Etsen met zoutzuur

Ik heb geetst met zoutzuur en waterstofperoxide. De grootste nadelen daarvan zijn onderetsing en de dampen die vrij komen tasten metaal aan. Ik had een dag later altijd roest op mijn gereedschap, en soms vlekken op het rvs aanrechtblad. Als je dat wilt gaan toepassen, doe het dan in ieder geval buiten.
Ik heb het nooit bewaard na het etsen. Waarom zou je dat willen, kost bijna niks als je niet meer aanmakt dan om de print te bedekken. Ik etste graag in lege fritesbakjes daar gaat dan niet zoveel in.

Ik heb geetst met ijzerchloride, het nadeel daarvan vind ik dat het niet doorzichtig is en je steeds dat printje er uit moet wippen om te kijken hoever het proces is. Verder gaat het alleen snel als je het verwarmd gebruikt. Ik vind dat lastig.

De beste ervaring heb ik met ammonium- of natrium-persulfaat. Beide zouten geven een heldere vloeistof in opgeloste vorm. De oplossing kleurt langzaam blauwer als er meer koper oplost maar blijft wel doorzichtig. Je kunt het proces dus goed volgen.
Door te verwarmen en de concentratie verhogen kun je het proces wat versnellen.

De laatste methode heeft mijn voorkeur.

reading can seriously damage your ignorance
marcob

Golden Member

Op 17 september 2020 20:32:31 schreef Sine:
Waarom zou je dat willen?

Nog makkelijker is het je printjes aan een PCB fab uit te besteden, daat kost tegewoordig ook de wereld niet meer en je kunt ze meteen doormetaliseren en een silkscreen en solderresist laten aanbrengen.

Mijn etsbak staat alweer wat jaren droog ...

Helemaal met je eens Sine! Zo ik nu snel terugkijk ben ik al in 2010 begonnen om m'n printen in het verre oosten te laten maken. Geen gedoe met chemicaliën.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
mel

Golden Member

Op 17 september 2020 21:02:09 schreef Arco:
Toen ik pas met etsen begon gebruikte ik ammoniumpersulfaat in een aluminium pan. Dat doe je ook maar 1 keer... ;)

Waren de pannen op? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Mijn moeder was toen 'not amused' met de nieuwe textuur aan de binnenzijde van de pan... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com