Elektra in garagebox : met aggregaat of grondkabel of anders?

EricP

mét CE

Rekenen is het devies.
Hoe lang denk je daar te blijven wonen?
Hoe vaak / lang gebruik je daar stroom?
Wat kost die kabel? Hoe lang gaat dat goed?

En daarnaast afhankelijk van je netwerk. Naar de winkel rennen en 'nieuw' kopen is de makkelijkste en doorgaans ook de duurste oplossing.
Ik weet dat ik tussen nu en een jaar tegen een 40kVA dieseltje aan ga lopen. Ik denk dat ik die voor de oudijzerprijs mee mag nemen, als ik 'm zelf opruim. Nee, het ding is niet nieuw. Ja, het loopt. Nee, de eigenaar wil er niet mee verder omdat de eerst volgende reële gelegenheid om het ding te vervangen een dik jaar later is en die 8000-10000uur gaat het ding niet meer 'zomaar' redden zonder revisie.
Dus heel erg veel variabelen. En wat wijsheid is, is vooral afhankelijk van wat er in jouw netwerk kan...

Het door TS genoemde bedrag van 1500 euro voor 90 m grondkabel via "kavels van verschillende eigenaren" (mijn aanname), vind ik heel erg optimistisch.
Zoals eerder opgemerkt zal dat lukken als je alleen kijkt naar materiaalkosten en je alle arbeid zelf verricht. Maar hoe zit 't met schadeloosstelling van beschadigde muren, hekken. tuininrichting- en afwerking en dergelijke?

Echter, al deze zaken zijn nog maar kruimelwerk vergeleken met de kosten die je moet maken om erfdienstbaarheden te vestigen op alle betrokken percelen. Dat doe je bij de notaris. Met elke eigenaar...

Doe je dat niet, dan loop je het risico dat, als een pand ooit wordt verkocht en de nieuwe eigenaar niet bereid is de kabel langer toe te staan, je de boel weer moet verwijderen.
Op jouw kosten, uiteraard. (We hebben het eventjes niet over verjaring).

Niet voor niets zijn andere eigenaren en schadeloossstellingen de grootste obstakels en nachtmerries voor projectontwikkelaars... :)

Vervangen DOOR.
Arco

Special Member

Met 1500 euro heb je 100mtr kabel (met wat wisselgeld over... ;) )
(ik neem aan dat je 10 of 16mm2 grondkabel nodig hebt afhankelijk van het gewenste vermogen)

Het ingraven en leggen zal een veelvoud daarvan kosten (zeker als er ook nog bestrating moet worden opgebroken/hersteld/gelegd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 17 september 2020 11:33:02 schreef KlaasZ:
Een eigen netaansluiting voor de garagebox zal wel kunnen, maar dan moet je bij de gemeente eerst een huisnummer aanvragen.

Als ik even wat rondgoogle lees ik dat de gemeente zelf de garagebox een huisnummer had moeten geven. In NL althans.

Garageboxen en bergingboxen
Afzonderlijke garage- en bergingboxen die geen directe relatie hebben met een woning of bedrijf, krijgen een apart huisnummer. Een garage of berging die als bijgebouw direct bij uw woning ligt wordt beschouwd als een pand dat dienstbaar is aan de woning (het verblijfsobject) en krijgt geen apart huisnummer.

Edit
dit schijnt het startpunt te zijn voor een nieuwe aansluiting:
https://www.mijnaansluiting.nl/home

Maar de TS heeft niks meer laten horen. Woont hij in NL?

Arco

Special Member

Mijn parkeerplaats heeft zelfs een eigen huisnummer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zou eens op openstreetmap.org kunnen kijken. Alle garageboxen die ik ken hebben daar een huisnummer. Ik neem aan dat TS zijn garage kan vinden op een kaart ;-)

Dank voor jullie reacties. Als ik zo door mijn oogharen die reacties tot me neem en dat een beetje weeg en middel dan is niemand echt enthousiast over een aggregaat. Integendeel, vooral vanwege de bijwerkingen (zoals lawaai, CO2, warmte, startproblemen etc). Mee eens.

Eigenlijk hebben jullie meest positieve reacties betrekking op een grondkabel maar achten mijn schatting van 1500 euro (veel) te optimistisch. Een eigen aansluiting rechtstreeks op het openbaar net lijkt jullie voorkeur te hebben. Daar kan ik wel in meegaan.

Toch ben ik ook wel benieuwd naar jullie menig en ervaring over/met de (electro)technisch kant. Regelt zo'n (""modern"") aggregaatje tegenwoordig ook in de praktijk zo goed dat er geen apparatuur-bedreigende spanningspieken ontstaan bij afschakelen van een relatief grote belasting of opstartproblemen tgv een spanningsdip bij inschakelen van een relatief grote last? (ik heb genoeg aan enkel fase totaal max. 3 kVA weet ik uit ervaring; dus klein aggregaatje).

mvg Klaas

Op 17 september 2020 14:44:33 schreef blurp:
Je zou eens op openstreetmap.org kunnen kijken. Alle garageboxen die ik ken hebben daar een huisnummer. Ik neem aan dat TS zijn garage kan vinden op een kaart ;-)

Ik weet dat de box geen adres heeft; wel een kadastrale aanduiding. Ik denk dat ik de optie van eigen aansluiting verder ga onderzoeken. (Vanuit mijn woonkamer kan ik de box zien staan; dat dan weer wel :)

mvg
Klaas

Ik heb eens gekeken naar garageboxen in mijn vroegere en huidige woonomgeving en die blijken een huisnummer te hebben. Meestal het nummer van de dichtsbijzijnde woning met de toevoeging A, B, C, enz. Had ik me nooit gerealiseerd maar het blijkt zo te zijn.

Je moet in openstreetmap wel maximaal inzoomen om de huisnummers te zien.

Bedenk wel dat openstreetmap, zoals de naam zegt, OPEN is.

Iedereen kan een gebouw intekenen en een huisnr erop plakken..
Meestal klopt het gelukkig wel.

Je kan beter https://bagviewer.kadaster.nl/ gebruiken. Dat is de officieel vastgelegde data. Een kadastraal ID en BAG gegevens is leidend voor nutsaanvragen.

Ook die toevoegingen zijn de officele toevoegingen, itt tot iemand die zelf een schuurtje als '9A' benoemd omdat ie naast zn huisnr 9 staat

Toch ben ik ook wel benieuwd naar jullie menig en ervaring over/met de (electro)technisch kant. Regelt zo'n (""modern"") aggregaatje tegenwoordig ook in de praktijk zo goed dat er geen apparatuur-bedreigende spanningspieken ontstaan bij afschakelen van een relatief grote belasting of opstartproblemen tgv een spanningsdip bij inschakelen van een relatief grote last?

Bij een klusbedrijfje heb ik gewerkt met een Honda Inverter EU30i (3kVA), dat ging prima met boormachines, slijptollen ed. Dergelijk aggregaat kost rond de 2400€ Daar heb je ook een vaste aansluiting in je garage voor + alle andere voordelen.

Die Honda is relatief stil en draagbaar en dat is wel handig als je elke keer op een andere locatie zit.

<edit>

Als je heel extreem van onbelast naar vollast en weer terug gaat schiet de spanning eerst omlaag en daarna omhoog.

Dat vond ik met die Honda inverter heel erg mee vallen, bij de niet inverter machines heb ik die ervaring veel meer.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 17 september 2020 15:36:23 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

aggregaatje tegenwoordig ook in de praktijk zo goed dat er geen apparatuur-bedreigende spanningspieken ontstaan bij afschakelen van een relatief grote belasting of opstartproblemen tgv een spanningsdip bij inschakelen van een relatief grote last?

Gevoelige apparatuur moet je er niet op zetten. Als je heel extreem van onbelast naar vollast en weer terug gaat schiet de spanning eerst omlaag en daarna omhoog. Voor alles met motoren is die spanning piek of dip eigenlijk niet zo een probleem die gaan dan wat harder of langzamer draaien. Maar zolang je niet zo extreem belast is het wel te doen. Het scheelt wel als de generator kan voor belasten met bv verlichting

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou eens gaan babbelen met buren naast de werkplaats. Het is nml bij alle netbeheerders mogelijk om een extra meetpunt achter een bestaande meetinrichting te laten plaatsen, soms kan deze zelfs op een andere naam.
Indien 1 van die buren 1x25 of 1x35A heeft, zou jij kunnen aanbieden de verzwaring naar 3x25A te betalen en een extra meetpunt hierop.
Of dit mogelijk is hangt natuurlijk af van het bestaande piekverbruik.
Met deze oplossing ben je vele malen goedkoper uit dan zelf huisnr aanvragen en volledige aansluiting.

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
Arco

Special Member

Ik zou eens gaan babbelen met buren naast de werkplaats.

Waar komt dat vandaan? (ik zie nergens dat er buren zijn?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 september 2020 15:09:55 schreef DJSmiley:
Bedenk wel dat openstreetmap, zoals de naam zegt, OPEN is.

Iedereen kan een gebouw intekenen en een huisnr erop plakken..

ik heb ook nog op kadastralekaart.com gekeken en daar zie ik bij mij bekende garageboxen dezelfde huisnummers. Daarom ga ik er maar van uit dat die nummers echt zijn. Tenzij iemand kan aantonen dat die nummers fake zijn.

EricP

mét CE

De vraag blijft hoe vaak en hoe lang je stroom nodig hebt. En dan bij welk piek vermogen. Dan pas kun je een zinnige inschatting maken.
Je kunt er wel veel zijn, maar als je 3x 10 minuten een machine gebruikt op de hele dag, gaat een vaste kabel echt niet lonend zijn!

@joopv en anderen: dat is interessante informatie. Ik heb wel een kadastraal nummer van het perceel en misschien is dat een goed begin om bij de electr. maatschappij te informeren of ze daar voldoende aan hebben. Zo niet dan maar eens bij de Gemeente om toekenning van een adres vragen.

Het begint er op te lijken dat een directe aansluiting de algemene voorkeur heeft en ook in de toekomst minste gezeur geeft en qua direct investering mogelijk het goedkoopst is. Ik ga die optie verder onderzoeken.

Dank aan hen die hun ervaringen met aggregaatjes deelden. Kennelijk pakken de heel goedkope qua gedrag slechter uit dan de (duurdere) Hondaatjes en zijn equivalenten.

mvg Klaas

Honda:

First, the generator's alternator produces high voltage multiphase AC power. The AC power is then converted to DC. Finally the DC power is converted back to AC by the inverter. The inverter also smoothes and cleans the power to make it high quality. A special microprocessor controls the entire process, as well as the speed of the engine.

Er is dus een DC bus met condensatoren die wisselingen in de belasting kan opvangen terwijl de motor bijgeregeld word. Als de motor even niet het juiste toerental draait Onafhankelijk van het motor toerental komt er door de inverter toch altijd 50Hz uit.

Bij een aggregaat zonder inverter is de uitgang van de generator direct gekoppeld aan de belasting en zal deze dus veel meer variëren, zowel in spanning als frequentie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

als je garage een platdak heeft, kun je ook nog met PV en een eilandbedrijf wegkomen miss. goede omvormer erop en je komt ook een eind. de verhouding laden en afname in de winter moet wel goed in verhouding zijn, dat is vaak een puntje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Als de motor even niet het juiste toerental draait komt er door de inverter toch 50Hz uit.

De motor draait nooit 'het juiste toerental'. Dat is ook de grap van die dingen: meer vermogen? Hoger toerental!

@testman: die investering is niet lonend. Een generatortje is ruim goedkoper. Al is het alleen maar de levensduur van een accupack...

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 17 september 2020 19:53:39 (24%)

Zijn het eigen of gehuurde boxen? We hebben in Assen +/- 18 jaar geleden 12 boxen van elektra voorzien maar de woningstichting wou er niet in meegaan. Maar wilde de 12 boxen wel verkopen voor een schappelijke prijs omdat het dak aan vervanging toe was.
De nieuwe eigenaren hebben toen als stichting een aansluiting aangevraagd bij E.G.D nu Enexis en gekregen. Een meter kast buiten de boxen gemaakt, ieder een eigen tussenmeter en voeding naar z,n box.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 17 september 2020 17:23:10 schreef klaas0639:
Het begint er op te lijken dat een directe aansluiting de algemene voorkeur heeft en ook in de toekomst minste gezeur geeft en qua direct investering mogelijk het goedkoopst is. Ik ga die optie verder onderzoeken.

Bedenk ook dat je voor iedere aansluiting teruggave energie-belasting krijgt. Dat is meer dan je vastrecht, dus als je niet al te veel elektriciteit gebruikt levert het zelfs netto geld op.

(Ik heb een aansluiting in de schuur, die 5kWh per jaar verbruikt (alleen de bewegingsmelder buiten). Ik betaal €5 voorschot per maand, en krijg jaarlijks €120 terug. Als ik de aansluiting weg wil laten halen moet ik ervoor betalen....)

@EricP hieronder: Af en toe heb je momenten waarop je briljant inzicht laat zien >:)

EricP

mét CE

Laat me raden... je kunt maar 1 aansluiting per adres krijgen zeker?

Anoniem

https://www.youtube.com/watch?v=WU16AJwvNhE
https://www.youtube.com/watch?v=ewkj875qUmk

Kun je nog meenemen als je gaat verhuizen ;)

Wellicht wel paar extra panelen nodig ....

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 18 september 2020 07:29:34 (14%)

mel

Golden Member

Op 17 september 2020 15:58:05 schreef KlaasZ:
[...]ik heb ook nog op kadastralekaart.com gekeken en daar zie ik bij mij bekende garageboxen dezelfde huisnummers. Daarom ga ik er maar van uit dat die nummers echt zijn. Tenzij iemand kan aantonen dat die nummers fake zijn.

Hier hebben zelfs de schakelhuisjes een nummer ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..