Kpn itv ontvanger

Arco

Special Member

Sinds een paar dagen heeft Kpn de firmware in mijn itv ontvanger 'verbeterd'.
Men heeft kans gezien de nieuwe firmware vreselijk traaaag en onlogisch te maken met opties die niemand wil en andere opties die men wel wil zijn verdwenen... :(

Het is me een raadsel hoe ze twee jaar kunnen doen over nieuwe firmware en dan iets 'uitrollen' wat niet werkt en niemand bijna wil hebben...
(om iets veel en veel slechter te maken heb je geen 2 jaar nodig... ;) )

Weet iemand of er een manier is om oude firmware erin te laden en de automatische downgrades van Kpn te vermijden?
(ik hoop van wel maar ik vrees dat we aan die nieuwe gedrochtelijke firmware vastzitten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Je hebt er weinig aan, maar ik raad IPTV altijd af, in het bijzonder als KPN er iets mee te maken heeft. Ik bedoel eigenlijk dat je zou kunnen overwegen om met de portemonnee te stemmen. Of klagen bij de afdeling retentie dat het sterk achteruit gegaan is en dat je een andere provider gaat overwegen als ze niet op een of andere manier iets doen (betere ontvanger in bruikleen, korting voor het ongemak).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

had recent al meerdere van die kpn ontvangers welke niks meer deden, moesten een reset hebben om weer op te starten. dat is standaard na een update die niet helemaal goed is verlopen. de nieuwe ontvangers hebben een ab met bluetooth, welke ook updates krijgen die je niet weg kunt drukken, enige optie is zeggen updaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Het is KPN (of dochter) of Ziggo of Sat.meer smaken zijn er geloof ik niet.

Hensz

Golden Member

Daar zit meteen het probleem: je kunt niet met de portemonnee stemmen.
Ik heb ook wel eens gedreigd met vertrek, maar het interesseert ze niks.
Ik weet niet hoe het nu bij Ziggo is, maar bij KPN is het, zoals Arco al beschreef, een puinhoop qua software-ontwikkeling. Ik ben nu 8 jaar abonnee en men probeert nu al 7 jaar het serie-opnemen goed te laten werken. Ook navigatie binnen een programma (voor-achteruit etc.) is weer afwachten hoe het nu weer werkt.
Springen binnen een opgenomen programma van een niet-populaire zender werkt meestal maar half.
Sommige toetsen van de afstandbediening werken pas als de info-balk van het scherm is verdwenen.
Allemaal dingen die al jaaaaren wachten op herstel. Als je er naar vraagt, dan weet men nooit wanneer iets af zal zijn. Ook niet wanneer men gepland heeft dat het af zou moeten zijn (KPN is tenslotte toch opdrachtgever?!)
En inderdaad het gebeurt regelmatig dat iets dat werkt bij de volgende update weer defect is.

Je kunt wel zeggen dat je IPTV afraadt, maar wat zijn de alternatieven dan?

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Je kunt wel KPN IPTV via een van hun concurrenten afnemen. Volgens KPN zelf worden ze daar o zo arm van (is niet waar, maargoed, ze krijgen er toch een paar euro minder voor).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Je kunt wel KPN IPTV via een van hun concurrenten afnemen.

Dan krijg je waarschijnlijk precies dezelfde zooi, dus wat schiet je daarmee op?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is niet gezegd want die concurrenten moeten voor hun eigen modems en ontvangers zorgen als het goed is. Het is in elk geval even de moeite om na te vragen!

Van Tele2 weet ik dat ze ooit met eigen ontvangers begonnen zijn. Hoe dat nu is, weet ik niet maar ze lijken me er eigenwijs genoeg voor.

Ik heb hier zelf nu een Zykstraal DSL modem staan van online.nl (daar waar KPN aan de eigen klanten meestal Experia's of Fritzen uitdeelt). Ik heb daar alleen maar internet overheen lopen maar als ik in de voorgeconfigureerde opties kijk dan zie ik naast DSL van online, DSL van anaaldigitaal ook een paar IPTV-opties voorgeconfigureerd staan. Nou weet ik niet welke IPTV-ontvangers online bij een abonnement levert, maar als dat in combinatie met een ander modem is zou dat ook zomaar een andere ontvanger kunnen zijn.

Wil je echt goede televisie dan is de keus helaas beperkt. Een paar glasvezelnetwerken die niet door KPN zijn overgenomen hebben DVB-C. Ziggo heeft ook DVB-C en anders zit je aan een schotel vast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Oxxio en Budget leveren ook hetzelfde pakket als de KPN op glasvezel. De KPN levert sinds kort nieuwe hardware. Een Wifi 6 modem/router en een 4k TV settopbox met BT AB. Nieuwe gebruikers krijgen die ook als ze geen extra 4k abo afnemen.
Verder zijn er firma's die hun eigen platform hebben via DSL/glasvezel, zoals T-Mobile, Tele2, Tweak, Online, Youfone ect.
Ik gebruik de Ziggo kabelaansluiting niet en ook de schotel staat al enige tijd in de berging. Glasvezel is zoveel stabieler en sneller.
@Arco tja, die software is wel balen. Wat een traag menu zit er nu in. Ze hebben het uitgerold na de introductie van het 4k kastje. Ik hoop dat ze het updaten.
Op Tweakers staan wel ervaringen over het nieuwe T-Mobile Thuis platform. Maar daar zitten ook haken en ogen aan. De kwaliteit van Tele2 en Youfone is ook niet zo goed volgens gebruikers.

kpn levert ook steeds goedkopere rommel erbij, mn oude modem was een experiadoos V10 ( ZTE ) welke iig nog het lokale ip range nog van kon aanpassen. de opvolger werd een V10a ( arcadyan ) welke dat niet meer kan, ook kun je 5G en 2,4G wifi niet apart benamen, moet hetzelfde zijn. ding heeft 10 minuten aangestaan en meteen de doos terug ingegaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ohja, wat die Experia's betreft... Bij mij gaan die niet terug in de doos. Ik krijg nog wel eens wat rommel van een morgenster en daar zit ook wel eens zo'n ding tussen, mag je één keer raden wat ik daar dan mee doe. Netvoeding gaat in de krat met netvoedingen, printplaat gaat bij het oudijzer (onderafdeling printplaten klasse modems/settopboxes).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 16 september 2020 18:38:51 schreef maartenbakker:
Dat is niet gezegd want die concurrenten moeten voor hun eigen modems en ontvangers zorgen als het goed is. Het is in elk geval even de moeite om na te vragen!

Die ontvangers moeten toch samenwerken met de software en de data op de diverse servers aldaar. De kans dat dat goed gaat met andere software in de ontvanger is ongeveer nihil. Bijna alles wordt serverside gedaan, de ontvanger is alleen maar een doorgeefluik.

Vragen is wel een beetje naïef. Op de helpdesk en in de winkels werken geen mensen met ook maar een vage notie van techniek, ze zijn er bijna trots op dat ze er niets van weten.

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Een paar jaar geleden was er sprake van het zelf samenstellen van een pakket wat je kunt ontvangen.Ik zit bij Ziggo,waarom moet ik betalen voor zenders waar ik nooit naar kijk?
Dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
NPO 1,2,en 3,BRT1 en Canvas,BBC 1 en BBC 2 en RTL4.
De rest kijk ik nooit of hoogst zelden maar ik moet wel betalen voor 52 (geloof ik) zenders.
Ik dacht dat het voorstel voor een zelf gekozen pakket een voorstel in de 2e kamer was.Nooit meer iets over gehoord of gelezen.KPN en Ziggo begonnen toen direct onzin uit te kramen zoals:moeilijk,moeilijk en rompslomp,allemaal lariekoek natuurlijk.
Technisch lijkt mij dat een fluitje van een cent.
Als ik juist meer zenders wil ontvangen is dat met 1 telefoontje in 5 minuten geregeld,dan kan het opeens wel. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Als je de internetprijzen van KPN en Ziggo vergelijkt, betaal je bij Ziggo nauwelijks voor het basispakket televisie. Ik denk ook niet dat zelf samenstellen uit dat basispakket meer dan 1 of 2 euro zou schelen. Dan heet het geen basispakket meer maar koperprijs.

@Hensz: een ander merk/type ontvanger zal allicht andere firmware gebruiken. Ik weet ook niet zeker of alle streams via dezelfde centralezijdige apparatuur loopt, maar mogelijk zitten daar ook wel verschillen.

Of de andere ontvanger gebruikersvriendelijker is weten ze op de helldesk misschien niet, maar allicht is er ergens op de site van de provider wel een gebruiksaanwijzig te vinden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 september 2020 02:15:00 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Hoi Maarten,ik weet niet wat het basispakket TV en internet bij KPN kost.Bij Ziggo betaal ik 52 euro voor het goedkoopste pakket.Verder geen klachten over Ziggo,werkt altijd,zelden of nooit storing en bij onderhoud aan het netwerk altijd 2 dagen daarvoor een kaartje in de bus.

Edit\Net ff gekeken bij KPN,vergelijkbaar pakket = 57,50

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 17 september 2020 02:33:44 (10%)

Hensz

Golden Member

Op 17 september 2020 02:12:00 schreef maartenbakker:
@Hensz: een ander merk/type ontvanger zal allicht andere firmware gebruiken. Ik weet ook niet zeker of alle streams via dezelfde centralezijdige apparatuur loopt, maar mogelijk zitten daar ook wel verschillen.

Het gaat niet alleen om de streams, alles wordt in de cloud opgeslagen: jou streamingbuffer, welke programma's je hebt opgenomen, waar je bent gebleven met kijken, etc. De ontvanger zelf heeft een klein buffertje en flash om de software in op de slaan, meer niet.
Je merkt het ook elke keer als het ding gereset is of als er nieuwe software komt: écht álles moet opgehaald worden. Als het ding is opgestart moet je nog minutenlang wachten tot je 'm werkelijk kunt gebruiken. In eerste instantie kun je zelfs niet eens van kanaal wisselen!

Op 17 september 2020 02:12:00 schreef maartenbakker:
maar allicht is er ergens op de site van de provider wel een gebruiksaanwijzig te vinden.

Je bent écht te optimistisch! Hier de ontvanger-handleiding van Youfone, zij maken gebruik van de KPN streams. :o

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Maar niet de multicast stream van KPN. Veel nieuwe Youfone users zien het verschil in beeldkwaliteit op hun TV. Misschien dat het op een klein schermpje niet zo opvalt. Het kwaliteitsverlies komt omdat het een Android app is die draait. Vervelende is dat je meestal een jaar vast zit voordat er weer voor een andere provider gekozen kan worden. Tweakers.net heeft voor alle aanbieders wel een deelforum waar de pro en contra's worden belicht. Ik ga binnenkort weer overstappen op een andere glasvezelaanbieder.
Na 1 jaar Telfort, Budget en Oxxio komt nu T-Mobile Thuis in beeld.
@ de link werkt niet

Hubie

Special Member

Glasvezel wordt hier alleen in de nieuwe wijken toegepast.
Een jaar of 10 geleden kwam er iemand op het lumineuze idee om een glasvezel in de aardgasleiding te trekken. Iedereen (Ja ok, bijna iedereen) heeft een aardgasleiding in huis. Dat idee is wss om zeep geholpen door KPN/ Ziggo en consorten?
Ik vond/vind het een geweldig idee, de infrastructuur ligt er al. Geen sleuven graven, geen straten openbreken gewoon een glasvezelaansluiting die uit je gasleiding komt.En als we in de toekomst van het gas afgaan ligt die leiding er nog steeds.

Op 19 september 2020 05:50:58 schreef Hubie:
Glasvezel wordt hier alleen in de nieuwe wijken toegepast.
Een jaar of 10 geleden kwam er iemand op het lumineuze idee om een glasvezel in de aardgasleiding te trekken. Iedereen (Ja ok, bijna iedereen) heeft een aardgasleiding in huis. Dat idee is wss om zeep geholpen door KPN/ Ziggo en consorten?
Ik vond/vind het een geweldig idee, de infrastructuur ligt er al. Geen sleuven graven, geen straten openbreken gewoon een glasvezelaansluiting die uit je gasleiding komt.En als we in de toekomst van het gas afgaan ligt die leiding er nog steeds.

jij hebt zeker nog nooit een gasleidingnet gezien ? bochten zijn haaks, iets waar glasvezel niet tegen kan. en hoe schiet je glas in de hoofdleiding de hoek om bij de aftakking naar het huis door 22mm? doorvoeren uit de gasleiding voor glasvezel zijn notaire lek veroorzakers, en dat wil op zeker de eigenaar van de gasleiding netten niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 16 september 2020 18:20:14 schreef Hensz:

Je kunt wel zeggen dat je IPTV afraadt, maar wat zijn de alternatieven dan?

Alternatief is nog altijd de satelliet. Kijk al 15 jaar via de satelliet via een Dreambox satellietontvanger. Buiten dat het beeld bij hevige buien even kan haperen heb ik nooit problemen.

Maargoed je hebt wel schotel nodig aan je huis en niet iedereen kan of wil dat.

Verder internet via glas. IPTV komt hier niet in. Al is het alleen maar om het niet kunnen doorspoelen bij reclameblokken.

Op 19 september 2020 10:02:32 schreef wvdakker:
[...]

Alternatief is nog altijd de satelliet. Kijk al 15 jaar via de satelliet via een Dreambox satellietontvanger. Buiten dat het beeld bij hevige buien even kan haperen heb ik nooit problemen.

Maargoed je hebt wel schotel nodig aan je huis en niet iedereen kan of wil dat.

Verder internet via glas. IPTV komt hier niet in. Al is het alleen maar om het niet kunnen doorspoelen bij reclameblokken.

niet doorspelen bij reclameblokken? dat kon 15 jaar terug al, opnemen via een hdd recorder en later gaan kijken. via DVB-C kan dat ook, daar heb je ook hdd recorders voor. zal voor DVB-S ook wel te vinden zijn. via iptv neem je niet meer lokaal op, maar nemen ze centraal op in de cloud. van die opname kijken alle klanten terug, zo proberen ze weer wat uit te bannen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 19 september 2020 17:25:24 schreef testman:
[...]

niet doorspelen bij reclameblokken? dat kon 15 jaar terug al, opnemen via een hdd recorder en later gaan kijken. via DVB-C kan dat ook, daar heb je ook hdd recorders voor.

Ja dat bedoel ik te zeggen nooit problemen gehad bij reclame blokken (al 15 jaar lang). Nieuwe CD ontvangers hebben inmiddels ook bijna allemaal de blokkade.

Heb hier ook nog DM staan met DVB-C tuners. Werken prima op de cable. Dus voor mij geen opdrongen ontvangers.....

Hubie

Special Member

Op 19 september 2020 09:43:05 schreef testman:
[...]

jij hebt zeker nog nooit een gasleidingnet gezien ? bochten zijn haaks, iets waar glasvezel niet tegen kan. en hoe schiet je glas in de hoofdleiding de hoek om bij de aftakking naar het huis door 22mm? doorvoeren uit de gasleiding voor glasvezel zijn notaire lek veroorzakers, en dat wil op zeker de eigenaar van de gasleiding netten niet.

Ik zie het probleem niet,bij een haakse bocht of afsluiter ga je er met de glasvezel uit en daarna met een ruime bocht weer in.

RAAF12

Golden Member

Op 19 september 2020 18:38:08 schreef wvdakker:
[...]

Ja dat bedoel ik te zeggen nooit problemen gehad bij reclame blokken (al 15 jaar lang). Nieuwe CD ontvangers hebben inmiddels ook bijna allemaal de blokkade.

Heb hier ook nog DM staan met DVB-C tuners. Werken prima op de cable. Dus voor mij geen opdrongen ontvangers.....

Bij de commerciële rotzooi zoals RTL/SBS zit een doorspoelverbod, niet alleen op reclames maar ook op het programma. De gesubsidieerde staatszenders NPO1,2 en 3 hebben dat niet. De glasstream IPTV is van prima kwaliteit. Een dure, grootbeeld TV met een DVB-T2 signaal erop is imho weggegooid geld.

Sine

Moderator

Vroeg of laat is alles IPTV, ziggo is ook al hard op weg zich in die richting te ontwikkelen.