Netspanning test box

Ter vervanging van een serielamp (die vaak nog te hoogohmig is), zou ik een 230v AC testbox willen maken die de spanning uitschakelt bij het overschrijden van een bepaalde stroom. Een soort van programmeerbare regelbare resettable fuse dus. Eventueel met Arduino.

Tot mijn verbazing is daar vrij weinig voorbeelden van te vinden. Heeft iemand al zoiets gemaakt die ik zou kunnen gebruiken als referentie?

Arco

Special Member

Motorbeveiliging? Die zijn er ook instelbaar.
Je moet er ook rekening mee houden dat meeste moderne apparatuur een enorme inschakelstroom heeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een motorbeveiliging is veel te traag vrees ik. In die tijd zijn alle halfgeleiders in het te testen toestel al opgeblazen.
In mijn uiteindelijke oplossing zou het de bedoeling zijn om een trage en snelle uitschakeling te configureren.
Vermoedelijk hebben andere mensen al iets gelijkaardigs gemaakt, of zijn ze al te koop. Vandaar mijn vraag, om eruit te leren.

[Bericht gewijzigd door Memorex op woensdag 16 september 2020 15:20:46 (21%)

mvdk

Golden Member

Ter vervanging van een serielamp (die vaak nog te hoogohmig is),

Dan zet je er toch een aantal parallel? Of je neemt zo'n 250W kacheltje.
En dat aantal lampen behoeft ook niet eindig te zijn.

Edit:
Een variac kan ook een mogelijkheid wezen.
Voor alle gevallen geld: als je iets ruikt ben je al te laat.

Dat klopt uiteraard, maar het lijkt mij wel een leuk projectje om iets 'slimmers' te maken.

Zelf had ik gedacht om iets te gaan maken met een ACS712 (of gelijkaardig) Hall-effect sensor en een triac op de uitgang. Eventueel ook nog een relais in serie met de triac om wat zekerder te zijn.

[Bericht gewijzigd door Memorex op woensdag 16 september 2020 15:43:08 (52%)

pietplof

Golden Member

Het is mij duidelijk wat je wilt.....

Je vroeg er niet om maar. Ik ken zo'n apparaat niet.

Al vele jaren krijg ik apparaten op mijn hobbytafel en allemaal hang ik die eerst aan een variac voorafgegaan door een scheidingstrafo.
De variac start op ,,o" en vervolgens draai ik de spanning op.
De amperemeter houd ik goed in de gaten.

Zodra deze onrustbarend richting de 8 Ampere gaat en niet de neiging heeft terug te lopen is er iets aan de hand en verbreek ik de verbinding.
Dat heeft, tot nu toe, geen problemen opgeleverd en ,ondanks mijn tamelijk luie inslag, heeft deze methode ook geen aanleiding gegeven iets beters te verzinnen.

Ben natuurlijk wel benieuwd of er collegae zijn die iets ingenieuzere oplossingen toepassen maar dan was dat wel al eerder langsgekomen.

festina lente

Ik heb in mijn testkastje een automaatje van 4A zitten:

https://www.conrad.nl/p/siemens-5sl4104-6-zekeringautomaat-1-polig-4-a…

Dat is voor audioapparatuur ed meer dan voldoende.

trage en snelle uitschakeling te configureren.

B & C karakteristiek gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 16 september 2020 17:42:40 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Urdox ballast buizen en ijzer-waterstof ballast lampen ??

Deze gedragen zich als (wissel)stroom stabilisatoren.
Je moet er wel voor op beurzen en eBay zoeken. Vooral eBay Duitsland biedt ze regelmatig aan. stromen van tientallen mA tot een aantal ampères. Parallel en serie schakelen is mogelijk.

Ze kunnen zéér heet worden!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

U bedoelt: zeer héét worden...

Tidak Ada

Golden Member

Klopt :+

Thanks, T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 16 september 2020 22:39:14 (50%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is net zoiets als een labvoeding met een Foldback karakteristiek.
Als je iets in stroom wil zetten, zodat alles binnen de perken blijft schakelt hij terug naar een waarde waar je niets mee kunt,
Ik noem bijv de reparatie van een versterker. Die start ik op met een externe voeding in stroombegrenzing. Je kunt dan gewoon nog een heleboel meten, zonder dat de voeding afschakelt. Dan kun je weinig meer meten!

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Kan natuurlijk wel met een ACS712. (ikzelf gebruik de ACS733, die is wat handiger, heeft een FAULT uitgang)
Alleen een kwestie van de data interpreteren met een microcontrollertje... (met de FAULT uitgang kun je eventueel 'hard' schakelen)

De ACS733 heeft ook een veel betere galvanische scheiding door de grotere SO16 behuizing, bij SOP8 is dat bedenkelijk...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 17 september 2020 00:16:01 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com