diepvrieskastje geschikt maken om te gebruiken in camper of caravan

Ik heb echt de ballen verstand van witgoed, dus wellicht stel ik hier een kompleet absurde vraag:

Via-via heb ik vernomen dat het goed mogelijk is om een diepvrieskist (tafelmodel) met tussenschakeling van een omvormer aan te sluiten op de 12-volt accu van mijn camper.

Nu blijkt dat ik daar een "zuivere-sinus-omvormer" voor nodig heb en die dingen zijn nogal prijzig!

Mijn camper-koelkastje (dit is geen compressor-koelkast) functioneert dankzij het toevoeren van warmte (230V , gas of 12V) en ben benieuwd of ik het koelsysteem van de compressorkoelkast/diepvries daarmee ook in werking kan zetten?

Ik heb namelijk nog een oud campingkoelkastje staan en zou dus dat specifieke gedeelte kunnen overzetten.

Is dat mogelijk en werkt het dan ook? Of valt dit onder het hoofdstuk "absoluut absurde ideeen"?

Opzichter

Men kan vast de absorbtie koelmachine uit een camping koelkast overzetten in een andere kast, met dezelfde eigenschappen (formaat, isolatie) voor ongeveer hetzelfde resultaat.
Maar het wordt een prutsel en het is dan dus qua eigenschappen geen vrieskist meer.

koelsystemen ombouwen is niet mogelijk, helaas.. Maar een sinus omvormer valt op zich mee, rond de 200 Eu heb je wel 1 met 2000W vermogen zelfs.. ( Heb je wel nodig IVM opstartstroom compressor)

12-volt accu van mijn camper

Daarvoor heb je dan wel een beste accu van minimaal 100Ah nodig. Zo'n omvormer + compressor koelkast combinatie trekt flink wat stroom. Daarom worden er in caravans en campers dan ook zgn absorptie koelkastjes gebruikt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je hebt in een camper eigenlijk 2 opties als je niet afhankelijk wilt zijn van de paal

- Absorbtiekoelbox op gas
- Compressorkoelbox op 12V, of via een geschakelde omvormer.

In het laatste geval heb je wel voldoende accucapaciteit nodig. Reken op 25-30Ah per dag, afhankelijk van de temperatuur en koelkastgrootte.

Een 100Ah accu is dan wel zo'n beetje het minste als je een paar dagen vrij wilt staan. En die capaciteit mag je keer 2 doen als je nog een loodaccu hebt (Die kun je niet >50% ontladen)

Met zonnepanelen kun je een hoop compenseren, idem als je dagelijks rijd en via de dynamo kan bijladen. Heb je dat allemaal niet, dan moet je of een goede accu hebben, of op gas gaan (absorbtie).

Bij kant en klare campers is upgraden naar Lithium vaak de beste oplossing, omdat je niet de ruimte hebt om veel loodaccu's mee te slepen (Zowel kwa gewicht als fysieke plek niet: Meestal zitten ze onder de stoel,tesamen met de zekeringen en de hele handel)

vergeten

Golden Member

Op 13 september 2020 18:14:15 schreef opzichter:
Ik heb echt de ballen verstand van witgoed, dus wellicht stel ik hier een kompleet absurde vraag:

Ik heb namelijk nog een oud campingkoelkastje staan en zou dus dat specifieke gedeelte kunnen overzetten.

Misschien handig te vermelden waarop dat campingkoelkastje nu werkt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De compressor e.d. overzetten in een campingkoelkast is geen optie want daarvoor moeten de leidingen losgemaakt worden en stroomt het koude middel weg en is het gelijk einde oefening. Om een vriezer op 230 volt te laten werken is geen sinusomvormer noodzakelijk want er zit geen elektronica in. De vraag is wel of u een vriezer met een compressor in de camper zelf wil hebben want als de compressor aanslaat is het geluid zeker in de nacht behoorlijk irritant. Ik weet niet of de camper behalve een start accu voor de motor ook nog een speciale accu voor de aanwezige koelkast heeft want een externe omvormer gebruikt bij het omzetten van 12 volt gelijkspanning naar 230 volt wisselspanning een enorme hoeveelheid stroom.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb in mijn kampeerbus een compressorkoelkastje dat draait op de 12V=/70Ah woonbatterij. Er is een vriesvak aan maar ik heb dat eigenlijk nog nooit gebruikt. Eigenlijk moest ik dat toch maar eens gaan doen, al was het maar om ijsblokjes te hebben voor bij de anisette.

Het gebruik van een "huishoud"toestel heeft twee stevige nadelen in een (kampeer)voertuig:

1/ de aanloopstroom is heel stevig. Stel dat de diepvriezer nominaal 200 Watt trekt, dan kan enkel een omvormer van pakweg 1000 Watt de opstartpiek verwerken - en die gaat inderdaad aardig in de papieren lopen.

2/ huishoudtoestellen zijn ontworpen om stil te staan, en perfect verticaal; kampeervoertuigen hobbelen tijdens het rijden, en worden niet door iedereen altijd en overal perfect horizontaal geparkeerd voor de nacht. Hoe nadelig dat is, dat kan ik niet inschatten, maar het lijkt me toch wel een argument om rekening mee te houden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben in een grijs verleden in het bezit van een motorjacht geweest die uitgevoerd was met twee loodaccu's één voor het starten van de motor en de ander voor de interne apparatuur. Door een diodebrug werden die accu's van elkaar gescheiden maar zodra de motor gestart werd werd de laadspanning over beide accu's verdeeld. In een camper geldt eigenlijk hetzelfde principe maar de accu vorm is veranderd een loodaccu met een hoge startcapaciteit voor de motor en een toen nog tractie accu genoemd en zou nu maarzo een gel accu kunnen zijn voor de interne apparatuur. Het voordeel is dat zo'n accu bij gelijkmatige stroom afname het langer volhoudt. Op die accu kan een omvormer aangesloten worden die vervolgens de vriezer van netspanning voorziet maar bij het invriezen van net aangekochte producten kan de invriestijd dusdanig lang zijn dat de omvormer de accu leeg gaat trekken en afschakelt.

bprosman

Golden Member

Soortgelijk topic was er ook rond de vakantietijd, ook daar ging het mis op de inschakelpiek.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijne heren,

bedankt voor jullie inbreng!
Ik ben alle antwoorden gaan afwegen en heb eigenlijk het volgende besloten:
Ik ga het koelsysteem van het diepvrieskistje verwijderen, daarna ga ik het koelsysteem van een camper-koelkastje uitbouwen (ik weet dat dat kan zonder de leidingen te beschadigen) en dat koelsysteem ga ik dan inbouwen in het huis van het (deels gesloopte) diepvrieskistje.
Het voordeel is, dat ik dan een super-geisoleerde kast heb die gekoeld wordt met afwisselend 12 volt of 230 volt of LPG.
Er hoeft niets echt bevroren te worden, dus gewoon afkoelen is voldoende.
Nu is het echter wel zo, dat het diepvrieskistje een inhoud heeft die bijna 2 keer zo groot is als de inhoud van het originele camperkoelkastje.
Maar van die laatste weet ik dat die het bijzonder goed doet.
Bij voldoende geduld (=tijd) zal dat systeem toch ook wel die grotere ruimte afgekoeld krijgen?

Mocht ik nog aspectren over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag van jullie!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toen ik nog met zo'n miezerig absorptiekoelkastje rondreed werden de beperkingen tegengegaan door de regel/gewoonte om, slordige 24h voor het vertrek, enkel liters fruitsap in de keukendiepvriezer te leggen; bij het vertrek gingen die dan in het voertuigkoelkastje, dat het daarmee een stuk makkelijker kreeeg. Toentertijd was er niet beter, vandaag noem ik dat "behelpen" oftewel "truuken van de foor".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

2/ huishoudtoestellen zijn ontworpen om stil te staan, en perfect verticaal; kampeervoertuigen hobbelen tijdens het rijden, en worden niet door iedereen altijd en overal perfect horizontaal geparkeerd voor de nacht. Hoe nadelig dat is, dat kan ik niet inschatten, maar het lijkt me toch wel een argument om rekening mee te houden.

Geheel geen probleem..Op schepen draaien huishoud toestellen perfect, soms echt vele jaren, een schip die continu waterpas vaart in slecht weer?? Mmmm

Om een vriezer op 230 volt te laten werken is geen sinusomvormer noodzakelijk want er zit geen elektronica in

Ha! Zat er maar juist electronica in, had het wel gewerkt op een simpele blokvorm omvormer.. En compressor die op een blokgolf omvormer draait, maakt het niet lang...

Als de kast groter is dan je adsorbtie systeem, zal het erg traag koelen ondanks goed geisoleerd. PAS ENORM OP MET EEN AMMONIAK SYSTEEM,LEIDIGEN ZIJN VAAK ERG BROOS GEWORDEN MET NAME BIJ VERWARMINGSGEDEELTE!!! Ook gehad, barstte open en dan zie je even niets meer en ademen??? Ho maar! Doe het in ieder geval buiten...

SMD: bedankt voor jouw waarschuwing!

Ik wil inderdaad bij mij achter in de tuin de leiding van de diepvriezer stuk maken zodat het gas kan ontsnappen.
Maar nu weet ik niet wat verstandig is?
Zal ik een haakse slijper gebruiken of een nijptang, of zal ik met mijn Dremel aan de slag gaan, of ergens met een oude spijker een gat inslaan?
En waar kan ik de leiding het beste mollen? Onderaan, bovenaan, in de compressor???
Geen idee wat veilig en verstandig is.
Heb jij (of iemand anders) een advies voor mij?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Koelgassen in de vrije natuur is nooit een goede optie. Ik vrees dat je heel teleurgesteld gaat zijn over het resultaat. Dubbel volume wil ook zeggen een groter benodigd vermogen.

Denk er ook aan dat het buitendeel van een absorptiekoelkast serieus warm kan worden. Zeker het verwarmende deel.

Op 16 september 2020 22:34:05 schreef smd:
[...]

Geheel geen probleem..Op schepen draaien huishoud toestellen perfect, soms echt vele jaren, een schip die continu waterpas vaart in slecht weer?? Mmmm

[...]

Hoe snel neemt een schip een bocht? Een schip is ook een heel log iets. Van putjes in de weg heeft het geen last. Er is wel degelijk een verschil tussen een schip en een auto/kamper/caravan.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 20 september 2020 15:11:06 (44%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

In principe wordt het 'loslaten' van die gassen zelfs als een milieudelict / misdrijf aangemerkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 september 2020 15:23:44 schreef Arco:
In principe wordt het 'loslaten' van die gassen zelfs als een milieudelict / misdrijf aangemerkt...

Precies de reden dat ik een soortgelijk plan heb laten varen.

Mijn ouders hebben in de jaren 70 nog lange tijd een compressor van een koelkast als fietsbanden pomp gebruikt. Werkte uitmuntend, maar ik betwijfel of die op milieu verantwoorde wijze verkregen was.

Ik wil inderdaad bij mij achter in de tuin de leiding van de diepvriezer stuk maken zodat het gas kan ontsnappen.

Dit is niet alleen asociaal en stom en het verkloot je tuin maar ook een strafbaar milieudelict. Een buur hoeft het maar te zien en te melden en staat je op het matje.

Dan is het ook nog zo dat jou idee waarschijnlijk teleurstellend gaat uitpakken. Een twee keer zo grote ruimte koelen gaat 8 keer langer duren. Praktisch gezien heb je er dus vrij weinig aan. Je begaat een milieu delict en besteed een hoop tijd en moeite aan een project dat tot een teleurstelling gaat uitpakken. Als het is om een bier voor onderweg koud te houden kun je beter de blikjes in een natte washand stoppen en in de rijwind op het dak vastbinden. Dat werkt waarschijnlijk veel beter dan jou koelknutsel. Je kunt ook gewoon een paar blokken ijs in de koelruimte gooien. Op elke camping kun je elke dag vers ijs krijgen. Je cornetto's hoeven zo nooit te ontdooien.

Het zelfbouwen van een goed geisoleerde koelruimte is overigens prima zelf te doen. Webasto levert zelfs voor dit doel een speciale losse koelunit. Met deze deze unit kun je dan ook elke raar gevormde ruimte gebruiken als koelkast mits je de ruimte voorziet van de juiste isolatie middelen en de afmetingen van de ruimte aan de juiste eisen voldoet.

Dit kost overigens wel een paar centen. In de portemonnee van de ts dus duur. Maar milieu technisch is de niet werkende prutsoplossing van de TS een stuk duurder.

Als het alleen een simpele "ouderwetste" compressor is, met een mechanische thermostaat is een blokgolf of trapeziumomvoemr wel mogelijk. Heb ik ook gedaan ooit.

Vermijd absoluut de combinatie van een NIET-SINUS omvormer met een moderne koelkast waarin electronica zit, dus iets met een LCD-display bijvoorbeeld. Dat gaat dan snel kapot.

Richtlijn is om (bij een ouderwetste simpele compressor)het omvormervermogen minimaal een factor 8 hoger te kiezen dan het vermogen van de compressor. koelkast 100W, dan omvormer 800W of meer.
Dit is ivm het opstarten..

Blokgolfomvormers zijn rete-goedkoop.

Denk er ook aan dat de auto-accu snel leeg is zo....
100Ah , 15 Ampere is na 7 uur ramleeg (mits de compressor continu aan staat en dat is niet zo).

Er ist wieder da...
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn ouders hebben in de jaren 70 nog lange tijd een compressor van een koelkast als fietsbandenpomp gebruikt.

Dergelijke compressors werden/worden ook wel gebruikt, naar ik begrijp, bij het vacuum trekken van polyester- en/of epoxyconstructies, bv. in de modelbouw.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als het R600A ( Butaan) is, zou ik maar uitkijken met slijpen. Is het R134A of nog erger R12, niet aan beginnen is IDD een milieu delict.. Zeker geen gat boren in compressor, komt een hoop olie mee!! En is Esther olie bij R134 A, groeit er voorlopig niets meer in je tuin..

vergeten

Golden Member

Op 20 september 2020 12:54:22 schreef opzichter:
Ik wil inderdaad bij mij achter in de tuin de leiding van de diepvriezer stuk maken zodat het gas kan ontsnappen.
Maar nu weet ik niet wat verstandig is?

En dat voor een OPZICHTER die doorgaans kijkt of de dingen goed gaan :(

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 20 september 2020 19:40:54 (65%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 september 2020 19:39:53 schreef vergeten:
[...]

En dat voor een OPZICHTER die doorgaans kijkt of de dingen goed gaan :(

lees nog ff mijn allereerste zin in mijn allereerste post hier helemaal bovenaan.

vergeten

Golden Member

Als ik eraan heb bijgedragen dat je van je plan (koelgas laten ontsnappen) afziet, heb ik mijn doel bereikt.

EDIT: nav reaktie @arco, gas aangepast naar koelgas :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Gas laten ontsnappen doe ik meestal op het toilet (dat is nog steeds legaal... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com