Serieel schakelen van versterkers

Hoi,

Ik ben aan de slag gegaan met het solderen van versterkers.https://www.sonitron.be/wp-content/uploads/2019/07/AppnotePAA-StepUpBT…
Ik gebruik een adapter van 19V en 2.75 A. Op deze manier (denk ik) kan ik deze 2 versterkers in serieel schakelen en krijgen ze elk 10V. Op de datasheet staat ideal +/- 9V.
Ik heb dit zo gesoldeerd. Echter meet ik op mijn 1ste versterker nog steeds fluctuerend rond de +/- 18V en op de tweede +/- 2,5V. Kan dit te wijten zijn door slordig soldeerwerk? Of zie ik iets over het hoofd?
De eerste versterker werkt ook, maar met veel ruis.

Alvast bedankt

Als ze beide exact evenveel gebruiken, dan idd 19/2V per versterker

In de praktijk is dat nooit zo, en zal de ene dus idd hele andere spanningen krijgen. Je kan ze dus niet zomaar in serie zetten (Serieel is heel wat anders)

Makkelijker is gewoon beide parallel op de voeding, ze mogen 5-25V hebben.
Bedenk wel dat je eea moet finetunen aan jouw behoefte bij een 19V ingangsspanning

Dat is ook meteen je redding, anders had je er nu 1 gesloopt ;)

Maar je kan ook kiezen om ze op 9 of misschien 12V te voeden, er staat nl aanbevolen: 9V input

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 17 september 2020 16:31:59 (20%)

Op 17 september 2020 16:30:33 schreef DJSmiley:

Bedenk wel dat je eea moet finetunen aan jouw behoefte bij een 19V ingangsspanning

Bedankt voor reply. Wat bedoel je juist met finetunen. Kan ik niet gewoon van de aders aftappen?

benleentje

Golden Member

Voor een voeding ziet een versterker eruit als een continu variabele weerstand, weet de voeding veel :). Als je twee gelijk weerstanden in serie zet verdeelt de spanning zich netjes zodat ze allebei gelijk zijn. Met weerstanden die continu van waarde veranderen (een versterker) werkt dat niet zo lekker. De versterkers zouden identiek moeten zijn en allebei met precies hetzelfde signaal worden aangestuurd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

... en niet onbelangrijk, met hetzelfde type en merk luidspreker, en precies evenveel. Pas dan kom je in de buurt van gelijkheid maar netjes krijg je dit niet.

maartenbakker

Golden Member

Serieel schakelen doe je met USB of RS232. Dat is niet je bedoeling. Je wilt ze via de voedingslijnen in serie zetten, en dat gaat niet omdat het wisselende belastingen zijn. Als je voedingsspanning te hoog is, kun je de versterkers het beste uit een buck-converter voeden of een andere voeding gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt, iedereen.

Dit is een nieuwe wereld voor mij.

_/-\o_