kicad, footprint voor HK4100F

Ik ben bezigt met Kicad te ontdekken. Soms gaat het goed, soms loop ik tegen uitdagingen aan. Ik heb een type relais, waar ik geen Kicad footprint voor kan ontdekken. Het is het mini-relais HK4100F. Ik werk met Kicad 5.99
Wie kan mij helpen?

bprosman

Golden Member

Deze ? Hoe ziet je pin-nummering in het schema er uit ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 16 september 2020 23:12:42 (53%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Lijkt erop!
De spoel is goed geplaatst. Aan de ene kant een maakcontact en aan de andere kant een verbreekcontact. Morgen geef ik door welke kant precies

McAwesome

Golden Member

Ik raad je aan om de footprint zelf te maken in KiCAD als je die niet terug vindt in de bestaande bibliotheken.
Op zich is dat niet zo moeilijk en het is een aardige oefening voor je want je gaat later nog veel componenten en footprints moeten aanmaken.
Er zijn helaas veel componenten welke niet in de standaard libraries zitten en die je ook niet ergens van het internet kan halen.

Ik ben zelf recent ook met KiCAD begonnen als alternatief voor Eagle 5.11 wat ik al sinds 2012 gebruik. Eventueel kan ik je het eBook KiCAD like a pro van Peter Dalmaris aanbevelen.

@bprosman: je schema klopt. De contacten zijn zoals in het schema staat, maar dan van onderaf gezien. En de afmetingen kloppen ook.
Ik wil nog leren hoe je zelf je footprint ontwerpt, daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

[Bericht gewijzigd door Herms op donderdag 17 september 2020 09:53:20 (37%)

Arco

Special Member

Is nogal een weinig gebruikte layout, meestal handiger om een vergelijkbaar type met een standaard layout te kiezen. (bijv. de G6E van Omron)
(dan kun je ook nog naar een andere fabrikant uitwijken indien nodig...)

En de kans is groot dat die dan al in Kikad zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze lijkt er wel erg veel op volgens mij:

Relays_ThroughHole
-- Relay_SPDT_HJR-4102

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

duidelijke video. Bestaande footprint aanpassen aan wat je nodig hebt is het eenvoudigst! Weer wat geleerd.
Dank.