Elektrische boiler boven het bad, mag dat ?

Anoniem

Mvdk, Vind je dat aanvaardbaar uit veiligheidsoogpunt? Ik niet.

IP44 betekent beschermd tegen opspattend water.

De aansluitkap van de boiler kan recht in de straal van de sproeikop van de douche staan. Hier staat ie op de foto in zn laagste stand, maar doorgaans wordt ie wat hoger geplaatst voor volwassenen.

Bescherming tegen waterstralen vereist een hogere beschermingsgraad minimaal IP65.

Even terzijde gelaten dat zo'n plaatsing eigenlijk niet mag.
Ook in Nederland is IP44 voor zone 2 bedoeld.
Er zal ook wel geen equipotentiale verbinding zijn tussen boiler en waterleiding en hoe zit het met de aardlekschakelaars? en de aarding?
Wie die situatie wil behouden, zou er een van 10 mA moeten voor de boiler plaatsen.

;

mvdk

Golden Member

Op 16 september 2020 14:46:59 schreef grotedikken:
Mvdk, Vind je dat aanvaardbaar uit veiligheidsoogpunt? Ik niet.

IP44 betekent beschermd tegen opspattend water.

Op de vorige page doet DK een mooie oplossing aan de hand:

Op 15 september 2020 19:43:29 schreef DK:
is het een probleem om die boiler achter de wasbak door de muur heen te boren en in die kast te plaatsen?

badkamer wordt ook niet mooier van zo'n ding erin

[bijlage]

Hopen maar dat een toekomstige eigenaar van het appartement hier langs komt

Edit:

Er zal ook wel geen equipotentiale verbinding zijn tussen boiler en waterleiding en hoe zit het met de aardlekschakelaars? en de aarding?

Dat van die verbinding van alle edele delen in die badkamer is een aandachtspuntje. Het luikje in het tegelmuurtje kán een aanwijzing zijn dat daar het CAP zit. Aanwezigheid aardlekschakelaar(s): tzou kunnen, gezien de leeftijd van de flat. Aarding: voorzeker TN stelsel.
Even Off topic
Hoe doen ze dat in B eigenlijk met zo'n flatgebouw? Ik proef hier nogal weleens wat koudwatervrees voor TN systemen in B. Evarist met zijn aardingsprobleem zou hier zeker mee geholpen zijn...

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 16 september 2020 15:11:37 (34%)

Anoniem

Op 16 september 2020 15:02:45 schreef mvdk:
[...]
Op de vorige page doet DK een mooie oplossing aan de hand:
[...]

Nu heb je het over een oplossing waarvan we niet weten of het mogelijk is en breekwerk.
Ik had het erover dat jij de huidige situatie aanvaardbaar vindt terwijl ik huiver als ik zie dat de straal van de douchekop recht op de boileraansluitkap kan sproeien die daarvoor onvoldoende afgeschermd is....

Aanwezigheid aardlekschakelaar(s): tzou kunnen, gezien de leeftijd van de flat.

Ik woon zelf een paar straten verder en de meeste van die flats hebben nog groepen met schroefdoppen, geen aardlek en geen hoofdschakelaar. De aparte groep is voor de boiler, daar zit tevens de dag/nachttarief schakelaar in.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
evelo

Golden Member

Op 16 september 2020 10:31:59 schreef grotedikken:
[...]

Dat lijkt me niet correct. In volume2 mag het, in volume1 mogen enkel elektrische toestellen op zeer lage veiligheidsspanning, dus lager dan 12V ac én ze moeten ip44 zijn..behalve als de voeding minder is dan 6Vac.

En in Belgie moet tegenwoordig bij verkoop de installatie gekeurd worden.
Ik zie ook nergens bij de uitzonderingen voor oude installaties dat het mag. Al is het begrip oude installatie (van voor 1981) die correct aangelegd is een beetje rekbaar. Daar zou je niettemin problemen kunnen verwachten.

De situatie in Nederland ken ik onvoldoende om daar iets over te zeggen.

Net even nagekeken in het AREI.

Onderafdeling 7.1.5.3

Algemeenheden:
Het gebruik van elektrisch materieel in de volumes 0 en 1 moet zoveel mogelijk worden beperkt.

c. Elektrisch materieel in volume 1
In het volume 1 zijn enkel toegelaten:
- elektrisch materieel dat gevoed wordt op zeer lage veiligheidsspanning overeenkomstig de waarden weer-
gegeven in tabel 7.2. Het voedingstoestel voor deze zeer lage veiligheidsspanning moet zich buiten de vo-
lumes 0, 1 en 2 bevinden;
- vast opgestelde, op laagspanning gevoede toestellen voor de productie van sanitair warmwater.

Op 16 september 2020 16:45:34 schreef Roland van Leusden:
[...]

Ik woon zelf een paar straten verder en de meeste van die flats hebben nog groepen met schroefdoppen, geen aardlek en geen hoofdschakelaar. De aparte groep is voor de boiler, daar zit tevens de dag/nachttarief schakelaar in.

[bijlage]

oude meuk dan, kastje van de jaren 50/60. kan er binnenkort 1 gaan vervangen, zit nog een stoffen hoofdaardedraad in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Zonder aardlekschakelaars ga ik GD toch wel een beetje gelijk geven.

Edit: had die flats iets jonger ingeschat.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 16 september 2020 21:11:27 (25%)

Anoniem

Op 16 september 2020 19:59:53 schreef evelo:
[...]

Net even nagekeken in het AREI.

- vast opgestelde, op laagspanning gevoede toestellen voor de productie van sanitair warmwater.

Je hebt gelijk, het schaamrood bedekke mijn wangen.

Ik heb me gebaseerd op het document van 'aib Vincotte', dat het AREI voor huisinstallaties beschrijft.En daar staat die laatste zin niet in vermeld.In het AREI zelf wel, ook in de versie die ik heb.
Dat lijkt me toch een essentiële fout van Vincotte.

Als je al niet meer op het keuringsbureau kunt betrouwen...

Enfin,ik vind het maar een gevaarlijk iets, zeker als vermoed wordt dat er geen aardlekschakelaars zijn.

evelo

Golden Member

Ik vind het ook gevaarlijk maar volgens de wet mag het.
Maar je moet warm water wel letterlijk nemen. Een elektrische handdoekdroger naast/boven je bad in zone 1 mag niet, zelfs al is die IP44 of meer.

Gelukkig komt het niet veel meer voor. En als er geen aardlekschakelaar zit is het in België toch al game-over bij de keuring.

Ik heb het al eens gezegd: de uitdrukkingen 'je moet dat interpreteren' en 'je moet je gezond verstand gebruiken' passeren regelmatig bij dergelijke technische wetgevingen.