Solderen

Hoi, Ik heb (bijna) het hele internet afgestruind om te zoeken naar het antwoord op mijn vraag, namelijk: Hoe komt het dat als ik wil solderen dat er aan mijn soldeerdraad bolletjes komen? En als ik het verhit op het voorwerp dan ontstaan er nog steeds bolletjes en word het een hele lelijke afwerking. Ik heb mijn soldeerbout pas twee keer gebruikt en hij is nu al zwart!? Weten jullie hier iets op?
Alvast bedankt en groetjes Christa!

Wel soldeer met harskern gebruikt ?

Schoonmaken van de punt op een nat sponsje en niet met schuurpapier of een vijl. De meeste punten zijn voorzien van een laagje zilver.

Bout ook niet te lang aan laten staan als je hem niet gebruikt.

verschillende soldeertin soorten, afhankelijk wat er gesoldeerd gaat worden .

https://amwittools.nl/solderen/soldeertin/loodhoudend-soldeertin-met-h…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 17 september 2020 08:31:29 (26%)

Welke soldeerbout of station gebruik je? Link of foto?
Welke temperatuur heb je ingesteld?
Gebruikt soldeer en soldeertip?

Waarschijnlijk je temperatuur veel te hoog waardoor je soldeertip gaat oxideren (zwart) en geen soldeer opneemt.
Het draad smelt wel maar kan niet naar de punt vloeien.

Die oxidelaag vormt ook een isolatielaag waardoor je geen goede warmtegeleiding hebt met de te solderen onderdelen en het dus ook niet naar daar vloeit maar een bolletje vormt.

Als aanvulling:

punt gaat zwart uit slaan als je de bout te lang ongebruikt op een te hoge temperatuur laat staan. Er vormt zich een oxide laagje rond je punt. Door dit oxide laagje gaat het tin minder goed smelten, hecht minder goed aan je punt en kan je bolletjes krijgen. Ik heb zo al menig soldeerpunt mogen weg gooien in het verleden na een verstrooidheid langs mijn kant.

Het station welke ik nu gebruik (pace mbt 301) gaat in beveiliging (zakt in temperatuur) na een tijdje niet te gebruiken.

Tips:

Dus als tip kan ik mee geven dat je de temperatuur wat lager kunt zetten als je hem tussendoor niet gebruikt of volledig uit zetten. Tegenwoordig zijn die boutjes in geen tijd op de juiste temperatuur.

Soldeertip activator kan ook helpen als de punt er nog niet te erg aan toe is. (zie filmpje)
https://www.kabelshop.nl/Weller-Tip-activator-18-g-loodvrij-V-PF03105-…

mvg

Iedere zoveel tijd tijdens het solderen even de dross/oxide van de punt vegen, met een stuk keukenrol of een zakdoekje. Meestal doe ik dat ieder kwartier ofzo, met een cheapo bout. Soms minder vaak als ik op een brandschone print bezig ben, soms vaker als ik in een stoffige oude radio met bergen oud soldeervet werk.

Verder moet de soldeerpunt netjes het soldeer 'pakken'. Als je de punt eerst goed schoonveegt, dan moet daarna het soldeer netjes aan de punt plakken/hangen.
Als het er in bolletjes langs valt, dan is je punt niet in orde, en dan kan je de eerder genoemde tip activator proberen, of hij is gewoon vies.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 17 september 2020 14:14:00 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Hoe komt het dat als ik wil solderen dat er aan mijn soldeerdraad bolletjes komen?

Ik denk dat de soldeerbout juist te koud blijft.
Te koud soldeer smelt heel moeilijk en word niet vloeibaar of net niet vloeibaar.
Te warm soldeer valt gelijk van je bout af en rookt veel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 september 2020 09:06:33 schreef Deusjevoo:
Welke soldeerbout of station gebruik je? Link of foto?
Welke temperatuur heb je ingesteld?
Gebruikt soldeer en soldeertip?

Waarschijnlijk je temperatuur veel te hoog waardoor je soldeertip gaat oxideren (zwart) en geen soldeer opneemt.
Het draad smelt wel maar kan niet naar de punt vloeien.

Die oxidelaag vormt ook een isolatielaag waardoor je geen goede warmtegeleiding hebt met de te solderen onderdelen en het dus ook niet naar daar vloeit maar een bolletje vormt.

Ik gebruik vidaXL soldeerstation (zie foto).
En ik heb de tempratuur op zijn hoogst ingesteld, omdat als ik hem op zijn laagst zet er niks smelt.

Jeever

Golden Member

Ik heb deze soldeerbout getest op mijn blog en u moet inderdaad de potmeter altijd in de hoogste stand zetten. Dan is de temperatuur geen 450 °C zoals op de schaalverdeling staat, maar slechts 382 °C.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
pa3gws

Golden Member

En het lood vrije soldeer afvoeren gebruik zoals Peter112 al aangaf loodhoudend soldeer met harskern.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.