning blijven staan bij uitgeschakelde hoofdschakelaar.
Ook dat kun je vinden in de NEN61439.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat is te zien op de foto van een pagina terug. Aan de onderzijde van de hoofdschakelaar gaan 3 fase en een nul direct naar de meter. Vanaf de bovenzijde gaat er 3 fase en een nul naar de aansluitrail en dan nu ook nog 3 fase en een nul naar de nieuwe alamat van de PV.

Op 16 september 2020 16:56:21 schreef Sidney195:
..
4 uur of 10 minuten maakt overigens wel een groot verschil, bij 4 uur is de warmteontwikkeling namelijk een stuk groter waardoor materiaal verder uitzet en krimpt. Dit begrijp zelfs ik als niet elektricien ;)
...

Nou... die klemmen en de koperen bedrading geleidt de warmte goed. De warmte die bij een goede schroefverbinding vrijkomt is enkele Watts bij tientallen Ampere. Bij een slechte verbinding, ja dan kan het gaan etteren, maar dat zal je heel snel merken/ruiken.

Dat de goede verbinding slecht gaat worden, ja het kan. Maar dat wil nog niet zeggen dat héél je groepenkast uitbrandt.

Hang er een rookmelder in als je het zo spannend vindt.

NEN1010 is een richtlijn, als een bedrijf zich hier aan houdt kan iedereen er vanuit gaan dat er géén stopcontact onder de douche wordt gemonteerd. Verboden is dat niet, maar een geval 'dood door schuld' zou een gevolg kunnen zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 september 2020 17:48:35 schreef Sidney195:
Dat is te zien op de foto van een pagina terug. Aan de onderzijde van de hoofdschakelaar gaan 3 fase en een nul direct naar de meter. Vanaf de bovenzijde gaat er 3 fase en een nul naar de aansluitrail en dan nu ook nog 3 fase en een nul naar de nieuwe alamat van de PV.

Dat het zo zit kan ik op de foto niet zien.
Dit verhaal is tegenstrijdig aan je vorige vehaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Mooi is het niet maar als het effectief kooiklemmen zijn dan lijkt het risico mij klein.

Solarkabels die los in de wind liggen en kunnen schuren daar zou ik wel op verder gaan.

Bijgevoegd een misschien wat duidelijkere foto.

Er hangt een rookmelder, maar ik hoop die nooit nodig te hebben. Brand in een ruimte waar ook de gasaansluiting zit lijkt me zeer vervelend. Zeker als het te voorkomen is.

Belangrijk vind ik dat het gewoon op een goede en veilige manier is aangesloten.En in mijn geval is die mogelijkheid er ook gewoon, de strook heeft gewoon nog een aansluiting vrij.

De meningen over hoe de aansluiting gemaakt is zijn hier wisselend. Ik heb het idee dat sommige toch genoeg zouden nemen met een 'halve' oplossing. Niet helemaal slecht, maar ook niet gewoon juist zoals het zou horen.

Ik vind het fijn om die meningen toch gehoord te hebben. Het lijkt erin ieder geval op dat de boel nu niet direct op in brand vliegen staat.

Wel ga ik het laten aanpassen, desnoods door een ander bedrijf dan degene die het geïnstalleerd heeft.

Zoals ik al eerder gezegd heb : prutswerk. Voor het zelfde geld en tijd was het in 1 x goed.

A door aansluiting op de verzamelrail
B door twinhulzen
of
C als je dan toch 2 draden in de klem wil vrotten gebruik dan ongeïsoleerde deze passen netjes naast elkaar.

Uiteindelijk is alles netjes opgelost. Helaas heeft het 4 bezoeken gekost (laatste bezoek was van andere monteurs). Deze hebben alles nagelopen en waar nodig opnieuw aangesloten. Dit betrof dus de aansluiting in de meterkast, de kabel van omvormer naar de meterkast, de DC bekabeling, ongeveer alles dus |:( De panelen lagen ook verkeerd, maar waren eerder al verlegd.

Ben blij dat het werkt, maar wel jammer dit. Ik heb nog een beetje technische kennis, maar bij het gros van de mensen waar ze aan het werk gaan is het waarschijnlijk gewoon een gevaarlijke puinzooi. Bedrijf had aangegeven met de monteurs in gesprek te gaan...